Kipuja sterilisaation jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kohta neljän äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kohta neljän äiti"

Vieras
Mulle tehdään sterilisaatio nyt tulevan synnytyksen jälkeen samalla sairaalareissulla. Mietityttää vaan kiputilanne, että onko niitä sen jälkeen ja minkäköhän verran. Mulla on kyllä korkea kipukynnys, ihan pienet epämukavuudet ja kivut ei häiritse. Vähän jännittää koko toimenpide, siis nukutus jne.

kipuja n 1,5 viikkoa, mutta samalla mulle tehtiin kohdun tähystys ja lämpöpallohoitoakin yritettiin, mutta epäonnistui.Lääkäri kirjoitti 100kpl 600mg buranaa, mutta tuosta määrästä jäi kuitenkin paljon syömättä.
Nukutusta ei kannata jännittää.Toki myönnän että itsekin sitä jännitin.Toisella kertaa ei tarvinnut enää nukutusta jännittää, kun olin leikkauksessa.

Kaverille tehtiin sellaisilla klipseillä sterilisaatio ja ne aiheuttavat jatkuvia ongelmia :( Mä aion teettää sterilisaation sektion yhteydessä, mutta siinä katkaistaan ja poltetaan ne munatorvien päät. Mitään klipsejä tai lenkkejä en halua, koska muutenkin kivulias ovulaatio ja menkat. Kaverilla siis juuri oviksen aikaan hillittömät kivut klipseistä.

kipuja n 1,5 viikkoa, mutta samalla mulle tehtiin kohdun tähystys ja lämpöpallohoitoakin yritettiin, mutta epäonnistui.Lääkäri kirjoitti 100kpl 600mg buranaa, mutta tuosta määrästä jäi kuitenkin paljon syömättä.
Nukutusta ei kannata jännittää.Toki myönnän että itsekin sitä jännitin.Toisella kertaa ei tarvinnut enää nukutusta jännittää, kun olin leikkauksessa.

Mut on nukutettu tosi monta kertaa ja siksi se jänittää kamalasti, mulle kun on melkolailla mahdotonta saada kanyylia ilman järjetöntä sörkkimistä (ja siitä aiheutuvaa kipua ja verenpurkaumia, keskimäärin yritys numero 4 onnistuu ja vaatii aina lääkärin laittamaan). Lisäksi lyhyenkin nukutuksen jälkeen oksentelen aika herkästi :(

Sulla on kyllä aika paljon jouduttu kerralla rassaamaan, eli selittänee kipuja jonkin verran. Onneksi melko pienillä kipulääkityksillä kuitenkin selvisit!

Kaverille tehtiin sellaisilla klipseillä sterilisaatio ja ne aiheuttavat jatkuvia ongelmia :( Mä aion teettää sterilisaation sektion yhteydessä, mutta siinä katkaistaan ja poltetaan ne munatorvien päät. Mitään klipsejä tai lenkkejä en halua, koska muutenkin kivulias ovulaatio ja menkat. Kaverilla siis juuri oviksen aikaan hillittömät kivut klipseistä.

Kiitos tästä tiedosta, pitkääkin puhua asia halki leikkaavan lääkärin kanssa. En tosiaan halua mitään kipuja, ja mun puolesta voivat vaikka viedä koko kohdun ja romppeet, joten klipsit eivät ole tarpeen jos aiheuttavat ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta neljän äiti;22703654:
Mut on nukutettu tosi monta kertaa ja siksi se jänittää kamalasti, mulle kun on melkolailla mahdotonta saada kanyylia ilman järjetöntä sörkkimistä (ja siitä aiheutuvaa kipua ja verenpurkaumia, keskimäärin yritys numero 4 onnistuu ja vaatii aina lääkärin laittamaan). Lisäksi lyhyenkin nukutuksen jälkeen oksentelen aika herkästi :(

Sulla on kyllä aika paljon jouduttu kerralla rassaamaan, eli selittänee kipuja jonkin verran. Onneksi melko pienillä kipulääkityksillä kuitenkin selvisit!

