Kissapsykologia paikalla?

Olen aloittanut tästä jo aiemmin ketjun, mutta en löytänyt sitä enää. Meille siis tuli aikuinen kissa, jonka taustoista emme tiedä. Sain mahdollisuuden valita "hänet" useiden kissojen joukosta. Valitsin sillä perusteella, että on todella ihmisystävällinen ja rauhallinen, tulee toimeen myös lasten kanssa. Siinä mielessä ei mitään ongelmia.

Mutta se mikä minulle tuli yllätyksenä, tyyppi on täysin yöeläin ja nukkuu päivät. Päivisin sitä ei saa innostumaan mistään, ei leikeistä, ei edes ruuasta. Syökin vain yöaikaan tai varhain aamulla. Öisin pitää hereillä vaihtelevasti koko perhettä, mutta enimmäkseen minua. Mikä minä olen kissan mielestä hänelle? Äsken menin miehen kainaloon hetkeksi, ei kun kissa perässä kurnuttamaan siihen väliin. Hetken päästä tympäännyin ja lähdin pois. Nyt kissa huutaa ja maukaa mun perään toisessa huoneessa. Aiemminkin se on aina yrittänyt haastaa mua yöllä leikkiin. Miten näistä kissan yötavoista voi päästä eroon, vai voiko mitenkään?|O
 
kissa mauttomaksi
Oletko kokeillut Feliway tuoksua? Mulla on myös yönaukuja ja sain vinkin kokeilla tuollaista, pitäisi varmaan viimein käydä apteekissa... Sen tuoksun pitäisi siis rauhoittaa kissaa.
 
"Olen tatuoitu jätkä!"
sitten ku talo hiljenee niin ne ilmestyy.
Vietetään laatu aikaa, syödään ja datataan =)
Sitten mennään tyytyväisenä nukkumaan, mukavia otuksia =)

Olen tatuoitu jätkä!
 
[QUOTE="Olen tatuoitu jätkä!";25428443]sitten ku talo hiljenee niin ne ilmestyy.
Vietetään laatu aikaa, syödään ja datataan =)
Sitten mennään tyytyväisenä nukkumaan, mukavia otuksia =)

Olen tatuoitu jätkä![/QUOTE]

No kiva jos sun kisut alkaa tyytyväisinä nukkumaan sun kanssa. Tuo meidän uusi perheenjäsen herättelee mua pitkin yötä. Kurnauu? Kurnaauuuuu????? MAUUUUUU. Mau? u? Sitten viisi minuuttia hiljaista, sama kysymysten kiertokulku. Nytkin se tuossa kiehnää-yritän olla huomioimatta, jo vähän arveluttaa nukkumaanmeno: /
 
"Olen tatuoitu jätkä!"
No kiva jos sun kisut alkaa tyytyväisinä nukkumaan sun kanssa. Tuo meidän uusi perheenjäsen herättelee mua pitkin yötä. Kurnauu? Kurnaauuuuu????? MAUUUUUU. Mau? u? Sitten viisi minuuttia hiljaista, sama kysymysten kiertokulku. Nytkin se tuossa kiehnää-yritän olla huomioimatta, jo vähän arveluttaa nukkumaanmeno: /
Olen tatuoitu jätkä!
 
[QUOTE="Olen tatuoitu jätkä!";25428473]Olen tatuoitu jätkä![/QUOTE]

Tuli 16.12. Pari ekaa yötä se nukkui hienovaraisesti sänkymme vieressä lattialla. Olin tyytyväinen enkä pahemmin sänkyyn houkutellut. Sitten se "reipastui" ja päätti pompata sänkyyn, jonka mieheni "palkitsi" paijauksilla. Sen jälkeen kisua ei ole saanut ilman maukumista ja mielenosoitusta sängystä pois, saatika makuuhuoneesta. Olisin vielä ihan hyväksynyt sen, että nukkuu makkarissa, vaikka sitten sängyssä, kunhan ei koko ajan mau'u ja tassuttele päällä. Suihkepullokaan ei auttanut, koki sen vain leikkimiseksi....äkkiä karkuun ja eteisen matot rullalle, kyllä se äiti sieltä kohta tulee...

