Kiva yllätys, mutta miksi minä oisin oikeutettu tämmöseen..?

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Neuvolassa sanottiin, että he jakavat MLL:n avustus-'lahjakortteja' joihin marketteihin näin joulun alla joka vuosi. Meille on ilmeisesti tulossa sieltä vajaan 100e:n lahjakortti. Olin ihan H. Moilasena, koska mielestäni tulen lasten kanssa erittäin hyvin toimeen, ottaen huomioon sen, että olen yh ja opiskelen. Meillä ei ole minkäänlaisia rahahuolia, vaikken nyt ihan joka asiaan voikaan törsätä, mihin haluaisin. En siis ole mikään raharikas, jotta voisin ostaa vaikkapa talon tai uudenkarhean auton, tai muuta, mutta MITÄÄN olennaista meiltä ei puutu :) Ruokaa on aina riittävästi, ja vaatteet ovat siistit.

Tiedän (ei ihan lähipiiristäni kuitenkaan) täältä useita perheitä, joilla asiat on oikeasti kovin huonosti, erinäisistä syistä. Siis että ei tosiaan ole edes siistejä/ehjiä vaatteita. Mun mielestä toi avustuskortti vaan tulee nyt ihan täysin väärään paikkaan. Niitä on jaossa vain 10kpl, joten erityisesti sen takia... En taida voida ottaa sitä vastaan, koska parempia tarvitsijoita on ihan taatusti. Mutta miten ihmeessä kehtaan kieltäytyä jostain, kun mua nyt halutaan kerran auttaa...? En vain koe minkäänlaista tarvetta asialle ja tiedän, että toisilla tarvetta todella on, joten haluaisin että antavat mieluummin jollekin toiselle, jos vaikka joku sellainen saisi jouluruokia, ketkä muuten jäisivät ilman :|

Soita ensin neuvolaan ja sano ettet halua ottaa lahjaa. Oletan, että homma on mennyt niinkuin täällä meillä eli neuvolassa ja sosiaalitoimessa päätetään, kenelle lahja/avustus kuuluu ja MLL vain kerää varat eli he eivät tiedä kenelle lahjakortit menevät.

me taas tarvittas mutta ei saada tai ainakaan ei kukaan ole kysynyt tarvitaanko ja taitaa olla täällä niitä jotka tosissaan tarvivat sen enemmän kun me.
enkä kehtaa kysyäkkään neuvolasta tota.

Hmmm.
Ja mistä sinun hyvä rahatilanne johtuu? saatko avustusta esim vanhemmiltasi?

vai etkö käy koskaan juhlimassa tai käytä mihinkään turhaan rahaa? ostat vain välttämättömän (maksat vuokran sähkön ja ruoat ja jos lapsilla vain rikkinäisiä tai pieniä vaatteita, ostat vaatetta ja senkin ehkä kirpparilta)?

Entä nuo toiset, ketkä mielestäsi tarvitsevat enemmän? käyvätkö baarissa? ostavatko hm-vaatteita vauvoille, vaikka kirpparit on täynnä halpoja pienten lasten vaatteita? alle 3v on aivan sama mitä päällä, kunhan on puhdasta ja ehjää. ostavatko taulutelkkareita aja muuta turhaa vaikka lapsille ei sitte n ole varaa ostaa ruokaa?

jos toiset tuhlaavat turhaan ja sinä et, ota vain vastaan.
jos taas toisten rahapula johtuu sairaudesta tai monilapsisuudesta tai jostain, eivätkä törsää turhaan, jätä ottamatta, jos kerran tunnet perheitä joilla isompi tarve.

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Ja mä niin haluaisin sen, vaan en kyllä kehtaa pyytää. :ashamed:

Toimiskohan se niin jos mä antaisin sen omani sit sulle... Vai tuleekohan ne jotenkin nimellä varustettuna?

En saa neuvolasta enää terveydenhoitajaa kiinni, mutta ei mulla siis mitään korttiakaan vielä käsissä ole, joten koitan huomenna uudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja heidiS23:
me taas tarvittas mutta ei saada tai ainakaan ei kukaan ole kysynyt tarvitaanko ja taitaa olla täällä niitä jotka tosissaan tarvivat sen enemmän kun me.

Niin kai. Ehkä se katsotaan jostain... jostain tiedoista. En tiedä vaan, että mistä...

