Kissojen sopeuttamisesta toisiinsa. Vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi kissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi kissa

Vieras
Meille tuli siis uusi kissa eilen illansuussa, joka on tosi iso kolli. Meillä pieni narttu ennestään (molemmat toki leikattuja). Mitenköhän käy, kun päästän kissat tutustumaan toisiinsa? Kolli on ollut illasta asti nyt "rauhoittumassa" matkasta eri huoneessa, mutta edelleen kovasti mouruaa, murisee ja sähähtikin, kun aamulla menin sitä moikkaamaan. Anto kyllä sitten varovasti pidellä hetken päästä ja tuli itse lähelle, mutta on todella varautunut vieläkin. Eilen kävi oikein kiinnikin. Ja ymmärrän, että on uudessa kodissa, uusien hajujen keskellä ja hermoilee siksi, mutta tänään ajattelin päästää "hänet" tutustumaan muuhun taloon. Nartun pidän kuitenkin vielä eri huoneessa varmuuden vuoksi, sillä kolli on todella reippaasti isompi... Eli onko pelkoni turhaa, kun päästän ne tutustumaan toisiinsa, että nartulle käy tosi pahasti, kun tuon kollin kanssa pääsee nenätysten? Pitäskö jompi kumpi laittaa esim. kuljetusboxiin "turvaan" ensihaistelujen ajaksi? Ja kokeeko se alistumista, kumpi sinne boxiin joutuu? Mulla on kyllä ollut ennenkin kissoja, mutta ovat olleet ihan maatiaisia ja samaa kokoluokkaa, joten hetken on karvat pöllynnyt, mutta suuremmilta vaurioilta on vältytty. Nyt alkoi kuitenkin pelottaa tuon hentoisen nartun puolesta, kun huomasin, kuinka ärtsyllä päällä tuo kolli on. Se on siis edellisessä kodissa ollut kuin itse lauhkeus...

Anna kollin tutustua rauhassa uuteen paikkaan huone kerrallaan. Pidä kissat vielä erillään toisistaan, ja vaihda välillä naaraskissa siihen huoneeseen jossa kolli on ollut ja toisin päin. Välillä voit ottaa kissat samaan huoneeseen, vapaaksi molemmat, mutta ole itse paikalla. Anna tutustua rauhassa, mutta jos tuntuu menevän tappomeiningiksi, erota hetkeksi eri huoneisiin. Istu itse lattialle ja odota että uusi kissa tulee vapaaehtoisesti luoksesi haistelemaan. Älä missään nimessä jahtaa sitä saadaksesi kiinni. Mene kissan ehdoilla.

Juu, tarjoitus onkin, että kolli saa ensin tutustua toisen "reviiriin" rauhassa ja myös me pysymme lapsen kanssa ihan vaan taka-alalla. Mutta yritin kuitenkin varovasti koskea, kun vein aamulla ruokaa, En siis mitenkään jahdannut ja istuinkin lähinnä vaan "näytillä", että tulis haistelemaan uuttaa emäntäänsäkin. Ja tulikin ja vähän pökkäsikin päällää, joten uskalsin muutaman hennon silityksen antaa. Ja saavat olla ainakin juhannuksen yli vielä erillään tuon nartun kanssa, sillä jos köpelösti käy, niin lähin el. päivystyskin on kymmenien kilometrien päässä ja maksaakin "kultarahoja" näin pyhinä...

