Kissaihmiset, kissa pihakissaksi?

Meillä on vajaa 3v poikakissa joka on ollut sisäkissana, joskus käynyt ulkorappusilla hiipimässä, pari kertaa hypännyt ikkunasta ja kerran ollut koko yön (jäi vahingossa) ja eilen oli päivän ulkona. Miten onnistuu vai onnistuuko? Ja kannattaako vai pitäskö pitää vain sisäkissana? Ongelma on nyt lähinnä se, et naukuu ulos vähän väliä ja kun itse liikkuu ovesta, yrittää livahtaa, selvästi kaipaa ulos. Mut pärjääkö tuo siellä, kun on kovin arka eikä kukaan muu saa sitä houkuteltua sisälle, paitsi minä ja joskus en minäkään. Ja tuleeko tuo sit itsestään enää sisälle takasin, jos ei sitä hae. Ei ole vielä lähtenyt omasta pihasta mihinkään ja päivystää lähinnä terassin alla ja siinä lähimaastoossa.
 
vieras
Varmaan sitten seuraat ja pidät huoli että kissasi ei mene kuseskelemaan muiden hiekkalaatikoille? Sekä vartioit joka auton varalta, ja katsot että ei tapa luonnoneläimiä?
Kissa ei kuulu suomen luontoon, pihoille kuseskeleva petoeläin kun on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varmaan sitten seuraat ja pidät huoli että kissasi ei mene kuseskelemaan muiden hiekkalaatikoille? Sekä vartioit joka auton varalta, ja katsot että ei tapa luonnoneläimiä?
Kissa ei kuulu suomen luontoon, pihoille kuseskeleva petoeläin kun on.
Ilman muuta :saint:
 
Itsekin kovin ulkokissavastainen olen, joten täältäkään et puoltavaa vastausta saa.
Tänään en jaksa paasata ulkoilun riskeistä ja haitoista, ne ymmärrät varmasti itsekin.

Entäpä valjaissa ulkoilu? Tai ulkotarha, jos sellaista on mahdollista rakentaa?
 
vieras
Mikäs siinä sitten. Toivotaan ettei jää auton alle ulkoelämään tottumaton kissa. Miten olisi kelatalutin omalla pihalla kiinni turvallisesti? Naapurin kissa ulkoilee takapihalla tuolla tavalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis onko se kissa sinulla ollu kuitenkin jo 3 vuotta? Tuli vaan mieleen, että jos on, niin miksi se nyt yktäkkiä ulos haluaa?
On ollut pennusta saakka. En tiedä miten on kiinnostunut nyt ulkoilusta, viime kesänä jo innostui. Meillä on ulko-ovi useesti selällään ja rappusilla vaan lähinnä yleensä käynyt, mut nyt on rohkaistunut lähteen pidemmälle.

Toiselle vieraalla: Rokotettu on, leikattukin on. Tuo häkki olis kyllä yks vaihtoehto =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikäs siinä sitten. Toivotaan ettei jää auton alle ulkoelämään tottumaton kissa. Miten olisi kelatalutin omalla pihalla kiinni turvallisesti? Naapurin kissa ulkoilee takapihalla tuolla tavalla.
Valjaissa oon pari kertaa kokeillut, ihan turhaa, vetää jarrut päälle. Mut siis onkos kissoille noita samanlaisia kuin koirille, juoksunaruja? Tosin lapsilla rupee sit olee tosi kivaa, kun saa kissan aina kiinni.
Toi häkki vois olla hyvä, minkäkokonen sen pitäis olla?
 
http://www.nic.fi/~valley/tarha200307.htm

Tuollaisen linkin löysin pikaisella googlettelulla, varmaan löytyisi lisääkin. Ja kannattaa kääntyä noiden eläinpalstojen puoleen, sieltä löytyy asiantuntevia ihmisiä kertoilemaan lisää tarhoista. Esimerkkinä nyt lemmikkipalstat.net ja sieltä keskustelusta Kissanpäivät- osio. :)

Ja piti lisätä, että toisilla on kulku tarhoihin suoraan ikkunasta, ei tarvitse erikseen kattia raahata sisälle ja ulos. Eipähän nuo rakennelmat mitään komistuksia ole, mutta ainakin kissalle iloksi. ;)
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Mies ehdotti et voitas tehdä semmonen häkki, minne kissa pääsee suoraan ikkunasta, niin voi liikkua sit edes takas miten itse haluaa =) Täytyy nyt siis rueta suunnittelemaan =)
Kuulostaa hyvältä :)

 
vieras
Midän naapureilla näyttäisi olevan just sellanen häkki,että kissa pääsee ikkunaluukusta suoraan häkkiin ja haluteessaan takaisin sisälle.
Miedän kissat ovat aina oleet valjaissa ja narun päässä kiinni pihassa.
Siellä monta tuntia viihtyvät,varsinkin aurinkoisella ilmalla,makaavat auringossa selälleen :D
 

Yhteistyössä