Kivat verovirastolle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuhomiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Viime vuonna 3kk vanhempainpäivärahalla ja loppuvuosi kht, verot sen 20%. Mätkyjä tuli 152?. Eikä tuo minun kotihoidontuki ees ole päätä huumaavan suuri... Kylläpäs ottaa pattiin täälläkin ja aika rankasti.
Mutta kai meidän tyhmien nyt täytyy vihdoin ymmärtää hommata se muutosverokortti, niinkuin viisaat on jo tehneet :)

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Siis joutuuko oikeesti minimietuuksista maksamaan yli 20% veroa? :o
Mulle ihan uus juttu, mutta kiva että sai tietää ennen kun jää äitiyslomalle.

No ei välttämättä. Lasketuta muutosverokortti, niin saat OMAN veroprosenttisi tietoon. Joudut maksamaan vähintään tuon 20%, jos et lasketuta etuuksille uutta verokorttia, joka on ihan tyhmää koska silloin prosentti voi olla tosi pielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja oma vika:
no kerroppas vastasinko minä sinulle asiallisesti vai vittuilemalla?

kiinnostaa ihan oikeesti, että vaihdanko tyyliä vai mitä

no mä voin vastata sulle että ei nuo asiallisia ihan olleet. aika ilkeää tekstiä. ja sit asiaan, minen kans ymmärrä miten jotkut saa samoilla tuloilla, samoilla prosenteilla takas ja toiset mätkyjä. mä sain nyt mätkyjä, mut luojan kiitos vain kympin verran.

joillain on vähennyksiä, joillain ei. siittä se johtuu useimmiten.

Suosittelen, että lasketutatte veroprosenttinne vuosittain, jos tulot tai elämäntilanne vaihtelee (työttömyys, kodinhoidontuki, uusi asunto tms. laina). Itse tilaan joka vuosi uuden verokortin, jolloin tiedän itse tarkkaan, paljonko voin tienata ja mitä voin vähentää.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
ilmeisesti tuo kelan veroprosentti ei enää vastaa verottajan mielestä sitä oikeaa veroprossaa... kelahan tulee niin jäläkijunassa KAIKESSA ettei tosikaan. kannattee toellaki lasketuttaa se verokortti kelalle joka vuosi uuestaan eikä luottaa sokeena siihen että se prossa jonka mukkaan kela verot ottaa, on myöskin verottajan mielestä se oikea...

näköjään ei ole.

Hei kuule ei Kela keksi niitä veroprosentteja, vaan se saa tiedon verottajalta. Yksinkertaisesti asia on siten, että jos et lasketuta muutosverokorttia etuuksille, niin Kela käyttää palkkatuloille laskettua veroprosenttia ja jos lasketutat niin Kela käyttää sitten sitä muutosverokortin prosenttia. Etuuksista maksetaan suhteessa suurempaa veroa kuin palkkatuloista, siinä se juju. Mutta Kela ei keksi mitään verotusjuttuja ja sillä ei ole mitään tekemistä verotuksen kanssa, vaan se saa tiedon verottajalta. Väärää puuta haukut.

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:
Viime vuonna 3kk vanhempainpäivärahalla ja loppuvuosi kht, verot sen 20%. Mätkyjä tuli 152?. Eikä tuo minun kotihoidontuki ees ole päätä huumaavan suuri... Kylläpäs ottaa pattiin täälläkin ja aika rankasti.
Mutta kai meidän tyhmien nyt täytyy vihdoin ymmärtää hommata se muutosverokortti, niinkuin viisaat on jo tehneet :)

Pesii

KHT olin ja verot 22% mätkyt maksan

Mä oon kyllä kans aivan pihalla näistä vero-jutuista.. En vaan ymmärrä miten ne lasketaan ja katsotaan.. Ku olin äitiyspäivärahalla ja kotihoidontuella niin palautuksia ei juuri tullu, mut sit taas ku opiskelin koko vuoden sain takas yli 200e.. Ihan pihalla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
no kerroppas vastasinko minä sinulle asiallisesti vai vittuilemalla?

kiinnostaa ihan oikeesti, että vaihdanko tyyliä vai mitä

no mä voin vastata sulle että ei nuo asiallisia ihan olleet. aika ilkeää tekstiä. ja sit asiaan, minen kans ymmärrä miten jotkut saa samoilla tuloilla, samoilla prosenteilla takas ja toiset mätkyjä. mä sain nyt mätkyjä, mut luojan kiitos vain kympin verran.

