Kiusatut, ajatteletteko koskaan että kiusaaminen ei välttämättä johdu myöskään kiusaajasta itsestään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono ihminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
et todellakaan ansainnut muttei kiusaamasi ihminen myöskään ansainnut kiusausta. tyhmä olet jos viestini tulkitsit noin. ei ihme ettet ymmärtänyt miten väärin teit.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;22903254:
Mua ei kiinnosta paskan vertaa miks yks kakara on kiusannu omaa tyttöäni 2,5v. mutta sen tiedän että sen on viisainta loppua ensi viikon keskiviikkona kun on keskustelu koulussa opettajan ja kiusaajan vanhempien kanssa.

Sinäkin syyllistyt siihen, että häntä mahdollisesti jopa hyväksikäytetään kotona eikä kukaan aikuinen välitä?
Sinua vaan ei kiinnosta kun ei ole oma lapsi? Ikävää tyttösi puolesta, mutta toivottavasti edes henkilökunta välittää myös tästä kiusatusta, pinnan alla voi olla jotain karmeaa. :(

Uskomatonta että todella kehtaat tulla tänne keräämään sympatiaa. Ymmärän että sinulla oli kotona huonot oltavat, mutta aiheutit kiusaamisellasi toiselle ihmiselle ikuiset arvet ja mahdollisesti parantamattomasti huonon itsetunnon. Tekemällä näin osoitit vain olevasi samanlainen kuin isäsi. Kuvotat minua.

AP, nimenomaan, se on jonku muun ku mun tehtävä pohtia mikä kiusaajaa vaivaa.
mulla on tarpeeks siinä että pidän omani pinnalla kaikkien tappouhkausten, haukkumisien ja lyömisten kanssa.

turha sitten tulla oikeuttamaan käytöstäsi isäsi hyväksikäytöllä. ei se ole mikään tekosyy. olisit hakenut apua.

No "olisit hakenut apua" voi sanoa kenelle tahansa ongelmasta riippumatta, ei se ole niin helppoa. Sanoin kerran opettajalle ettei kerro vanhemmilleni koska saan kotona turpaan, hän vain nauroi ja kertoi tämänkin vanhemmilleni josta rangaistus minulle, en uskaltanut toistamiseen hakea apua.

Kiusatun kannalta opettaja onneksi kuitenkin piti puhuttelun minulle, siitä olen kiitollinen.

[QUOTE="a.p";22903331]En tarvitse kenenkään sympatiaa kiitos.[/QUOTE]

Ja mitäköhän tuolla otsikolla sitten hait? Tuskin ketään kiusattua tai hänen vanhempiaan pätkän vertaa kiinnostaa miksi kiusaaja kiusaa. Omat valintansa ovat ja vastuu on silloin myös oma, riippumatta taustatekijöistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;22903341:
AP, nimenomaan, se on jonku muun ku mun tehtävä pohtia mikä kiusaajaa vaivaa.
mulla on tarpeeks siinä että pidän omani pinnalla kaikkien tappouhkausten, haukkumisien ja lyömisten kanssa.

Tappouhkausten ja lyömisen? Oho tuo on jo aika paha!
Tai eihän sitä saa tietysti verrata, lapset ottavat eri tavalla, mutta kuitenkin. : /
Minun kiusaamiseni oli haukkumista. Haukuin lihavaksi, possuksi ja tankiksi sitä tyttöä, kun ärsytti hänen kommentit laihuudestani. En ymmärtänyt että minun haukkumiset olivat pahempia kuin hänen.

Ja mitäköhän tuolla otsikolla sitten hait? Tuskin ketään kiusattua tai hänen vanhempiaan pätkän vertaa kiinnostaa miksi kiusaaja kiusaa. Omat valintansa ovat ja vastuu on silloin myös oma, riippumatta taustatekijöistä.

Sitä että kiusaaja ei välttämättä ole itse saatana vaikka kiusasikin.
En valinnut elämääni. Tunnen sympatiaa kiusattua kohtaan erityisen paljon, mutta pakko minunkin on jatkaa joskus elämääni. Kai minulla on siihen oikeus vai ittensäkkö tässä tappaa pitäisi...

Kaikissa on potentiaali kiusaamiseen, sorry vaan :) . Jos itseänne olisi pahoinpidelty kotona koko lapsuusikä, olisitte saattaneet kiusata ja purkaa sitä muihin lapsiin koulussa. Jotkut toki oireilee sisäänpäin ja tappaa itsensä :) . Mutta eihän sitä typerä mamma ymmärrä.

