kipulääkkeet

Kipulääkkeet ei kaikille vaikuta samalla lailla. Älkää siis kirjoittako että kannattaa ottaa se ja se lääke auttoi tosi paljon, koska lääkkeet ei aina tehoa. Ja vaikka eka synnytyksessä esim, spinaali olisi tehonnut se ei välttämättä auta yhtään saman äidin toisessa synnytyksessä. Se on melkoista arpapeliä noiden lääkkeiden suhteen. Koskaan ei tiedä miten hyvin lääke tulee viemään kivut pois.

Jos taas mitään kipulääkettä ei saa tai ei saa sitä mitä oli alun perin toivonut kannattaa asiaa kysyä kätilöltä. Todennäköisesti heillä on hyvät perustelut miksi kipulääke on jätetty antamatta. Esim. jos kohdunsuu on jo paljon auki voi tietyn lääkkeen antaminen siinä vaiheessa olla jo tehotonta tai jopa vaarallista.

Oisko paikallaan kuitenkin valmistautua kohtaamaan kivut. Tottakai kipulääkkeitä saa ottaa, mutta kannattaa varautua kuitenkin kipua kestämään. Niitä tulee joka tapauksessa. Ja lopuksi lääke mitä äiti ottaa menee myös lapsen verenkiertoon!

 
Niin ja semmosen lisään vielä tuohon edelliseen että jos synnytys pelottaa kannattaa tutustua esim. asiaa käsittelevään kirjallisuuteen, niin tietää mitä on tulossa ja tilanteen outous häipyy ainakin osittain.
 
Mmjaa..tuskinpa kukaan sinne synnyttämään lähtee sillä periaatteella, ettei varmasti satu yhtään..vaikka niitä puudutuksia sitten ottaisikin. Itse pelkään synnytystä ja paljon, tiedän kyllä mitä se synnyttäminen on varmaankin pahimmillaan. Esikoisen synnytys oli sen verran kamala kokemus, enkä saanut muuta kivunlievitystä kuin supon ja ilokaasua kokeilin, mutta ei sopinut mulle, aloin vaan oksentamaan. Synnytys ei sujunut ihan "perinteisen kaavan" mukaan..
 
