mulla ollut elämäni aikana usemapiakin kissoja, lyhyt ja pitkäkarvaisia. Ja tuo hilseily on helppo saada kuriin ruokavaliolla. Samoin auttaa jonkin verran myös karvanlähtöön. Jätä markettien huonolaatuiset ruuat ja käy eläinkaupassa ostamassa esim Royal Canin kuivaruokaa. Kissa ei tarvitse sen lisäksi kuin vettä kun se on lähes 100%kuivattua lihaa, ja siitä puuttuu tämä turha vilja yms, jota markettien ruuissa on täyteaineena, jotta ruoka olisi halvempaa. Kissasi munuaiset tuhoutuvat iänmyötä ennen aikaisesti helposti 10v täytettyään, jos se on ruokittu pelkästään ruokakaupan eläinruuilla. Kysy vaikka eläilääkäriltäsi! Meidän perheessä tuhottiin 2kissan terveys, eli tietämättämme ruokimme tällä väärällä ruokavaliolla
Munuaiset ja maksa meni
Royal Canin ei tule edes kalliimmaksi kuin markettiruuat, kun kissasi syö tätä niin vähän, kun se on täyttä tavaraa. Näin ainakin meillä kävi. Ja siinä on vaihtoehtoina kymmeniä erilaisia makuja ja koostumuksia erilaisiin kissojen ongelmiin. On siis esim. ummetuskissoille, leikatuile kissoille, yli7vuotiaille, eri roduille karvan laadun mukaan jne.
Pirskatit yms taabletit on turhia sen jälkeen kun vaihdat ruokavalion kunnon ruokaan. Minä olin alunperin menossa ostamaan jotain vitamiinia meidän kissalle, kun karva oli kiilloton, harva, karvaa lähti, hilsettä, ummetusta pitkän karvan takia jota se nuolee peseytyessään. No eläinkaupan myyjä sitten valisti minua oikean ruokavalion koostumuksesta ja kokeilin tuota Royal Caninia n.4v sitten, ja kissa parani aivan näyttelykuntoiseksi muutamissa kuukausissa
Ja mikä tärkeintä, kissan ulostamisvaikeudet loppui kuin seinään.
Onkos kissallasi karvanlähtö alkanut hiljattain? sillä meillä ainakin tuli karvanlähtöaika noin 2-3viikkoa sitten kun oli ne kovat helteet. Eli kissasi saattaa reagoida tämmöiseenkin... Ja karvaalähtee vieläkin aivan törkeesti, vaikka harjaan sitä.