Jos näin käy, niin silloin arvio vuoden tuloista ja vähennyksistä on pielessä. Molemmilla. Toisella on vaan kivempaa, koska on maksanut vuoden aikana liikaa veroa.
Itse veroprosenttiin vaikuttaa niin moni asia, että suoraan niitä ei voi keskenään vertailla.

mä yleensä nostan parilla prosentilla aina laskettua veroprossaa niin ei tule ikäviä ylläreitä, mielummin maksan liikaa veroja pikkuhiljaa kun otan mätkyjä kertaköntällä

Veroprosentti ei saa olla liian suuri, koska silloin sun lasketaan maksavan tietyn verran tiettyjä pakollisia maksuja tuloistasi. Näistä pakollisista maksuista sä olet oikeutettu saamaan verovähennyksiä. Mutta jos veroprosentti on liian suuri, et tienaakaan sitä summaa, mitä se prosentti edellyttää, et maksakaan niin paljoa noita pakollisia maksuja etkä luonnollisesti ole oikeutettu yhtä suuriin vähennyksiin. Tästä seuraa yleensä mätkyjä.

Jos taas veroprosentti on liian pieni, siitäkin seuraa mätkyjä. ...ilmeisistä syistä.

Toisilla samoilla tuloilla ja samalla veroprosentilla tulee mätkyjä, toisilla ei, koska niihin vaikuttavat myös muu omaisuus, lainat jne. Jos on lainaa, niistä saa vähennyksiä jne. :xmas:

Pointti on se, että veroprosentti kannattaa aina muistaa tarkistuttaa mahdollisimman lähelle sitä oikeaa tilannetta. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
No kelan tukia varten tarvitsee AINA sen muutosverokortin etuuksia varten, muuten saatte mätkyjä joka vuosi :/

mitään muutosverokorttia kun jäin ensin ä-lomalle ja sitten hoitovapaalle. Nyt takaisin tulossa n. 750 euroa.

Mä olen järkeillyt että jos mulla nyt n. 2300 euron kuukausitulot ja veroprosentti 25 niin ei se nyt ainakaan niin kovin paljon liian pieni voi olla kun tulot tippuu ensi johonkin reiluut tonniin ja sen jälkeen vajaaseen kolmeensataan euroon.

ps. ikänä ei ole mätkyjä tullut

No kelan tukia varten tarvitsee AINA sen muutosverokortin etuuksia varten, muuten saatte mätkyjä joka vuosi :/

Jep, itse 2 vuotena yli 500? :o mätkyt maksoin ja kun sen jälkeen muutin kortin niin tuli palautuksia :wave:

Eli kannattaa ainakin sitten maksaa yli se kelan 20?..

Alkuperäinen kirjoittaja Mapsu:
Ei mulla ainakaan oo tullu mätkyjä kun olen tukia saanut! Viime vuoden olin melkein kokonaan kotihoidontuella, veroprosentti oli 20 ja takasin saan 280?. Edellisvuoden olin osittain kotihoidontuella, pääasiassa äitiys/vanhempainrahalla, prosentti oli se 20 silloinkin ja takasin sain lähes 200?.
Miten noi voi vaihdella noin paljon, jotkut joutuu maksamaan samalla prosentilla hirveet mätkyt ja toiset saa saman verran takasin???

Tähän vaikuttaa sekin onko asuntolainaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja Mapsu:
Ei mulla ainakaan oo tullu mätkyjä kun olen tukia saanut! Viime vuoden olin melkein kokonaan kotihoidontuella, veroprosentti oli 20 ja takasin saan 280?. Edellisvuoden olin osittain kotihoidontuella, pääasiassa äitiys/vanhempainrahalla, prosentti oli se 20 silloinkin ja takasin sain lähes 200?.
Miten noi voi vaihdella noin paljon, jotkut joutuu maksamaan samalla prosentilla hirveet mätkyt ja toiset saa saman verran takasin???

