Kirkas verenvuoto raskauden aikana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämillään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämillään

Vieras
Tahtoisin kuulla kokemuksianne vuodosta raskauden aikana. Itse en saanut lekureilta mitään selkeää syytä verenvuotoon enkä oikein tiedä, miten tähän nyt suhtautuisi :/ Meneekö kesken vai ei, nyt viikkoja 18+. Mitä odotettavissa jne.

Te, joilla vuotoa on ollut, mikä siihen oli syynä ja miten raskaus eteni? Entä vauva vointi?

mulla oli muistaakseni viikolla 28.Ambulanssilla sairaalaan...siellä olin yön tai pari( en muista tarkkaan )....synnytyksen jälkeen syy selvisi...vuoto tuli istukan reunasta

Mulla oli raju verenvuoto rv 11 ja niukempaa vuotoa sen jälkeen n.5vk. Täysiaikainen, terve vauva kuitenkin syntyi. Vuodon syy ei selvinnyt, mahdollisesti oli kaksosraskaus, joista toinen meni kesken.

Eihän sitä tutkimatta voi tietää mistä vuoto johtuu. Yksi yleisimmistä syistä on reunaetinen istukka. Joko olet ollut rakenneultrassa, missä kohtaa istukka on?

[QUOTE="höh";24255436]Eihän sitä tutkimatta voi tietää mistä vuoto johtuu. Yksi yleisimmistä syistä on reunaetinen istukka. Joko olet ollut rakenneultrassa, missä kohtaa istukka on?[/QUOTE]

Olin sairaalassa, kahteen kertaan tutkittiin. Kyseessä ei ole etinen istukka. Niin kuin sanoin, en saanut lääkäreiltä kunnon syytä vuotoon ja nyt olen hiukan hämilläni. Jostain se runsas verenvuoto johtui ja siksi halusinkin kuulla muiden kokemuksia samantyyppisestä tilanteesta. Mikä voisi ehkä olla syynä ja miten raskaus eteni vuotojen jälkeen, oliko vauva ihan terve jne.

Mulla alkoi viikolla 14+5 kirkas verenvuoto. Syyksi todettiin sairaalassa marginaalinen istukka(=istukka on ihan kohdunsuun reunalla, ei kuitenkaan sen päällä) ja se vuoti reunastaan sen takia. Olin levossa 10 viikkoa,sinä aikana kohtu kasvoi ja istukka siirtyi sen mukana ylemmäksi. Säikähdin kyllä mäkin ja mulle lääkäri sanoi silloin että jos vuotoa ei saada levolla ja lääkkeellä loppumaan niin kesken menee. Ei menny onneksi kuitenkaan ja terve lapsi syntyi.

Minulla raskaus puolivälissä ja useita useita viikkoja ollut pientä vuotoa. Neuvolassa epäili että vuotaisi kohdunsuulta. Vkon 12 ultrassa ei ainakaan näkynyt mitään mikä olisi selvittänyt vuodon. Muutaman viikon oli jo vuotamatta, mutta sitten taas tuli. Vuoto tosin ollut niukkaa.

Mulla lorisi kolmannessa raskaudessa muistaakseni 12 viikolla ihan yhtäkkiä kirkasta verta enemmän ku koskaan menkkojen aikaan. Just ehdin kotiin ja pöntölle ja sitte lorisi. Kun vuoto helpotti, lähdin päivystykseen ja ultraava lääkäri oli sitä mieltä että siellä oli hematoomia mitkä vuotaa pois. Antoi silloin raskaudelle 50-50 % todennäköisyydet joko keskeytyä tai jatkua. Raskaus jatkui täysiaikaiseksi ja meille syntyi elävä ja terve tytär. :)

Mutta sitten taas toisaalta. Mulla ei ollut minkäänlaisia vuotoja kun rv 20 meni raskaus kesken. :(

Eli summa summarum, raskautesi voi hyvinkin saada onnellisen lopun, yritä uskoa siihen vaikka huoli onkin kamala.

