Kivunlievitys, joka ei sido sänkyyn???

uskokaa tai älkää, mä sain liikkua epiduraalin laittamisen jälkeen. ihan omin jaloin kävelin vessaan ja takaisin. siskolle laitettiin katetri eikä hän saanut ottaa askeltakaan. mutta mitään isompaa liikkumista en saanut kyllä harrastaa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 23:02 FANG-ANN-75 kirjoitti:
Mulle laitettiin kohdunkaulan puudute ja sitä voi pistää enempikin kuin kerran. Voi liikkua sen jälkeen. En tiedä onko mitään olemassa minkä jälkeen ei sais liikkua. :wave:
Voiko sen jälkeen mennä esim. suihkuun? Oliko miten tehokas puudute? Tietääkseni epiduraalin ja spinaalin jälkeen ei ainakaan saisi liikkua..tai on niinku piuhoissa kiinni..sitä en halua, koska tuntuu, että jos vaan paikallaan on ja makaa niin synnytys pitkittyy..suihku olisi hyvä =)
 
voihan sitä kokeilla pelkkää ilokaasuakin.pärjäsin hyvin sen avulla toisessa synnytyksessä enkä ollut sängyssä kun ihan ponnistusvaiheen.silloin kätilö pakotti siihen.Ja kuumia geelipusseja pidin selkäpuolella,sekin auttoi paljon,meinasin tosin polttaa selkäni niissä,mutta kipua se vei pois.
 
zingzing83
Musta vähän tuntuu, et spinaalin jälkeen ei pysty liikkuu, koska puolikroppaa on tunnottomana ;)

Sisko sai johonkin leikkaukseen spinaalin ja sanoi, että ei pysty liikkuu vaikka kuika haluais, kun jalat ei toimi =)
 
tää vieras
mulle laitettii spinaali 1 1/2 viikkoa sitte ja lääkäri sano et ei saa liikkua (ei siin ois pystynykkää:)) ja sit n. tunti piti vaikutuksen jälkeenki maata!
Eka lapselta laitettii epiduraali ja aluksi ei ainakaa saanu liikkua. Lapsi syntyki melkein heti laiton jälkee.. Sain mennä ainaki vessaa aika pian synnytyksen (epiduraalin vaikutus oli viel ja oli vähä jalat huterat, mut jotenki pysy pystys). .
 
minä sain synnytyksessä intratekaali puudutuksen. pistetään selkään neulalla,ei jää kanyylia tai mitään.kestää noin 2 tuntia ja voi kävellä ja tehdä ihan mitä vaan :) yleensä kai käytetään leikkauksissa,mut kätilö ja lääkäri suosittelivat sitä minulle...vie tunnon vain ja ainoastaan masusta ja selästä.
 
[/quote]

Voiko sen jälkeen mennä esim. suihkuun? Oliko miten tehokas puudute? Tietääkseni epiduraalin ja spinaalin jälkeen ei ainakaan saisi liikkua..tai on niinku piuhoissa kiinni..sitä en halua, koska tuntuu, että jos vaan paikallaan on ja makaa niin synnytys pitkittyy..suihku olisi hyvä =)
[/quote]

Mitä ihmettä sinä siellä suihkussa teet, jos sinulla on puudutus? Ja se suihku ei kyllä niitä supistuksia saa aikaan.
 
Kalarouva
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2006 klo 20:05 BigFatMama kirjoitti:
minä sain synnytyksessä intratekaali puudutuksen. pistetään selkään neulalla,ei jää kanyylia tai mitään.kestää noin 2 tuntia ja voi kävellä ja tehdä ihan mitä vaan :) yleensä kai käytetään leikkauksissa,mut kätilö ja lääkäri suosittelivat sitä minulle...vie tunnon vain ja ainoastaan masusta ja selästä.
Hei!

Kertoisitko enemmän tästä. Mikä tämä on? Itselleni ei sovi spinaali eikä epiduraali, siksi kiinnostaa.

t. Kalarouva
 
[
Hei!

