Kirjaimien puuttuminen puheessa 4,5v

Eli meidän kohta 4,5v poitsulla puuttuu yhä puheessa r,l ja v kirjaimet ja joissakin sanoissa saattaa olla muidenkin kirjainten kanssa ongelmia..
Itse saadaan kyllä puheesa selvää,mutta heti jo oudompi niin saattaa kysyä että mitä sanoit..
Monesti tulee sitä ööööööö:tä eteen ennenku saa ulos mitä tarkottaa..
Sit taas monesti ku sanoo että älä venytä tai älä sano öööööö niin alkaa puhuun normaalsiti..
Monesti huomaa et on niin kiire selittää ettei ehi ajatella mitä sanoo..
4v neuvolassa ei ollut huolissaan,mutta sanoi että voi pienemmän 3v neukussa sit pyytää lähetteen jos tuntuu et halutaan tai jos se häiritsee itse poikaa..
Hidasta on ollut puheen kehitys,mutta kuitenkin kaikki sanat suunnilleen ymmärrettävästi tulee..
Hoidossa oli toinen poika sanonu että ei osaa puhua,niin tuntui että sekin lannisti..

Onko muilla ollut vastaavaa ja onko neuvolasta annettu lähetettä puheterapiaan vai onko itse pitänyt tosiaan pyytää..

Minä kyllä itse pyytäisin lähetettä ajoissa. Jonotusta kuitenkin on, pahimmassa tapauksessa puoli vuotta. Jos asia korjaantuu ennen aikaa niin ajan voi perua. Jos yksi kerta riittää, puheterapeutti sanoo, ettei ole huolissaan niin sitten on huolettomampi olo. Mutta kyllä kuulostaa siltä, että puheterapeutista voisi hyötyä. R puuttuu useilta ja ässäkin voi olla vähän erikoinen lapsilla, mutta jos puutteita on useita ja tosiaan jos vieraammat ei saa edes selvää niin voi olla, että tarttiskin jotain apua. Mielummin hakee apua liian aikaisin kuin liian myöhään. Varhaisella puuttumisella asiat saa yleensä parhaiten hoidettua. Ja totuus on, että nykyään on niin säästöjä, joka paikassa, että itse pitää asioita vaatia.

Meillä poika nyt 3v4kk ja puhe sen verran epäselvää, ettei siitä vieraampi selkoa oikein tahdo saada. Äänteistä puuttuu r,s,d kokonaan ja sanasta riippuen aika pitkälti myös t, l ja v, eli oikeastaan kaikki äänteet, joissa kielen tarvitsee nousta ylös. Eivät 3v neuvolassa ottaneet asiaan sen suurempaa kantaa kun sanottiin epäilevämme kielijänteen kireyttä, kysyivät vaan saako työnnettyä kielen suusta ulos ja kun sai, niin sanottiin ettei ole kielijännekään silloin kireä-meillä kielijänteen kireys kulkee suvussa ja itseltänikin jänne leikattu. Itsestä alkoi kuitenkin tuntua siltä, että joku asioista oikeasti tietävä saisi katsoa ja kuunnella poikaa, kun lasta itseäänkin alkoi selvästi häiritä etteivät vieraammat saa selvää mitä sanoo ja pyydettiinkin sitten nuoremman neuvolakäynnillä lähetettä puheterapeutille. Saatiin aika jo muutaman viikon päähän ja pt totesi että selvää viitettä kireästä kielijänteestä ja laittoi eteenpäin erikoislääkärille. Lääkäri sitten totesi suuhun katsottuaan, että kielijänne on kuin onkin todella kireä, mutta kireys on poikkeavasti kielen ja suupohjan välissä ja haittaa paljon kielen liikkeitä-sai siis neuvolassa työnnettyä kielen ulos, koska kireys oli toisen suuntainen mitä yleensä. Viime viikolla jänne sitten leikattiin ja parin viikon päästä mennään puheterapiaan harjoittelemaan kielen liikkuvuutta, jos äänteetkin sieltä sitten löytyisi-puhe on kyllä jo tässä ajassa selvästi selkeentynyt.

En tarkoita, että teillä olisi samasta asiasta kyse, mutta en välttämättä luottaisi neuvolan arvioon omien kokemusten pohjalta. :/ Pojan kohdallakaan asiaan ei olisi puututtu millään tavalla, ellei itse oltaisi lähetettä pyydetty-ja kun hänen kohdallaan kyseessä oli selvä fyysinen este, joka ei muuksi muutu, niin hyvä että hoidettiin jo nyt, eikä odoteltu neuvolan tyyliin 5-vuotiaaksi ennenkuin puututaan. Ja kuten edellinen kirjoittajakin sanoi, voi puheterapiaan olla todella pitkät jonot, joten jos yhtään siltä tuntuu, niin kannattaa pyytää lähete eteenpäin.

Yhteistyössä