Koko vuosi meni kotihoidontuella ja pidättivät 22%
Silti tuli mätkyjä,mä en tajuu!!!!

Mullakin viime vuosi kokonana kotihoidontuella ja takaisin 220?, edellinen vuosi oli suurimmaksi osaksi äippärahaa, loput kotihoidontukea ja takaisin tuli 250?. Ja prosentti ollut kokoajan 20%

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhomiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ja toiko oli yllätys?

no en ihan tollasta summaa odottanu, kun kerta verottivat sen 20% tuista.

ja meidän taloudessa tuo on iso summa.

Onhan tuo varmasti joka taloudessa iso summa, mutta mulla ainakin on aina ollut tiedossa että tuilla jos eletään niin mätkyjä tulee varmasti.Valitettavasti!

Jaa, ei mulle ole koskaan tullut mätkyjä vaikka pelkällä äitiyspäivärahalla / kotihoidontuella olen parikin vuotta ollut. Ihan sama millainen verokortti tulee, lasken netissä veroprosenttilaskurilla tarkistuslaskun. Ja jos tulot muuttuu kesken vuoden, tarkistan uudestaan. Mätkyt on vaan valtion halpaa lainaa joka erääntyy kerralla maksettavaksi, jos vaivautuu laskemaan veroprosenttinsa oikein ja oikealla tulotyypillä, ei kyllä tule mätkyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:

Jep, itse 2 vuotena yli 500? :o mätkyt maksoin ja kun sen jälkeen muutin kortin niin tuli palautuksia :wave:

Eli kannattaa ainakin sitten maksaa yli se kelan 20?..

Veroprosentti on niin henk.koht. juttu, ettei mitään tuommoisia yleistyksiä "kannattaa ainakin maksaa jotain" kannata antaa. Joku vielä uskoo sua.
Mulla esim. muutosverokortissa prosentti oli 14% vanhempainpäivärahasta viime vuonna ja palautusta sain 16?. Eli vois sanoa, että prosentti oli kohdallaan.
Juju EDELLEEN on se, että kun tulotyyppi muuttuu esim. palkkatulosta Kelan tueksi tai toisinpäin, niin kannattaa tarkastuttaa verotusasiat laskettamalla muutosverokortti. Muutosverokortti tarkoittaa sitä, että kun kaikille tulee palkkatuloa varten 1.2. alkaen voimassaoleva verokortti, niin muutosverokortilla haetaan muutos siihen. Ja iso muutoshan se onkin, jos saatkin sosiaalietuutta etkä palkkaa...

Mutta mä en ihan oikeesti ymmärrä, että eihän palautus tai mätkyt mitään lottopotteja ole tai kiusantekoa verovirastolta.
Sehän on ihan itsestä kiinni miten se homma menee.
Eihän sitä tarvii, kun varata aika verotoimistoon ja käydä henkilökohtasesti laittamassa asiat kondikseen, niin että ei ainakaan joudu mätkyjä maksamaan tai sitten käydä siinä luukulla hoitamassa asiat.

No eihän se nyt ihan näinkään mene, että aina mätkyjä tulee. Mulla on semmoinen tilanne, että Kelan tuista maksan 15% veroa, mutta palkkatyöstä 34%. Eli jos en olisi lasketuttanut muutosverokorttia etuutta varten, niin Kela olisi perinyt veroa 36% (palkkavero% + 2%-yksikköä). Pointtisi on siis kuitenkin se, että aina Kelan etuuksille oma verokortti!

mutta taas töissä ollessa sa vähentää esim työmatkat, työvaaateetkin jos työnantaja ei nitä maksa niin siloin useimmiten sa takaisin vaikka veroprossa ois mitä. Joten pidempi työmatka on kannattavampi verotuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onhan tuo varmasti joka taloudessa iso summa, mutta mulla ainakin on aina ollut tiedossa että tuilla jos eletään niin mätkyjä tulee varmasti.Valitettavasti!

Olin 5v kotona lasten kanssa enkä kertaakaan saanut mätkyjä (itse asiassa en koskaan ole saanut)! Viime vuosi oli viimeinen ja saan palautuksia melkein 400? =)

Kannattaa ITSE huolehtia, että vero% on oikein :whistle:

Yhteistyössä