[QUOTE="hmmm";30222675]Toihan on totta!
Katsopa elkuva Uusi Ihminen.
Muuttiko se mitään? Sehän on tositapahtumiin perustuva...[/QUOTE]
Kiitos vinkistä, katson joskus kun on aikaa.
Olen lukenut kaikki vastaukset, vastaan tässä viestissä kaikkiin samalla.
Kiitos ymmärryksestä, erilaisista mielipiteistä ja vinkeistä.
Totta kai teen päätökset ja ratkaisut itse, mutta olin mielenkiintoinen kuuntelemaan, mitä ajatuksia tämä muissa herättää. Monesti ihminen ei näe liian lähelle ja saman kasvatuksen saanut ei ole oikea ihminen juttelemaan näistä. Lisäksi se on totta, että kun on hakenut hyväksyntää, tottunut kieroon kasvatukseen, hakee hyväksyntää, ajattelee kierosti. Kunnes tajuaa, että asioiden ei pidä mennä näin ja alkaa käymään niitä läpi, jotta voi joskus jättää se menneen taa ja elää omaa elämäänsä.
Ajatus takauksesta oli äidin, myös ehdotus tuli häneltä. Sehän tässä ristiriitaista onkin. En olisi itse kehdannut pyytää sitä häneltä.
Käyn terapiassa, kuten aiemmin jo mainitsin. Joku sanoi, että lopettaa menneiden murehtiminen jne. Käyn nämä läpi, koska se on terapiani tarkoitus. Vasta sielä olen pystynyt näistä puhumaan, käsitteemään näitä. Olen ollut melko sokea äitini suhteen, kunnes yksi siskoistani on joutunut ottamaan häneen tosi kovasti etäisyyttä ja puhunut ongelmista minulle. Olen ajatellut aina itsekin niin, mutta ensimmäistä kertaa tajusin, että joku muukin meillä miettii näitä samoja.
Perunkirjoitusten jälkeen heti vaadittiin äiditä (osa vaati suullisesti), että lakiosa jaetaan. Osa ei tiennyt tästä lakiasiasta (perunkirjoituksessa sanottiin mielestäni väärin, että testamentti tarkoittaa ettei lakiosaakaan jaeta). Valitusajasta ei mainittu. Ennen perunkirjoitusta äiti sanoi, että se on vain tiedonanto asiasta, siellä ei saa ottaa kantaa, kysellä. Ja häntä hävettää, jos todistajan kuullen kyseette mitään (oli hankkinut jonku todistajan).
Äiti uhkasi tosiaan perunkirjoitusten jälkeen itsemurhalla ja huusi, kuinka kaikki ovat oman osuutensa saaneet jne. Tämän jälkeen kiellettiin asiasta puhumasta.
Osa puhui kuitenkin, hän vetosi, että on niin väsynyt, jaetaan myöhemmin, välillä että ei jaeta. Hän sanoi, ettei tarvite kirjallisena hankkia lakiosan jakoa, vaan kyllä se jaetaan. Hän valehteli ottaessaan allekirjoituksia erinäisiin papereihin ja oli tosi vihainen jos esim. minäkin kyseenalaistin papereita ja soitin yhdestäkin maistraattiin, että onko minun pakko allekirjoittaa. (Mm. ei näyttänyt kaikkia liitteitä jotka niihin kuuluvat). Kiero paska minunkin mielestä.
Itsellä ei ollut voimavaroja ja uskallusta ottaa lakimiestä. Osa on katunut jälkeenpäin, kun ei otettu. Omaa äitiä vastaan? Minusta todella sairasta (siis äidin puolelta) jos näin pitkälle täytyy ylipäätään edes harkita mennä.
En kuvittelekaan, että kukaan vanhempi olisi täydellinen tai lapsia voisi suojella niin ettei mitään pahaa tapahdu. Mutta kun tapahtuu, lapsen kanssa voi jakaa pahan olon, antaa turvaa, kannustaa... En syytä äitiäni kaikesta, ennen syytin pelkästään itseäni. Sekään ei ole tervettä

Kuitenkin itse äitinä pyrin olemaan hyvin erilainen, joskaan en ole täydellinen. Lapsenikin vuoksi käyn terapiassa ja nämä asiat läpi. Ja olen tosi iloinen, että olen hyvin erilainen kuin äitini. Isälle tas en katkera ole, kun joku sanoi, että vanhempiaan voi syyttää kaikesta. Hän ei puuttunut asioihini, vaikka näki (myöhemmin selvinnyt) kuinka huonosti voin jne. Hän ei sanonut minulle pahasti, ei loukannut (joskaan ei paljoa minulle puhunut). Ei ole syytä olla katkera hänelle.