Ymmärrän kyllä jännityksesi.Itsekin jännittäisin varmasti jos olisi samanlaisia kokemuksia.Olen ollut siitä onnekas, etten ole voinut pahoin nukutuksen jälkeen.

Kohtu mulla tähystettiin juuri siksi, kun tuo lämpöpallohoito epäonnistui....pallon paine ei noussut riittävästi ja epäilivät että kohdussa olisi reikä,mutta niin ei sitten ollutkaan.

itsekin olen kypsytellyt sterilisaatio päätöstä mutta yksi mikä mietityttää on justis noi kivut sen jälkeen. yksi tuttu sanoi,ettei ikinä ole ollu niin kipeä kun em. toimenpiteen jälkeen, vaikka yksilöllisistähän se tietysti on. itelläni tällä hetkellä mirena mutta se ei oikein sovi ja meidän lapsiluku ( 5 lasta ) on nyt joka tapauksessa täys.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta neljän äiti;22703661:
Kiitos tästä tiedosta, pitkääkin puhua asia halki leikkaavan lääkärin kanssa. En tosiaan halua mitään kipuja, ja mun puolesta voivat vaikka viedä koko kohdun ja romppeet, joten klipsit eivät ole tarpeen jos aiheuttavat ongelmia.

Mulle laitettiin klipsit, mutta ei niistä mielestäni mitään kipuja tullut tai aiheutunut.Yksilöllistä varmasti tämäkin.Kohtu multa poistettiin runsas 2 kk:ta sitten.On ollut helpotus kun ei enää menkkoja.

[QUOTE="äippä";22703679]itsekin olen kypsytellyt sterilisaatio päätöstä mutta yksi mikä mietityttää on justis noi kivut sen jälkeen. yksi tuttu sanoi,ettei ikinä ole ollu niin kipeä kun em. toimenpiteen jälkeen, vaikka yksilöllisistähän se tietysti on. itelläni tällä hetkellä mirena mutta se ei oikein sovi ja meidän lapsiluku ( 5 lasta ) on nyt joka tapauksessa täys.[/QUOTE]

oli myös mirena, mutta raskauduin sinä aikana.Sen jälkeen sterilisaatio ja sitten kohdunpoisto.

Mulle tuli ongelmia ihan tarpeeksi. Klipsit irtosi ja ne ongittiin vatsaontelosta.
Siinä hommassa kohtuun tuli reikä. Joka huomattiin vasta 6kk jälkikäteen kun olin aivan invaliidi edelleen. Mulla sika runsaat menkat. Tamppooni ja yöside-silti hulahtelee ohi. Vatsakalvontulehdushan siitä tuli.

Nyt sitten syön Tramalia ja Panacodia oviksen ja menkkojen aikaan.
Töihin ei pääse, just ja just vessaan.
Joskus tulevaisuudessa voidaan poistaa kohtu, munasarjat ehkä mut ainakin noi helvatan kiinnikkeet.
Paitsi et joka leikkauksessa niitä tulee lisää.

Sterilaatio on miesten keksintö ja minä tyhmä menin lankaan.
Mutta nyt on myöhäistä olla järkevä. Katkera alan kyllä olla.

[QUOTE="Mimmi";22703856]Mulle tuli ongelmia ihan tarpeeksi. Klipsit irtosi ja ne ongittiin vatsaontelosta.
Siinä hommassa kohtuun tuli reikä. Joka huomattiin vasta 6kk jälkikäteen kun olin aivan invaliidi edelleen. Mulla sika runsaat menkat. Tamppooni ja yöside-silti hulahtelee ohi. Vatsakalvontulehdushan siitä tuli.

Nyt sitten syön Tramalia ja Panacodia oviksen ja menkkojen aikaan.
Töihin ei pääse, just ja just vessaan.
Joskus tulevaisuudessa voidaan poistaa kohtu, munasarjat ehkä mut ainakin noi helvatan kiinnikkeet.
Paitsi et joka leikkauksessa niitä tulee lisää.

