Kiusatut, ajatteletteko koskaan että kiusaaminen ei välttämättä johdu myöskään kiusaajasta itsestään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono ihminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä sellainen lapsi, jota raiskataan kotona, on KAIKKEEN täysin syyntakeeton. En ole ollut kiusaaja, kiusattu kylläkin. Ja sydämeni särkyy kaikkien niiden lasten puolesta, joita satutetaan niin hirvittävällä rikoksella. Teidän mielet ei edes pysty käsittämään semmoisten tekojen raakuutta ja karmeutta. Se on sama kun sahais jonkun jäsenen irti lapselta.

tuolla aiemmin jo joku sanoikin, et isommat syylliset löytyy kyllä niistä ympärilä olevista aikuisista jotka antavat kiusaamisen tapahtua.
jos kiusaamiseen puututaan ja tarjotaan apua sekä kiusatulle ja kiusaajalle, asia yleensä loppuu lyhyeen, mut kun valitaan se tie, et ei nähdä eikä kuulla mitä ympärillä tapahtuu, niin silloin ei voi syyttää kiusaajaa pelkästään.

Syyllisiä voi halutessaan etsiä vaikka kuinka monen sukupolven takaa, jokainen on kuitenkin vastuussa omista tekemisistää ja myös tekemättä jättämistään. Laiminlyöntien kierre on vain jonkun osattava katkaista. Vastuu omasta hyvinvoinnista on itsellä, joskus on tunnustettava että on tarpeen hakea ulkopuolista apua jotta pääsee yli menneisyyden taakoista. Syyllisen tai syyllisten etsiminen ei johda itsesään mihinkään, pitää puuttua ongelmiin ja ongelma käyttäytymiseen.

Syyllisiä voi halutessaan etsiä vaikka kuinka monen sukupolven takaa, jokainen on kuitenkin vastuussa omista tekemisistää ja myös tekemättä jättämistään. Laiminlyöntien kierre on vain jonkun osattava katkaista. Vastuu omasta hyvinvoinnista on itsellä, joskus on tunnustettava että on tarpeen hakea ulkopuolista apua jotta pääsee yli menneisyyden taakoista. Syyllisen tai syyllisten etsiminen ei johda itsesään mihinkään, pitää puuttua ongelmiin ja ongelma käyttäytymiseen.

Tottahan tämä on. MUTTA ei lapselta (jota ala/yläasteikäinen on henkisesti) voi olettaa "sukupolvien taakse ymmärtämistä" tai jotain superempatiaa muita kohtaan, kun itse saa osakseen jatkuvaa väkivaltaa. Tokikaan kaikilla kiusaajilla ei ole surkeat kotiolot, mutta mielestäni käsittämätöntä, jos tätä puolta ei haluta nähdä ollenkaan. Omia tekoja ei voi ulkoistaa muille, mutta kyllä minusta esim. pahoinpitelevän perheen lasten kiusaaminen on myös niiden pahoinpitelevien paskavanhempien syy.

Niin, ja kyllä voi yleistää, että kaikki oireilevat jotenkin, jos elävät perhehelvetissä. Jotkut oireilee ulospäin esim. häiriökäytöksellä tai kiusaamisella. Jotkut sisäänpäin vetäytymällä, itsetuhoajatuksilla jne.. Usein molemmilla muodoilla. Se, että kaikista ongelmalapsista ei tule kiusaajia ei poista sitä, että syy lapsen käytöksessä voi olla vanhemmissa. Tämä ei tee kiusaamisesta hyväksyttävää, tietenkään.

Ymmärsin että ap ei enää ole yläasteikäinen. Sitä että hän on kiusannut toisia hän ei minusta enää voi pistää muiden syyksi. Todennäköisesti tapahtumia on helpompi ymmärtää ja tuokin piirre hyväksyä itsessään omaa taustaansa vasten. Syyllistämällä muita ei kuitenkaan päästä eteenpäin, asioista pitäisi ikäänkuin tavalla taikka toisella päästä yli. Yhtä hyvin vanhempien rikkinäisyys voi johtua heidän vanhempiensa rikkinäisyydestä jne. Tärkeintä minusta aikuisena olisi pystyä katkaisemaan laiminlyöntien kierre.

Lasten hyväksikäyttöön, mutta myös kiusaamiseen pitäisi jokaisen aikuisen uskaltaa puuttua sellaista huomatessaan.