en ole ketään tietääkseni ainakaan täällä yrittänyt käännyttää kipulääkkeiden kannattajaksi. Olen vain kertonut oman kokemukseni: otin epiduraalin, auttoi hyvin ja olin todella tyytyväinen. Ja voin sanoa myös mitä on tuntea niitä kipuja. Eihän sitä piikkiä heti laiteta kun ensimmäinen supistus tulee. Minun tapauksessani synntystä kesti jo noin puolivuorokautta ennen kuin sain epiduraalin ja olen ikuisesti kiitollinen jumalalle että hän antoi ihmisen keksiä sellaisen aineen. Jokainen miettii tahollaan haluaako olla marttyyri, kokea luonnollisen synnytyksen vai ottaa "helpotusta". Ei siinä ole mitään väärää jos ihmiset kertovat hyvistä kokemuksistaan kipulääkkeistä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2004 klo 13:20 Äiskäpäiskä kirjoitti:
en ole ketään tietääkseni ainakaan täällä yrittänyt käännyttää kipulääkkeiden kannattajaksi. Olen vain kertonut oman kokemukseni: otin epiduraalin, auttoi hyvin ja olin todella tyytyväinen. Ja voin sanoa myös mitä on tuntea niitä kipuja. Eihän sitä piikkiä heti laiteta kun ensimmäinen supistus tulee. Minun tapauksessani synntystä kesti jo noin puolivuorokautta ennen kuin sain epiduraalin ja olen ikuisesti kiitollinen jumalalle että hän antoi ihmisen keksiä sellaisen aineen. Jokainen miettii tahollaan haluaako olla marttyyri, kokea luonnollisen synnytyksen vai ottaa "helpotusta". Ei siinä ole mitään väärää jos ihmiset kertovat hyvistä kokemuksistaan kipulääkkeistä.
ja sitten vielä tuosta lääkkeen vaikutuksesta lapseen:
se vaikutus on niin minimaalinen (99,9% tapauksista), että samalla voitaisiin lopettaa kadulla kävely pakokaasun pelossa, ettei vaan lapsi saisi mitään myrkyllisiä aineita vereensä.
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2004 klo 13:20 Äiskäpäiskä kirjoitti:
en ole ketään tietääkseni ainakaan täällä yrittänyt käännyttää kipulääkkeiden kannattajaksi. Olen vain kertonut oman kokemukseni: otin epiduraalin, auttoi hyvin ja olin todella tyytyväinen. Ja voin sanoa myös mitä on tuntea niitä kipuja. Eihän sitä piikkiä heti laiteta kun ensimmäinen supistus tulee. Minun tapauksessani synntystä kesti jo noin puolivuorokautta ennen kuin sain epiduraalin ja olen ikuisesti kiitollinen jumalalle että hän antoi ihmisen keksiä sellaisen aineen. Jokainen miettii tahollaan haluaako olla marttyyri, kokea luonnollisen synnytyksen vai ottaa "helpotusta". Ei siinä ole mitään väärää jos ihmiset kertovat hyvistä kokemuksistaan kipulääkkeistä.
just näin! olen samaa mieltä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2004 klo 13:20 Äiskäpäiskä kirjoitti:
en ole ketään tietääkseni ainakaan täällä yrittänyt käännyttää kipulääkkeiden kannattajaksi. Olen vain kertonut oman kokemukseni: otin epiduraalin, auttoi hyvin ja olin todella tyytyväinen. Ja voin sanoa myös mitä on tuntea niitä kipuja. Eihän sitä piikkiä heti laiteta kun ensimmäinen supistus tulee. Minun tapauksessani synntystä kesti jo noin puolivuorokautta ennen kuin sain epiduraalin ja olen ikuisesti kiitollinen jumalalle että hän antoi ihmisen keksiä sellaisen aineen. Jokainen miettii tahollaan haluaako olla marttyyri, kokea luonnollisen synnytyksen vai ottaa "helpotusta". Ei siinä ole mitään väärää jos ihmiset kertovat hyvistä kokemuksistaan kipulääkkeistä.
En tarkoittanutkaan sitä etteikö kipulääkkeitä saisi käyttää, mutta kommentit tyyliin "suosittelen epiduraalia se tehoaa tosi hyvin" tms. on harhaan johtavia. Saa sen kuvan että toinen lääke on hyvä ja se kannattaa ottaa ja toinen huono.

Joskus lääke tehoaa ja joskus ei. Kaverini pelkäsi synnytystä yli kaiken siis juuri niitä kipuja ja lähti synnyttämään ja sanoi että no onneksi se spinaali auttaa niin hyvin. Kahdella ekalla synnytyksellä olikin auttanut mutta ei enää kolmannella. Se ei tehonnut yhtään ja mmitään muutakaan kipulääkettä ei sitten saanut. Eli synnytys oli siinä mielessä "luomu".

Kokemuksista saa kyllä kertoa, mutta esim. eka synnytykseen menijöiden suusta saattaa kuulla että "mä haluan epiduraalin kun se tehoaa niin hyvin...". Koskaan ei voi tietää miten joku lääke tulee tehoamaan...

