Kirjanpitäjäksi oppisopimuksella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ritva.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ritva.

Vieras
Kävin työhaastattelussa tilitoimistossa. Minulla vuosien toimistotyökokemus ja lisäksi olen yo-merkonomi eli onko minulla mahdollisuus päästä oppisopimuskoututukseen kirjanpitäjäksi? Mitä palkkaa siitä saa silloin? Tai onko muita vaihtoehtoja kun tilitoimisto haluaa kouluttaa mut kirjanpitäjäksi? Voiko taloushallinnon ammattitutkinnon suorittaa oppisopimuksella? Mitä silloin saa palkkaa ja mitä vaaditaan? Entä saako yritys noihin tukea? Kaikkiin näihin ei tarvitse vastata, mutta hienoa jos johonkin edes joku osaa jotain vastata :)

Oikeastihan ei ole tutkintoa joka valmistaisi kirjanpitäjäksi. Merkonomin/tradenomin (taloushallinto) opinnot on sopivimmat ja usein kun on päässyt esim. tilitoimistoon niin usein käydään tuo taloushallinnon ammattitutkinto työn lomassa jotta voidaan syventää omaa tietämystä. Oppisopimuksella tuon tutkinnon lukeminen kuulostaa vähän oudolta, lähinnä ko. menettely on syy maksaa huonoa palkkaa (villi arvaus 85% alan vähimmäispalkasta, eli ei kovin häävi, 1200-1600e, miinus verot tietysti). Mutta tietysti jos sinulla ei ole yhtään kirjanpitokokemusta niin ehkä siksi sitten noin. Yritys saa varmaankin jonkunlaista tukea tuohon palkkaukseen ja kouluttamiseen ja voi lisäksi vähentää siitä aiheutuneet kustannukset verotuksessa - eli yrityksen näkökulmasta olet lottovoitto, lähes ilmainen työntekijä.

Olet yo-merkonomi. Mielestäni sulla on jo pätevä koulutus kirjanpitäjäksi, varsinkin jos olet laskentoimen merkonomi.... Jotain syventäviä talousalan tutkintoja on, mutta en kyllä tiedä ovatko sellaisia, että oppisopimus olisi mahdollista.

Oppisopimuksessa saa TES-mukaista palkkaa ja työnantaja saa kunnasta riippuen kunnallista tukea (muutama sataa euroa) ja olikohan sitten työkkärin (tai jostain, en muista) tulee ihan perustuki joka tulee aina oppisopimuksen tarjoavalle yritykselle. Ja siitä en ole varma onko nykyään enää niin, että oppisopimuksen jälkeen on pakko tarjota vakkaripaikkaa työntekijälle, sekin voi olla ettei niin enää ole.

Voin kyllä omasta kokemuksesta sanoa, että suurinosa siitä mitä koulunpenkillä olen kirjanpidosta oppinut on käytännön työssä käyttökelvotonta. Tämä on työ, jonka oppii parhaiten tekemällä. Tottakai lait ja säännöt oppii sekä perus debet/kredit jutut, mutta kirjanpitäjän työ on hyvin laaja-alaista eikä kaikkea voi oppia koulun penkillä. Kokemus opettaa parhaiten´sekä erilaiset asiakkaat.

Yhteistyössä