Kertoisitko enemmän tästä. Mikä tämä on? Itselleni ei sovi spinaali eikä epiduraali, siksi kiinnostaa.

t. Kalarouva
[/quote]

Intratekaalipuudutus on sama kuin spinaali. Spinaalipuudutus sitoo sänkyyn 2 tunniksi, lisäksi kylkiäisenä voi saada spinaalinjälkeisen päänsäryn, joka on todella kauhea...

epiduraali saattaa mennä myös jalkoihin, mutta epiduraalin kanssa voi kokeilla nousta seisomaan. Toki täytyy muistaa että sydänääniä täytyy seurata koko ajan.

Kohdunkaulanpuudutus sitoo sänkyyn vain pieneksi hetkeksi. Jos vauvalla on kaikki ok, voi nousta kävelemään. Mutta aina kun on puudutuksen saanut, täytyy sydänääniä seurata. Siksi täytyy valita joko suihku tai puudutus, ei molempia samanaikaisesti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2006 klo 13:37 vieras kirjoitti:
Intratekaalipuudutus on sama kuin spinaali. Spinaalipuudutus sitoo sänkyyn 2 tunniksi, lisäksi kylkiäisenä voi saada spinaalinjälkeisen päänsäryn, joka on todella kauhea...
ei muuten ole!!! se on sama ku epiduraali,laitetaan samaan kohtaan,mut yksittäisenä annoksena,ei jätetä kanyylia ja puudutus seos on eriä,mitä yleensä joten vie tunnon vain määrätystä paikasta.

nousin piston jälkeen suorilta ylös ja kuljeskelin ympäriinsä,kivuista ei tietoa,"pinni" vauvan päässä mittasi sykettä,joten estettä liikkumiselle ei ollut

:)
 
Kalarouva
Ok, kiitos tiedoista ja linkistä :)

Ei sovi mulle varmasti tuokaan, joten toivon, että muksu tällä kertaa oikeinpäin ja muutenkin alateitse synnytettävissä...

t. Kalarouva
 
\Voiko sen jälkeen mennä esim. suihkuun? Oliko miten tehokas puudute? Tietääkseni epiduraalin ja spinaalin jälkeen ei ainakaan saisi liikkua..tai on niinku piuhoissa kiinni..sitä en halua, koska tuntuu, että jos vaan paikallaan on ja makaa niin synnytys pitkittyy..suihku olisi hyvä =)
[/quote]

Mitä ihmettä sinä siellä suihkussa teet, jos sinulla on puudutus? Ja se suihku ei kyllä niitä supistuksia saa aikaan.

[/quote]

ei ollut tarkoituskaan saada suihkulla supistuksia aikaan vaan rentoutua..ja jos puudutus ei hyvin vie kipua (epiduraali ei esim. mulla toiminut) niin suihku on hyvä kivunlievittäjä, mutta ei loppuvaiheessa enää, joten olisi ihanteellista saada puudute ja olla öllöttää suihkussa :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2006 klo 17:40 Kalarouva kirjoitti:
Ok, kiitos tiedoista ja linkistä :)

Ei sovi mulle varmasti tuokaan, joten toivon, että muksu tällä kertaa oikeinpäin ja muutenkin alateitse synnytettävissä...

t. Kalarouva
Mistä johtuu ettei sinulle käy nuo puudutteet, jos saan udella?
 
Kalarouva
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2006 klo 21:22 Minttu kirjoitti:
Mistä johtuu ettei sinulle käy nuo puudutteet, jos saan udella?
Udella toki saa :)

Huom. ei synntyspelkoisille!
Olen saanut sektiossa epiduraali-spinaalin ja alatiesynnärissä epiduraalin. Molemmissa meni täysin tunto jaloista, en päässyt kävelemään saati pystynyt pissamaan, kun kaikki tunto oli kadonnut alavatsasta alaspäin. Sektiossa puudutus loppui ennen istukkaa ja sehän meinasi tappaa kun lääkäri sitten yhdessä hoitsun kanssa repi kiinni juuttuneen istukan irti. Molemmilla kerroilla olen ollut heräämössä n 5 tuntia ennen kuin tunto on alkanut palautua jalkoihin. Onneksi on palautunut, sekin vaara (tosin pieni)kuulemma on olemassa, että halvaantuu. Spinaalista tuli lisäksi kahden päivän hedari, jolloin makuuasennolta noustessa laskeuduin kiireen vilkkaa takaisin alas, kun nuppi ei kestänyt. Tilanteen korjasi ns. veripaikka (selkäytimeen ruiskutetaan omaa verta).