Sain vinkkejä, että kissaa olisi hyvä ulkoiluttaa päivittäin. Se on Hesyn kissa, joten vapaa ulkoilu ei onnistu, olis valjaat oltava. Onko se hyvä vaihtoehto? Jospa päivittäinen ulkoilu väsyttäisi kissaa että alkaisi nukkua yöaikaan?
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ei felifay ole auttanut yhdenkään kissan kohdalla mitä tässä asunnossa on ollut.

Kissa pitää sinua johtajanaan ja toisaalta yrittää varmistella että olet tallella JA pysyt tallella. Omani (löytöeläintalosta, pentuna pihalle hylätty) huikkii etenkin kyläpaikoissa edelleen perääni ja ainut keino hiljentää tuo kissa on huikkia takas milloin mitäkin ja välillä käydä katsomassa. Yöt on yleensä hiljaa kun tajuaa missä kukin nukkuu.

Vähennä valoja aikaisemmin, mieluusti heti kun lapset menevät nukkumaan. Leikitä vartin verran kissaa joka ilta mieluusti ajoissa ennen kuin itse menet nukkumaan. Kissa on yöeläin ja meillä piristytään monesti kun valoja sammuttelen. Yöksi kissalle tekemistä: mieleisiä leluja (eivät ole aina niitä perinteisiä kissanleluja mihin kissa tykästyy) jotka nyt eivät herätä koko taloa jos kissa esim. olohuoneessa leikkii ja tukeva korkea raapimapuu niin ylimääräistä energiaa voi purkaa pomppimalla siinä edestakaisin.

Myös ruuan antoajankohdalla (ja antajalla!) voi olla merkitystä. Meillä mies tuli kissan jälkeen taloon, joten kissa meinas et hän on miehen pomo alkuun ja oli todella mustasukkaista kun sille päälle sattui. Nyt ruokitaan about vuorotellen tuo kissa, saa tiettyyn aikaan päivästä märkäruoka-annoksensa, muuten elää raksuilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Kastanja
Meillä ei felifay ole auttanut yhdenkään kissan kohdalla mitä tässä asunnossa on ollut.

Kissa pitää sinua johtajanaan ja toisaalta yrittää varmistella että olet tallella JA pysyt tallella. Omani (löytöeläintalosta, pentuna pihalle hylätty) huikkii etenkin kyläpaikoissa edelleen perääni ja ainut keino hiljentää tuo kissa on huikkia takas milloin mitäkin ja välillä käydä katsomassa. Yöt on yleensä hiljaa kun tajuaa missä kukin nukkuu.

Vähennä valoja aikaisemmin, mieluusti heti kun lapset menevät nukkumaan. Leikitä vartin verran kissaa joka ilta mieluusti ajoissa ennen kuin itse menet nukkumaan. Kissa on yöeläin ja meillä piristytään monesti kun valoja sammuttelen. Yöksi kissalle tekemistä: mieleisiä leluja (eivät ole aina niitä perinteisiä kissanleluja mihin kissa tykästyy) jotka nyt eivät herätä koko taloa jos kissa esim. olohuoneessa leikkii ja tukeva korkea raapimapuu niin ylimääräistä energiaa voi purkaa pomppimalla siinä edestakaisin.

