Kirjainten osaaminen 7 v:llä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Caroline
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Caroline

Vieras
Poikamme aloittaa syksyllä 1. luokan ja olen hiukan huolissani hänestä, koska hän ei vielä osaa tunnistaa läheskään kaikkia kirjaimia. Poika ei vaikuta muutenkaan yhtään kinnostuneelta kirjoittamisesta tai lukemisesta, on pikemminkin sellainen tekevä lapsi - tykkää tehdä oikeita töitä ja esim. auttaa innolla koti- ja pihatöissä.
Eskarista ei esitetty huolta pojan oppimisen suhteen, mutta itseäni tämä asia painaa. Onko teillä muilla ollut lapsia joita kirajaimet, lukeminen tms. eivät ole kiinostaaneet? Miten lapsillanne on lähtenyt koulunkäynti sujumaan? Poikamme on vielä alkuvuodesta syntynyt, joten ainakaan siitä ei voi olla kyse, että olisi melkein vuoden nuorempi kuin osa ekalle menijöistä ja tästä syystä taidot olisivat vielä hakusessa.

MInulla taas erilainen kokemus kuin edellisellä. Kun poikani aloitti koulun, osasi kolmestatoista oppilaasta 11 lukea, eikä poikani kuulunut niihin. Hirveetä takkuamista oli eka vuosi, kun ei lasta yhtään kiinnostanukkaan oppia lukemaan tai kirjoittamaan. Itse sanoi alkavansa isona jääkiekkoilijaksi, eikä sillon tarvii osata lukea =) Nyt poika menee vitoselle ja kaikki on ok. Toisen poikani kanssa on jo hänen kiinnostuksensa verran opeteltu kirjaimia 3-vuotiaasta saakka, että olis sit mahdollisesti helpompi alku koulutaipaleelle.

No ei tarvitse osata =) Tänä päivänä asiaa liioitellaan kovasti, että pitäisi jo kouluun tullessa osata alkeita :o olen kuullut kyllä esimerkin opettajasta joka käski lapsen vanhempaa opettamaan lasta kotona lukemaan koska muut koulun aloittajat osasivat jo niin hyvin :/ Erittäin epäammattimaista sanoa näin, siirtää opetusvastuu siis vanhemmille!

Mutta oikeasti, ei tartte osata mitään muuta kuin käytöstapoja :D Koulussa opetetaan lukemaan ja laskemaan, kotona käytöksen kuultaiset aakkoset, mutta kuitenkin kodin ja koulun yhteistyö on todella tärkeää jotta kaikki pelaa lapsen koulunkäynnissä positiivisesti =) Teen itse töitä lasten parissa mutta en ole opettaja, yhteistyötä teen kyllä opettajien kanssa ;)

Steiner-koulussa katsotaan, että n. kolmosluokkalaisen tulisi osata lukea sujuvasti. Ekalla opetellaan yhdessä kirjaimia ja äänteitä, loppulukuvuodesta lähes kaikki lukevat ainakin jonkin verran. Meidän kohta tokaluokkalainen oppi 4 vuoitaana lukemaan ja kirjoittamaan, mutta ei tuskastunut lainkaan ekan luokan aikana, vaikka vain yksi hänen lisäkseen osasi kirjaimet.
Ja kouluhan on oppimista varten, muuten opettajat jäisivät työttömiksi. Itse olen sitä mieltä, että lapsen ei tarvitse osata lukea ihan pienenä, sillä esim. lehtien lööppikirjoittelu on ahdistavaa ja pelottavaa. Meillä kaksi vanhinta osasi lukea alle eskari-iässä ja siitähän valtavat painajaiset tuli, ennen kuin osasivat selittää pelkäävänsä lööppejä.
Muutenkin käsillään tekevä lapsi pärjää oman kokemukseni mukaan paremmin steiner-koulussa, jossa ei pidetä samalla tavalla kiirettä kuin usein peruskoulussa ja asiat käsitellään kokonaisuuksina, lukeminen on vain yksi ulottuvuus oppimisessa. Vanhin muksuni on käynyt kaksi vuotta peruskoulua, ennen steineriin siirtymistään ja tässä tapauksessa valinta oli loistava. Ahdistus ja tuskaisuus on kadonnut ja oppimisen ilo palannut. En väitä, että tämä ratkaisu sopisi kaikille, mutta ainakin kyseessä on harkinnan arvoine vaihtoehto. Nyky-yhteiskunnassa tuntuu olevan aina valtava kiire, myös lasten opettamisessa.

Kyllä ne sosiaaliset taidot on tossa iässä tärkeimpiä.Mutta opeilla on tavotteena että ennen joulua kaikki lukisi,ja fiksu ope laittaa oppilaat kahteen ryhmään "lukevat" ja "lukemaan opettelevat". Jos lukeminen takkuaa vielä joulun jälkeen niin erityisope antaa lukuharjotuksia,ja tukiopetusta ym saatavilla.Kuitenkin koululaisella se lukeminen/kirjottaminen on vasta yksi osa-alue ja sit on niitä muita..

Juu, ei paniikkia lukemisen suhteen! Nimittäin - mitäs me siellä koulussa sitten ensimmäisenä vuonna tehtäisiin, jos kaikki oppilaat osaisivat jo kouluun tullessa lukea. Ei vaiskaan, kyllä sitä tekemistä aina keksittäisiin, mutta totta tuo, että lukea ei tarvitse missään nimessä osata, eikä vielä kirjaimiakaan.
Ymmärrän kyllä, jos asia mieltäsi painaa. Itselleni tuli mieleen, että jos haluat niin voisit ihan leikin lomassa tai esim. kaupungilla liikkuessasi huviksesi osoitella lapselle esim. kauppojen nimikylttejä tms. ja etsiä niistä lapsen nimen ekakirjaimella alkavia nimiä tai muuten vain vastaavaa. Uskon että lapsi innostuu lukemisasioista koulussa, mutta näin leikin kautta voi huomaamattaan innostaa jotakin lasta suuntaamaan huomionsa kirjaimiin yms. Näin ainakin oman lapsen kanssa leikin.

meilläkin tehtiin niin "ope" kertoi; kateltiin kylttejä ja otsikoita tai vaikka jääkiekkojoukkueen nimiä. Meidän poika oppi ensimmäisenä tunnistamaan aku ankasta otsikoita. Yksi hauska leikki, jonka keksimme on sellainen, että yritetään muodosta itsestä kirjaimia, siis omalla kropalla. On aika hauska yrittää esim. y-kirjainta tai o:ta. Näitä voi tehdä yksin tai yhdessä.

Yhteistyössä