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2004 klo 13:23 Äiskäpäiskä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2004 klo 13:20 Äiskäpäiskä kirjoitti:
en ole ketään tietääkseni ainakaan täällä yrittänyt käännyttää kipulääkkeiden kannattajaksi. Olen vain kertonut oman kokemukseni: otin epiduraalin, auttoi hyvin ja olin todella tyytyväinen. Ja voin sanoa myös mitä on tuntea niitä kipuja. Eihän sitä piikkiä heti laiteta kun ensimmäinen supistus tulee. Minun tapauksessani synntystä kesti jo noin puolivuorokautta ennen kuin sain epiduraalin ja olen ikuisesti kiitollinen jumalalle että hän antoi ihmisen keksiä sellaisen aineen. Jokainen miettii tahollaan haluaako olla marttyyri, kokea luonnollisen synnytyksen vai ottaa "helpotusta". Ei siinä ole mitään väärää jos ihmiset kertovat hyvistä kokemuksistaan kipulääkkeistä.
ja sitten vielä tuosta lääkkeen vaikutuksesta lapseen:
se vaikutus on niin minimaalinen (99,9% tapauksista), että samalla voitaisiin lopettaa kadulla kävely pakokaasun pelossa, ettei vaan lapsi saisi mitään myrkyllisiä aineita vereensä.
Tuosta lääkkeen vaikutuksesta lapseen... Haluaisin ite tietää mistä tuon tiedon oot saanut. Tällä hetkellä oon vähän harkinta kannalla lääkkeiden ottamisen suhteen just sen vuoksi koska oon lukenut ettei kaikkien lääkkeiden vaikutuksia lapsiin ole kunnolla tutkittu. Ja joissakin tutkimuksissa todetaan että esim. petidiini heikentää lapsen hengitysreaktiota ja saattaa aiheuttaa hapenpuutetta ja lisäksi aiheuttaa pahoinvointia ja uneliaisuutta sekä äidille että lapselle ja sen vuoksi huonontaa lapsen imemisrefleksiä ja aiheuttaa ongelmia imetyksen aloittamisessa. Eli en ois ihan yks kantaan huoletta ottamassa lääkkeitä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2004 klo 17:43 mimma kirjoitti:
Tuosta lääkkeen vaikutuksesta lapseen... Haluaisin ite tietää mistä tuon tiedon oot saanut. Tällä hetkellä oon vähän harkinta kannalla lääkkeiden ottamisen suhteen just sen vuoksi koska oon lukenut ettei kaikkien lääkkeiden vaikutuksia lapsiin ole kunnolla tutkittu. Ja joissakin tutkimuksissa todetaan että esim. petidiini heikentää lapsen hengitysreaktiota ja saattaa aiheuttaa hapenpuutetta ja lisäksi aiheuttaa pahoinvointia ja uneliaisuutta sekä äidille että lapselle ja sen vuoksi huonontaa lapsen imemisrefleksiä ja aiheuttaa ongelmia imetyksen aloittamisessa. Eli en ois ihan yks kantaan huoletta ottamassa lääkkeitä...
kaikenmaaliman tutkimustuloksia julkistetaan jatkuvasti ja jatkuvasti niitä muutellaan ja kumotaan. Juuri siksi en luottaisi näihin tutkimuksiin vaan ennemminkin tuttujen ihmisten kokemuksiin ja kätilöiden suosituksiin. Mitä hyötyä on esim. luomusynnytyksestä jos äiti on kuolemanväsynyt urakkansa jälkeen eikä edes jaksa pitää lasta sylissään. Siinä sitten "myrkytön" vauva itkee lämpöä ja läheisyyttä jota puolikuollut äiti ei jaksa antaa. Tämä kommentti ei ollut tarkoitettu provosoivaksi vaikka se siltä kuulostaakin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2004 klo 18:16 Äiskäpäiskä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2004 klo 17:43 mimma kirjoitti:
Tuosta lääkkeen vaikutuksesta lapseen... Haluaisin ite tietää mistä tuon tiedon oot saanut. Tällä hetkellä oon vähän harkinta kannalla lääkkeiden ottamisen suhteen just sen vuoksi koska oon lukenut ettei kaikkien lääkkeiden vaikutuksia lapsiin ole kunnolla tutkittu. Ja joissakin tutkimuksissa todetaan että esim. petidiini heikentää lapsen hengitysreaktiota ja saattaa aiheuttaa hapenpuutetta ja lisäksi aiheuttaa pahoinvointia ja uneliaisuutta sekä äidille että lapselle ja sen vuoksi huonontaa lapsen imemisrefleksiä ja aiheuttaa ongelmia imetyksen aloittamisessa. Eli en ois ihan yks kantaan huoletta ottamassa lääkkeitä...
kaikenmaaliman tutkimustuloksia julkistetaan jatkuvasti ja jatkuvasti niitä muutellaan ja kumotaan. Juuri siksi en luottaisi näihin tutkimuksiin vaan ennemminkin tuttujen ihmisten kokemuksiin ja kätilöiden suosituksiin. Mitä hyötyä on esim. luomusynnytyksestä jos äiti on kuolemanväsynyt urakkansa jälkeen eikä edes jaksa pitää lasta sylissään. Siinä sitten "myrkytön" vauva itkee lämpöä ja läheisyyttä jota puolikuollut äiti ei jaksa antaa. Tämä kommentti ei ollut tarkoitettu provosoivaksi vaikka se siltä kuulostaakin.
Onko sulla itellä kokemusta luomusynnytyksestä? OOn nimittäin kuullut että sen jälkeen voi olla oikein hyvässäkin kunnossa. Esim. Ranskassa on yks sairaala jossa lähes kaikki synnytykset tapahtuu luomuna ja siellä äiti jaksaa kyllä tutustua lapseensa heti synnytyksen jälkeen, imettää lapsen ja kylvettää yms.

Ja eikö kipulääkkeiden ottamisen jälkeen vois olla huonossa kunnossa? Monet lääkkeet just vie voimat äidiltä. Ne heikentää supistuksia jollonka synnytys pitenee. Lisäksi jotkut lääkkeet tekee äidille uneliaan olon ja vie kokonaan ponnistamisen tarpeen.

Ja toisaalta taas synnytyksen käynnistäminen ja kalvojen puhakiseminen lisää synnytyksen kipuja. TUostahan on monella kokemuksia. Eli ei se luomusnnytys niin järkyttävä kokemus välttämättä ole miltä kuulostaa. Ja erittäähän naisen oma kroppakin luontaista kipulääkettä.

Synnytystä on hyvä miettiä monelta kantilta eikä suoraan tuomita tapaa tai toista. Ennenhän synnytys oli paljon yksinkertaisempaa - ei ollut vaihtoehtoja. Nykyaikaiseen synnytykseen liittyy teknologian ja lääketieteen kehittymisen vuoksi hyvin paljon sellaista mistä olis hyvä tietää. Ne ei oo mitään yksselitteisiä juttuja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2004 klo 19:27 mimma kirjoitti:
Synnytystä on hyvä miettiä monelta kantilta eikä suoraan tuomita tapaa tai toista. Ennenhän synnytys oli paljon yksinkertaisempaa - ei ollut vaihtoehtoja. Nykyaikaiseen synnytykseen liittyy teknologian ja lääketieteen kehittymisen vuoksi hyvin paljon sellaista mistä olis hyvä tietää. Ne ei oo mitään yksselitteisiä juttuja.
olen täysin samaa mieltä. kuten alunperin sanoinkin, jokainen miettii tahollaan mitä synnytykseltä odottaa ja toivoo. Ja edelleen kuten alunperin sanoin, synnytystä oli kestänyt puolivuorokautta ennen kuin sain epiduraalipuudutuksen joten mielestäni sain realistisen käsityksen siitä mitä synnytyskivut todellisuudessa ovat. Se ei vienyt ponnistuksen tarvetta pois vaan tunsin olevani täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Ennen epiduraalin saamista olin jo väsähtämässä mutta sitten sain kerättyä voimia ponnistukseen, joka sujui suht. kivutta (edelleenkin luojalle kiitos siitä).
 

Yhteistyössä