Kivat verovirastolle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuhomiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minä olen ollut suuriman osan vuotta työttömänä, mutta kun olen laskettanut veroprosentin oikein , saankin takaisin 400e, tästä puuttuu vielä matkakulut jotka saan täysimääräisenä, kun olen ajanut yli 9000km vuoden aikana, vaikka olen tehnyt vain tosiaankin osa-aika töitä,enkä tosiaan edes joka kuukausi.
Kiitos pitkien välimatkojen :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja oma vika:
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
No kelan tukia varten tarvitsee AINA sen muutosverokortin etuuksia varten, muuten saatte mätkyjä joka vuosi :/

No eihän se nyt ihan näinkään mene, että aina mätkyjä tulee. Mulla on semmoinen tilanne, että Kelan tuista maksan 15% veroa, mutta palkkatyöstä 34%. Eli jos en olisi lasketuttanut muutosverokorttia etuutta varten, niin Kela olisi perinyt veroa 36% (palkkavero% + 2%-yksikköä). Pointtisi on siis kuitenkin se, että aina Kelan etuuksille oma verokortti!

mutta taas töissä ollessa sa vähentää esim työmatkat, työvaaateetkin jos työnantaja ei nitä maksa niin siloin useimmiten sa takaisin vaikka veroprossa ois mitä. Joten pidempi työmatka on kannattavampi verotuksessa.

En oikein ymmärrä pointtiasi. Palautusta saa silloin, jos veroprosentin laskennassa käytetyt arviot tuloista ja/tai vähennyksistä on tiettyyn suuntaan pielessä. EI kyllä ole faktaa, että "saa useimmiten takaisin vaikka veroprosentti olis mitä". Jos prosentti on pielessä, niin silloin tulee mätkyjä. Olitpa töissä tai Kelan etuuksilla.

kelan tulothan on TOSI helppo tietää eurolleen, joten miksi et lasketuttanut muutosverokorttia kelan tuille. turha ikistä, koska SINÄ et hoitanut asioitasi vaan annoit verottaa palkkatuloille lasketulla veroprosentilla.

Ei kannata luottaa siihen että vaikka tietää tuet tarkalleen ja lasketuttaa prosentin, niin silti voi tulla mätkyjä.Olen sen omakohtaisesti kokenut, että ei ne osaa laskea oikein niitä prosentteja.

mun täytyykin muistaa soittaa kelaan ja kysyä mitä ne ottaa multa nykyään veroa... täytyy nimittäin nostaa sitä parilla prosentilla kun viime vuodesta tuli takaisin 50e. yleensä on tullut enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Gepardi:
kelan tulothan on TOSI helppo tietää eurolleen, joten miksi et lasketuttanut muutosverokorttia kelan tuille. turha ikistä, koska SINÄ et hoitanut asioitasi vaan annoit verottaa palkkatuloille lasketulla veroprosentilla.

Ei kannata luottaa siihen että vaikka tietää tuet tarkalleen ja lasketuttaa prosentin, niin silti voi tulla mätkyjä.Olen sen omakohtaisesti kokenut, että ei ne osaa laskea oikein niitä prosentteja.

Väitätkö niin, että jos sinulla on muutosverokortti laskettuna oikealle tulomäärälle ja -tyypille oikeilla vähennystiedoilla, niin kuitenkin verotusperusteet on sitten lopullisessa verotuksessa olleetkin erit vaikka summat on olleet samat?

Väitätkö niin, että jos sinulla on muutosverokortti laskettuna oikealle tulomäärälle ja -tyypille oikeilla vähennystiedoilla, niin kuitenkin verotusperusteet on sitten lopullisessa verotuksessa olleetkin erit vaikka summat on olleet samat?

Jep, vaikka sitä on ehkä vaikea sivullisen uskoa, mutta niin on käynyt muutaman kerran.Aikaa tuosta on jo useampi vuosi, mutta kuiteskin.

Jep, vaikka sitä on ehkä vaikea sivullisen uskoa, mutta niin on käynyt muutaman kerran.Aikaa tuosta on jo useampi vuosi, mutta kuiteskin.

Täytyy kyllä sanoa, etten hevillä usko. Joku summa/tieto on ollu pakko olla eri vahvistetussa verotuksessa vs. muutosverokortin laskennassa käytetyt tiedot. Ei verotusperusteet kesken vuotta muutu.
No, samapa tuo. Huimasti vaan ihmettelen.

Mullekin tuli vähän mätkyjä ja olin ihan ällistynyt, kun sen lapun näin. Joka vuosi olen saanut palautuksia. Mut mä luulen, et ne mätkyt johtu siitä kun olin alkuvuoden (toukokuuhun saakka ) vanhempainvapaalla ja sain silloin ansiosidonnaista vanhempainpäivärahaa. Siitä meni veroa varmaan liian vähän. No, voi olla etten joudu maksamaan edes noita mätkyjä ku laitan ne ensiasunnon korot siihen lappuun vielä.

Mä olen aina tehnyt niin, että lasketan sen veroprosentin (nykyään voi tehdä myös netin kautta) ja korjaan sitä joka kerran hieman isommaksi. Näin ei varmasti tule mätkyjä. Verotoimisto laskee sen niin, että tulos olisi mahdollisimman lähelle + - 0, eli myös lasketetulla prosentilla voi mätkyjä saada.

eiköhän se oo oma asia hoitaa et prosentit on oikein?!? hommasitko sen muutosverokortin?

näin juuri! Prosentit pitää aina laskettaa uudestaan eikä luottaa siihen ensimmäisenä tulleeseen paperiin. Eikö tämä nyt ole tullut jo kaikille selväksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
No kelan tukia varten tarvitsee AINA sen muutosverokortin etuuksia varten, muuten saatte mätkyjä joka vuosi :/

Joo näinhän se on. Ite olen joka lapsen (kolme) kohdalla aina erikseen laskettanut veroprosentin, enkä ole ikinä mätkyjä saanut. Mä maksoinkin sitten esimerkiksi esikoisen aikana äitiyspäivärahasta 25 % veroa.....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhomiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ja toiko oli yllätys?

no en ihan tollasta summaa odottanu, kun kerta verottivat sen 20% tuista.

ja meidän taloudessa tuo on iso summa.

Onhan tuo varmasti joka taloudessa iso summa, mutta mulla ainakin on aina ollut tiedossa että tuilla jos eletään niin mätkyjä tulee varmasti.Valitettavasti!

Ai no mä oon elänyt tuilla ja sain palautuksia 184e

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhomiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ja toiko oli yllätys?

no en ihan tollasta summaa odottanu, kun kerta verottivat sen 20% tuista.

ja meidän taloudessa tuo on iso summa.

Onhan tuo varmasti joka taloudessa iso summa, mutta mulla ainakin on aina ollut tiedossa että tuilla jos eletään niin mätkyjä tulee varmasti.Valitettavasti!

Ai no mä oon elänyt tuilla ja sain palautuksia 184e

mäki sain viime vuonna 85?

Joopa, veroista on musta IHAN turha vinkua missään. Mätkyjä voi tulla jos ei pidä huolta ettei tule ja palautuksia tulee jos maksaa liikaa veroa. Nämä voi tarkistuttaa laskurilla tai soittamalla/käymällä verovirastossa, jälkikäteen on vähän heikko valittaa vaikkakin helppo.

Yhteistyössä