Kipukoukku - onko kellään kokemusta?

  • Viestiketjun aloittaja mantelisuklaa
  • Ensimmäinen viesti
Hei,

Suomalaisesta Kipukoukusta ei tietääkseni ole tehty tieteellistä tutkimusta, mutta vastaavia koukkuja on ollut maailmalla jo vuosikymmeniä, kuten amerikkalaiset Body Backbuddy ja Back Knobber. Näiden tuotteiden osalta vaikutuksen ei kerrotakaan perustuvan niinkään akupunktiopisteiden manipulaatioon vaan myofaskiaalisten triggerpisteiden käsittelyyn. Triggerpisteet ovat lihaksissa ilmeneviä yliherkkiä kovettumia (spasmeja), joissa aineenvaihdunta on hidastunut. Triggerpisteitä voi esiintyä ympäri vartaloa, mutta yleisimpiä ne ovat niska-hartiaseudulla.

Triggerpisteitä voidaan hoitaa usealla eri tavalla, joista paras itsehoitomenetelmä on ns. iskeeminen painaminen, jota kipukoukku ja vastaavat tuotteet helpottavat. Paine triggerpisteessä kiihdyttää sen hidastunutta aineenvaihduntaa ja piste pehmenee yleensä 15-30 sekunnin painamisen jälkeen. Aineenvaihdunnan kiihdyttämisen lisäksi painamisella voi olla muitakin myönteisiä vaikutuksia, mutta näistä ei ole selkeää näyttöä. Samaan lopputulokseen päästään esim. neulalla triggerpistettä manipuloiden, mutta tämä keino vaatii jo enemmän osaamista.

Selkeimmin "kipukoukkujen" tehoa kuvaava tieteellinen tukimus on:
Hanten, Sharon, Nicole & Nowicki: Effectiveness of a Home Program of Ischemic Pressure Followed by Sustained Stretch for Treatment of Myofascial Trigger Points, Journal of Physical Therapy, Volume 80. Numenr 10. October, joka löytyy osoitteesta: Effectiveness of a Home Program of Ischemic Pressure Followed by Sustained Stretch for Treatment of Myofascial Trigger Points

Kyseisessä tutkimuksessa ryhmä niska- ja yläselän kipupotilaita jaettiin kahteen osaan. Toinen ryhmä ohjeistettiin hoitamaan kipuja triggerpisteitä painelemalla ja toista ryhmää ohjeistettiin tekemään pään ja kaulan kiertoharjoitteita. Tutkimuksen tuloksena oli, että triggerpisteiden painelu vähensi enemmän potilaiden kipuja kuin verrokkiryhmän harjoite.

Tieteellistä tutkimusta triggerpisteistä ja niiden hoidosta löytyy kyllä, mutta valitettavan heikosti suomen kielellä. Perustellisinta selontekoa aiheesta edustaa Travell & Simons, Myofascial Pain and Dysfunction: The Trigger Point Manual, Wilkins & Wilkins 1983, jonka kaksi tiiliskiven painoista osaa esittelee valtavan määrän tyypillisimpiä triggerpisteitä ja neuvot niiden manuaaliseen hoitoon.

Suositeltavaa lukemista on myös Donna Finandon kirja, Trigger Point Therapy for Myofascial Pain: The Practice of Informed Touch, joka tiivistää Travell & Simonsin tiedot helpommin lähestyttävään muotoon. http://www.amazon.com/Trigger-Point-Therapy-Myofascial-Pain/dp/1594770549/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1269844849&sr=8-2

Skeptisyys kipukoukun tehoa kohtaan saattaa johtua siitä, että sitä on mainostettu uutena suomalaisena kansanparannuskeinona. Todellisuudessahan konsepti on tunnettu maailmalla jo pitkään ja siitä on myös tieteellistä tutkimusta.

Tervetuloa tutustumaan jo 70-luvulta asti valmistettuihin amerikkalaisiin koukkuihin ja muihin triggerpisteiden itsehoitovälineisiin.

www.kipukeskus.fi
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja tosi tyytyväinen:
Monenlaisia kipukoukkuja on tarjolla. Tilasin kiinalaisen halpaversion, ja erittäin hyvin toimii! Hinta on monta kertaa halvempi. Kuka tarvitsee 49 euron ! ! ! koukkua, jos 6 eurolla saa vastaavan?

Täältä ostin:

www.lahjapuoti.fi

Tätä sivua ei löytynyt
:ashamed: Mistäköhän muualta voisi halppisversion löytää?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Tätä sivua ei löytynyt
:ashamed: Mistäköhän muualta voisi halppisversion löytää?
Olikohan se asiaputiikki?