Kissojen ehdoilla, kaikessa rauhassa :) Erillään pitäminen on vielä varmaan ihan ok, mutta kissat välttelevät viimeiseen asti kunnon tappelua, joten ehkä niitä voisi kohta varovasti näyttää toisilleen. Tuskin siis ovat heti toistensa kurkussa kiinni, vaikka antaisitkin olla samassa huoneessa. Ja sihinöitä ja murinoita ei kannata säikähtää, ne kuuluu asiaan :)

Anna kollin tutustua rauhassa uuteen paikkaan huone kerrallaan. Pidä kissat vielä erillään toisistaan, ja vaihda välillä naaraskissa siihen huoneeseen jossa kolli on ollut ja toisin päin. Välillä voit ottaa kissat samaan huoneeseen, vapaaksi molemmat, mutta ole itse paikalla. Anna tutustua rauhassa, mutta jos tuntuu menevän tappomeiningiksi, erota hetkeksi eri huoneisiin. Istu itse lattialle ja odota että uusi kissa tulee vapaaehtoisesti luoksesi haistelemaan. Älä missään nimessä jahtaa sitä saadaksesi kiinni. Mene kissan ehdoilla.

Näin. Molemmille omat vessat ja ruoka- ja vesikupit (kun päästät kissat jo samaan tilaan, voi ruokakupit olla vaikka samassa huoneessa, ei vierekkäin mutta näköetäisyydellä toisistaan). Ja muista, että kaikki kissat ovat erilaisia - joillain tutustumiseen menee kaksi päivää, toisilla kaksi kuukautta ja toiset eivät koskaan hyväksy toisiaan. Mutta omilla teoillasi pystyt pienoisesti vaikuttamaan lopputulokseen.

Niin ja yksi sana: Feliway! Hanki se haihdutin.

Näin. Molemmille omat vessat ja ruoka- ja vesikupit (kun päästät kissat jo samaan tilaan, voi ruokakupit olla vaikka samassa huoneessa, ei vierekkäin mutta näköetäisyydellä toisistaan). Ja muista, että kaikki kissat ovat erilaisia - joillain tutustumiseen menee kaksi päivää, toisilla kaksi kuukautta ja toiset eivät koskaan hyväksy toisiaan. Mutta omilla teoillasi pystyt pienoisesti vaikuttamaan lopputulokseen.

Niin ja yksi sana: Feliway! Hanki se haihdutin.

Juu, heti maanantaina, kunhan eläinkauppa aukee. =) Mulla oli tuo mielessä, että pitäs muistaa hakee jo ennen uutta tulokasta, mutta unohin tyystin, kun oli kaikkee muutakin hässäkkää alkuviikolla. : / Mutta eiköhän tämä tästä joku päivä sitten iloksi muutu. =) Onneksi on vielä muutama viikko kesälomaa, että ehtii täällä erotuomaroida tarvittaessa. ;) Siks en nyt pidä kiirettä tuon kohtaamisenkaan kanssa, kun tässä on vielä aikaa, ennen kun meen taas töihin, jolloin sitten ovat keskenään. Tai erilläänhän ne sittenkin vielä varmaan pitää pitää turvallisuussyistä päivät, jos eivät ole yhtään tulleet sinuiksi. :( Kiitos kuitenkin vinkeistä.

Feliwayta saa myös apteekista, jos oikein tiukka paikka tulee.

Mulla itselläni on kolme kissaa, enkä ole sitä tarvinnut kertaakaan (jokainen kissa tullut yksitellen). Tosi nopeaan ovat tottuneet toisiinsa, pari vuorokautta ja siinä se. Itseasiassa jo ekan illan aikana on sopu tullut, mutta meille on kaikki kissat tulleet pentuina että se on ehkä hieman eri asia kuin kaksi aikuista kissaa.

Ja sitten kun kissat alkavat ottaa yhteen, niin älä mene väliin.
Joka kerta kun menet keskeyttämään yhteenoton, koko homma alkaa alusta. Kissojen pitää keskenään selvittää välit, kuka on pomo ja kuka käskee. Ja tästä taistellaan jopa useampi viikko, kunnes ne saavat selville johtajan.

Siispä annan niiden tapella ja ottaa yhteen, älä mene väliin (paitsi jos näyttää siltä, että tekevät jotain vahinkoa esim. juoksevat pitkin pöytiä tai kirjahyllyjä tai toinen on tippumisvaarassa tms).

Yhteistyössä