V
vierailija
Vieras
Pappi siunaa, jos omaiset sitä pyytävät eikä ole tiedossa, että vainaja olisi sitä vastustanut. Onhan paljon sellaisia, jotka ovat eronneet kirkosta vain kirkollisveron vuoksi eikä heillä siten ole mitään sitä vastaan, vaikka heidät kristillisin menoin monttuun laitettaisiinkin.
Minä erosin kirkosta kirkollisveron vuoksi, työtön tai satunnaisesti töitä joten tarvitsen rahat elämiseen. Ja toisaalta viime aikaiset kirkon ulostulot eivät ole olleet minun makuun. Silti kannatan ristiäisiä, hautajaisia, ja kirkon rituaaleja ja uskon mielelläni Jumalaan. Kauan sitten kävin painajaismaisen leiririppikoulun ja vuosien saatossa monet uskovaiset ovat olleet todella ahdasmielisiä. Tätä ulkokullaisuutta vastustan ja en halua maksaa heidän kahvikekkereitään. Aikaisemmin ajattelin että kirkkokonsertit voisi olla ilmaisia kirkkoon kuuluville, mutta ei, kaikesta sellaisesta johon itse olisin osallistunut piti maksaa "ylimääräistä". Nyt olo on ollut keventyneempi ja maksan siitä mitä käytän. 40 vuotta kuitenkin olen maksanut kirkollisveroa. Tuo hautaamisasia kiinnostaa, miten menee kun kirkkoon ei kuulu koska tuntuu että meitä on paljon ja ihan kansanedustajissakin.