Klamydia nuorena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätietoinen

Vieras
Moikkelis.
minä sairastin 16 vuotiaana klamydian (kiitos, ensimmäiselle seksikumppanilleni siitä..) No nyt olen 26 ja sain kyllä lapsen 19 vuotiaana, että siis mahiksia on, mutta muistelin että jostain olen lukenut että nuorena sairastettu klamydia saattaa vaikuttaa hedelmällisyyteen 10 vuoden jälkeen..
Nyt ollaan toista lasta yritetty jo noin 8 kk. eikä mitään ole oikein tapahtunut, nyt ostin ovistestejä ja pian pitäis ruveta ovista tärppäileen. Mutta onko täällä ketään kanssasisaria jotka olisivat klamydian nuorena sairastaneet ja silti saaneet myöhemmin lapsia? Ja onko kellään tietoa että miten se klamydia vaikuttaa siihen lapsensaantiin? Kiitos vastauksista!
PS: klamydia kerkisi minulla oleen noin 3-4 kk. ennen kuin todettiin ja hoidettiin..

Hei!
Juuri etsiskelin tietoa täsät samasta asiasta...
Minäkin sain klamydian (ja herpeksen) ensimmäiseltä pitkäaikaiselta poikaystävältäni 18 vuotiaana. Klamydia ehti olla minulla lähes vuoden ennen kuin se huomattiin. Sen jälkeen olin tosi tarkka ja minut on tutkittu jo moneen kertaan etä se on varmasti parentunut.

Muistan kysyneeni tuolloin tutkineelta lääkäriltä, että voiko klanydiatartunta vaikuttaa myöhemmin lapsen saantiin. Hän sanoi, että voi. Kohdallani se olisi kuitenkin kuulemma epätodennäköistä sillä hän sanoi toistuvien tartuntojen olevan pahin uhka. Muistaisin hänen sanoneen, että kolmen sairastetun klamydiatartunnan jälkeen on 10% :n mahdollisuus, että lapsen saaminen vaikeutuu. Tämä nyt perutuu vain muistiini lähes kymmenen vuoden takaisesta tilanteesta, joten kaipaisin asiaan itsekin varmennusta!

Siitä miten klamydia vaikuttaisi, olen löytänyt netistä tietoa. Se saattaa kuulemma aiheutta tulehduksen mm. munantorviin(vai johtimiin+), niin että sinne syntyy kiinnikkeitä. Kiinnikkeet tukkivat (hedelmöittyneen?) munasolun tien kohtuun. Tästä saattaa myös seurata kohdun ulkoinen raskaus.

Jos joku tietää lohduttavia (tai masentavia) tietoja asiasta, niin kuulisin mielelläni! Ollaan nyt yritetty puoli vuotta tuloksetta ja alkaa välillä tuntumaan, että pitäisi mennä tutkimuksiin jos se nouruuden sinisilmäisyys nyt verottaakin...

Hoitamaton klamydia aiheuttaa lapsettomuutta.Siis jos tauti on pitkään hoitamatta.

Itselläni oli kladdis 19-vuotiaana,mutta lapsia 2kpl.Tosin tauti huomattiin ajoissa ja hoidettiin pois.

No, jopas! Itse juuri tuskaisena mietin tätä samaa asiaa, kun yrityskierto taitaa taas päättyä tuloksettomana.

Minulla oli siis klamydia puolisen vuotta, ennen oireita, jolloin se hoidettiin pois. Negatiivisen kontrollin jälkeen se oli positiivinen taas, ILMAN seksin harrastamista. Asiaa aikansa ihmeteltyään lääkäri löysikin tietoa, jonka mukaan klamydia joskus, hyin harvinaisesti tarttuu yleisestä vessasta, jos edellisellä ""istujalla"" on kyseinen tulehdus ollut.
Kyllähän se vituttaa, varsinkin, kun seksiä olen elämäni aikana harrastanut kahden ihmisen kanssa, että varsinaisesti en mikään leväperäinen ole asian kanssa ollut.

Netistä löytämäni tiedon perusteella on vähän epäselvää, aiheuttaako siis itse klamydia lapsettomuutta, vai sen aiheuttama munatorven tulehdus? Ja jos jälkimmäinen, niin diagnosoidaanko se erikseen?

Itse ajatelin hakeutua siihen munatorvien tutkimukseen, niin eipähän tarvitse epätietoisuudesta kärsiä.

Mulle sattui kans noin seitsemän vuotta sitten. Silloinen poikaystävä oli ennen minua temmeltäny jonkun toisen naisen kanssa. Sitä kautta sitten minäkin sain tuon tartunnan. Klamydia hoidettiin antibiooteilla pois. Sen jälkeen kävin varmaan viis kertaa tekeen testit uudelleen että se varmasti olis parantunut. Kyllä se vieläkin käy monesti mielessä ja mietityttää vaikuttaako se minun lapsen saantiin.

Itse sain myöskin klamydian ja herpeksen silloiselta poikaystävältäni joka suhteemme alussa oli terve, mutta nähtävästi kävi myös muiden naisten sängyissä. Klamydian hoitamisesta pois on tosin vain noin kolme vuotta aikaa... Ehdin sairastamaan sitä noin neljä kuukautta,oli erittäin kovat kivut verenvuotoineen mutta hälytyskellot ei siltikään soineet, klamydia todettiin ihan rutiinitutkimuksissa. Sinisilmäinen kun olin niin en osannut epäillä miestä yhtään...
Nyt olen raskaana viikolla 25 ja risat(todellakin eri miehelle),tärppäsi heti ekasta kierrosta. Itse en uskaltanut edes uneksia että tosiaan voisin tulla enää raskaaksi! Jää nähtäväksi vaikeutuuko lasten saanti tulevaisuudessa,nyt ei ainakaan sairaus estänyt sitä mitenkään.
Tästä kusipäämiehestä tulee vielä muistuttamaan herpekseen otettava estolääkitys ennen synnytystä jotta voin synnyttää normaalisti alateitse. Muuten tämäkin tauti on pysynyt luojan kiitos taka-alalla nämä vuodet...
Tutkimuksethan sen varmaan paljastaa jos klamydia on tehnyt tuhojaan,mutta älkää menettäkö toivoanne sitä ennen!

Yhteistyössä