kinaa äitin kanssa lasten hoidosta/kasvatuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Elikkä siis kinastelimme äitini kanssa tälläisesta asiasta.

Laitoin tänään hoitopaikka hakemuksen lapselleni joka täyttää loppu syksystä 2 vuotta. Tarkoituksenani on hakea kesän aikana töitä niin että aloittaisin syksyllä. Valmistun siis nyt ammattiin. Sanoin asiasta äidilleni, ja kerroin että kyseisetä päiväkodista on sanottu että jos en työllisty niin voin peruuttaa paikan tai ottaa sen vastaan osa-aikaisena. Sanoin sitten äidilleni että jos en töitä saa, niin peruutan paikan. Äitini mielestä sitä ei kannata peruuttaa, vaan laittaa lapsi syksyllä osa-aikaisesti (joka siis on silloin alle 2 vuotias), koska lapsi kuulemma tarvii virikkeitä ja kavereita. Minä olin eri mieltä, ja sanoinkin että voimme mennä sitten perhe kerhoon tai muuhun vastaavaan jotta lapsi saisi kontaktia muihin lapsiin. Äitini mielestä se ei ole oikea ratkaisu, koska lapsen olisi kuulemma hyvä olla parina-kolmena päivänä viikossa erossa äidistään, vaikka kotona olisinkin. Hänen mielestään lapsi ei sopeudu olemaan erossa äidistään enään esim. 4 vuotiaana.

Mitäs te olette mieltä?

Ihan puutaheinää ja potaskaa. Alle 2v ei todellakaan tarvitse mitään kodin ulkopuolista virikettä(karsea sana). Ja miksi ihmeessä lapsi täytyy pakolla sopeuttaa olemaan erossa äidistään?? ihan hullua!!

Ihan sama mitä äitisi sanoo. Itse päätät. Sitäpaitsi vaikka lapsi menisi "ulkopuoliseen hoitoon" vasta esikouluiässä, voi lapsi ihan samalla tavalla olla valmis olemaan erossa vanhemmista ja valmistutumaan koulun alkuun.

Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Niin.. Miksi sitä lasta pitää pitää lähellä, vain ja ainoastaan äidin luona? Hyvä se on opettaa pienestä pitäen sosiaalisia taitoja lapselle.

Mikä estää "opettamasta" sosiaalisia taitoja, vaikka lapsi on kotihoidossa..?

No ainakin täälläpäin on puistotoimintaa, jonne saa jättää yli 2v jopa 3 tunniksi arkipäivisin, jos siis pärjää sen aikaa ilman äitiä.
Mä olen hoitanut lasteni "sosiaalistamisen" ihan perhekerhoilla ja avoimella päiväkodilla, itse olen siis ollut mukana ja lapsi on saanut pienenä turvallisesti harjoitella "yksin olemista" (siis tietty olen siellä mukana mutta en nyt sylissä pidä koko aikaa vaan lapsi voi mennä vaikka viereiseen huoneeseen leikkimään jne)

Pöh pöh, laps ei tarvii mitään tarhavirikettä noin pienenä. Kerhot ym. riittää.
Parempi että isompana vasta rupeaa oleen jossain, itse asiassa noin pienellä
voi tulla eroahdistusta. Joskus vanhemmat ihmiset on väärässä!

Niin.. Miksi sitä lasta pitää pitää lähellä, vain ja ainoastaan äidin luona? Hyvä se on opettaa pienestä pitäen sosiaalisia taitoja lapselle.

Ainoa paikka sosiaalisien taitojen oppimiseen on päiväkoti??

Ei se pk mikään onnela ole, paljon melua ja hälinää.

Siinää mielessä kannattaa pk paikka ottaa vastaan, että jos satut työllistymään vähän myöhemmin niin pk paikka on valmiina. Mutta onhan sulla paljon aikaa päättää ja miettiä.

Itse päiväkodissa työskentelevänä äiti ihmisenä sanon, että lasta ei kannata laittaa päiväkotiin vain saamaan virikkeitä, sillä niitä sielä tulee ja liiankin kanssa.
Mielestäni alle kolme vuotias lapsi ei kuulu päiväkotiin jos vanhemmat ovat kotona. Jos lapsella on esim kielenkehityksen viivästymä tms, tai perheessä on jokin sosiaalinen syy,että lapsi tarvitsee luotettavia aikuisia ymärilleen, on syytä miettiä esim. neuvolassa onko osa-aikainen päiväkoti hoito tarpeen. Jos on kyse ns.normaalista kodista ja perheestä ei lapsi tarvitse päiväkotia!!! Lapselle paras paikka on aina häntä rakastavien ihmisten kanssa!!

No niin, ajattelinkin että olen oikeassa. Ja siis en suinkaan sano että tarhassa olo olisi lapselle huono asia, mutta mielestäni vain silloin jos vanhemmat ovat töissä tai koulussa. Mutta jos jompi kumpi vanhemmista on kotona, niin silloin lapselle paras paikka on kotona.

Sähän teet tottakai niinkuin itse koet parhaaksi. Kuitenkin jos aiot hakea edelleen töitä, se paikka ehkä kannattaisi pitää. Ettei sitten tule stressiä siitä hoidosta ja tutustumisista jos satutkin saamaan hommia ja aloitus esim. viikon kuluttua. Ellet töitä hae niin silloinhan se on ihan turha mitään hoitopaikkojakaan pitää.

Sosiaalisia taitoja alle 2 vuotias oppii varmasti myös perhekerhossa, jossa tiukan paikan tullen jompi kumpi vanhemmista on lähellä. oikea ratkaisu lapsen sosiaalisten taitojen kehittämiseen ei mielestäni ole päiväkoti jos äiti makaa sillä aikaa kotona. Jos ei itse pysty huolehtimaan lapsen sosiaalisten tarpeiden kehittämisestä (jotka tuon ikäisellä tyydyttää kyllä mielestäni vanhemmat, perhe kerhot ja satunnaiset vierailut vanhempien kanssa) kannattaa sitä miettiä silloin kun niitä lapsia alkaa "tekemään".

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Sähän teet tottakai niinkuin itse koet parhaaksi. Kuitenkin jos aiot hakea edelleen töitä, se paikka ehkä kannattaisi pitää. Ettei sitten tule stressiä siitä hoidosta ja tutustumisista jos satutkin saamaan hommia ja aloitus esim. viikon kuluttua. Ellet töitä hae niin silloinhan se on ihan turha mitään hoitopaikkojakaan pitää.

työn haku kyllä alkaa kesällä ja jatkuu niin kauan kun jotakin löytyy, mutta pienellä paikkakunnalla täytyy ottaa myös se huomioon että töitä ei pakolti heti saa, varmasti jossakin vaiheessa kunhan vaan sinnikkäästi hakee, mutta ei pakolti heti.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

Niin juu, tuo työnhalua olisi kyllä yksi syy ottaa se osapäiväinen paikka. Mutta lapsi itse ei sitä omsita tarpeistaan tarvitse (kun hänellä ei aloituksen mukaan ainakaan tunnu olevan mitään erityistarpeita tuon suhteen).

Tottahan on kyllä sekin että jos en paikkaa vastaan ota, ja työtä saankin nopeasti niin vaikea löytää paikkaa mutta "ilman syytä" hoitoon laittaminenkaan ei oikealta tunnu. Ja siis aloituksessa en sanonutkaan, että mieheni tekee kotona töitä niin jonkin aikaa saataisiin varmasti asiat niin sumplattua, että työt voisin aloittaa ja lapsi menisi sitten hoitoon kun hoitopaikka löytyy.

Yhteistyössä