Myös ruuan antoajankohdalla (ja antajalla!) voi olla merkitystä. Meillä mies tuli kissan jälkeen taloon, joten kissa meinas et hän on miehen pomo alkuun ja oli todella mustasukkaista kun sille päälle sattui. Nyt ruokitaan about vuorotellen tuo kissa, saa tiettyyn aikaan päivästä märkäruoka-annoksensa, muuten elää raksuilla.
Kiitti vinkeistä. Meillä tuo kissan ruokinta on yksin mun varassa. Sain miehen luvalla hankkia kissan, jos yksin hoidan sen. Siltähän se nyt tosiaan vaikuttaakin:LOL: Mutta ehkä suuremmaasa määrin kuin oletin. Säälin poloista. Mielelläni antaisin sen nukkua vieressä, jos herra antaisi minunkin nukkua:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Ei, ulkoilu ei pakosti rauhoita kissaa ellet tee sitä vähän ennen nukkumaanmenoasi. Minkä seurauksena saatat itse valvoa. Ja kissasta riippuen se ulkoilu on vähän niin ja näin, miten suhtautuu avoimiin paikkoihin tai siihen että pitäisi itse olla maassa. Ja pieni piipahdus ei pakosti riitä, voi vaatia puolisenkin tuntia ulkoilua että on tunnin pari rauhallinen lepäillessään.

Jos on hylätty tahallisesti ulos, saattaa olla omani kaltainen. Suurella vaivalla kaupunkioloissa tällä hetkellä ulkoilee tarvittaessa (vihaan kuljetuslaatikkoa) olkapäällä istuen, valjaat ja fleksi varmistamassa jos säikähtää jotain ettei katoa täysin. Mökillä ja lapsuudenkodissani (joissa ei vaaroja ole lähimaillakaan) uskaltautuu rakennuksista ehkä 5m päähän ja silloinkin pitää olla näkö/kuuloyhteys minuun kun reviiriään rakentaa. Avoimia paikkoja välttää sielläkin.
 
"Olen tatuoitu jätkä!"
kissahan on lihansyöjä.

Meillä ei felifay ole auttanut yhdenkään kissan kohdalla mitä tässä asunnossa on ollut.

Kissa pitää sinua johtajanaan ja toisaalta yrittää varmistella että olet tallella JA pysyt tallella. Omani (löytöeläintalosta, pentuna pihalle hylätty) huikkii etenkin kyläpaikoissa edelleen perääni ja ainut keino hiljentää tuo kissa on huikkia takas milloin mitäkin ja välillä käydä katsomassa. Yöt on yleensä hiljaa kun tajuaa missä kukin nukkuu.

Vähennä valoja aikaisemmin, mieluusti heti kun lapset menevät nukkumaan. Leikitä vartin verran kissaa joka ilta mieluusti ajoissa ennen kuin itse menet nukkumaan. Kissa on yöeläin ja meillä piristytään monesti kun valoja sammuttelen. Yöksi kissalle tekemistä: mieleisiä leluja (eivät ole aina niitä perinteisiä kissanleluja mihin kissa tykästyy) jotka nyt eivät herätä koko taloa jos kissa esim. olohuoneessa leikkii ja tukeva korkea raapimapuu niin ylimääräistä energiaa voi purkaa pomppimalla siinä edestakaisin.

Myös ruuan antoajankohdalla (ja antajalla!) voi olla merkitystä. Meillä mies tuli kissan jälkeen taloon, joten kissa meinas et hän on miehen pomo alkuun ja oli todella mustasukkaista kun sille päälle sattui. Nyt ruokitaan about vuorotellen tuo kissa, saa tiettyyn aikaan päivästä märkäruoka-annoksensa, muuten elää raksuilla.
Olen tatuoitu jätkä!
 
Ei, ulkoilu ei pakosti rauhoita kissaa ellet tee sitä vähän ennen nukkumaanmenoasi. Minkä seurauksena saatat itse valvoa. Ja kissasta riippuen se ulkoilu on vähän niin ja näin, miten suhtautuu avoimiin paikkoihin tai siihen että pitäisi itse olla maassa. Ja pieni piipahdus ei pakosti riitä, voi vaatia puolisenkin tuntia ulkoilua että on tunnin pari rauhallinen lepäillessään.

