KISSOJEN JUOKSUAJASTA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kISSA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minkä ikäinen kissaneiti teillä on?

Toiset kissat kiimailevat hyvinkin hiljaisesti ja jos kyse on nuoresta kissasta, voi ensimmäiset kiimat tulla vähän niinko puolisalaa. Yleensä kuitenkin käytös muuttuu varsin ihmisrakkaaksi ja hiljaisemmatkin kiimailijat kurnuttelevat vähän ääneen.

Yleensä ensimmäiset kiimat tulevat siinä 6 kk - 1 vuotta hujakoilla, mutta voivat mennä toki reilusti vuoden iän ylikin.

Näihin kiimajuttuihin vaikuttaa myös vuodenaika, jolloin kissa on syntynyt. Monet kissat pitävät esimerkiksi syksyllä kiimataukoa.

Millos on aikuisen näköinen? Tää äsken mainitsemani kissa on ihan pennun näköinen, kun vertaa toiseen kissaan. Mutta on ollut meillä pennusta asti, niin tiedetään toi ikäkin.

Saanko udella, miksi odottelet kiimaa - aiotteko astuttaa kissan vai?

Voi toki olla, että teidän mirri on sellaista sorttia, että kiima tulee ja menee, mutta mitään ei kissasta kuulu. Täysin mahdollista on, että ensimmäinen kiima on vasta tulossa, 13 kuukautinen kissa ei kuitenkaan vielä mitenkään "liian vanha" ole saamaan ensimmäistä kiimaansa.

Ja vielä jatkoa. Itse ajattelisin niin, että jos kissa on kovin pienikokoinen ja vielä hyvin pentumainen niin hormonitkaan eivät ole vielä kunnolla pyrähtäneet käyntiin. Tosin tämä on vaan tällaista pohdintaa, koska moni hyvinkin pentumainen ja/tai pentuikäinen kissa on ensimmäiset kiimansa jo "ulvonut".

Alkuperäinen kirjoittaja Kissa:
Mietin onko syytä leikkauttaa kissaa, jos kiimaakaan ei tule.

leikkuuta. pääset helpommalla kun ehdit leikata sen ennen ekaa kiimaa. mä en ole ainoankaan kissan kans odottanu niin pitkälle että kiimat ois kerinny alkaa. toi aikusena tullu oli poikkeus

Alkuperäinen kirjoittaja Kissa:
Mietin onko syytä leikkauttaa kissaa, jos kiimaakaan ei tule.

On kuitenkin hyvin todennäköistä, että kiima jossain välissä tulee tai on tullut jo huomaamattomana, siksi olisi varmasti järkevää leikkauttaa kissa. Päätöshän on sinun, mutta näin itse tekisin.

Muut kissat on leikattu jo, tällä voisin jonkun vuoden jälkeen teettää pentuja. (Ei ole kokemusta aikuisista leikkaamattomista kissoista, kun on valmiiksi leikattuja olleet)

Meidän kissalla on juoksuaika, se kiehnää jaloissa, huutaa koko ajan ja se välillä hyökkää käden kimppuun. Mikä niillä oikeasti on? Sanovatko ne jotain? Mitä tämä siis oikeasti tarkoittaa? Sattuuko niitä? :O

Mun kissa on kohta vuoden ikäinen ja sillä on kestänyt kiima kohta viikon.. välillä tosi rasittavaa ku seuraa jokapaikkaan ja huuta kaiken päivää.. joskus rauhottuu.. Pitäisi vissiin lekkauttaa.. tietääkö kukaan onko mitää "ikä-rajaa" millon neidin vois viiä leikkaukseen ? :--D

[QUOTE="kisu";23245756]Mun kissa on kohta vuoden ikäinen ja sillä on kestänyt kiima kohta viikon.. välillä tosi rasittavaa ku seuraa jokapaikkaan ja huuta kaiken päivää.. joskus rauhottuu.. Pitäisi vissiin lekkauttaa.. tietääkö kukaan onko mitää "ikä-rajaa" millon neidin vois viiä leikkaukseen ? :--D[/QUOTE]

Kissan voi leikata jo puolivuotiaana, tarvittaessa nuorempanakin.

Taikalla on luultavasti lievää kiima-aikaa, se on tavallista vilkkaampi, kekseliäämpi tekemään "pahaa"Pyytää öisinkin ulos (saa ulkoilla päivisin valjaissa)pudottaa verhot, vaatii huomiota. yms. Mutta myös vatsa menee sekaisin, olisiko innostuksesta, on tutkittu, eikä ole tulehdusta,lämpöä tms.Onko muilla vastaavaa kokemusta vatsaongelmasta?Taika on 1 v 2 kk. Taikalla teetetään pennut ehkä keväällä jos ei oireet pahene. (On rekisteröity kasvatuskissa ragdoll)

Meidän narttukissalla tuli eka kiima vähän reilu vuoden ikäisenä, taisi olla 1v2kk. Halusin odottaa ekaan kiimaan asti, kun oli niin pienikokoinen tyttö, että ei mennä liian aikaisin nipsimään. Kauheaahan se oli, maumaumaaau yöt läpeensä :D Kun eka kiima loppui, käytiin heti leikkauttamassa.

Yhteistyössä