[QUOTE="aloittaja";24254518]Eikö sinua ultrattu lainkaan silloin kun vuosit eli eikö vuodon pitäisi näkyä ultrassa? Vuositko vain sen kerran, kun jouduit sairaalaan?[/QUOTE]

Ei ultrattu, sisätutkimus tehtiin.Lääkäri sanoi että jos vuoto lisääntyy ja alkaa näkyä merkkejä synnytyksestä tai tilanne muuttuu huonommaksi, niin vauva saa syntyä.Vuoto kuitenkin loppui.Loppuajan raskauteen sain kiellon ettei mitään raskasta saanut tehdä, eikä kantaa eli makoilin kotosalla ja liikuin hissukseen.Miehen sisko tuli meille ns kotolaiseksi tekemään kotihommia, kun mies oli töissä ja hoitamaan lapsia.Vuotoa oli kotona ja sitten sairaalassa, mutta siellä se loppui, eikä uusiutunut myöhemmin.

Epätietoisuus on just se kamalin asia tässä...ei tiedä, mistä vuoto johtui ja onko odotettavissa lisää vuotoa ja kenties raskauden keskeytyminen. Eihän sille sitten mitään voi, jos kesken menee. Täytyy nyt tosiaan yrittää nauttia raskaanaolosta ja olla myönteinen. Esikoisen odotuksen aikana ei ollut minkäänlaisia vuotoja. Mun mielestä on jotenkin outoa, ettei sairaalassa osata sanoa, mistä vuoto tuli. Siis ei edes kerrottu, mitä vaihtoehtoja siihen vuotoon on. Nyt aloin miettimään tuota hematoomaa...Olisikohan se näkynyt ultrassa? Siis jos se oli jo vuotanut pois, niin olisiko silti ultrassa näkynyt selkeä merkki vuotaneesta hematoomasta?

No jos siellä ei enempää hematoomia ole niin vois näin amatöörinä kuvitella ettei pois vuotanutta voi nähdä. Mutta nämä siis ihan mun ajatuksia vaan. Oliko sulla mitään kipuja? Mulla ei ollut minkäänmoisia kipuja, aivan hulvaton tulva "vaan".

Minulla alkoi kolmisen kk ennen lapsen syntymistä verenvuoto. Alkuun sille ei löytynyt syytä vaikka kuinka ultrattiin. Vaikka istuin paikallani, yks kaks lorahti verta. Sitten oli taas tovi ettei mitään jne. Ensimmäinen lääkärin arvelu oli jokin myooma. Ravasin lääkärissä tuon tuosta. Lopulta ottivat osastolle viikoksi. Verta lorahteli enemmän ja vähemmän. Lopulta ultrassa selvisi pieni repeämä istukassa. Ihmeen kauan tätä sai selvitellä. Oli vähän vaikea ottaa kotona rauhallisesti kun oli alle 1v hoidettavana. Yritin tietysti välttää nosteluita ja kantamista mutta ainahan ei voinut. Olin paljon yksin lapsen kanssa. Olin sitten vuodon takia sairaalassa suunnilleen viikon, muutama pv kotona ja taas osastolla. Vauva syntyi rv 38.

[QUOTE="Vesipeto Surku";24256514]No jos siellä ei enempää hematoomia ole niin vois näin amatöörinä kuvitella ettei pois vuotanutta voi nähdä. Mutta nämä siis ihan mun ajatuksia vaan. Oliko sulla mitään kipuja? Mulla ei ollut minkäänmoisia kipuja, aivan hulvaton tulva "vaan".[/QUOTE]

Oli lieviä kipuja, on oikeestaan vieläkin ja niitä on ollut muutaman viikon ajan :/ Luulin niiden olevan normikipuja, jotka liittyy kohdun kasvuun jne.