Kyllä noiden jakoperusteet ovat ihmeellisiä.
Viime vuonna sen sai tuttavaperhe, heillä kolme tervettä lasta, mies töissä, omakotitalo, upouusi asuntovaunu ja joukusi lähtivät ulkomaille. Sanoivat itsekkin että eivät tarvitsisi, mutta tottakai ottavat kun kerran annetaan. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Nöf nöf täti:
Kyllä noiden jakoperusteet ovat ihmeellisiä.
Viime vuonna sen sai tuttavaperhe, heillä kolme tervettä lasta, mies töissä, omakotitalo, upouusi asuntovaunu ja joukusi lähtivät ulkomaille. Sanoivat itsekkin että eivät tarvitsisi, mutta tottakai ottavat kun kerran annetaan. :/

no just

Vitsi kun täälläkin tuommoisia jaettaisiin, juuri tällä hetkellä olisin sen tarpeessa. Eilen puhuttiin neuvolan tätsyn kanssa kun en pysty kaupasta ostamaan ruokaa ja olen kaksosodottaja, niin ei voi oikein sanoa ravitsevansa näitä sikiöitä parhaalla mahdollisella tavalla.. Kunhan edes jo olemassa olevan perheeni saan suht nälättömänä pysymään.. Mutta miehelleni en vois koskaan kertoa jos tuommoinen lahjoitettaisiin, se häpeäisi..

Omakotitalossa asuminen ei tee kyllä kestään hyvin toimeen tulevaa, mutta toi etelänloma on aika paksua. Onkohan niillä kolkuttanut omaa tuntoa ottaa vastaan lahjoitus?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmmm.
Ja mistä sinun hyvä rahatilanne johtuu? saatko avustusta esim vanhemmiltasi?

Johonkin kyllä, mutta n.kerran vuodessa. En siis mitenkään merkittävästi. Jonkun autoveron ovat joskus maksaneet.

vai etkö käy koskaan juhlimassa tai käytä mihinkään turhaan rahaa? ostat vain välttämättömän (maksat vuokran sähkön ja ruoat ja jos lapsilla vain rikkinäisiä tai pieniä vaatteita, ostat vaatetta ja senkin ehkä kirpparilta)?

En käy juhlimassa juurikaan, tai erittäin harvoin. Ihan syystä, etten koe tarpeelliseksi. Tai siis jos käynkin, niin en sillä tavalla, että levittäisin rahaa ympäriinsä. Ja lapsilla on vaatteita vähän turhankin paljon, mutta hyödynnän tosi paljon alennuksia...

Entä nuo toiset, ketkä mielestäsi tarvitsevat enemmän? käyvätkö baarissa? ostavatko hm-vaatteita vauvoille, vaikka kirpparit on täynnä halpoja pienten lasten vaatteita? alle 3v on aivan sama mitä päällä, kunhan on puhdasta ja ehjää. ostavatko taulutelkkareita aja muuta turhaa vaikka lapsille ei sitte n ole varaa ostaa ruokaa?

En tiedä kyllä näiden juhlimisesta... saattavat kyllä käydä useinkin. Ihan totta...

jos toiset tuhlaavat turhaan ja sinä et, ota vain vastaan.
jos taas toisten rahapula johtuu sairaudesta tai monilapsisuudesta tai jostain, eivätkä törsää turhaan, jätä ottamatta, jos kerran tunnet perheitä joilla isompi tarve.

Eli en siis tiedä tilanteita tarkkaan, kunhan olen vaan tehnyt päätelmiä ihan ulkoisten ominaisuuksien ja näiden kertomien mukaan. Eli ei ole vaatetta juur lainkaan, tai ainakaan tarkoituksenmukaisia/ehjiä...

Olin harjoittelussa neuvolassa ja siellä oli jakoperusteena periaatteessa se, että jos olet yh tai suurlapsinen perhe. Toki näitä muita huonompiakin muistettiin, mutta tuo oli se yleisperiaate.

Ihan ylpeyden takia et ota vastaan. Ei kai se aina tarkoita että jos joku on sinua ajatellut tuolla et ne luulee ettet tule toimeen. Hyvää mieltähän se on tarkoitettu antamaan myös!

Alkuperäinen kirjoittaja Nälkää näkevä tänä jouluna:
Vitsi kun täälläkin tuommoisia jaettaisiin, juuri tällä hetkellä olisin sen tarpeessa. Eilen puhuttiin neuvolan tätsyn kanssa kun en pysty kaupasta ostamaan ruokaa ja olen kaksosodottaja, niin ei voi oikein sanoa ravitsevansa näitä sikiöitä parhaalla mahdollisella tavalla.. Kunhan edes jo olemassa olevan perheeni saan suht nälättömänä pysymään.. Mutta miehelleni en vois koskaan kertoa jos tuommoinen lahjoitettaisiin, se häpeäisi..

Omakotitalossa asuminen ei tee kyllä kestään hyvin toimeen tulevaa, mutta toi etelänloma on aika paksua. Onkohan niillä kolkuttanut omaa tuntoa ottaa vastaan lahjoitus?

Siis mä todellakin haluaisin antaa ton kortin jollekin, kenellä on esim. ongelmia ostaa terveellistä ruokaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja th-opisk:
Olin harjoittelussa neuvolassa ja siellä oli jakoperusteena periaatteessa se, että jos olet yh tai suurlapsinen perhe. Toki näitä muita huonompiakin muistettiin, mutta tuo oli se yleisperiaate.