Kaikissa on potentiaali kiusaamiseen, sorry vaan :) . Jos itseänne olisi pahoinpidelty kotona koko lapsuusikä, olisitte saattaneet kiusata ja purkaa sitä muihin lapsiin koulussa. Jotkut toki oireilee sisäänpäin ja tappaa itsensä :) . Mutta eihän sitä typerä mamma ymmärrä.

Ja vastaavasti kiusattu usein päättää päivänsä, koska se on helpompaa kuin mennä kouluun joka päivä peläten. Siskoni teki näin enkä ikinä voi antaa hänen kiusaajillee anteeksi. Potekoot syyllisyyttä koko loppu ikänsä. He ovat sen ansainneet. Kiusaaja voi hakea anteeksiantoa vain kiusatulta. Jos häneltä ei sitä tipu, kärsi puolestani loppuelämäsi siitä että tahallasi tietoisesti aiheutit toiselle pahan olon. Kuten joku jo sanoi; et ole isääsi parempi.

Hmmmn... no itse huomasin loppuajasta että tää mun ns. "pääkiusaaja" kiusasi mua vain silloin kun sen kaverit oli lähellä (ja siis ne sen kaveritkin kiusas). Muutoin saatoin ihan hyvin seistä tän kanssa vaikka samoissa väleissä ilman kommentin komenttia tai lumipallon lumipalloa. Eli ilmeisesti ryhmäpaine vaikutti aika paljon. Mutta en kyllä siitäkään huolimatta pysty ajattelemaan tästä henkilöstä kovin lämpimästi (vaikka en ole nähnyt tätä sitte ysiluokan loppumisen - liekö tyyppi sittemmin muuttunut niin sitä en tiedä), saihan tää lähes kaikki tuttunsakkin kääntymään mua vastaan vaikka kaikkia näistä en edes tietänyt nimeltä, heitteli kaikella mitä sai käteensä jne.

Myös mun kaverien kiusaajista ei oo mulle kyllä kovin lämpimät mielipiteet muodostuneet (paitsi no välillä tuntuu et toi mun kaveri on vaa turhan vainoharhainen), koska tää nykyään mmm. viiltelee, ajattelee jatkuvasti (tai tosi useessa jutussa) ettei kuitenkaan onnistu --> ei edes yritä, pyytelee kokoajan anteeks ymsyms. Kuraattorilla kävi joskus mutta yläasteen eräästä tapauksesta jäi kai vähän semmonen huono mielikuva eikä enää mielellään sinne mene. Mutta siis mitä oon kuullu niin yhden kiusaajan äidillä on kai ollu jotain miesongelmaa tai tämmöstä.... mutta tässäkin tapauksessa niitä kiusaajia taisi olla koko peruskouluajan oikein kaveripiirillinen, tai jotenki oon saanu tämmösen kuvan nyt myöhemmin (en siis tuntenu tätä enne kasiluokkaa, ja olin eri koulussa)...

Ja vastaavasti kiusattu usein päättää päivänsä, koska se on helpompaa kuin mennä kouluun joka päivä peläten. Siskoni teki näin enkä ikinä voi antaa hänen kiusaajillee anteeksi. Potekoot syyllisyyttä koko loppu ikänsä. He ovat sen ansainneet. Kiusaaja voi hakea anteeksiantoa vain kiusatulta. Jos häneltä ei sitä tipu, kärsi puolestani loppuelämäsi siitä että tahallasi tietoisesti aiheutit toiselle pahan olon. Kuten joku jo sanoi; et ole isääsi parempi.

Olen pahoillani siskosi puolesta.
Silti väitän että olen hyvä ihminen.
Sillon olin täysin sekaisin ja suorastaan paha, mutta aijon jatkaa elämääni, hyvänä ihmisenä.
Toivottavasti saan mahdollisuuden puhua tytön kanssa ja pyytää anteeksi ja ainakin yrittää selittää.

