Kirkosta eronnut kummi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Näköjään riippuu papista;28727385:
Meillä on 4 kummi kirkkoon kuulumaton ja kyllä hänen nimensä lukee muiden kummien kummitodistuksessa, ja sai jopa oman kummitodistuksenkin. Osa papeista hyväksyy kirkkoon kuulumattomia myös ja osa ei. Sylikummiksi ei olisi kirkkoon kuulumaton päässyt.

Kirkko ei hyväksy, ja silloin rikkoo suoraan kirkon oppia ja ohjeita. Ei ole papilla valtuuksia toimia vastoin oppia.

Ei synnissä elävä ja vailla pelastusta oleva voi tietenkään olla mikään kummi. Ystävä tai toveri voi olla mutta sekin on vähintäänkin kyseenalaista ja vanhempien kannattaisi tarkkaan harkita minkälaiselle seuralle lapsensa altistavat.

Ei nykyaikana koko kummiudella ole mitään muuta virkaa kun olla lapsen lahjanostaja synttäreillä/jouluna/nimipäivänä olen sitä mieltä. Itse olen eronnut kirkosta jo vuosia sitten ja olen kuitenkin kummi siitäkin huolimatta.

No ei sanoudu, ei. Mulla on kolme kummilasta, ja yhdellä ollut nimiäiset. Olen kuitenkin täysin yhdenveroinen kummi muiden rinnalla ilman kirkon palveluksia. Toisesta kummilapsesta sain jopa kummitodistuksen, jonka saamiseksi tarvittavia tietoja (kuuluuko kirkkoon jne.) ei vain tullut kukaan (pappi) kysyneeksi. Sunnuntaina on kolmannen kummilapseni ristiäiset, ja nyt ekaa kertaa on kirkon käytäntö muuttunut siten, että kummeilta vaaditaan henkilöllisyystodistukset:D Hei aivan sama, en nyt sitten saa jotakin pahvia kirkolta. Ehkä pystyn sen kanssa elämään... Ja minua ei kukaan ole kummiksi siinä ominaisuudessa pyytänyt, että olisin vastuussa lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Kirkon liput ja laput eivät siis millään tavalla vaikuta kummiuteen.

Ei synnissä elävä ja vailla pelastusta oleva voi tietenkään olla mikään kummi. Ystävä tai toveri voi olla mutta sekin on vähintäänkin kyseenalaista ja vanhempien kannattaisi tarkkaan harkita minkälaiselle seuralle lapsensa altistavat.

useinpa ne kirkkoon kuuluvat ovat enemmän synnissä eläviä. me uskoontulleet kun yleensä olemme eronneet kirkosta, se kun ei nykyään todellakaan palvele Jumalaa ja opeta Raamatun oppien mukaan.

[QUOTE="nella";28727622]useinpa ne kirkkoon kuuluvat ovat enemmän synnissä eläviä. me uskoontulleet kun yleensä olemme eronneet kirkosta, se kun ei nykyään todellakaan palvele Jumalaa ja opeta Raamatun oppien mukaan.[/QUOTE]

Höpöhöpö! Kirkossa on enemmän uskossa olevia kuin lahkoissa on jäseniä...

Mistäpä minä voisin edes tietää jos joku lasteni kummeista on jälkikäteen eronnut kirkosta. Ei siitä mitään ilmoitusta tule seurakunnalta eikä vaikuta yhtään mihinkään ristiäisten jälkeen.

[QUOTE="Kia";28729199]Sulla ongelmaa?
Erositko piheyssyistä kirkosta ja nyt yrität ankarasti selittää, että olet yhä sopiva, vaikka olet pakana?[/QUOTE]

Mitä muuta vikaa mussa on ku etten katsele sokeasti ku kirkko jyrää kaiken? Joku kirkollisvero on aivan tuon taivaallisen sama, ei vaan tyydytä kirkon linja suurinpiirtein minkään asian suhteen.

Jos nyt ruvettas laskemaan, kuin moni kummi vielä kuuluu kirkkoon, niin aika moni lapsi jäis kummitta. Jos totta puhutaan, moni kummiksi pyydetty ei edes tiedä, mikä oli kummiuden alkuperäinen tarkoitus. Harva kummi on pitänyt nytkään huolta lapsen uskonnollisesta "kasvatuksesta".

