Sterilisaation saaminen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kohta neljän äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kohta neljän äiti"

Vieras
Olen 34v. ja odotan neljättä lastamme viikolla 17. Neuvolassa tuli puheeksi sterilisaation tekeminen sitten synnytyksen yhteydessä. Sitä eivät kuulemma lääkärit suosittele nykyään??? Hormonikierukka ei sovi. Vuodot ovat jatkuvia jne. Lisäksi en ole tyttönen enää,kyllä nää lapset on tässä. Lääkäreiden mukaan ihmisten mielet muuttuu ja sitten tehdään koeputkilapsia, kun sterilisaatio on tehty ym. Kumma asenne. Ymmärtäisin,jos olisin 25v.,että kyseenalaistettaisiin. Synnytyksen aikaan olen kuitenkin 35v ja mulla nyt kovin monta vuotta olisi aikaa lapsia lisää hankkia, saati haluakaan täyttää omilla geeneilläni koko maapalloa.

Yksityislääkärikö ainoa vaihtoehto? Sterilisaation tekeminen synnytyksen yhteydessä on kuulemma helppo tehdä vrt.sterilisaation teko muuten.

Kokemuksia?

Mun käsittääkseni sterilisaatiota ei kannata tehdä synnytyksen yhteydessä, koska silloin se voi pettää herkemmin kuin muulloin tehty. En tiedä onko mulla väärä käsitys mutta näin olen ymmärtänyt.
Mutta noita asenteita lääkäreillä on edelleen. Lain mukaan lääkärin on kirjoitettava lähete sterilisaatioon jos ehdot täyttyvät, ja sulla ne täyttyy, tai sitten lääkärin on ohjattava toiselle lääkärille jos itse ei sellaista halua kirjoittaa. Tulosta vaikka laki mukaasi jos lääkäri ei muuten meinaa suostua, siitä lähetteestä saa moni tapella! Ja katuvien määrä on aika pieni, joten se on huono peruste. Totta kai lääkärin tulee varmistua että steriä hakeva oikeasti tietää mitä on tekemässä, mutta vastuu on ihmisellä itsellään.

Tottakai saat sen halutettasi jos sinulla on jo kolme lasta. Minulle se tehtiin puoli vuotta viimeisestä synnytyksestä eikä kukaan kysynyt miksi siihen päädyin. Enkä olisi sen kummemmin perustellutkaan koska olin jo neljä lasta synnyttänyt ja tiesin sen riittävän syyksi.

Sanot että tiedät että sinun kuulu se saada koska lapsimääräsi on jo täynnä.

Mun käsittääkseni sterilisaatiota ei kannata tehdä synnytyksen yhteydessä, koska silloin se voi pettää herkemmin kuin muulloin tehty. En tiedä onko mulla väärä käsitys mutta näin olen ymmärtänyt.
Mutta noita asenteita lääkäreillä on edelleen. Lain mukaan lääkärin on kirjoitettava lähete sterilisaatioon jos ehdot täyttyvät, ja sulla ne täyttyy, tai sitten lääkärin on ohjattava toiselle lääkärille jos itse ei sellaista halua kirjoittaa. Tulosta vaikka laki mukaasi jos lääkäri ei muuten meinaa suostua, siitä lähetteestä saa moni tapella! Ja katuvien määrä on aika pieni, joten se on huono peruste. Totta kai lääkärin tulee varmistua että steriä hakeva oikeasti tietää mitä on tekemässä, mutta vastuu on ihmisellä itsellään.

Tosta sterilisaation pettämisestä en ole kuullutkaan. Parille tutulleni se on vuosia sitten tehty synnytyksen yhteydessä ja oli sanottu,että synnytyksen jälkeisenä päivänä kohtu ei ole vielä laskeutunut ja toimenpide on helppo tehdä. Täytyy perehtyä nyt asiaan ja ottaa seuraavalla kerralla lääkärin kanssa kova kovaa vastaan. Varma olen tästä asiasta itse, koska aborttia en pystyisi tekemään ja mielestäni lapsia meillä on riittävästi.

hassua jos et saa toimenpidettä. tosin kyllähän sitä moni katuu. entäpä esim. jos yksi lapsistasi menehtyisi, tekisitkö vielä yhden? entä jos miehesi kuolisi, löytyisi uusi kumppani ja hänellä ei vielä lapsia. niin moni sitä katuu, että ei ne helpolla sitä tee. omassa lähipiirissäni sitä on katunut aika moni: on tullut uusia kumppaneita tai ihan yllättävä elämäntilanne (lottovoitto suurinpiirtein).

hassua jos et saa toimenpidettä. tosin kyllähän sitä moni katuu. entäpä esim. jos yksi lapsistasi menehtyisi, tekisitkö vielä yhden? entä jos miehesi kuolisi, löytyisi uusi kumppani ja hänellä ei vielä lapsia. niin moni sitä katuu, että ei ne helpolla sitä tee. omassa lähipiirissäni sitä on katunut aika moni: on tullut uusia kumppaneita tai ihan yllättävä elämäntilanne (lottovoitto suurinpiirtein).

Minulta on kuollut yksi lapsi vauvana ja hän on yksi lapsistamme, eikä sitä uusi lapsi korvaisi,eikä sitä sen vuoksi tehtäisi. Eli vaikka minulta kuolisi vielä lapsi,en tekisi uutta ns. tilalle. Myöskään toiselle miehelle en lapsia enää tekisi, jos miehelleni jotain tapahtuisi. Koen olevani sen ikäinen,että lapset on tehty ja niitä on riittävästi,kunhan tämä pikkunelonen aikanaan syntyy.

Alkuperäinen kirjoittaja kohta neljän lapsen äiti;23653560:
Tosta sterilisaation pettämisestä en ole kuullutkaan. Parille tutulleni se on vuosia sitten tehty synnytyksen yhteydessä ja oli sanottu,että synnytyksen jälkeisenä päivänä kohtu ei ole vielä laskeutunut ja toimenpide on helppo tehdä. Täytyy perehtyä nyt asiaan ja ottaa seuraavalla kerralla lääkärin kanssa kova kovaa vastaan. Varma olen tästä asiasta itse, koska aborttia en pystyisi tekemään ja mielestäni lapsia meillä on riittävästi.

Outoa... missä sairaalassa tälläistä sanottaan. Mulle nimenomaan ei tehty synnytyksen jälkeen koska sanoivat että munanjohtimet ovat "turvoksissa" siihen asti kunnes imetys on loppunut joten klipsit voivat siirtyä ja näinollen pettää. Ja tämä siis Kättärillä.

Onkohan tuossa sterin pettämisessä (jos se siis tehdään synnytyksen yhteydessä) eroa tehdäänkö perinteinen vai essure? Nykyäänhän tehdään enemmän essurea. Ja essurea ei voida purkaa joten se on todella peruuttamaton.

Yhteistyössä