kk-kierto

• Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti
Yksiselitteinen vastaus
Kierto voi olla joillain 17 päivää joillain 60 päivää ja se voi olla kummallekin ""normaali"" rytmi. Ideaali oppikirjakierron pituushan on 28 päivää. Itselläni pituus vaihtelee 21-28 päivän välillä vuositasolla, joillain taas voi olla kuukauden heittoja kiertojen välillä ilman sen kummempia syitä.

et
Normaali kuukautiskierron pituus on 21-35 päivää. Jos kierron pituus vaihtelee paljon, sille kannattaa etsiä syytä.

Eli jos oma kiertosi on välillä 21 päivää ja välillä 35 päivää, niin kannattaa mennä gynekologiseen tutkimukseen. Jos sen sijaan joskus kierron pituus poikkeaa normaalista, niin se vain sattui olemaan poikkeava kierto.

Lääkärille mennessä kannattaa kerätä vuoden ajalta tiedot kierron pituudesta, jos menee tutkimuksiin epäsäännöllisen kierron takia.

oho?
Minä kävin juuri gynegologilla, joka kysyi kiertoni pituutta. Vastattuani kierron olevan mitä vain 25 ja 45 päivän välillä, gynegologi hymähti ja määräsi ehkäisypillerit säännöllistämään kiertoa, mutta ei sitten katsonut tarpeelliseksi tehdä sen perusteellisempaa tutkimusta kuin papan ja sisätutkimuksen.

Pitäisiköhän nyt silti huolestua tästä kierrosta ja käydä vaikka toisella gynellä? Vai voikohan tuolle oikeastaan mitään tarkempaa tutkimusta edes tehdä?

qwerty
Yleensä, jos ei ole muita oireita, isotkin vaihtelut kierrossa ovat ihan ""normaaleja"", eivätkä tarvitse mitään hoitoa. Se on sitten tietysti eri juttu, jos itse haluaa säännöllisemmät kuukautiset tai suunnittelee perheen lisäystä. Itse kärsin onneksi lievistä kuukautiskivuista, jotka ilmoittavat aina aamulla, että tänään alkaa...

14v.
Kuinka te laskette tuon kierron. Kuukautiseni alkoivat vasta (2 kertaa on tullut vuotoja), mutta en osaa laskea kiertoani. eli lasketaanko se ekasta vuotopäivästä siihen kun on seuraava vuotopäivään vai miten?

qwerty
Tästä on kahta koulukuntaa. Toiset laskevat ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavien kuukautisten vuotopäivään asti, jolloin se kuukautisten alkupäivä tulee aina tavallaan kahdesti laskettua. Toiset taas laskevat kuukautisten alkamispäivästä seuraavien kuukautisten alkamista edeltävään päivään. Pääasia kuitenkin, että itse laskee sen aina samalla tavalla, että huomaa jos tulee jotain omituisia heittoja.

Yhteistyössä