Niin, siis piti vielä lisätä että ne hematoomat näkyi sellaisina tosi pieninä tummentumina ultratessa. Mun mielestä lääkäri sanoi että "hän luulee vuodon johtuneen niistä". Eli ei sekään sitä jo pois vuotanutta nähnyt.

Mulla alkoi yhtäkkiä verenvuoto kun olin menossa nukkumaan rv35. Ja sitä kirkasta verta tuli ihan lorisemalla. Menin ambulanssilla sairaalaan ja siellä sanoivat, että saattaa olla merkki synnytyksen käynnistymisestä, mutta mitään ei parin päivän aikana tapahtunut ja terve poika syntyi kun viikkoja oli 39+6. Vuodon syytä ei saatu selville. Loppujen lopuksi tuo verenvuoto ihn aika yleistä. En usko, että olisi syytä huoleen, koksa sairaalassa eivät mitään sulle tehneet. Voithan aina soittaa neuvolaan ja pyytää päästä ultraan jos on epävarma olo.

Alkuperäinen kirjoittaja minullnäin;24256541:
Minulla alkoi kolmisen kk ennen lapsen syntymistä verenvuoto. Alkuun sille ei löytynyt syytä vaikka kuinka ultrattiin. Vaikka istuin paikallani, yks kaks lorahti verta. Sitten oli taas tovi ettei mitään jne. Ensimmäinen lääkärin arvelu oli jokin myooma. Ravasin lääkärissä tuon tuosta. Lopulta ottivat osastolle viikoksi. Verta lorahteli enemmän ja vähemmän. Lopulta ultrassa selvisi pieni repeämä istukassa. Ihmeen kauan tätä sai selvitellä. Oli vähän vaikea ottaa kotona rauhallisesti kun oli alle 1v hoidettavana. Yritin tietysti välttää nosteluita ja kantamista mutta ainahan ei voinut. Olin paljon yksin lapsen kanssa. Olin sitten vuodon takia sairaalassa suunnilleen viikon, muutama pv kotona ja taas osastolla. Vauva syntyi rv 38.

Tätä repeämää itsekin epäilin, sillä poikamme nukkuu välillä yöt meidän vieressä ja on aikamoinen myllääjä unissaan. Muutaman kunnon potkun olen mahaani saanut ja silloin jo mietin, tulikohan istukkaan nyt jokin vaurio :( Ultrassa olisi varmaan näkynyt vaaralliset vauriot? Siis sellaiset, jotka uhkaa vauvaa ja/tai minua? Pitäisköhän mun mennä ihan yksityiselle selvittelemään tilannetta?

Itse vuosin kanssa raskausaikana pariin otteeseen verta, mut täällä ei edes huolittu lääkäriin moisesta syystä. Sanoivat vaan, että menee kesken tai ei, mitään ei tehdä ennen rv 22.

Esikoinen vuoteli 7+ lähtien kaikki sateenkaaren värit aina n. 14 viikolle asti. Sitten uudestaan punaista kerran rv 27.

En tiedä varmasti miksi. Osa syy ehkä siinä, että neiti on kuulemma alunperin lähtenyt kehittymään kaksoseksi. Tai sitten ei. Tuo viimesin vuoto oli ilmeisesti limakalvoilta (ja sitä tulikin hyvin vähän verrattuna aiempaan).

Niin ja lisään, että tuossa alkuviikkojen vuotelussa oli mukana myös kipuja. Ja selkeästi ne vaikutti vuotoon: mitä enemmän kipua, sitä enemmän vuotoa. Neiti on kuitenkin ihan terve, normaali lapsi. Syntyi vain kysta pepussaan (joka sitten leikattiin pois ja jonka johdosta arveltiin tuota kaksosasiaa).