Mielestäni noita ei kuuluisi jakaa neuvolan vaan sosiaalitoimiston, jolla on mahdollisuus tietää perheen taloudellinen tilanne. Lapsia voi olla montakin ja silti taloudellinen tilanne hyvä.

Aih... Eli ei ne edes mene sitten varsinaisesti rahatilanteen mukaan? :( Aika tyhmää, jos näin on...

En oo itse ollut koskaan päättämässä näistä avustuksista, mutta meille MLL:n jäsenille on sanottu, että katsovat esim. perheen pieniä ansiotuloja (varmaan täytät tämän kohdan), perheen kokoa (olet yksinhuoltaja), lasten sairauksia ym. Vuosittain perusteet voivat vaihdella, että saataisiin antaa lahjoitus mahdollisimman monelle. Tosiasiassa minustakin lahjoituksista päättävillä on valta jakaa avustuksiaan vaikka omille sukulaisilleen, koska yksilönsuojaan vedoten he eivät meille mitään tietoja luovuta. Meillä sosiaalitoimi toimittaa lahjakortit niiden saajille.

Alkuperäinen kirjoittaja Nöf nöf täti:

Mielestäni noita ei kuuluisi jakaa neuvolan vaan sosiaalitoimiston, jolla on mahdollisuus tietää perheen taloudellinen tilanne. Lapsia voi olla montakin ja silti taloudellinen tilanne hyvä.

JUST NÄIN! Koska sellaiset, ketkä tarvitsevat avustuksia ja saavat esim. toimeentulotukea, voisivat ehkä tarvita kipeämmin myös näitä kortteja jouluunsa. Mulle on tulossa palautuksiakin ihan kivasti nyt, eikä siis tunnu vaan oikealta ottaa tollasta.

Alkuperäinen kirjoittaja möö:
En oo itse ollut koskaan päättämässä näistä avustuksista, mutta meille MLL:n jäsenille on sanottu, että katsovat esim. perheen pieniä ansiotuloja (varmaan täytät tämän kohdan), perheen kokoa (olet yksinhuoltaja), lasten sairauksia ym. Vuosittain perusteet voivat vaihdella, että saataisiin antaa lahjoitus mahdollisimman monelle. Tosiasiassa minustakin lahjoituksista päättävillä on valta jakaa avustuksiaan vaikka omille sukulaisilleen, koska yksilönsuojaan vedoten he eivät meille mitään tietoja luovuta. Meillä sosiaalitoimi toimittaa lahjakortit niiden saajille.

Noniin... Ja mun lapset ovat kyllä pitkäaikaissairaita, muttei mulla ole tällä hetkellä mitään sairaskulujakaan heistä. Mutta juu, ymmärrän kyllä että millä perusteilla olen saanut tuon. Mutta koska tilanne on meillä silti tosi hyvä, niin ehkä mä voisin nyt antaa sen jollekin toiselle kuitenkin...

Voisko ajatella niinkin, että on hyvä palkita ap:n tapaisia ihmisiä, jotka hoitavat itsensä, lapsensa, asiansa, taloutensa, psyykkeensä jne hyvin. MLL:n ja vastaavien tuki ei välttämättä ole perinteisesti sosialliperusteista, koska ei perustu lakiin. Tämä ei varmaankaan ole jaon peruste, mutta joskus voisi ajatella näinkin. Yleensä näistä kirjoittelevat vain ne, jotka eivät osaa suunnitella ja hoitaa elämäänsä kunnolla ja kiljuvat aina lisää tukia ja avustuksia. Tietysti on aina vanhempia ja heidän lapsiaan, joilla ei mene hyvin, mutta ottaa päähän niiden puolesta, jotka tosissaan yrittävät eivätkä aina valita.

Tosi ihanasti ajateltu ettet ota vastaan jos et kerta tarvitse :heart: Luulen että moni ottais vaik ei akuuttia hätää olisi. Me myöhästyttiin ilmeisesti tuosta ilmoittautumisesta :ashamed: ja seuraava neuvola aikakin vasta joulukuun puolessa välin :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja möö:

Noniin... Ja mun lapset ovat kyllä pitkäaikaissairaita, muttei mulla ole tällä hetkellä mitään sairaskulujakaan heistä. Mutta juu, ymmärrän kyllä että millä perusteilla olen saanut tuon. Mutta koska tilanne on meillä silti tosi hyvä, niin ehkä mä voisin nyt antaa sen jollekin toiselle kuitenkin...

wau!

hatun nosto sinulle! sinä saat kyllä hyvän joulumielen, laitathan tavallaan keräykseen jättisumman.

Yhteistyössä