Kirurginen hampaanpoisto

Onko kellään kokemuksia kirurgisesta viisaudenhampaan poistosta? Kuinka kauan kesti parantuminen, tuliko jotain ongelmia? Mitä maksaa yksityisellä versus kunnallisessa?

Itsellä olisi reilun kuukauden päästä aika ja hieman hirvittää... :x
 
zxc
Siitä on jo jonkin verran aikaa, kun minulta poistettiin kaksi viisuria kirurgisesti. Tosi eri kerroilla.
Olin muistaakseni seuraavan päivän pois töistä, koska turvotusta oli sen verran. Mutta usein onnistuu töihin meno heti. Särkylääkereseptin saa mukaan, jos kipu vaivaa liikaa.
Ei se kovasti ollut erilainen tapahtuma kuin viisurin tavallinen poisto. Toki jonkinlaista oiretta riitti vielä pitempään, mutta en ainakaan itse olisi kovinkaan huolissani, jos sellainen nyt olisi edessä.
 
"jeps"
Mulla leikattiin kans poikittain kasvava viisuri. Itse asiassa parani mun mielestä mukavammin ku nypityt hampaat, koska kolo tikattiin kiinni. Eikä kestänyt operaatio mitään mahdottomia.
 
"vieras"
Mulla on leikattu alaviisurit molemmin puolin. Eka kerralla sietämätöntä kipua oli kolme päivää eli bunara 600 mg söin kolme kertaa päivässä. Toisella kertaa oli kasvanut hampaan juureen koukku ja hammasta revittiin, sitten se paloiteltiin ja sitä koukkupalasta irroteltiin vielä parisen minuuttia ja sekin oli tuskaa puudutuksesta huolimatta. Reilu viikko oli sellaista kipua ettei esim. elokuvan katsomisesta tullut mitään, kun ei jaksanut keskittyä, kun kipu oli niin pinnassa koko ajan. Buranaa ja Panadolia söin kolmesti päivässä.
 
Multa on aiemmin tosiaan poistettu kolme ihan perinteisesti nyppäsemällä. Ekat 2 parantu tosi nopeasti ja muutenkin oli kivuton kokemus. Tuo kolmas sitten olikikin jo toinen juttu... Kipua kesti kolme viikkoa - itse kolo oli kyllä alkanut parantumaan hyvin, mutta hampaanpoistosta kitalakeeni tuli tulehdus! Jouduin pariinkin kertaan käymään hammaslääkärillä, kun eivät keksineet mikä siellä on. En saanut kunnolla suuta auki eikä syömisestäkään tullut oikein mitään, kipua oli aivan koko ajan, eikä siihen panadolit auttaneet.

Toivotaan, että tuo viimeinen operaatio menisi paremmin :)
 
Mulla poistettu kummatki alaviisurit kirurgisesti Kirurgisessa sairaalassa samalla kertaa. Jäi ihan mukava kokemus toimenpiteestä, tosin mulla oli vähän hankalaan suuntaan kasvaneet viisurit eikä tullu yhtenä kappaleena ulos, lääkäri joutui vähän naputtelemaan että sai rikottua toista viisuria palasiksi ni lähti helpommin, mahdoinko olla viikon verran sairaslomalla, ekat 3 pv ei puhettakaan muusta kuin soseruoista/pirtelöstä. Olin kyllä kipeäkin mutta sain hyvät särkylääkkeet. Turpaani saaneelta ja turvonneelta näytin lähes viikon :D

Ei ollu mun mielestä kovinkaan ihmeellinen hinta, poliklinikkamaksulla taisin selvitä, oliko jokusen kympin? Yksityisellä vastaava operaatio olis maksanu 350-400 euroa. Tämä tapahtui vuonna 2010.
 
"vieras"
Molemmat alaviisurit on leikattu ja yläparit vedetty samalla kertaa. Ensimmäisellä kerralla poski hieman turpos ja tuli mustelmaai, ei juurikaan kipuja, otin särkylääkettä vähän ennen puudutuksen loppumista ohjeiden mukaan. Tuolla ensimmäisellä kerralla hammas pilkottiin, että se saatiin ongelmitta pois, kasvoi kyljellään. Suurin vaiva oli kutitsevat tikit, joita pidin viikonlopun yli, vaikka olisi saanut jo perjantaina poistattaa, mutten viitsinyt lähteä 20 km päähän bussilla, kun ne sai pois maanantaiaamuna ihan lähellä.

Toisella kertaa kammettiin sitä alahammasta ja saattoivat vähän pilkkoakin. Sen jälkeen oli vuotoa ja ipuja paljon enemmän. Syönnin kanssa joutui olemaan paljon varovaisempi kuin ensimmäisellä kerralla.
 

Yhteistyössä