Olen silti ymmärtänyt, että useimmille epiduraalista ja/tai spinaalista ei olisi mitään haittaa tai siis vaivaa, joten ei kannata ajatella, että aina menee näin. Ehkä olen harvinaisuus :LOL: Mutta uusia vastaavia puudutteita en enää halua kokeilla näiden ikimuistoisten kokemusteni perusteella.

 
Lex
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 20:32 ansa1981 kirjoitti:
uskokaa tai älkää, mä sain liikkua epiduraalin laittamisen jälkeen. ihan omin jaloin kävelin vessaan ja takaisin. siskolle laitettiin katetri eikä hän saanut ottaa askeltakaan. mutta mitään isompaa liikkumista en saanut kyllä harrastaa...
Kyllä minäkin köpöttelin kipupumpun kanssa, jalan vähän spagettia mutta sinnikkäästi kuitenkin :D Ja ponnistin jakkaralta, joten eipä sen pitäisi sen kummemmin rajoittaa =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 23:02 FANG-ANN-75 kirjoitti:
Mulle laitettiin kohdunkaulan puudute ja sitä voi pistää enempikin kuin kerran. Voi liikkua sen jälkeen. En tiedä onko mitään olemassa minkä jälkeen ei sais liikkua. :wave:
jep!!!!
sitoo ainoastaan sänkyyn jos tulee jotaa yllättävää..kuten huonoa oloa tai jotaa muuta.
ja pitää olla tiputus jos laitetaa epiduraali, ja mulla oli viel oksitosiini tippa, mutta hyvin pääsin kävelee, ku tipat pyörillä kulkevassa tippatelineessä
 
Riippuu tosi paljon sairaalasta missä synnytät. Joissain pääsee epiduraalinkin jälkeen liikkeelle ihan hyvin, kun käytetään kerta-annoksia, toisissa paikoissa käytetään jatkuvaa annostelua, jolloin selkään menee letku joka on pumpussa kiinni. Ja saattaa tietysti käydä niin, ettei jalat kanna yhtään puudutuksen jälkeen :) Spinaali vie kanssa jaloista voiman suurimmalta osalta. Kaikissa puudutuksissa seurataan vauvan sydänääniä, joten kovin kauas koneesta ei pääse edes kohdunsuun puudutuksen kanssa, joka muuten mahdollistaa liikkumisen.
Mutta jos olet kiinnostunut kivunlievityksistä, etkä ainoastaan puudutuksista, valikoima on aika laaja sairaalasta riippuen: vesi, hieronta, vyöhyketerapia, akupainanta, ilokaasu, aqua-rakkulat, TNS, synnytyslaulu... listaa voisi jatkaa loputtomiin!
 
Minä olen saanut ainoastaan kohdunkaulanpuudutteen synnytyksissäni(olen monisynnyttäjä sekä syöksysellainen).Olen saanut joka kerta olla just niinkuin olen halunnut sen jälkeen.Riipuen lääkäristä ja puudutuksen onnistumisesta,olen lisäksi ollut kuumassa suihkussa lisärentoutumiseksi.Puudutteen antamisen jälkeen on sydänääniä seurattu jonkin aikaa sängyssä maaten tai keinussa istuen.Suosittelen lämpimästi!!!
 
vierailija
Voiko sen jälkeen mennä esim. suihkuun? Oliko miten tehokas puudute? Tietääkseni epiduraalin ja spinaalin jälkeen ei ainakaan saisi liikkua..tai on niinku piuhoissa kiinni..sitä en halua, koska tuntuu, että jos vaan paikallaan on ja makaa niin synnytys pitkittyy..suihku olisi hyvä =)
[/quote]

Mitä ihmettä sinä siellä suihkussa teet, jos sinulla on puudutus? Ja se suihku ei kyllä niitä supistuksia saa aikaan.
[/QUOTE]

No mitä ihmiset synnytyksen aikaan suihkussa tekee? Vaikkapa rentoutuu??
 

Yhteistyössä