klamydiasta ja sen tarttumisesta kysyttävää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hilma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hilma

Vieras
eli jos on seurustellut useamman kuukauden eikä sinä aikana ole käytetty kortsua niin eikö aika suurella todennäköisyydellä olisi pitänyt tarttua tauti jos toisella se olisi ollut seurustelun aikana?

kun yks mies väittää saaneensa multa tartunnan. no mulle testi näytti positiivista mutta mun entiselle miesystävälle negaa. eli jos mulla olis ollu tauti seurustelun aikana niin se olisi tarttunut miesystävälle siinä kuukausien aikana?

eli paremminkin on niin päin että mies joka syyttää mua tartunnasta on itse tartuttanut mut?

Alkuperäinen kirjoittaja nokyll:
mun ymmärtääkseni klamydia tarttuu niin helposti ja nopeesti, et joo. Ja kait sä nyt ite tiiät oisitko voinut saada sen aikasemmin jostain muualta?!

no se olis tullu mulle yli vuosi sitte! luulis et olis tullu jo oireita tähän mennes. ja kun entinen miesystävä ei sitä tartuntaa ole saanut.

Tartunta ja oireet
Klamydia tarttuu suojaamattomassa seksikontaktissa (emätinyhdynnöissä, suuseksissä, peräsuoliyhdynnöissä.) Suurin osa tartunnoista saadan kotimaassa ja suomalaiselta kumppanilta. Klamydian itämisaika on noin 1-3 viikkoa; ja suurin osa naisista ja suuri osa miehistä ei saa klamydiatartunnasta lainkaan oireita! Silti heille voi kehittyä pitkäaikainen klamydiatulehdus, joka hoitamattomana aiheuttaa naisille mm munatorvien arpeutumisen kautta lapsettomuutta. Oireisessa klamydiatulehduksessa miehillä esiintyy kipua, virtsankirvelyä, niukkaa vesimäistä tai limaista vuotoa virtsaputkesta. Naisille klamydia voi aiheuttaa kipua virtsatessa, tihentynyttä virtsaamistarvetta ja lisääntynyttä valkovuotoa. Klamydia voi aiheuttaa myös sisäsynnytinelinten tulehduksen, joka oireita ovat alavatsakipu, kuukautisvuotohäiriöt ja lämmönnousu.

Myöhäisoireet
Klamydia on salakavala sukupuolitauti, koska se voi esiintyä jopa vuosia täysin oireettomana ja silti aiheuttaa hankalia myöhäisoireita. Naisilla yleisimmät myöhäisoireet ovat edellä jo mainittu sisäsynnytinelinten tulehdus, ja kohdun seinämän- ja munasarjojen tulehdus. Nämä aiheuttavat munatorviin pysyviä vaurioita ja siten hedelmättömyyttä. Suomessa nykyään tehtävistä koeputkihedelmöityksistä noin puolet tehdään juuri klamydian seurauksena syntyneiden munatorvivaurioiden vuoksi. Miehille klamydia voi aiheuttaa lisäkivestulehduksia ja sekä naisille että miehillä klamydiatulehdus voi aiheuttaa niveltulehduksia.

Tarttuu ihan pirun helposti! itselläni tarttui kun kondomi meni rikki ja penis oli naisen sisällä noin 5sekunttia! Siinä ajassa tarttui ja klamydia testi oli positiivinen..että ei siihen paljoa tarvita !

tarttuu kyll helposti. muta se on siltä sun exältäs saattaut hoitua 'vahingossa' jos on syönyt sopivaa antibioottia vaikkapa keuhkoputken tulehdukseen sen jlkeenkun ensin on sut tartuttanu, joten teoriassa kaikki on mahdollista

no mites se ei mulla sitten näköjään tarttunut yhdynnässä? satunnainen kumppani tuli sanomaan, että käyppä testeissä ja tulos oli negatiivinen. Tää kumppani sanoi, että ei oo saannu sitä meijän yhdynnän jälkeen :P joko se huijaa tai sit se ei vaan tarttunut muhun?

Miten todennäköstä on ettei klamydia tartu vielä yhdestä yhdynnästä (miehestä naiseen)?

Alkuvuodesta olin kerran erään tuttavan kanssa, jonka jälkeen ei tullu mitään oireita, ja myöhemmin keväällä uuden kumppanin kanssa vakituisen tiheästi seksiä (alkuun oli kyllä kumi muttei kestäny). Tän jälkeen alkoi ilmaantua oireita noin 3 viikon kuluessa, aivan samoin kun joitakin vuosia sitten aiemmassakin tartunnassa. Klamydia todettiin, ja pidin selvänä oireiden ilmaantumisajan perusteella että olin saanu sen uudelta kumppanilta.
Nyt kuitenkin hiljattain sain tietää että tuolla aiemmallakin miehellä todettiin klamydia, eli on erittäin mahdollista että sain sen jo alkuvuodesta ja siis tartutinkin itse myöhemmän kumppanin! Mutta epäilyttää vaan voisko se tosiaan olla toisella kertaa täysin oireettomana 3kk ja aktivoitua vasta runsaammalla seksin harrastamisella, vai onko jopa todennäkösempää että oisin säästyny tartunnalta sillä yhdellä kertaa ja ois tullu vasta toiselta kumppanilta? Voisko se jäädä yhdestä kerrasta "kytemään piileväksi" eli bakteerien määrä ois niin vähäinen ettei tulis oireita, ja "räjähtäis" vasta kun on enemmän seksiä ja eritteitä ym. missä lisääntyä?
Oireet on molemmilla kerroilla ollu aivan karseita eikä niitä voi olla huomaamatta.

Yhteistyössä