kivunlievitys ponnistusvaiheessa

  • Viestiketjun aloittaja neuvokaa
  • Ensimmäinen viesti
neuvokaa
eli kertokaa mitä eri kivunlievityksiä teil on ollu ponnistusvaiheessa ja miten auttanu? mulla oli edellises synnytyksessä ponnistusvaihe se kipein juttu ja se kesti 1 h ja 45 minsaa et ihan liikaa...... olis kiva tietää varsinkin pudendaalipuudutuksesta jos muilla kokemuksia!!
 
Mulla K-HKS. Luulis ton saavan joka paikassa, kätilö selitti millainen se toimenpide on ja oli tosi yksinkertainen. En muista saiko kätilö laittaa vai pitikö olla lääkäri. Joka tapauksessa ymmärsin, että puuduttaa alapäätä niin, että myös ponnistustarve vähän hiljenee, jolloin väliliha saa myös aikaa luonnollisesti venyä. Myöskin henkisesti toimisi minun kohdalla sitä kautta että se vie sitä kipua pois alapäästä, jolloin ponnistaminen ei ole ehkä niin pelottavaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Annipanni:
Juuri olin synnytyspelko keskustelussa ja päädyimme tähän pudendaalipuudutukseen koska pelkään ponnistusvaihetta. Lukisin mielelläni myös minä kommentteja?
Mulla ollu tuo 3 kertaa. 2 kertaa auttoi yhden ei. Eka kerralla loppu ennen ponnistusvaihetta ja viimesellä laitettiin juuri ennen ponnistus vaihetta ja kyl se pahimman kivun vei sillon. pitäis pystyä laittaan jokaisen lääkärin. ei siis tarvi olla anestesia lääkäri niinku spinaalissa tai epiduraalissa.
 
a
Alkuperäinen kirjoittaja neuvokaa:
eli kertokaa mitä eri kivunlievityksiä teil on ollu ponnistusvaiheessa ja miten auttanu? mulla oli edellises synnytyksessä ponnistusvaihe se kipein juttu ja se kesti 1 h ja 45 minsaa et ihan liikaa...... olis kiva tietää varsinkin pudendaalipuudutuksesta jos muilla kokemuksia!!
Mulla kesti kans ekasta ponnistus melkein 2 tuntia , mutta toinen tulikin sitten 8min ponnistuksella...
 
neuvokaa
no hyvä kuulla et toi tehoo.. täytyy vaan toivoo et toimis omalla kohdalla ja et tääl saa sen.. pelkopolile olis aika parin kk sisällä varmaankin... voihan se olla et ponnistusvaihe on ens kerralla nopeempi mut en usko kun täs suvus ne on vähän tupannu oleen pitkiä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja neuvokaa:
no hyvä kuulla et toi tehoo.. täytyy vaan toivoo et toimis omalla kohdalla ja et tääl saa sen.. pelkopolile olis aika parin kk sisällä varmaankin... voihan se olla et ponnistusvaihe on ens kerralla nopeempi mut en usko kun täs suvus ne on vähän tupannu oleen pitkiä...
Meillä taasen kun ollaan syöksysynnyttäjiä suvussa, mutta itellä ei oo omakohtaista alatiesynnytyskokemusta vielä, niin pelkään tota hallitsematonta ponnistusta ja repeämistä, jos keho ei ehdi venyä.
 
Mulle laitettiin pudendaali. Koin että siitä oli enempi haittaa ku hyötyä. Mulla oli ponnistusvaihe 65min ja se sattu. Oikealla puolella se ei toiminu mut vasen kankku oli monta tuntia tunnoton... Oli kiva käydä suihkussa ja istua pöntölle :( Ei mun juttu.
 
neuvokaa
annipanni: mun tutuilla on ollu aika nopeita synnytyksiä enkä oo kuullu et ne olis revennu sen pahemmin kuin muillakaan. uskon et kaikki kyllä se sulla ihan hyvin menee, voi tosin olla et ettet kerkee saamaan mitään lievitystä, mut onhan se nopeesti ohi.
 
Ekassa epiduraali, ei vaikutusta enää ponnistusvaiheessa. Tokassa ei mitään muuta ku välilihan puudutus ja olihan tuskaa sekin... :snotty:
Kolmannella kerkesin saada spinaalin ja toimi kuin unelma. Ei mitään kipua ponnistusvaiheessa.
 
Joanna harmaana
K-HKS:ssa ton laittaa ihan kätilö. Eikä se niissä kivuissa tunnu enään miltään, minäkin meinaan etukäteen pelkäsin sitä laittoa. Mulla se ei auttanut koska ponnistusvaihe venyi ja vaikutus ehti loppua.
 
vierailija
Minulla jäi myös hirveät pelot ponnistusvaiheesta, kesti 39 min ja kipu oli ihan käsittämätön. Sain epiduraalin mutta sen vaikutus ei riitänyt ponnistusvaiheeseen asti :O parin kuukauden päästä syntyy pikku kakkonen, ajattelin tuota spinaalia liekkö se auttaisi??
 
Epiduraali mullakin...Samaa kysyin omassa synnytyksessä anestesialääkäriltä. Sanoi, ettei oikeestaan mikään auta tuossa ponnistusvaiheessa. Itse ponnistin 10min täysillä vaan eteenpäin, eikä se vaihe tuntunut juuri missään. Tai en ainakaan muista.
 
Sara
Minä liputan spinaalin puolesta. Se laitetaan kyllä jo avautumisvaiheessa, en siis tiedä laitetaan sitä missään varsinaisesti ponnistusvaiheeseen eli saako sitä enää siinä vaiheessa, kun ponnistaminen on käsillä. Mutta minä sain sen juuri oikeaan aikaan eli loppu avautuminen ja ponnistaminen oli täysin kivuton. Sen vaikutusaika on siis 1,5-2 tuntia eikä ainakaan TAYS:ssa sitä laiteta kuin kerran eli ajoitus on tärkeä.
 
Annipanni, täällä myös syöksysynnyttäjä. Ei repeämiä, ei edes 32 minuutin synnytyksessä!
Uudelleen synnyttäjille joskus voidaan puuduttaa välilihakin, jos pelkää eniten sitä polttavaa venytyskipua välilihassa. Se auttaa vähän ja sen voi kätilökin laittaa.
 
v
mulla epiduraali siis avautumisvaiheessa, mutta vaikutti vielä ponnistusvaiheessa niin paljon, etten tuntenut ponnistuksen tarvetta. Seuraavalla kerralla en sitä halua, koska haluan tuntea sen ponnistustarpeen.

Kellään kokemuksia kohdunkaulanpuudutteesta? Ajattelin sitä yhdessä aquarakkuloiden ja spinaalin kanssa.
 
Kippuravarvas
Ekassa mulle laitettiin epiduraali ja pudendaali, eka vei ponnistamisen tarpeen ja toka kyllä auttoi kipuihin. Tosin kun lapsen pää syntyi, näin sellaisen valkoisen välähdyksen ja sattui ihan simona, sattui myös istukan ulostulo.
Ja noiden takia luulinkin että se puudutus ei toiminut. mutta kyllä se toimi kun vertaa kakkosen synnytykseen jolloin ei keritty epiduraalista laittaan kuin letkut kiinni ja osa puuduteaineesta..ponnistus sattui.
 

Yhteistyössä