kissasta lähtee koko ajan karvaa

kissa on iältään 2 vuotta, maatiaiskissa. On pennusta asti ollut arka, stressaa helposti kuten kirjoitin.
Ruokavaliona tällä hetkellä kaupasta ostetut purinan ONE-kuivaruoka, ja Gourmet Perle-märkäruoka.
Pesin kissan keväällä ja se hieman hillitsi karvanlähtöä mutta kissa myös hilseilee aika paljon.
Epäilemme kissan olevan sisäsiittoinen, haimme sen naiselta jolla oli varmasti yli 50 kissaa, eikä taatusti vahtinut ketä teki kenenki kanssa pentuja. Eikä taatusti leikkauttanut kissojaan.
Mutta jos yhtään voin painottaa sanaa ARKA niin sen teen.

meillä sama ongelma kissan kanssa, karvaa lähtee IHAN SIKANA ja paijatessa eniten. Syliin kun ottaa, niin koko paita on ihan karvojen peitossa. Jokin aika sitten harjasin kissan oikeen kunnolla, karvaa lähti törkeesti, se hillitsi hetkeksi, mutta nyt taas sama vika.. mikähän sillä vois olla?? :/

Nii meillä on kohta vuoden täyttävä maatiasuros. :heart:

(Sori, kun tuuppaiduin utelemaan sun ketjuun, ap :ashamed: )

ihan ensin jätä nuo markettiruoat pois, hae kunnon ruokaa. kokeile vaikka allergisoivan aluksi ja lisänä raaka liha. saattaa olla ihan ruokaperäinen allergia joka noin esiintyy, esim vilja. myös stressi voi olla yksi syy, joka esiintyy karvanlähtönä. onko karva kiilloton vai kiiltävä?
pesu säännöllisesti miedolla shamppoolla, kalaöljyä ruoan lisänä.
jos kissa lisäksi kutisee epäilisin loisia

ja harjaaminen hillitsee, furminator on hyvä harja

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
ihan ensin jätä nuo markettiruoat pois, hae kunnon ruokaa. kokeile vaikka allergisoivan aluksi ja lisänä raaka liha. saattaa olla ihan ruokaperäinen allergia joka noin esiintyy, esim vilja. myös stressi voi olla yksi syy, joka esiintyy karvanlähtönä. onko karva kiilloton vai kiiltävä?
pesu säännöllisesti miedolla shamppoolla, kalaöljyä ruoan lisänä.
jos kissa lisäksi kutisee epäilisin loisia

ja harjaaminen hillitsee, furminator on hyvä harja

karva on melko pörröinen, ei mielestäni kiillä kauniisti niinkuin toisella kissallamme, josta ei myöskään lähde karvaa samalla tavalla. Kissa on madotettu säännöllisesti, aina välillä saavat ruokavalion lisänä raakaa lihaa. Kuinkahan usein voisin kissaa pestä?

Alkuperäinen kirjoittaja Tigru87:
meillä sama ongelma kissan kanssa, karvaa lähtee IHAN SIKANA ja paijatessa eniten. Syliin kun ottaa, niin koko paita on ihan karvojen peitossa. Jokin aika sitten harjasin kissan oikeen kunnolla, karvaa lähti törkeesti, se hillitsi hetkeksi, mutta nyt taas sama vika.. mikähän sillä vois olla?? :/

Nii meillä on kohta vuoden täyttävä maatiasuros. :heart:

(Sori, kun tuuppaiduin utelemaan sun ketjuun, ap :ashamed: )
ei haittaa :hug: hyvä vaan jos jollain muulla on samanlaista ongelmaa =) jos vaikka saatais molemmat apua.
Ja meillä myös juuri tuon kissan karvoja jää paita täyteen, niitä leijailee joka paikassa ja jopa sylissä pitämisen jälkeen minä aivastelen hilseen takia vaikken tietääkseni ole allerginen kissalle.

vieras
Yksi hyvä irtokarvan poistaja on Furminator. Syy karvanlähtöön on varmaan kuitenkin ruokavaliossa. Itse jättäisin kuivaruoan kokonaan pois ja siirtyisin viljattomiin märkäruokiin ja raakaan lihaan. Yhdellä tutullani tämä auttoi vastaavaan ongelmaan. Lisäksi suosittelisin jotakin eläimille tarkoitettua öljylisää. Öljyjä saa ainakin apteekista.