Jos on hylätty tahallisesti ulos, saattaa olla omani kaltainen. Suurella vaivalla kaupunkioloissa tällä hetkellä ulkoilee tarvittaessa (vihaan kuljetuslaatikkoa) olkapäällä istuen, valjaat ja fleksi varmistamassa jos säikähtää jotain ettei katoa täysin. Mökillä ja lapsuudenkodissani (joissa ei vaaroja ole lähimaillakaan) uskaltautuu rakennuksista ehkä 5m päähän ja silloinkin pitää olla näkö/kuuloyhteys minuun kun reviiriään rakentaa. Avoimia paikkoja välttää sielläkin.
Voih! En yhtään tiedä kissani taustoista. Lokakuun lopulta oli ollut Viikin löytöeläintalossa, leikkaamaton harmaatiikerikolli, todella hurmaava ja ihmisrakas. Sitten tuli Hesylle :) Sieltä bongasin. Mutta selkeästi yöeläimeksi oppinut, tekee mitä lystää.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Olen tatuoitu jätkä!";25428515]kissahan on lihansyöjä.



Olen tatuoitu jätkä![/QUOTE]

Hesyltä sanottiin, että raksuissa on jopa enemmän proteiinia kuin märkäruuissa :O Meidän muru saa märkäruokaa 3 kertaa vuorokaudessa ja raksuja aina tarjolla. Ei koske raakaan kalaan, kypsennettyä broileria syö kyllä
 
Viimeksi muokattu:
Olen tatuoitu jätkä: Minusta eläinkaupan raksut on parempi ruoka kuin nuo markettien märkäruuat mitä tuo kissa söisi ainoana ruokanaan jos saisi valita. Lihaa tsm. saattaa syödä vaan jos se on mun lautaselta. Ja tuotakin tapahtuu vaan harvoin että samaa ruokaa haluais kuin mitä itse syön. Tonnikalan kyllä veis heti kun purkin avaan...
 
Voih! En yhtään tiedä kissani taustoista. Lokakuun lopulta oli ollut Viikin löytöeläintalossa, leikkaamaton harmaatiikerikolli, todella hurmaava ja ihmisrakas. Sitten tuli Hesylle :) Sieltä bongasin. Mutta selkeästi yöeläimeksi oppinut, tekee mitä lystää.
En minäkään tuota enempää kuin että on löydetty pentuna (n. 6kk) kerrostalon pihalta ja on sen verran sosiaalinen ja ihmisiin kiintyvä tapaus että ei sinne kyllä ihan ominpäin ole jäänyt. Opiskelijakämppiä täynnä se alue mistä tuo neiti on löytynyt.

Kissan rytmiä pystyy jonkun verran muuten muuttamaan. Ja jopa tuo meidän oma muuttaa rytmiään jos on tarpeen, esim. maalla ja mökillä viettää päivät pihalla, joskus yötkin (ja nukkuu pari pv kun tullaan kotiin...). Jos on parveke niin päästä sinne joka pv. Meillä on parin metrin korkeuteen verkkoa kun ei ole lasitusta, kyllä tuo ylienerginen verkossakiipeilijä on edelleen tallella.

Teillä kissa saa päivän energiat sitten pelkästä märkäruuastakin. Muistaakseni 3 pussia latzia tai wiskassia riittää päivän tarpeisiin, tästä syystä meillä tarjotaan joka ilta tasan yksi pussillinen kun en itse tuota märkäruokaa arvosta. Raksumerkilläkin voi olla merkitystä mikä kissalle kelpaa.
 
Juu. On kiskottu herraa leikkimään iltaisin (ei jaksa innostua juurikaan, päivisin ei senkään vertaa). Ulkona makaa maassa kyyryssä tai syliin haluaa (no kylmähän siellä on, ymmärrän) Valvoo yöt ja maukuu peräämme. Aamulla kun jaksan nousta kahvin keittoon, noin tunnin verran se juttelee ja haluaa sitten vetäytyä armeliaille päiväunilleen. Josta häntä ei saa häiritä, jos niin teemme saamme osaksemme paheksuvia katseita ja velttoa kissanraatoa = toimintakyvytön katti.