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28727262:
Jos oikein muistan, niin kummiutta ei voi peruuttaa, mutta uusia kummeja voidaan lisätä myös jälkikäteen. Siis kirkon mukaan.

Kirkon mukaan maailmankaikkeuden loi myös olento joka nyt sattuu olemaan muka jotenkin mystisesti mieshahmo vaikkei jumalalla muka ole muotoa eikä hahmoa. Kirkon mukaan myös Jumalan kaveri Lucifer on suurin paha maailmassa vaikka Jumala kirkon "kiistattoman totuuden kirjan" eli Raamatun mukaan tappoi tuhansia kertoja enemmän ihmisiä kuin Saatana. True story.

Eli en nyt lähtisi kirkolta asiaa kysymään.

Kirkon mukaan maailmankaikkeuden loi myös olento joka nyt sattuu olemaan muka jotenkin mystisesti mieshahmo vaikkei jumalalla muka ole muotoa eikä hahmoa. Kirkon mukaan myös Jumalan kaveri Lucifer on suurin paha maailmassa vaikka Jumala kirkon "kiistattoman totuuden kirjan" eli Raamatun mukaan tappoi tuhansia kertoja enemmän ihmisiä kuin Saatana. True story.

Eli en nyt lähtisi kirkolta asiaa kysymään.
Jaa no minä en asiaan ota kantaa, kun en kuulu kirkkoon enkä usko edes koko Raamatun stooriin, mutta jostain muistaakseni olen lukenut, että uusia kummeja voisi lisätä, muttei vanhoja poistaa. Voin olla väärässäkin.

Tänä päivänä ei kummin tarvitse edes olla kirkkoon kuuluva. Ehkä ennen vanhaa se oli ehdoton vaatimus. Kummius on nykyään vaan tapa, ei enää ns uskonnollisten asioiden opettaja lapselle.

Kirkolliseen kastamiseen tarvitaan kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Olin sen verran uusi juttu itselleni tuo lapsen ristiäisten järjestäminen, että en edes tajunnut kuinka törkeä pappi meillä oikeastaan oli. Yksi kirkkoon kuulumaton kummi ei siis saanut nimeään kastetodistukseen, sanoi, että sitä ei voi tänne laittaa, koska hän ei pysty täyttämään velvollisuuksiaan ja samasta syystä pyysi, ettei hän tulisi eteen muiden kummien kanssa. En jaksanut siinä tapella tai muuta, kun oli vähän kiire ja jos nyt tulisi sama eteen, olisin avannut suuni. En tosin tiedä olisiko auttanut. saimme ilmaiseksi käyttää seurakunnan juhlatilaa, joten siksi vähän pakko tehdä kuten sanoivat.

Ei oo kyllä käynyt mielessäkään, että lapselle pitäisi valita jotkut "kummit", kun emme häntä aio seurakuntaan muutenkaan liittää. Kummin tehtävä on käsittääkseni auttaa lapsen uskonnollisessa kasvatuksessa ja sellaista emme ateistina tarvi. Meillä on kyllä lapsella läheisiä muitakin aikuisia, ilman että keksimme nimittää joitakin heistä kummiksi. Mitä lisäarvoa se lapsen ja aikuisen välisen suhteeseen muka toisi?

[QUOTE="vieras";28733244]Kirkolliseen kastamiseen tarvitaan kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Olin sen verran uusi juttu itselleni tuo lapsen ristiäisten järjestäminen, että en edes tajunnut kuinka törkeä pappi meillä oikeastaan oli. Yksi kirkkoon kuulumaton kummi ei siis saanut nimeään kastetodistukseen, sanoi, että sitä ei voi tänne laittaa, koska hän ei pysty täyttämään velvollisuuksiaan ja samasta syystä pyysi, ettei hän tulisi eteen muiden kummien kanssa. En jaksanut siinä tapella tai muuta, kun oli vähän kiire ja jos nyt tulisi sama eteen, olisin avannut suuni. En tosin tiedä olisiko auttanut. saimme ilmaiseksi käyttää seurakunnan juhlatilaa, joten siksi vähän pakko tehdä kuten sanoivat.[/QUOTE]

Teidän pappi ei todellakaan ollu törkeä vaan teki työtänsä työpaikan sääntöjen mukaan. Eli toimi oikein. Pakana ei voi olla kummi, muuten teille tärkeä ihminen hän voi kylläkin olla.

Yhteistyössä