miu
mulla ollut elämäni aikana usemapiakin kissoja, lyhyt ja pitkäkarvaisia. Ja tuo hilseily on helppo saada kuriin ruokavaliolla. Samoin auttaa jonkin verran myös karvanlähtöön. Jätä markettien huonolaatuiset ruuat ja käy eläinkaupassa ostamassa esim Royal Canin kuivaruokaa. Kissa ei tarvitse sen lisäksi kuin vettä kun se on lähes 100%kuivattua lihaa, ja siitä puuttuu tämä turha vilja yms, jota markettien ruuissa on täyteaineena, jotta ruoka olisi halvempaa. Kissasi munuaiset tuhoutuvat iänmyötä ennen aikaisesti helposti 10v täytettyään, jos se on ruokittu pelkästään ruokakaupan eläinruuilla. Kysy vaikka eläilääkäriltäsi! Meidän perheessä tuhottiin 2kissan terveys, eli tietämättämme ruokimme tällä väärällä ruokavaliolla:( Munuaiset ja maksa meni:(

Royal Canin ei tule edes kalliimmaksi kuin markettiruuat, kun kissasi syö tätä niin vähän, kun se on täyttä tavaraa. Näin ainakin meillä kävi. Ja siinä on vaihtoehtoina kymmeniä erilaisia makuja ja koostumuksia erilaisiin kissojen ongelmiin. On siis esim. ummetuskissoille, leikatuile kissoille, yli7vuotiaille, eri roduille karvan laadun mukaan jne.

Pirskatit yms taabletit on turhia sen jälkeen kun vaihdat ruokavalion kunnon ruokaan. Minä olin alunperin menossa ostamaan jotain vitamiinia meidän kissalle, kun karva oli kiilloton, harva, karvaa lähti, hilsettä, ummetusta pitkän karvan takia jota se nuolee peseytyessään. No eläinkaupan myyjä sitten valisti minua oikean ruokavalion koostumuksesta ja kokeilin tuota Royal Caninia n.4v sitten, ja kissa parani aivan näyttelykuntoiseksi muutamissa kuukausissa:) Ja mikä tärkeintä, kissan ulostamisvaikeudet loppui kuin seinään.

Onkos kissallasi karvanlähtö alkanut hiljattain? sillä meillä ainakin tuli karvanlähtöaika noin 2-3viikkoa sitten kun oli ne kovat helteet. Eli kissasi saattaa reagoida tämmöiseenkin... Ja karvaalähtee vieläkin aivan törkeesti, vaikka harjaan sitä.

miu
Mun kirjoittamisen aikana näytti tulevan joltain muultakin jo vinkki tuohon ruokavalion vaihtamiseen. eli täysliharuokavalioon.Eli ilman viljaa, sillä se ei ole kissan luontainen ruoka.

Talvella monesti kissan iho kuivuu ja saattaa aiheuttaa hilsettä. Jostain olen kuullut neuvon että ihan rypsiöljyä 1krl/vrk annetaan kissalle tähän vaivaan. Mutta meillä ei ole enää tätäkään tarvinnut sen jälkeen kun vaihdettiin koko ruoka laadukkaampaan ruokaan, Royal Caniniin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja miu:
mulla ollut elämäni aikana usemapiakin kissoja, lyhyt ja pitkäkarvaisia. Ja tuo hilseily on helppo saada kuriin ruokavaliolla. Samoin auttaa jonkin verran myös karvanlähtöön. Jätä markettien huonolaatuiset ruuat ja käy eläinkaupassa ostamassa esim Royal Canin kuivaruokaa. Kissa ei tarvitse sen lisäksi kuin vettä kun se on lähes 100%kuivattua lihaa, ja siitä puuttuu tämä turha vilja yms, jota markettien ruuissa on täyteaineena, jotta ruoka olisi halvempaa. Kissasi munuaiset tuhoutuvat iänmyötä ennen aikaisesti helposti 10v täytettyään, jos se on ruokittu pelkästään ruokakaupan eläinruuilla. Kysy vaikka eläilääkäriltäsi! Meidän perheessä tuhottiin 2kissan terveys, eli tietämättämme ruokimme tällä väärällä ruokavaliolla:( Munuaiset ja maksa meni:(