Joko minä en ole kissaihminen, tai sitten lapsuuteni kissat olivat toista maata. Ne oli päivät ulkona hiirijahdissa ja kävi hoitamassa wc-tarpeensakin pihalle:D Ei se vanha kissa enää näemmä uusia temppuja opi, eli kissaa ei voi opettaa kuten koiraa? No en minä nyt sentään tuota meidän kissaa ulos aja asioimaan tarpeitaan, mutta ihan vain ihmettelen eikö herralla ole mitään haluakaan oppia olemaan hereillä kanssamme päiväaikaan (sitävastoin että yrittäisi kaikin tavoin häiritä untamme?)
 
"hmm"
Pitäskö kolli leikata?

Tosin, kissat on vaan tuollaisia usein. Kissa on yöeläin.

Kun vierailen vanhempieni luona, kissa pääsee mun viereen (yleensä ei pääse sänkyyn) ja pitää mua usein valveilla. Tökkii naamaan tassulla, maukuu ja kerjää kaikin tavoin huomiota. On vaan niin onnessaan, kun tuttu rapsuttaja on paikalla. Mua se ei haittaa kun tilanne on väliaikeinen, mutta jotenkinhan teidän olisi saatava kissa rauhoittumaan.

Yks vaihtoehto tietenkin on, että ette päästä kissaa makkariin. Ehkä sitten olisi päivälläkin seurallisempi kun yöllä ei saisi seuraa.

Kissaa ei ikävä kyllä yleensä voi kouluttaa samalal tavalal kuin koiraa. Riippuu tosin kisusta, ovat kovin erilaisia.
 
[QUOTE="hmm";25443140]Pitäskö kolli leikata?

Tosin, kissat on vaan tuollaisia usein. Kissa on yöeläin.

Kun vierailen vanhempieni luona, kissa pääsee mun viereen (yleensä ei pääse sänkyyn) ja pitää mua usein valveilla. Tökkii naamaan tassulla, maukuu ja kerjää kaikin tavoin huomiota. On vaan niin onnessaan, kun tuttu rapsuttaja on paikalla. Mua se ei haittaa kun tilanne on väliaikeinen, mutta jotenkinhan teidän olisi saatava kissa rauhoittumaan.

Yks vaihtoehto tietenkin on, että ette päästä kissaa makkariin. Ehkä sitten olisi päivälläkin seurallisempi kun yöllä ei saisi seuraa.

Kissaa ei ikävä kyllä yleensä voi kouluttaa samalal tavalal kuin koiraa. Riippuu tosin kisusta, ovat kovin erilaisia.[/QUOTE]

Se leikattiin Hesyllä reilu viikko ennen luovutusta. Mites sun vanhemmat, saako ne olla rauhassa kissalta yöaikaan?

Joo, emme päästä kissaa makkariin. Suihkepullot ei tosiaan auttaneet, alkoi vaan juoksurumba siitä ja lisää huomion hakua...Nyt on ovet teljetty, ja kissa sitten maukuu pääasiassa sen oven takana, missä tietää mun nukkuvan. On kuin "vahtikoira" tehtävissään, jos menen yöllä vessaankin on heti oven takana reippaana ja tahtoo vessaan mukaan. Ja tämäkö sitten pitäisi jättää huomioimatta...tulee sanottua "husss pois nyt siitä" ja sehän on jo huomioimista...:headwall:
 
Viimeksi muokattu:
"hmm"
Saavat olla, aamulla tosin nälkäisenä saattaa herättää ruokkimaan. Kiissa on oppinut et niiden luokse ei pääse yöllä. Mun oven taakse tulee maukumaan, jos oon paikalla. On oppinut, että jaan hellyyttä ;).

Voi olla, että teillä tilanne rauhoittuu, kun jonkin aikaa kuluu, ettekä huomioi kissaa yöllä.
Yksi ehdotus tuli myös mieleen: Ottakaa sille kissakaveri, jonka kanssa voi telmiä ja nukkua.
 

Yhteistyössä