"Kiva" reaktio kollegalta raskausuutiseen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimosa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimosa"

Vieras
Päätimme miehen kanssa, että kerromme raskaudesta ns. julkisesti vasta rakenneultran jälkeen. Se oli eilen. (Lähimmille tietysti olemme kertoneet jo nt-ultran jälkeen.) Tänään kerroin sitten töissä, ensin esimiehelleni ja sen jälkeen samoja töitä tekevälle kollegalleni. Reaktiot menivät aivan "päälaelleen" - miespuolinen pomoni ilahtui silminnähden ja onnitteli vilpittömästi, sen sijaan naispuolinen kollegani (5-kymppinen, jolla omat lapset jo aikuisia) katsoi hyytävästi, yritti hymyn tapaista ja kalsean, muodollisen onnittelun jälkeen töksäytti erittäin paheksuvasti, että MIKSI en ole kertonut ajoissa?!

Häkellyin reaktiosta täysin ja totesin että koska sovimme näin mieheni kanssa.. TOIVOTTAVASTI sinulle nyt sitten löytyy nopeasti SIJAINEN jonka ehdit PEREHDYTTÄÄ! Vuosien varrella olen itse tuurannut häntä pitkiä aikoja (leikkauksien jälkeen sairaslomia yms.) joten luulisi, ettei hänelle tule ensimmäisenä tuommoinen asia mieleen.. mutta niinpä vain tuli. Todella ala-arvoista.

ps. En todellakaan aio ottaa asiasta murhetta itselleni, kyllä se on esimiehen tehtävä huolehtia sijaisista ym. Tietysti perehdytän jos vain ehdin, mutta todennäköisesti en ehdi - kesäloma alkaa kuuden viikon kuluttua ja jään siitä suoraan mammikselle...

[QUOTE="vieras";26192018]Jospa kollegasi olisi suunnitellut sapattivapaata itselleen, nyt sitten sotkit hänen suunnitelmasi.[/QUOTE]

Aivan totta, tuokin saattaa pitää paikkansa - tosin hän on pari vuotta sitten juuri pitänyt sapattivuoden, silloin muuten minä tuurasin...

[QUOTE="vieras";26192018]Jospa kollegasi olisi suunnitellut sapattivapaata itselleen, nyt sitten sotkit hänen suunnitelmasi.[/QUOTE]

Se on voi voi. Nopeat syö hitaat! :D

Onnea ap:lle :)

Luultavasti hän tekee työtä eläkepäiviä odotellen eikä hänellä ole elämää suurempaa motivaatiota. Haluaa siis päästä itse helpolla eikä perehdyttää uutta henkilöä (vie aikaa ja vaivaa).

Ei todellakaan kannata ottaa vakavasti, luultavasti hänelle tuli ensimmäisenä mieleen että joutuuko hän nyt tekemään kahden ihmisen hommat. Ihminen kun on pohjimmiltaan itsekäs. Mulle yksi työkaveri kun kertoi raskaudestaan, ihmettelin että mitä hän siihen jäi seisomaan vaikka kuinka pitkäksi aikaa, sitten tajusin myöhemmin että hän varmaan odotti onnittelua mutta jotenkin en siinä tilanteessa vain hoksannut että onnitellakin pitäisi.

Sun äitiysloma voi vaikuttaa hänen suunnitelmiin esim. kesälomat jospa hän on suunnitellut pidempää vapaata syksyksi , osaaikaeläkettä , vuorotteluvapaata.
Mä olen joutunut siirtämään omaa vuorotteluvapaa suunnitelmaani 2kertaa kun ekaksi kolleega jäi äitiyslomalle ja sitten kun se sijainen oli "ajettu sisään " niin sekin jäi äitiysvapaalle :(
Oli varmaan munkin naama aika mutrussa kun raskaudesta kerrottiin koska heti tajusin että mun suunnitelmat menee taas uusiksi .

raskautesi muistuttaa hänen omasta vanhenemisestaan. En itse kärsi vielä vaihdevuosista, mutta joillekin se ottaa koville. Jospa hänellä on vaihdevuodet ja sinä olet valitettavasti muistutus menneestä hedelmällisestä iästä. Suru hedelmällisen iän päättymisestä saattaa tulla, vaikka ei missään tapauksessa enää lapsia itse haluaisikaan.