Royal Canin ei tule edes kalliimmaksi kuin markettiruuat, kun kissasi syö tätä niin vähän, kun se on täyttä tavaraa. Näin ainakin meillä kävi. Ja siinä on vaihtoehtoina kymmeniä erilaisia makuja ja koostumuksia erilaisiin kissojen ongelmiin. On siis esim. ummetuskissoille, leikatuile kissoille, yli7vuotiaille, eri roduille karvan laadun mukaan jne.

Pirskatit yms taabletit on turhia sen jälkeen kun vaihdat ruokavalion kunnon ruokaan. Minä olin alunperin menossa ostamaan jotain vitamiinia meidän kissalle, kun karva oli kiilloton, harva, karvaa lähti, hilsettä, ummetusta pitkän karvan takia jota se nuolee peseytyessään. No eläinkaupan myyjä sitten valisti minua oikean ruokavalion koostumuksesta ja kokeilin tuota Royal Caninia n.4v sitten, ja kissa parani aivan näyttelykuntoiseksi muutamissa kuukausissa:) Ja mikä tärkeintä, kissan ulostamisvaikeudet loppui kuin seinään.

Onkos kissallasi karvanlähtö alkanut hiljattain? sillä meillä ainakin tuli karvanlähtöaika noin 2-3viikkoa sitten kun oli ne kovat helteet. Eli kissasi saattaa reagoida tämmöiseenkin... Ja karvaalähtee vieläkin aivan törkeesti, vaikka harjaan sitä.
Kyllähän Royal Caninissakin on viljaa. Omasta mielestäni se on täysin yliarvostettu ruokamerkki. Jopa Royal Caninin uusissa märkäruoissa on viljaa. Tuttavani jätti juurikin Royal Caninin kuivaruoan (hair & skin) pois ja turkkiongelmat paranivat. Itsekään en syötä omilleni lainkaan kuivaruokia, koska mielestäni ne eivät ole lähelläkään kissan luonnollista ruokavaliota.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja miu:

Kyllähän Royal Caninissakin on viljaa. Omasta mielestäni se on täysin yliarvostettu ruokamerkki. Jopa Royal Caninin uusissa märkäruoissa on viljaa. Tuttavani jätti juurikin Royal Caninin kuivaruoan (hair & skin) pois ja turkkiongelmat paranivat. Itsekään en syötä omilleni lainkaan kuivaruokia, koska mielestäni ne eivät ole lähelläkään kissan luonnollista ruokavaliota.
Meillä taas Royal Canin on ainoa ruoka, jolla kissat pysyvät hyvässä kunnossa ja terveinä :)

"eräs vain"
Tiedoksenne että Royal Canin on yksi paskimmista ruuista mitä on!! Koiran ruuista vois sanoa että Hau Hau Champion on PALJON laadukkaampaa.. selviää ihan katsomalla sinne tutote selosteeseen!

Kissan ruuat on hirveetä moskaa ensinnäkin royal canin:in ruuissa ei kerrota lihaprosentteja, ne sisältää aina _KANAJAUHOA_ Mitähän tämäkin tarkalleen sisältää? Lisäksi ruuissa on maissia,viljaa,riisiä= EI KUULU KISSAN RUOKAVALIOON todellakaan! Monissa kissanruuissa on myös sokeria! Proteiini pitoisuus on aivan liian pieni samoin rasvan määrä ja hiilihydraatit taas komeilee suurilla prosenteilla, kissa ei tarvitse paljoa niitä.

vierailija
Kananmuna auttaa karvanlähtöön myös... Meidän kissa (n.2v) syö ihan hiiriä tai lintuja (kissan oikea ravinto(y)) ja lisäks kananmunaa, välillä friskies kuivaruokaa...;) Muuten terve mutta vähän karvaa lähtee ja karva ei kiillä niinkuin pitäiso_O

Yhteistyössä