Kyllä monesti kiusaajan taustalla on joku syy, miksi hän ajautuu kiusaamaan. Ja myös kiusaaja tarvitsee aikuisten apua. Ihmiset käsittelee ongelmia eri tavalla; toiset ajautuu kiusaamaan, toiset sulkeutuvat jne. Ei kiusaajankaan tarvitse lopunikää kantaa kiusaajan leimaa, jos yläasteella on ollut kiusaaja. Ap:lla nuo syyt voivat olla se minkä tajua on ajautunut kiusaamaan. Vastuu on kuitenkin aina itsellä ja sitä vastuuta ei voi isänsä niskoille kaataa. Enkä todellakaan väheksy sinun kokemuksia, ei varmasti ole helppoa ollut! On ollut myös reilua, että olet yrittänyt pyytää anteeksi. Sille et voi mitään, jos toinen ei suostu antamaan anteeksi.

En mä ymmärrä asennetta, että kiusaaja on joku hirviö, jolle ei tarvi antaa apua eikä anteeksi. Kun aikuiset puuttuvat tilanteeseen, kiusaajallakin on mahdollisuus hyvään elämään tulevaisuudessa.

No joo, varmasti kiusaajilla voi olla traumaattinen menneisyys tai muuten raskasta. Mut voi sitä silti vähän miettiä mihin omaa pahaa oloaan purkaa. Eihän siinä tuhota oman psyykkeen lisäksi, myös muiden psyykkeet.

Ainahan kiusaaja tuntee olevansa paska tai huono. Vanhemmat - vaikka olisivat miten rikkaita curlingeja päällisin puolin, eikä mitään hyväksikäyttöä olisi - jollain tasolla vaativat enemmän kuin mihin lapsi kykenee. Pitää olla suosittu tai pitää olla jotain tai vanhemmat puhuvat toisista pahaa kotona.

Ymmärsin että ap ei enää ole yläasteikäinen. Sitä että hän on kiusannut toisia hän ei minusta enää voi pistää muiden syyksi. Todennäköisesti tapahtumia on helpompi ymmärtää ja tuokin piirre hyväksyä itsessään omaa taustaansa vasten. Syyllistämällä muita ei kuitenkaan päästä eteenpäin, asioista pitäisi ikäänkuin tavalla taikka toisella päästä yli. Yhtä hyvin vanhempien rikkinäisyys voi johtua heidän vanhempiensa rikkinäisyydestä jne. Tärkeintä minusta aikuisena olisi pystyä katkaisemaan laiminlyöntien kierre.

Lasten hyväksikäyttöön, mutta myös kiusaamiseen pitäisi jokaisen aikuisen uskaltaa puuttua sellaista huomatessaan.

Siis jos vaikkapa väkivaltaisten vanhempien lapsi lyö muita lapsia koulussa 12-vuotiaana, siitä ei voi syyttää vanhempia? Hohhoijaa. 12-vuotiaan pitää toki itse käsitellä asiat ja ymmärtää lyömisen vaikutus ikäistensä psyykeeseen siitä huolimatta, että hän ei ole muuta mallia nähnytkään kuin väkivaltaisen mallin. Aika paljon vaadittu keskenkasvuisilta lapsilta.

Aina ihminen ei vaan kykene ajattelemaan tai toimimaan järkevästi. Jos nuorella yläasteikäisellä on turvaton ja paha olo, hän toimii järjenvastaisesti. Se ei tee kiusaamisesta hyväksyttävää siltikään. Ymmärrettävää sen sijaan ja siihen tilanteeseen nuori tarvitsee apua. Yläasteikäinen ei osaa ajatella samalla tavalla kun aikuinen, elämää kokenut ja nähnyt ihminen. Kyllä mun mielestä aikuisen velvollisuus on auttaa myös kiusaajaa ja antaa hälle mahdollisuus parempaan tulevaisuuteen.

Kokeilkaa tekopyhät ihmiset yhtä koetta: hakatkaa lapsianne pari vuotta. Haukkukaa heitä luusereiksi, paskoiksi, läskeiksi, rumiksi - what ever. Riepotelkaa tukasta, potkikaa. Jättäkää yksin illoiksi ja jopa öiksi. Ottakaa viinaa ja tapelkaa miehenne kanssa avoimesti lapsen edessä.

Mutta eihän teidän kullanmuru silti voisi kiusata ketään. Hän olisi varmaan reilu kaikkien kaveri silti. Vai mitä? Jos hän sattuisi nimittelemään koulussa kavereitaan samoin kuin vanhempansa nimittelevät häntä, se kertoisi vain ja ainoastaan tämän lapsen pahuudesta?

itsellä paskat kotiolot ja kaksi vuotta kestänyt koulukiusaaminen johtivat useisiin itsariyrityksiin, masennukseen ja kaikkeen muuhun vastaavaan. kolme vuotta lääkitystä, kolme vuotta psykoterapiaa ja vasta kuusi vuotta myöhemmin olen jaloillani. vahvempi olen, menen nykyään läpi vaikka harmaan kiven. Rakastan elämääni nykyään, enkä luopuisi siitä mistään hinnasta. Masennuksestani olen täysin parantunut.
Jos kotiolot olisivat olleet kunnossa kiusaaminen ei olisi ollut niin paha, mutta kun ei ole turvassa kotona eikä koulussa niin missä sitten?

Se että koulukiusaajilla on paskaa kotona ei oikeuta toisia kiusaamaan, niilläkin mulkuilla jotka mua kiusas, niillä varmaan tosi mukava elämä. Sillä välin kun ite istun terapiassa itkemässä.
Tosi rohkeita miehiä, 5-6 jätkää yhtä tyttöä kiusaa. hemmetti.

Oletteko ihmiset tyhmiä?

Se, että kiusaamiselle voi olla joitain muitakin syitä kun lapsen PAHUUS, ei tarkoita sitä, että kiusaaminen olisi oikeutettua tai hyväksyttävää, tai että sitä pitäisi katsella läpi sormien. Teillä näyttää olevan kaksi vaihtoehtoa: on paha ihminen, kiusaaja, jonka pitäisi palaa helvetissä, kun niin paha on. Sitten on se hyvä ihminen, raukka uhri kiusattu, jonka elämä on pilalla kiusaajan takia. Aina näin. Jepjep :)

Vanhemmalla on vastuu lapsen tekosista ja hyvinvoinnista, sinne 18 vuotiaaksi asti. Lisäksi minun mielestä kaikilla aikuisilla, jotka näkevät kenenkään oikeuksien poljentaa/laiminlyöntiä yms. kuuluisi puuttua asiaan. En usko, että kiusaajillakaan on asiat kunnossa ja näihin pitäisi puuttua, aikuisten.

Ei voida jättää avun hakemisen vastuuta lapselle, kun ne ei aina edes ymmärrä hakea sitä.

Ymmärrän kyllä hyvinkin, että kiusaajan tekemiset voi juontaa juurensa sellaisesta kuin sinulla on ollut, mulla on siitä lähikokemustakin. Kuitenkaan kaikista hyväksikäytetyistä tmv ei tule kiusaajia. Et voi mielestäni siirtää vastuuta omista tekemisistäsi.

Käsitin, että ap ei vastuuta siirräkään, vaan nimenomaan kirjoitti että on vasta myöhemmin kuin yläasteikäisenä oppinut sen oikean ja väärän eron.

Ja kyllä, minä kiusattuna olen myös ajatellut, että joku syyhän siihen pitää olla, että jostakusta kasvaa niin tunnevammainen että mm. syljeskelee tuntemattoman tytön päälle koulussa ilman että edes tuntee tätä.. Mutta eipä ole kukaan jälkikäteen tullut anteeksikaan pyytelemään, että liekö jokainen kiusaaja sitä edes myöhemmin katuu.

Kokeilkaa tekopyhät ihmiset yhtä koetta: hakatkaa lapsianne pari vuotta. Haukkukaa heitä luusereiksi, paskoiksi, läskeiksi, rumiksi - what ever. Riepotelkaa tukasta, potkikaa. Jättäkää yksin illoiksi ja jopa öiksi. Ottakaa viinaa ja tapelkaa miehenne kanssa avoimesti lapsen silti.

En ikinä voisi tehdä lapsilleni noin koska itse ole joutunut tuollaisesta kärsimään. Ja silti en KOSKAAN ole kiusannut ketään, sen sijaan itse olin kiusattu. Ei tullut mieleen miettiä että voi voi noita kiusaajaparkoja, kun päätä hakattiin seinään jne.

Kiusaajalla on vaikeaa ja jotka ei ymmärrä on kusipäitä ja ansaitsee kiusaamisen! Mä vihaan tollaasia ymmärtämättömiä kusipäitä! Kuolkaa pois paskat!!!!!!!!!!

Jos lapsi tai aikuinen kiusaa se johtuu jostain ongelmista tai se "kiusattu" on itte inhottava! Mut te idiootit ette tajuu ette edes yritä ymmärtää vaan tuomitsette toisen ja olette jonkun teeskentelijän puolella yksintein! Idiootit! Hypätkää järveen!!!!!!!!!!

[QUOTE="just";22903434]Kyllä tässäkin on jo useampi kertonut miten on itseään kohdeltu huonosti, mutta ei SILTI kiusanneet, purkaneet sitä viattomiin. Mutta sitähän ei itsekkäät kiusaajat ymmärrä. :([/QUOTE]

Ihmiset reagoivat asioihin eri tavalla. Tämän ketjun kommenttien mittasuhteet on jo kohtuuttomat. Kyseessä on ap:n lapsuus/nuoruus. Kukapa ei olisi tehnyt virheitä lapsena? Täällä verrataan alaikäisen lapsen tekoja omaa tytärtään hyväksikäyttäneen aikuisen miehen tekoihin. :O

Yhteistyössä