[QUOTE="mimosa";26192029]ps. En todellakaan aio ottaa asiasta murhetta itselleni, kyllä se on esimiehen tehtävä huolehtia sijaisista ym. Tietysti perehdytän jos vain ehdin, mutta todennäköisesti en ehdi - kesäloma alkaa kuuden viikon kuluttua ja jään siitä suoraan mammikselle...[/QUOTE]

Oho. Kiire tulee.

[QUOTE="vieras";26192058]Oho. Kiire tulee.[/QUOTE]

Ehkä sitten näin, mutta toisaalta ei minua lakikaan velvoita kertomaan kuin kahta kuukautta ennen mammaloman alkua. Nyt vain pidän vuosilomat tähän samaan pötköön.

Miksi salata raskaus 12 viikosta eteenpäin. Riskit että jotain tapahtuu on samat 12-loppuun raskauteen. En ymmärrä itsekkään muutamaa ystävää jotka ovat melkein puolessa välissä raskaana ja toitottavat ettei saa yleisesti asiata keskustella.

On tullut monta noloa tilannetta illan istuaisissa tarjottavien kanssa ja muutto avuksikin yhtä pyydettiin niin piti tekosyy keksiä miksi ei voi pesukonetta nostaa :)

Tämä on kuin "Taru sormusten herrasta" -minun aarteeni, vain minun. Saako äidit näistä jotain kiksejä "hähhähää" tuopa ei vielä tästä tiedä....

raskautesi muistuttaa hänen omasta vanhenemisestaan. En itse kärsi vielä vaihdevuosista, mutta joillekin se ottaa koville. Jospa hänellä on vaihdevuodet ja sinä olet valitettavasti muistutus menneestä hedelmällisestä iästä. Suru hedelmällisen iän päättymisestä saattaa tulla, vaikka ei missään tapauksessa enää lapsia itse haluaisikaan.

No, tätäkin olen miettinyt.. hän on ylipäätään hirvittävän kateellinen ihminen. Se ilmenee siten, että hänen täytyy "päteä" ns. pönkittää omaa paremmuuttaan jos kokee jäävänsä vähänkään varjoon. Ja jos minulle sattuu jotain positiivista työn puitteissa, hän kokee se uhkana. Vaikka töitä riittää molemmille, eikä mitään todellisia uhkia ole.

Aika kaukaa haettua. :D
Eiköhän siinä ollut kyse juuri itsekkyydestä, siis ajatteli heti omia kesälomiaan jne jne. Ei olis kyllä tarvinnut tuolla tavalla töksäyttää, mutta toisaalta aika lyhyen varoituksen annoit, jos jäät käytännössä jo kuuden viikon päästä lomalle.

Miksi salata raskaus 12 viikosta eteenpäin. Riskit että jotain tapahtuu on samat 12-loppuun raskauteen. En ymmärrä itsekkään muutamaa ystävää jotka ovat melkein puolessa välissä raskaana ja toitottavat ettei saa yleisesti asiata keskustella.

On tullut monta noloa tilannetta illan istuaisissa tarjottavien kanssa ja muutto avuksikin yhtä pyydettiin niin piti tekosyy keksiä miksi ei voi pesukonetta nostaa :)

Tämä on kuin "Taru sormusten herrasta" -minun aarteeni, vain minun. Saako äidit näistä jotain kiksejä "hähhähää" tuopa ei vielä tästä tiedä....

Tuota.. olet ilmeisesti itsekin ollut joskus raskaana? Joten olet myöskin oletettavasti kuullut rakenneultrasta? Joka siis tehdään yleensä viikolla 20. Monet haluavat odottaa tuohon ultraan jossa todetaan sikiön rakenteet ja elinkelpoisuus. En todellakaan kaipaa elämääni sellaista tilannetta, jossa joudun 200 ihmisen työyhteisölle kertomaan raskaudenkeskeytyksestä sikiön elinkelvottomuuden takia.

Nyt hyvä ihminen valoja päälle sinne vintille..

• Tykkää
Reactions: Tara74 ja Naspula
[QUOTE="mimosa";26192112]Ehkä sitten näin, mutta toisaalta ei minua lakikaan velvoita kertomaan kuin kahta kuukautta ennen mammaloman alkua. Nyt vain pidän vuosilomat tähän samaan pötköön.[/QUOTE]

Onnea raskaudesta!

Mutta... pakko sanoa, että ymmärrän tuota kollegaasikin. 6 viikkoa kuluu yhdessä hujauksessa, hups vaan ja sinä häivyt. Kyllä se perehdyttäminen hänen vastuulleen paljon lankeaa ja vielä kesäaikaan se ei ole kivaa jos lomasuunnitelmat sotkeutuu.