Viimeksi muokattu:
Itse olen nyt tullut siihen tulokseen, että lepään lääkärin ohjeen mukaan kotona viikon verran ja sen jälkeen menen yksityiselle tarkistuttamaan paikat. Haluan varmistuksen siitä, että vauvalla on kaikki hyvin. Jos siis sinne asti päästään :/ Mulla on ihan sellanen olo, että esikoisemme yölliset mylläämiset ovat aiheuttaneet jonkinmoisen purkauman istukkaan...Tosin en tiedä, liittyykö esim. hematoomaan mitkään kuukautiskipujen tyyppiset kivut? Vauvan liikkeetkin on jo jonkun aikaa tehneet kipeää ja useimmiten tuntuu ikävältä virtsarakon tienoilla! En muista, että esikoisen odotuksen aikaan vauvan liikkeet olisi tuntuneet inhottavalta virtsarakossa vielä näin varhaisessa vaiheessa...

Verenvuotoa ollut myös alkuraskaudesta saakka. Rv.24 kohdalla ambulanssilla sairaalaan osastolle istukan reunan vuodettua verta johon sisältyi kramppimaiset supistukset. Onneksi pikkuinen kunnossa joten hätäkeisarinleikkaukselta vältyttiin jota sairaalassa ehtivät valmistella ennen tutkimushuoneen tuloksia. Rv.25 kohdalla lähettivät neuvolasta sairaalapäivystykseen peräpukamista jossa oli vuotanut kirkasta verta n.1/2dl ja mukana myös ns. kohtumaista hyytymää joka sai pelkäämään että liittyi edellisviikolla mainittuun marginaaliseen istukkaan. Peräpukamaverenvuotoja kestänyt läpi raskauden. Istukan verenvuodon takia kehottivat välttämään kaikkea vähänkään fyysisesti raskasta.

Tahtoisin kuulla kokemuksianne vuodosta raskauden aikana. Itse en saanut lekureilta mitään selkeää syytä verenvuotoon enkä oikein tiedä, miten tähän nyt suhtautuisi :/ Meneekö kesken vai ei, nyt viikkoja 18+. Mitä odotettavissa jne.

Te, joilla vuotoa on ollut, mikä siihen oli syynä ja miten raskaus eteni? Entä vauva vointi?
itsellä edellisen raskauden aikana huomattiin kookas myoma ja pitkästi alkuraskauden aikana liki puoleen väliin raskautta oli outoja vuotoja ja aina pelotti kun lääkäritkää voinu tehdä mitään kun keskenmeno vaaraa sai aina pelätä, mutta tarkistin muutaman kerran vuotojen jälkeen testillä että raskaus jatkuu eikä tullu kesken....sektio tuli eteen kun myoma esti normi synnytyksen....poika köllötteli koko raskauden vatsassa poikkkipäin ja syntyikuukautta ennemmin hyvän kokoisena ja terveenä.....nyt toinen raskaus ja samoja oireita....rv 6

Epätietoisuus on just se kamalin asia tässä...ei tiedä, mistä vuoto johtui ja onko odotettavissa lisää vuotoa ja kenties raskauden keskeytyminen. Eihän sille sitten mitään voi, jos kesken menee. Täytyy nyt tosiaan yrittää nauttia raskaanaolosta ja olla myönteinen. Esikoisen odotuksen aikana ei ollut minkäänlaisia vuotoja. Mun mielestä on jotenkin outoa, ettei sairaalassa osata sanoa, mistä vuoto tuli. Siis ei edes kerrottu, mitä vaihtoehtoja siihen vuotoon on. Nyt aloin miettimään tuota hematoomaa...Olisikohan se näkynyt ultrassa? Siis jos se oli jo vuotanut pois, niin olisiko silti ultrassa näkynyt selkeä merkki vuotaneesta hematoomasta?
ei minullekkaa suoraan kerrottu mistä vuoto johtui....sanottiin vain että todennäköisesti myoma aiheuttaa vuotoa olihan se liki 10cm kokoinen sitten sanottiiin ettei voi tehdä muuta kuin odottaa ja seurata tilannetta.....keskenmenovaara oli aina kun vuoto oli runsaampaa....onneksi kuitenkin loppui kun ylittyi puolivälin

Yhteistyössä