Kivittäkää mut:(

• Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
Äityli kolmelle
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Eikä se, että sinä olet karannut teininä, tarkoita sinunkin lapsesi karkaavan jos kiellät polttamasta. Ei siitä tartte mitään isompaa numeroa tehdä jos ei halua, mutta minä sanoisin lapselleni olevani todella pettynyt hänen käytökseensä. Osoittaisin omalla käytökselläni paheksuvani tekoa, mutta en asiasta sen kummemmin jatkossa saarnaisi. ENKÄ ostaisi tupakkaa!!
Niin minäkin olen sanonut olevani todella pettynyt kun alkoi polttaa, en olisi ikinä uskonut. MUtta kuinka sen estän? En anna rahaa lainkaan? Jos annan rahaa joku isompi ostaa ja joutuu maksamaan välitystä.
Niin lopetat rahan antamisen. Menkööt töihin! Ai jaa ei voi ku on vasta 14 v....?

Kiviä en heitä, mutta toimisin itse toisin... En todellakaan ostaisi lapselleni (tai hänen kavereilleen) tupakkaa vaan aina kun löytyy todisteita polttamisesta, pitäisin kunnon saarnan ja antaisin arestia tmv. Ihan sama, vaikuttaisiko se polttamiseen mitenkään vai ei. Ainakin osoittaisin, että vastustan polttamista ja välitän.

:(
Alkuperäinen kirjoittaja naine:
Murkkuni sanoi polttavansa tupakkaa. Olen puhunut kuinka vaarallista se on ja älä ikinä aloita mutta nyt on aloittanut. Aion ostaa hänelle tupakat ettei ainakaan tarvitse varastaa.
Mikä logiikka! Älä ihmeessä helpota polttamista!! Vaan sun tehtävä on vaikeuttaa polttamista.

Ja tuohon juomien hakemiseen: se vasta pönttö veto onkin vanhemmilta. Hyvässä lykyssä lapsi hankkii jostain vielä lisää juotavaa, sillain mä ja mun kaverini tehtiin nuorena!!!!
Ja juo kuitenkin ja polttaa sanoit mitä hyvään:) Olen niin monta nuorta nähnyt joilta kielletty ja tuolla kulmilla vetelevät ja riehuvat.

No, odttakaahan kunhan lapsenne kasvavat, jokainen joskus kokeilee, varmaan tekin teininä ja myöhemminkin. En minäkään lasten pieninä ollessa koskaan heidän kuvitellut alkavan polttaa. Onnea vain teille viisaille ja selkään antaville. Selkäsaunat, tukistamisetkin, läpsimiset ovat kiellettyjä, niistäkin voi ainakin sakkoja saada.

Teinipolttaja
Kun mie jäin kiinni tupakan poltosta teininä,niin mun porukat osti mulle norttiaskin ja käskivät sen jälkeen polttaa koko askin heidän edessään.uhmakkaana tietenkin naureskelin,otin askin ja painuin pihalle porukat perässä. Muutaman nortin jälkeen vannoin,etten enää ikinä polta yhtään tupakkaa. Ja tuo lupaus on pitänyt.

vieras
No, odttakaahan kunhan lapsenne kasvavat, jokainen joskus kokeilee, varmaan tekin teininä ja myöhemminkin. En minäkään lasten pieninä ollessa koskaan heidän kuvitellut alkavan polttaa. Onnea vain teille viisaille ja selkään antaville. Selkäsaunat, tukistamisetkin, läpsimiset ovat kiellettyjä, niistäkin voi ainakin sakkoja saada.
No ei ole tarkoitus antaa selkään, mutta ei myöskään ostaa sille juniorille niitä röökejä valmiiksi. Oiskohan tässäkin asiassa joku keskitie olemassa? Herranjestas. Entäs jos lapsesi päättää tahtoa vaikka hasista tai amfetamiinia, hommaatko sitäkin ettei tartte varastaa?

Kyllä täällä 15-vuotias (no, ensi viikolla täyttää ) on eikä sitä päivää tule, että tupakanpoltto-ongelmia ratkaistaan sillä, että ostaisin tupakkaa lapselleni. En ole ikinä ostanut tupakkaa kenellekään.

vastuutonta
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Viisi tupakkaa päivään olen luvannut että saa polttaa. Just pesi kolme poikaa mulle mattoja pyykituvalla ja ostin kaikille topat. Oma poika saa seuraavan topan koskeintaan keskiviikkona. Se on totta että ostajia löytyy vaikka en itse ostais.
Toivon vaan että viisastuu ja lopettaa kun se ei nyt kiellettyä ole.
Ostitko sinä jonkun toisen lapsellekin tupakkaa?
Jos joku typerä lehmä ostais mun pojalle tupakkaa ilmiantaisin poliisille. onneks poika ei polta...

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
ostan, että ei varasta...voi jessus...tietysti ne on kaksi pois sulkevaa asiaa. Meillä tulisi kummastakin selkäsauna :p
Eipä sulla olekaan vasta kuin pienet lapset. Voi se alkaa vaikka varastaa vaikka tietää ettei sitäkään saa tehdä tai kaverit ostaa. En halua alkaa kellekään maksamaan ylimääräistä topasta vaan ostan itse. Puhu sitten kun lapsesi murkkuja.
Itse sain ihan selkäsaunan kun jäin kiinni ja karkasin pariin kertaan kotoa ja poltin siltikin.
Ajatuksena että viehätys lähtee kun luvallista.
Muuten ihan hyvä ajatus, mutta kusee siinä, että tupakka aiheuttaa riippuvuuden!

