Kinkun paistosta kysymys - hjälp!!! :)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Paistan täällä elämäni ensimmäistä joulukinkkua!
Netin ohjeista ei saa oikein selvää..

1. Eli siis, kun kinkussa on toinen puoli rasvapuoli ja rasvaton puoli. kumpi puoli ylös päin kinkku paistetaan?

2. voiko kinkun paistaa ilman paistopussia? muistelin ettei lapsuuden kodissani käytetty kinkkupussia??

3. paistetaanko kinkku astiassa ja rasva valuu samaan astiaan ja kinkku paistuu rasvan kanssa samassa astiassa? vai ritilällä ja ritilän alle astia mihin rasva valuu?

Kiitos tuhannesti!!!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22725576]Paistan täällä elämäni ensimmäistä joulukinkkua!
Netin ohjeista ei saa oikein selvää..

1. Eli siis, kun kinkussa on toinen puoli rasvapuoli ja rasvaton puoli. kumpi puoli ylös päin kinkku paistetaan?

2. voiko kinkun paistaa ilman paistopussia? muistelin ettei lapsuuden kodissani käytetty kinkkupussia??

3. paistetaanko kinkku astiassa ja rasva valuu samaan astiaan ja kinkku paistuu rasvan kanssa samassa astiassa? vai ritilällä ja ritilän alle astia mihin rasva valuu?

Kiitos tuhannesti!!![/QUOTE]

Rasvapuoli yöspäin.
Et tarvitse kinkkupussia.
Ritilälle ja alle uunipelti johon laitat vettä.
 
ei ja ei
[QUOTE="vieras";22725586]Rasvapuoli yöspäin.
Et tarvitse kinkkupussia.
Ritilälle ja alle uunipelti johon laitat vettä.[/QUOTE]

Ohjeet, millä saat kinkun epäonnistumaan.
 
[QUOTE="Noo";22725690]Voit paistaa lasiastiassa jos siinä on tarpeeksi korkeat reunat. Laita silti vettä uunipannulle ja lisäile noin tunnun välein, niin kinkusta ei tule kuivaa.[/QUOTE]

Näinpä just. Kinkusta tulee paljon nestettä. Itse tykkään pussista, sekä mehevyyden varmistajana, että siisteyden vuoksi :)
 
"vieras"
se paistopussi suojaa paitsi uunia roiskeilta myös sitä kinkkua liialta kuivumiselta ja lisäksi lyhentää paistoaikaa. Itse paistoin joskus aikoinaan kinkun ilman pussia mutta nyt en todellakaan halua enää, tuli semmoinen sotku että. Meillä on tosin ollut aina iso kinkku (8-10 kg) joten ei tietenkään jostain pikkukinkusta saa samanlaista sotkua aikaan kuin tuommoisesta isosta.
 
"Noo"
Hei kun meillä on 12kg kinkku luun kera niin onko se paisto aika silti 1h/1kg? Tuli pakosta ostettua tuo kun normisti meillä on luuton...
Paistoin 6kg kinkkua liki 11t. Aluksi 220 astetta 40min (pöpöt kuolee) sitten 10t 100-110 astetta.

Kinkku ritilän päällä ja uunin pohjalla uunipannulla vettä, jota lisäsin tunnin välein.

Mittari näytti 10 astetta uuniin laitettaessa ja 80 astetta, kun oli valmis.

Tuli parasta kinkkua ikinä.

12kg kinkkua paistaisin siten varmaankin 20-22t
 
[QUOTE="Noo";22725924]Paistoin 6kg kinkkua liki 11t. Aluksi 220 astetta 40min (pöpöt kuolee) sitten 10t 100-110 astetta.

Kinkku ritilän päällä ja uunin pohjalla uunipannulla vettä, jota lisäsin tunnin välein.

Mittari näytti 10 astetta uuniin laitettaessa ja 80 astetta, kun oli valmis.

Tuli parasta kinkkua ikinä.

12kg kinkkua paistaisin siten varmaankin 20-22t[/QUOTE]

viittitkö kertoa että mitkä pöpöt tarvii 220 astetta, kun kuumentaminen tuhoaa salmonellan, ja siksi ruoka tulisi huolellisesti kypsentää yli +70 C:seen ja siipikarjanliha yli +75 C:seen..
 
"vieras"
[QUOTE="Noo";22725924]Paistoin 6kg kinkkua liki 11t. Aluksi 220 astetta 40min (pöpöt kuolee) sitten 10t 100-110 astetta.

Kinkku ritilän päällä ja uunin pohjalla uunipannulla vettä, jota lisäsin tunnin välein.

Mittari näytti 10 astetta uuniin laitettaessa ja 80 astetta, kun oli valmis.

Tuli parasta kinkkua ikinä.

12kg kinkkua paistaisin siten varmaankin 20-22t[/QUOTE]

Jösses sentään.Ei kai kukaan 20 tuntia kinkkua paista.
Eka kilo 1½ tuntia 150 astetta loput tunti/kilo 125 astetta.
Uunista riippuen 12-max 14 tuntia paistoaika.
Noin ison kinkun kannattaa ottaa hyvissä ajoin (useammaksi tunniksi) ennen uuniin laittamista huoneen lämpöön
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;22726062:
tuollakin puhutaan 90-125 asteesta. taitaa olla nuo kovat lämmöt vaan sitä varten että saadaan nahka pinnalla halutunlaiseksi.
Näin minäkin luulen. Itse teen tuon kuorrutuksen erikseen, ihan niinkuin marttaliitto ja oma mummoni on aina tehneet. Sillä saadaan pinta kivaksi. Ja olet oikeassa siinä, että mitkään pöpöt (patogeenit mikrobit) eivät possunlihassa tarvitse +200 asteen lämpöä, kyllä se noin 80 astetta riittää :) Mulla on just 7kg kinkku uunissa, ritilällä jonka alla pellillä vettä. Ja asteita 120. Hyvää tuloo!
 
paras ohje
ne jotka haluaa kinkun "raakana" niin paistaa sitä miedossa lämmössä. Me paistetaan ihana maalaiskinkku siten, että aluksi lähes 250, sitten vähitellen laskien 150 asteeseen. Suurimman osan aikaa kuitenkin yli 200.

Aikaa kuluu tunti per kilo, plus yksi ylimääräinen tunti. paistopussin tarvii näihin lämpöihin. Ja tulee kuulkaa hyvää!!!
 
ne jotka haluaa kinkun "raakana" niin paistaa sitä miedossa lämmössä. Me paistetaan ihana maalaiskinkku siten, että aluksi lähes 250, sitten vähitellen laskien 150 asteeseen. Suurimman osan aikaa kuitenkin yli 200.

Aikaa kuluu tunti per kilo, plus yksi ylimääräinen tunti. paistopussin tarvii näihin lämpöihin. Ja tulee kuulkaa hyvää!!!
Ai, no mulla ainakin tulee ylikypsää ihan omasta halusta. Siitähän se on kiinni, mihin asteeseen SISÄlämpötila nousee. Jos nousee nopeasti, se paistuu erilaiseksi kuin hitaasti paistaen. Mutta kypsää on silti, jos lihan lämpö on yli 77 astetta. Itse annan vastoin ohjetta nousta noin 85 asteeseen että on mukavan ylikypsää ja ylimureaa. Nami. Mutta toisaalta, mitäpäs esim marttaliitossa mistään tiedetään, jos maalla tehdään noin ;)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä