KILTTIMIEHEN KANIT SYNNYTTI ENSIMMÄISEN POIKUEEN 🤩🤩🤩

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kilttimies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kukas täällä nyt on assi :geek:

Äh, minä nyt halusiin vain jatkaa tuota orava/kani/rotta/rämemajava-vitsailuani....
Toisesta ketjusta olisit voinut lukea, että minulla on ollut kaneja ihan ruoaksi kasvamassa.
Oon oppinu parhaalta!💪😁

No nyt kun paljastit tuon niin @kilttimies osaa kysyä kanituksen asiantuntijslta neuvoa!🤩👍

• Rakkaus
Reactions: m1es
Mutta niitä nyt kuitenkin on jalostettu sekä lemmikeiksi että ruoaksi.
Joten lihoiks vaan jos siltä tuntuu.
Aina pitää katsoa eläimen tilaa yksilötasolla. Ei ole onneks vielä olemassa jalostuksissa "Ikea-boxi"-kissaa tai "neukkukuutio"-undulaattia.
Jos lehmät saavat laiduntaa laajoilla pelloilla ja metsässä, lampaat samoin ja kissat pääsevät jahtaamaan hiiriä, niin se toteutuu.

Jos ei lemmikkkeläimellä lajityypillinen käytös toteudu, niin ei oteta niitä eläimiä.
Ihmiset on jalostaneet koirastakin rotuja, jotka kohta onneksi aletaan kieltää. Ei se niin vaikeaa ole.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Tää on niin paljon eri homma kuin jos ihmissuku olisi metsäläinen eli vaihtoehtoja ei olisi.

Kilttimies ja eukkonsa tehkööt leipätyönsä ammateissaan eikä sulloa jokaista tiibetinspanielia pieneen häkkiin ruuaksi.
Meillä on _vielä_ vaihtoehtoja. Toki jos tulee sota niin sit sullon vaikka minkä piisamin häkkiin ja syön sen....

Aina pitää katsoa eläimen tilaa yksilötasolla. Ei ole onneks vielä olemassa jalostuksissa "Ikea-boxi"-kissaa tai "neukkukuutio"-undulaattia.
Jos lehmät saavat laiduntaa laajoilla pelloilla ja metsässä, lampaat samoin ja kissat pääsevät jahtaamaan hiiriä, niin se toteutuu.

Jos ei lemmikkkeläimellä lajityypillinen käytös toteudu, niin ei oteta niitä eläimiä.
Ihmiset on jalostaneet koirastakin rotuja, jotka kohta onneksi aletaan kieltää. Ei se niin vaikeaa ole.
Juu, ymmärrän ja olen samaa mieltä kanssasi.

Suomessa tuotantokaneilla on käytössään yli neliön tila, virikkeitä, piilopaikka ja jyrsittävää eikä niitä lääkitä rutiininomaisesti. Valtaosa kaneista elää kuivikepohjilla.
@kilttimies toteutuuko tämä?

Itse laittaisin huomattavasti enemmän tilaa, koska ositetulla ulkoaitauksella se ei ole edes vaikeaa (vaikka siirrettävällä koska syötävä pohja).

• Tykkää
Reactions: Echo

Suomessa tuotantokaneilla on käytössään yli neliön tila, virikkeitä, piilopaikka ja jyrsittävää eikä niitä lääkitä rutiininomaisesti. Valtaosa kaneista elää kuivikepohjilla.

Itse laittaisin huomattavasti enemmän tilaa, koska ositetulla ulkoaitauksella se ei ole edes vaikeaa (vaikka siirrettävällä koska syötävä pohja).
Niin, sit jotkut eläintenomistajat kehuu "hoidamme korkeatasoisesti, tää eläin saa hyvää ruokaa ja on rokotettu, ja eläinlääkäri tarkistanut."

Joo mä itkisin onnesta jos olisin 3×3 m sellissä loppuikäni, mutta ruoka olisi hyvää ja olisin saanut rokotepiikin kankkuuni...not :rolleyes:

Niin, sit jotkut eläintenomistajat kehuu "hoidamme korkeatasoisesti, tää eläin saa hyvää ruokaa ja on rokotettu, ja eläinlääkäri tarkistanut."

Joo mä itkisin onnesta jos olisin 3×3 m sellissä loppuikäni, mutta ruoka olisi hyvää ja olisin saanut rokotepiikin kankkuuni...not :rolleyes:

Varo vaan, kohta susta tulee vegaani!😱

Perusmarkettien lihat ovat pääosin huonompia kuin itse kasvatettu.
Vähän sama kuin kassikala vs. Norjan joesta itse kalastettu lohi.

Yli neliön tila per kani toteutuu. Käytännössä kaikki myytävät häkit on liian pieniä. Minä olen rakentanut kaneille omat yksilölliset sisähäkit, kahden kanin ulkokopit ja kivinavettaan isompi kimppakarsinaa. Nyt kaikki on omissa häkeissään koska itseasiassa kaksi naarasta hoitaa poikasiaan ja kaksi muuta synnyttää hetkenä minä hyvänsä. Noihin tiloihin mahtuu yhteensä kolmisenkymmentä kania ja lisää häkkejä rakennetaan tarpeen mukaan. Tilaa on tarpeeksi mutta urokset tosiaan on pakko pitää omissa häkeissään koska ne tappelee keskenään.

Noi nuoret on sitten niin nättejä. Vielä tässä vaiheessa molemmat emot hyväksyy kaikki poikaset ja hoitaa niitä kuten pitääkin. Mietin tässä daamini kanssa miten toimitaan jatkossa. Noi syntyneet urokset menee jouluksi pataan mutta naaraista voidaan säästää muutama tuottamaan vielä enemmän pentuja. Vaikkei tarvitakaan niin ne on aika halpoja elättää kun aletaan hankkia heinä paaleittain.

• Rakkaus
Reactions: Lispetti
Noi nuoret on sitten niin nättejä. Vielä tässä vaiheessa molemmat emot hyväksyy kaikki poikaset ja hoitaa niitä kuten pitääkin. Mietin tässä daamini kanssa miten toimitaan jatkossa. Noi syntyneet urokset menee jouluksi pataan mutta naaraista voidaan säästää muutama tuottamaan vielä enemmän pentuja. Vaikkei tarvitakaan niin ne on aika halpoja elättää kun aletaan hankkia heinä paaleittain.
Pistätte kolmikuiset poikaset pataan, jotta sulla ois kiva joulupöytä?

Pistätte kolmikuiset poikaset pataan, jotta sulla ois kiva joulupöytä?
Mistähän Suomessa saisi kolmikuisena grillatun tiibetinspanielin pennun yllätykseksi joulupöytään?
DSC_2890_rs.jpg

Mistähän Suomessa saisi kolmikuisena grillatun tiibetinspanielin pennun yllätykseksi joulupöytään?
DSC_2890_rs.jpg
Söisitkö?
Mulla on semmonen fiilis, että koira ei oo hyvää. Se kun on vielä syönyt roskia kadulta koko ikänsä…ja koira syö aina ihmispaskat!

• Haha
Reactions: m1es

Yhteistyössä