Kipu ruokatorvessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annette-79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Annette-79

Aktiivinen jäsen
08.07.2006
3 438
0
36
Onko kellään ollut samaa?
Eli ruokaa tai juomaa nieltäessä jokainen suupala tuntuu kipuna ruokatorvessa kunnes päätyy mahaan. Eli vatsa ei ole muuten kipeä. :| Nyt pari päivää ollut ja ensin ajattelin, että on närästystä,mutta en jotenkin usko, että se närästys tuossa ylhäällä rintalastan alla tuntuu ja joka kerran vainsyödessä. Kylmä vesi on oikeastaan ainoa, josta ei tuota ikävää tunnetta tule.

kyllä se voi olla närästyksestä johtuvaa :) Närästys voi aiheuttaa ruokatorveen tulehdusta joka voi aiheuttaa kipua syödessä, mulle on käynyt niin muutamaan kertaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä se voi olla närästyksestä johtuvaa :) Närästys voi aiheuttaa ruokatorveen tulehdusta joka voi aiheuttaa kipua syödessä, mulle on käynyt niin muutamaan kertaan :)

Samariini ei auta :|
Jo pelkästään se,että nielaisen isomman määrän sylkyä, aiheuttaa kivun tunteen.
Kipu ei ole kova, vaan sellainen vihlaisu, mutta tekee kyllä ahdistavan tunteen kun se tuossa rinnan alla tuntuu.

oiskohan krooninen ruokatorven tulehdus.miehellä on ja se tekee kipeää.eikä siihen samariini auta.lekuri sanoi että tulehduksessa ruokatorvi on kuin kissan rääpimä eli todella kipeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Samariini ei auta :|
Jo pelkästään se,että nielaisen isomman määrän sylkyä, aiheuttaa kivun tunteen.
Kipu ei ole kova, vaan sellainen vihlaisu, mutta tekee kyllä ahdistavan tunteen kun se tuossa rinnan alla tuntuu.

närästyksessä ei välttämättä ole mitään oireita, ei edes röyhtäilyä. Se voi ilmetä esimerkiksi vain nukkuessa, makuuasennossa jolloin ei edes tiedä kärsivänsä koko vaivasta. Silti se voi aiheuttaa ruokatorveen tulehduksen johon on lääkkeet olemassa, samarin ei kovin tehokasta tavaraa edes ole.
Apteekista saa kyllä samarinia tehokkaampia käsikauppalääkkeitäkin, mutta sun varmaan kannattaa mennä käymään korvalääkärillä kun tuo nieleminen kerran sattuu, lääkäriltä saa tehokkaat reseptilääkkeet mikäli kyseessä on ruokatorventulehdus. Nuo oireet kyllä sopii siihen :)

Mulla ei ole koskaan pahemmin ollut mitään närästysvaivaa. Ehkä ainoastaan raskauksien loppuvaiheessa ja muut kerrat laskettavissa sormilla koko elämän aikana. Että vähän kummalta tuntuu,jos krooninen tulehdus on. Kun itse ainakin ymmärtänyt, että kroonistuu vasta pitkällisten närästysvaivojen seurauksena.

Googletin aiheesta ja löysin jotain tietoa, jossa sanottiin, että yksi syy saattaa olla palleatyrä, joka aiheuttaa närästyksen tunnetta ja näin ollen ruokatorven tulehduksen.

Mulla on muutaman kerran ollut oikeassa kyljessä sellainen krampinomainen kipu (melko kova). Yhden kerran käynyt vaivan vuoksi lääkärissä ja "kramppi" laukesi silloin melkein samalla sekunnilla kun astuin lääkärin ovesta sisään. Lääkäri siis diaknosoi tämän joksikin palleakrampiksi.... mutta rupesin miettimään voisikohan kyseessä olla tyrä???

närästyksestä puhutaan myös silloin kun esimerkiksi nukkuessa vatsahappoja nousee ruokatorveen mahaportin löysyyden vuoksi. silloin ainoa oire voi olla ruokatorven tulehdus kun tila on jatkunut pidempään, eikä siis välttämättä mitään närästysoireita edes tule. Mutta oli kyse sitten palleatyrästä tai mahapostin falskaamisesta, hoito molempiin on alkuun yleensä sama, happopumpunsalpaajakuuri. Joten mene nyt vaan sinne lääkäriin :) se ku nei ole oleellista, kummasta vaivasta mahahappojen nousu ruokatorveen johtuu

mulla on lähes noita kaikkia oireita.. eli ruokatorvi on kipeä. Ihan kun olis joku pinei eläin kurkussa. Ei oo ikinä ollut tällästä vaivaa ja tämä alkoi viime yönä, eilen tosin oli kurkku kipeä mutta nyt tuntuu jo ruokatorvessa. Lisäksi syljen eritys on aivan järjetön, noin tunnin sisällä olen kuolannut jo yli desin. Onko kenellekkään tuttua???

Mulla on samanlainen tunne tällä hetkellä ollut jo kaksi vuorokautta! Aivan kuin ruokatorvi ois ihan hajalla. Joka ikinen nielaisu sattuu, jopa se kylmä vesi! Samoin pelkkä istuminen ja makaaminen käy rintaan ja nieleminen myös. En tiedä mitä tämä sitten lienee...

Mä en suostu enää yhtään ainutta happosalpaaajaa syömään sen takia vatsahappoja ei ole enää ja mikään ei sula. Kaiken lisäksi auringossa ollessa iho tulee täytee punasia paukamia olen tumma eli tämä ei ole mulle normaalia.

Kuumimmat

Yhteistyössä