Kyllä tässäkin on jo useampi kertonut miten on itseään kohdeltu huonosti, mutta ei SILTI kiusanneet, purkaneet sitä viattomiin. Mutta sitähän ei itsekkäät kiusaajat ymmärrä. :(

[QUOTE="just";22903434]Kyllä tässäkin on jo useampi kertonut miten on itseään kohdeltu huonosti, mutta ei SILTI kiusanneet, purkaneet sitä viattomiin. Mutta sitähän ei itsekkäät kiusaajat ymmärrä. :([/QUOTE]

Lapset reagoivat eri tavalla.
Kiusaamisen lopetettuani sulkeudin omaan kuoreeni kärsimään.
Kuten useampi kaltoin kohdeltu tekeekin.
Yritin itsemurhaa ja pääsin vihdoin pois, mielisairaalaan. Mielenterveyteni horjui ja teki sitä monia vuosia kunnes pääsin jaloilleni ja päätin alottaa elämisen, oikean elämisen.

Sun isäsi oli uhri. Et voi syyttää häntä. Hänellä oli todella vaikeaa ja hän purki sen sinuun. Hän olisi tarvinnut apua. Yritä edes ymmärtää häntä.

[QUOTE="hei";22903455]Kirjoita ap kirje sille tytölle jota kiusasit.[/QUOTE]

Näin voisin tehdä, kiitos vinkistä nyt tuli kyyneleet :( Itse olen mielestäni parantunut ja nyt mun velvollisuus on viimeistään auttaa tätä tyttöä!
Tekisin mitä vaan että saisin tehdyn tekemättömäksi!
Osoitetta en tiedä mutta voinhan laittaa viestin facebookissa yksityisviestinä!

[QUOTE="just";22903434]Kyllä tässäkin on jo useampi kertonut miten on itseään kohdeltu huonosti, mutta ei SILTI kiusanneet, purkaneet sitä viattomiin. Mutta sitähän ei itsekkäät kiusaajat ymmärrä. :([/QUOTE]

Siis ymmärrä mitä? On täysin faktaa, että jos pahoinpidellään henkisesti ja fyysisesti lapsena, eikä korjaavia kokemuksia ole, ei lapsi oikein opi, miten muita kohdellaan ja mitä pahalle ololle voidaan tehdä. Sinunkin kullannuppusi saattaisi alkaa kiusaajaksi jos systemaattisesti pahoinpitelisitte häntä kotona. Tämähän ei tarkoita, että kiusaaminen olisi "oikeutettua", mutta sorry vaan, mitä voi odottaa lapselta, joka ei näe mitään järkevää mallia kotona ja itseäkin pahoinpidellään? Ei se lapsi ole siinä paha.

Muistan ala-asteelta kuinka opettaja piti puhuttelua kiusaavalle pojalle ja kysyi myös syytä. Poika kertoi, että kotona on välillä aika hankalaa ja hän kai siksi on inhottava muille. Sen jälkeen juttelin pojan kanssa ja hän kertoi, ettei kotona saa aina ruokaa tai hän on yön yksin ja se ei ole kivaa. Ainakin mulle selvisi jotain kiusaamisesta ja tärkeintä oli, että aikuiset eivät hyväksyneet asiaa.

Kohta varmaan joku kysyy, että miten tämä liittyi asiaan. Ei kai mitenkään :D Sori sori.

jos minun pitää ymmärtää kiusaajiani, niin miksi et itse ymmärrä isääsi? ethän tiedä mistä traumaattisista kokemuksista hänen tekonsa johtuvat.

itse olen ollut vuosia mielisairaalassa kiusaamisen takia. kymmeniä itsemurhayrityksiä ja vuosikausien viiltelyä. ei, en ymmärrä miten kukaan voi tehdä sellaista toiselle. kiusaajat eivät saa minulta mitään sympatiaa.

jos minun pitää ymmärtää kiusaajiani, niin miksi et itse ymmärrä isääsi? ethän tiedä mistä traumaattisista kokemuksista hänen tekonsa johtuvat.

itse olen ollut vuosia mielisairaalassa kiusaamisen takia. kymmeniä itsemurhayrityksiä ja vuosikausien viiltelyä. ei, en ymmärrä miten kukaan voi tehdä sellaista toiselle. kiusaajat eivät saa minulta mitään sympatiaa.

Aikuisella on ihan eri kyky ajatella itse, hakea esimerkiksi apua ongelmiinsa. Lapsi on vanhempiensa armoilla. On totta, että esim. väkivalta kulkee sukupolvittain, mutta jollain 10-vuotiaalla lapsella on täysin eri mahdollisuudet toimia, ratkaista asioita jne. kuin nelikymppisellä isukilla. Lapsena varsinkaan ei pysty hahmottamaan asioita kuten aikuiset ne hahmottavat.

Yhteistyössä