Sterilaatio on miesten keksintö ja minä tyhmä menin lankaan.
Mutta nyt on myöhäistä olla järkevä. Katkera alan kyllä olla.[/QUOTE]

No ompas sulla käynyt kurja tuuri :( Onneksi tilastollisesti kuulut häviävän pieneen vähemmistöön kun katsoo strerilisaation yleisyyttä verrattuna sitten epäonnistuineisiin. Jaksamista paranemisen keskelle!

Minä olen kyllä pyytänyt ja rukoillut kohdunpoistoa, mutta huolimatta vaikeista gynekologisista ongelmista sitä mulle ei suoda, koska olen vasta 33v. Eli 5-7v pitää odottaa sitä. Siksi aikaa toivon strerilisaation estävän perheen kasvun, mulle kun ei myöskään mirenat tai muutkaan hormonaaliset ehkäisyt kertakaikkiaan sovi :(

mulle tehtiin sterilointi n. vuosi sitten ja nuorin oli silloin vielä vauva, nostellessa vaavia ja kumartuessa piti hieman irvistää mutta ei mitään suuria kipuja ollut.
Silloin toimenpiteen jälkeen kun kotio pääsin aloin melkein kättelyssä siivoamaan isompien muksujen tekemiä sotkuja (äitini hoki vieressä että en saisi alkaa heti rehkiä ymym :) )
korkea kipukynnys on hyvä.

Kaverille tehtiin sterilointi niin se kipuili muutaman päivän.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiskä;22704100:
mulle tehtiin sterilointi n. vuosi sitten ja nuorin oli silloin vielä vauva, nostellessa vaavia ja kumartuessa piti hieman irvistää mutta ei mitään suuria kipuja ollut.
Silloin toimenpiteen jälkeen kun kotio pääsin aloin melkein kättelyssä siivoamaan isompien muksujen tekemiä sotkuja (äitini hoki vieressä että en saisi alkaa heti rehkiä ymym :) )
korkea kipukynnys on hyvä.

Kaverille tehtiin sterilointi niin se kipuili muutaman päivän.

lisäys vielä että mulle ja kaverilleni tehdyssä steriloinnissa leikattiin putket poikki...ei klipsitetty.

Mulle tehtiin 2 päivää sitten klipseillä ja nukutettiin ekaa kertaa, ovela tunne. Herättyäni oli jonkun verran kipua mutta hävisi saman päivän aikana muutaman buranan oton jälkeen.Pissaaminen oli aika ovelaa kun vähän kerrassaan tulee ja taas joudut menemään vessaan kun rakko täyttyy. Luulen että tama johtuu siitä kun leikkaus haavan kautta työnnetään hieman kaasua jotta muut elimet ovat poissa tieltä, kun klipsit laitetaan.Nyt pissaaminen on normaalia. Ei muuta kommentoitavaa. Tähän mennessä kaikki OK.

Toissapäivänä mulle laitettiin klipsit. Alaselkä kipee, niinkuin synnytyksen jälkeisiä supistuskipuja. Ei auta burana panadol. Mukaan sain 4kpl oxycodonea. Lämpöä 37,5. Ikää 30v, 3synnytystä, 2 elävänä syntynyttä lasta. Kait tämä kipu tästä. Tyytyväinen kuitenkin että sain sterilisaation. Eka gyne ei suostunut. Sitten kävin yleislääkärillä joka laittoi lähetteen. Perusteluna käytin kaksisuuntasta mielialahäiriötä, lääkitystä ja traumaattista synnytystä.

Hormonikierukka on hyvä. Kuukautiset saattaa loppua. Mummoutumista ei tapahdu, kun halut pysyy hyvinä, kun raskauden pelkoa ei ole. Mies ei anna steriloida, kun pelkää, että muutun mieleltäni mummoksi siitä. Kierukan voi ottaa milloin vain lääkärissä pois ja hedelmällisyys palautuu.

Yhteistyössä