KIRJAHAASTE päivä 1

• Viestiketjun aloittaja Kirjatoukka
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;23837720:
Mä voin varmaan laittaa, kun tiedän seuraavan:

Kirjahaaste päivä 16

Kuka on suosikkisi naispuolisista kirjallisista hahmoista?
Samoin kuin miespuolisista, pakko kertoa suosikki naispuolisista kirjailijoista: Minna Canth on sellainen merkkihenkilö suomalaisessa kirjallisuudessa, että ei paremmasta väliä! Elämässäkin riitti draamaa ja käänteitä vaikka muille jakaa. Ei voi kuin ihailla.

Fiktiivisistä hahmoista on jälleen hankalampaa sanoa... jos yksi pitäisi mainita, sanoisin Vieraan miehen Iiris. Hänessä on uskomatonta rohkeutta.

päivä 11:Mitä kirjaa vihaat tai inhoat?
-No en kyllä vihaa tai inhoa oikeastaan mitään kirjaa... Jos joku on vaikuttanut inhottavalta kirjalta niin olen jättänyt sen sitten lukematta..

päivä 12:Mitä kirjaa rakastit joskus, muttet enää?
-Teininä ihastuin Tuija Lehtisen Sara@crazymail.com-kirjaan.

päivä 13:Lempikirjailijasi?
-Hmm.. Stephen King on kyllä ihan kunkku vaikka en vuosiin ole enää oikein halunnut lukea hänen tuotantoaan.. Mutta kai se lempikirjailija on tällä hetkellä toi Lee Child.

Päivä 14: Lempikirjasi lempikirjailjaltasi?
-Kaikki on olleet hyviä jotka olen lukenut.
Stephen Kingin Ennen aamunkoittoa-novellikokoelma oli ihan lemppari joskus.. Tosin mä kyllä oon tykännyt melkein kaikista kirjoista Kinginkin kohdalla. Musta torni-sarja oli ainoa joka ei napannut.

päivä 15:Kuka on suosikkisi miespuolisista kirjallisista hahmoista?
- En oikein osaa sanoa, itseasiassa joo, Aragornista tykkäsin tosi paljon kirjassa. Elokuvassa hahmo olikin sitten pettymys..

päivä 16:Kuka on suosikkisi naispuolisista kirjallisista hahmoista?
- No sanotaan nyt vaikka Katniss Everdeen Nälkäpeli-kirjasarjasta.

vier
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;23837720:
Mä voin varmaan laittaa, kun tiedän seuraavan:

Kirjahaaste päivä 16

Kuka on suosikkisi naispuolisista kirjallisista hahmoista?

Lapsuuteni sankarittaria olivat Ronja, Laura Ingalls ja Modesty Blaise :)

Aikuisempana on koskettanut Lilith Iyapo; Octavia E Butlerin Xenogenesis-trilogiasta.

Toinen erittäin vaikuttava naishahmo on Sandman -sarjakuvasta Sandmanin isosisko Death.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;23845384:
:D

Päivä 17: Lempisitaattisi lempikirjastasi? (En tiedä meneekö ihan sanalleen yksiin, kun mulla on vaan toi englanninkielinen. Mutta sisältö on sama ;)
Voi apua... mä en muista, olisiko noissa mun lempikirjoiksi mainitsemissani kirjoissa just mitään erityisen mieleenpainuvaa sitaattia... mutta sanotaan vaikka, että Henrik Ibsenin Peer Gyntissä on osuva kohta: "Edessä tai takana, aina yhtä kaukana. Sisään taikka ulos, aina sama tulos." Ja Muumipappa oli oikeassa: "Ehkä myrskyjä onkin siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu." Pikku Prinssistä löytyy myös monta tärkeää sitaattia.

15. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin Mikael Blomqvist. (taisin vähän ihastua)
Hyvänä kakkosena Kurt Wallander, joka on niin ihanan inhimillinen.

16. Nyt on kaksi naista niin tasaväkisiä, etten tiedä kumman sanoisin. Ronja Ryövärintyttärestä en voi oikein päästä yli enkä ympäri, mutta Materena Mahi, Célestine Vaiten Tahitin Tyttäret kirjasta oli aivan mahtava.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;23855338:
Päivä 18 – Kirja joka oli sinulle pettymys?
Itse vastaan sitten ehkä Riikka Pulkkisen Raja. Tai Kazuo Ishiguron Ole luonani aina. Mutta se ei johtunut kielestä tai siitä, että kirja olisi ollut huono, vaan tiettyihin uskottavuusjuttuihin mun päässäni.

Yhteistyössä