Miksi et kertonut aiemmin? Olisi osanneet paremmin varautua ja perehdytyksetkin olisit ehtinyt hoitaa...

[QUOTE="mimosa";26192029]ps. En todellakaan aio ottaa asiasta murhetta itselleni, kyllä se on esimiehen tehtävä huolehtia sijaisista ym. Tietysti perehdytän jos vain ehdin, mutta todennäköisesti en ehdi - kesäloma alkaa kuuden viikon kuluttua ja jään siitä suoraan mammikselle...[/QUOTE]

Eli kaikki kaatuu sen työkaverisi niskaan... ja sitten vielä ihmettelet, kun ei ollut niin innoissaan asiasta.

[QUOTE="...";26192170]Eli kaikki kaatuu sen työkaverisi niskaan... ja sitten vielä ihmettelet, kun ei ollut niin innoissaan asiasta.[/QUOTE]

No käytännössä näin. Mutta vuoroin vieraissa. Olen itse tuurannut häntä monen monituista kertaa ja pitkiä aikoja.

[QUOTE="mimosa";26192183]No käytännössä näin. Mutta vuoroin vieraissa. Olen itse tuurannut häntä monen monituista kertaa ja pitkiä aikoja.[/QUOTE]

Ja olitko aivan innoissasi siitä, että pääsit tekemään hänenkin hommat?

[QUOTE="...";26192195]Ja olitko aivan innoissasi siitä, että pääsit tekemään hänenkin hommat?[/QUOTE]

En mutta toivotin hyvää lomaa / sairaslomaa / toipumista ja hoidin työni sekä hänen työnsä mukisematta ja tölvimättä häntä. En minä tässä mitään innostusta kaivannutkaan vaan asiallista, aikuismaista käytöstä.

Täällä vintillä on valot päällä ja neljä kertaa olen ollut raskaana verenvuotoineen ja mujine ongelmineni. Kun 12 viikkoa on täyttynyt olen asiata keskustellut jos se on jotenkin jonkun elämän tulevaisuuteen liittynyt tai estänyt jotakin tekemästä/osallistumasta. Millähän tavalla se eroaa jos lapsen menettää vaikka 18 viikkolla kun 28viikolla. Yhtä rankkaa se varmasti on. Sama salata raskaus sitten loppuun asti ja voihan vauvallekkin sattua jotain. Onnellista odotusaikaa et vissiinkään itse ole kokenut jos täytyy koko ajan negatiivisesti miettiä. Tai sitten kuulut siihen ryhmään joka päättää keskeyttää raskauden jos rakenneultrassa lapsi ei olekaan terve ja haluat salata oman syyllisyytesi.

[QUOTE="mimosa";26192183]No käytännössä näin. Mutta vuoroin vieraissa. Olen itse tuurannut häntä monen monituista kertaa ja pitkiä aikoja.[/QUOTE]

Eli potut pottuina :( meni maksuun.
Olisit inhottava kolleegana . 6viikkoa on tosi lyhyt aika etsiä sijainen saati sitten perehdytys ja vielä kesäloma-aikaan .
Kiva varmaan palata äippäloman jälkeen töihin :) ihan varmasti löytyy joustoa kun lapsi sairastelee jne.

[QUOTE="mimosa";26192210]En mutta toivotin hyvää lomaa / sairaslomaa / toipumista ja hoidin työni sekä hänen työnsä mukisematta ja tölvimättä häntä. En minä tässä mitään innostusta kaivannutkaan vaan asiallista, aikuismaista käytöstä.[/QUOTE]

No kyllähän tuo työkaverisikin onnitteli!!! Ehkä hän vain ei ole yhtä hyvä näyttelemään, kuin mitä sinä olet, tai ainakin kuvittelet olevasi. Yhtä hyvin voi olla, että oma naamasi on ollut aivan norsunvitulla, kun hän on kertonut poissaoloistaan. Jotenkin tekstistäsi saa ainakin sellaisen kuvan, että jossain määrin olet hänen näistä poissaoloista kateellinen tai katkera ollut, eli on se voinut töissäkin naamasta näkyä.

Siis milloin sulla on laskettu aika? Jos jo kuuden viikon päästä jäät lomalle, ja siitä suoran äitiyslomalle? Vai onko sun kesäloma jotenkin superpitkä? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun itse olen viikolla 27, ja ehdin silti olemaan vielä kuukauden töissä, ja pitämään lomatkin pois ennen äitiyslomaa.

Yhteistyössä