Sieltä tilasin itse ja kipukoukku on TODELLA, TODELLA hyvä. Mulla on pahoja niska- ja hartiakipuja, sellaisia kipupisteitä selässä joita ei hierojatkaan ole saaneet auki mutta kipukoukulla olen saanut :)
 
Mirja-Liisa
Wood Parkissa Lappeenrannassa (ABC Viipurinportti) kiputikku maksaa vain 3€!! Ehdottomasti halvin kiputikku johon olen törmännyt! Monet liikkeet myyvät tuota samaa tikkua jopa 15 eurolla!
 
"Hieroja"
Ostin saman tikun sieltä jo kesällä ja se on TODELLAKIN hyvä. Samalla löysin sieltä päänhierontavispilän se maksoi myös 3euroa, suosittelen kumpaakin hieroja kaikille.
 
Tyytyväinen käyttäjä
Kipukoukku on tullut meidän perheessä tositarpeelliseksi käyttölaitteeksi. En koskaan luopuisi siitä. En uskonut kun hankin sen, kuinka iso hyöty siintä on ollut meille kaikille. Ei ole enää ollut niskan jäykkyyttä ja hartiatkin ovat olleet hyvin irti. Sillä Suomalaisella kipukoukulla ylettyy joka paikkaan. Ostimme ensin sen Kiinalaisen selkäkepin, mutta on niillä tosi suuri ero tehossa ja käytössäkin. Suosittelen kaikille.
 
"vieras"
En ole edes tajunnut, että jotain akupisteitä pitäisi sillä koukulla hakea. Ihan olen ohjeen mukaan painellut niitä kipukohtia. Ja kyllä auttaa. useampana päivänä peräkkäin jos jaksaa esim. tv:tä katsoessa koukkua käyttää, niin auttaa tosiaan niin hyvin, ettei seuraavana päivänä ole uudestaan kipeä...
Tieteellistä näyttöä...sehän toimii samalla periaatteella, kuin hieronta.
Niin, ja mulla on joku sellainen suomalainen versio, sain lahjaksi joskus.
 
"äiti86"
Juu en mäkään ole tuolla akupisteitä tajunnut etsiskellä,
olen hieronut sillä auki juurikin noi lapaluiden alla ja välissä olevat kohdat joihin en muuten ylety ja joita mies ei oikein kunnolla löydä.

Joskus menee lavan alta niin jumiin että sen puolen käsi puutuu ja on ihan voimaton,
ja tuosta on kyllä ollut apua kun saa sen kipukohdan käsiteltyä juuri sopivalla voimakkuudella ja ihan itse vaikka keskellä yötä.

Meiltä meni kaikki voltarenit ja mobilatit roskiin kun alettiin käyttää tuota :)

Ja nyt oon hieroskellut sillä jopa jalkapohjia, tekee gutaa :D
 
vierailija
Olen kyllä oikeasti tosi tyytyväinen. Mulla on selässä sellaiset ongelmakohdat joita ei edes kehutut hierojat ole saaneet auottua, vaikka olen ihan sarjahierontoja ottanut ja useammalla käynyt. Kipukoukulla sain ekan kerran miesmuistiin sen paikan niin ettei kipua tuntunut. Olin kyllä tooooosi yllättynyt! :)
En muista mistä tilasin mutta mulla on ihan halpisversio, joka taisi maksaa 6 euroa ja risat.
 
vierailija171
Noin miljoona suomalasta käyttää alkuperäistä ammattilaisten suosittelemaa Kipukoukkua. Ehkä se kertoo jotain. Ovat siis raskineet ostaa kunnollisen tuotteen kerrasta. Paavo:) 1452
 
vierailija
On tullut vuosien mittaan käytettyä useita eri koukkumalleja, paras mihin olen tähän mennessä olen törmännyt on tuo pro mallin kipukoukku. Se on isompi ja jämäkämpi kuin muut kokeilemani koukut. Ja yleisesti ottaen hyvin suunniteltu. Ote, ergonomia ja tuntuma on hyvä. Hintakin oli kohdillaan.
 
Kokeillut
Ehdottomasti paras kokeilluista ja onneksi hankin tämän uuden Pron. Paras hinta, mielettömän hyvä laatuinen ja samassa jopa kaksi koukkua samalla hintaa Ylivoimaisesti PARAS malli!!
 

Yhteistyössä