Ja jumaliste jos joku vatipää AIKUINEN, lapseni kaverin vanhempi, joskus päättää ostaa tupakkaa mun lapselle ja mä saan siitä tietää, se on varma rikossyyte niskassa sitten. Vähintään. Törkeetä touhua!

vieras
Jos mun lapset jää joskus kiinni tupakan poltosta, roudaan ne oitis
tervehtimään isoäitiään, joka ei pysty aina hengittämään kunnolla ja
yskii kokoajan. Hän on polttanut kohta 30v ja eikä aio lopettaa, vaikka
terveys on reistaillut jo vuosia.
Itse en ole koskaan polttanut, veljeni aloitti teininä ja sai pahoja ongelmia
ja joutui sairaalahoitoon, ei nykyään polta.

Mää olen ostanut röökiä 15v tyttärelle aikonaan(en kavereille todellakaan),keskusteltiin asiasta (koska itse poltan)ja nyt tuo parikymppinen tyttöseni on lopettanut röökäämisen...mitäs mää ny sit tein väärin?
Itse olen elänyt sen ajan jolloin hain 4v:nä isäpuolelle kioskilta norttia,se ei ollut sillon laitonta! ;) joten hassulta kuulostaa nuo umpimähkäset syytökset...noh,ehkä jotkut saa tosta kruunun ottaansa,kun ovat niiiiin hyviä äitejä!Ihan kuinka vaan!

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Mää olen ostanut röökiä 15v tyttärelle aikonaan(en kavereille todellakaan),keskusteltiin asiasta (koska itse poltan)ja nyt tuo parikymppinen tyttöseni on lopettanut röökäämisen...mitäs mää ny sit tein väärin?
Itse olen elänyt sen ajan jolloin hain 4v:nä isäpuolelle kioskilta norttia,se ei ollut sillon laitonta! ;) joten hassulta kuulostaa nuo umpimähkäset syytökset...noh,ehkä jotkut saa tosta kruunun ottaansa,kun ovat niiiiin hyviä äitejä!Ihan kuinka vaan!
juuri näin..minä olen myös ostanut 15.v.lapselleni sitä tupakkaa joskus,en aina.Ja olen hyväksynyt sen että polttaa,aikani tappelin sitä vastaan,mutta huomasin että ei kannata,lapseni jäi aina kiinni minulle tupakoimisesta vaikka kuinka kielsin.Nyt kun olen hyväksynyt asian,on lapseni alkanut minulle puhua että aikoo vähentää ja lopettaa kokonaan tupakoimisen kun on huomannut mitä se tekee keholle varsin kun urheileekin..
eli minä olen voittanut jotain:)) eli minun kokemuksella koita hyväksyä sesn nuoren tupakointi/kokeilu..kyllä se itse jossain vaiheessa ymmärtää haitta vaikutukset..

Alkuperäinen kirjoittaja Teinipolttaja:
Kun mie jäin kiinni tupakan poltosta teininä,niin mun porukat osti mulle norttiaskin ja käskivät sen jälkeen polttaa koko askin heidän edessään.uhmakkaana tietenkin naureskelin,otin askin ja painuin pihalle porukat perässä. Muutaman nortin jälkeen vannoin,etten enää ikinä polta yhtään tupakkaa. Ja tuo lupaus on pitänyt.
Me teimme aikoinaan kaverin kanssa päätöksen ettemme enää plta ja vedimme ruokiksella pikkubostonin. OLi ruotsin tunti ja aina kädet pystyssä(ruotsi10) opettaja ihmetteli onko meillä auringonpistos mutta oli vain kamalan paha olo tupakasta.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
juuri näin..minä olen myös ostanut 15.v.lapselleni sitä tupakkaa joskus,en aina.Ja olen hyväksynyt sen että polttaa,aikani tappelin sitä vastaan,mutta huomasin että ei kannata,lapseni jäi aina kiinni minulle tupakoimisesta vaikka kuinka kielsin.Nyt kun olen hyväksynyt asian,on lapseni alkanut minulle puhua että aikoo vähentää ja lopettaa kokonaan tupakoimisen kun on huomannut mitä se tekee keholle varsin kun urheileekin..
eli minä olen voittanut jotain:)) eli minun kokemuksella koita hyväksyä sesn nuoren tupakointi/kokeilu..kyllä se itse jossain vaiheessa ymmärtää haitta vaikutukset..

JUURI NÄIN! :D Se röökääminen menettää hohtonsa kun siittä puhuu asiallisesti ja kertoo omat kokemuksensa!!Mutta mitä hanakammin kiellät,sitä enemmän nuori takertuu siihen kapinointina!

Niin munkin aikuiset lapset ovat lopettaneet mutta tää teini nyt polttaa ja minusta oli hienoa kun itse kertoi enkä sitä naapureilta kuullut. Luottaa minuun niin että aina voidaan keskustella.
Kotiin tuli nytkin 20.30 ja ei kertaakaan käynyt tupakalla. Viimeisen polttaa ennen nukkumaan menoas ja aamulla ei kiirettä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Tuon minäkin oletan tapahtuvan kuten jo kolme kertaa aikaisemmin.

Yhteistyössä