Kilpirauhasongelmaisia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun pojalla on kilpirauhasen vajaatoiminta, todettiin kun hiukset alkoivat lähteä päästä, oli kuulemma ollut jo pitkään.
Noi oireethan on moninaiset, googlettamalla löytyy tieto netistä.

Ja tietenkin on lääkitys, pakkohan sitä on hoitaa !

Vajaatoiminta. Arvot nousi hiljalleet TSH oli 2.7, 3.2 ja 4.1 sitten sain lääkityksen. Tosin sitä piti hiukan kerjätäkin...järkyttävän kylmä oli enen lääkitystä kokoajan. lapsettomuus on myös ongelmana.

vajaatoiminta, lääkitys pienimmällä mahdollisella annostuksella koska vain arvot oli rajoilla. raskauden takia tuli lääkitys jota on sen jälkeen jatkettu. aiemmin oli vain struuma, mutta tuossa siis todettiin vajaatoiminta.

Vajaatoiminta. TSH 4,3 ja T4V 13 noilla sain lääkityksen 1tbl 0,1mg thyroxinia.
Kontrolliarvo TSH 0,12 ja T4V 17 , samalla lääkityksellä jatketaan.

Oli oireita suunnilleen kaikki mahdollinen. Aineenvaihdunta jumissa, paino-ongelmia, ruokahaluttomuutta, ihon kuivuminen, uniongelmia, mielialaongelmia, hiukset lähti, järjetön palelu ja turvotus.

Nyt erikoislääkärille aika limapöhö-epäilynä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vajaatoiminta, lääkitys pienimmällä mahdollisella annostuksella koska vain arvot oli rajoilla. raskauden takia tuli lääkitys jota on sen jälkeen jatkettu. aiemmin oli vain struuma, mutta tuossa siis todettiin vajaatoiminta.

Minullakin tosiaan oli arvot rajoilla ja aloitus annos oli pienin mahdollinen. nyt vajaan vuoden lääkkeitä syötyäni joudun syömään jo yhden ison tabletin Tsh nyt 1.9. Mulla ainakin näyttää melkoisesti nousevan nuo arvot. Mut jospa tuolla isolla tabulla pysyy alle kahdessa mikä olisi suosoiteltavaa.

mulla ei o noista omista arvoista mitää hajua mitkä ne nyt mahtaa olla mut tuo kilpirauhasen vajaatoiminta mulla on todettu jo 2 vuotiaana ja siitä asti oon popsinu noita 0,1mg tabuja vaihtelevin annoksin

Kilpirauhasentulehduksella alkoi, TSH 10.14, T4-v 14.50, T3 3.2, tulehdusarvot 32. Söin kortisonia, ei vaikutusta. Todettiin tulehduksen muuttuneen vajaatoiminnaksi. Aluksi arvot tippui liikatoiminnan puolelle TSH 0.02 ja T4-v 15.6. Nyt arvot on TSH 4.6 ja T4-v 16.10 ja olo on hyvä.

Oireista mulla oli kuristava tunne kaulalla, nielemisvaikeudet, taikinainen iho, hikoilu, limaisuus, kielenpistely, sydämentykytykset, hengenahdistus, turvotus, lihas- ja nivelkivut, väsymys, nopea painon nousu, anemia ja ummetus.

Siis kun mulla oli viime labrat, uskokaa tai älkää tsh 14 ja T4V 7.0. Eikä oikein mitään erikoisia oireita...

Olen ravannut joka vuosittain labrassa arvoja tarkistuttamassa kun aikanaan sairastin kilpparitulehduksen. Silloin tsh oli melkeinpä mittaamattoman alhainen 0,003 ja T4V viiterajoissa. Silloin oireita (liikatoiminta) oli vaikka muille jakaa. Nyt ihmetyttää tämä oireettomuus... Lonkat ja pohkeet särkevät joskus, voisko se olla jokin oire?

Olen synnyttänyt vajaa puoli vuotta sitten, miten raskaus vaikuttaa liika/ vajaatoimintaan?

Tsh 23 Eli vajaatoiminta.
Oireita..noh olin ns "vajaampi" ja hitaampi. Mutta nuokin huomasin vasta lääkkeiden vaikutuksen jälkeen. Oireet kun yleensä tulee niin hiiitaaasti ettei edes huomaa.
Lapsettomuustutkimuksissa selvisi ja no arvaatkin että varmaan lääkkeet sain ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis kun mulla oli viime labrat, uskokaa tai älkää tsh 14 ja T4V 7.0. Eikä oikein mitään erikoisia oireita...

Olen ravannut joka vuosittain labrassa arvoja tarkistuttamassa kun aikanaan sairastin kilpparitulehduksen. Silloin tsh oli melkeinpä mittaamattoman alhainen 0,003 ja T4V viiterajoissa. Silloin oireita (liikatoiminta) oli vaikka muille jakaa. Nyt ihmetyttää tämä oireettomuus... Lonkat ja pohkeet särkevät joskus, voisko se olla jokin oire?

Olen synnyttänyt vajaa puoli vuotta sitten, miten raskaus vaikuttaa liika/ vajaatoimintaan?

Ei ne oo tutkineet ettei sulla olis aivolisäkkeessä kasvainta? Meinaan sun arvot heittelee laidasta laitaan.

raskaus mulla ainaki on heittäny arvot aina yläkanttiin jonka takia on pitäny noitte annos kokojen kaa sählätä mutta silti meillä on jo 5 täysin tervettä ja aivan ihanaa lasta joista nuorin on 6kk ja vanhin 5v5kk :heart:

Joillakin raskaus heittää arvot aivan sekaisin. Onhan kyse hormonitoiminnasta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei ne oo tutkineet ettei sulla olis aivolisäkkeessä kasvainta? Meinaan sun arvot heittelee laidasta laitaan.

Endokrinologilla kävin pari vuotta sitten. Piirsi mulle ihan kuvan miten kilpirauhanen toimii ja antoi laskun käteen. Tack och hej. :( Ja tämä siis yksityisellä ja vielä erittäin arvostetulla lääkärillä.

Endokrinologilla kävin pari vuotta sitten. Piirsi mulle ihan kuvan miten kilpirauhanen toimii ja antoi laskun käteen. Tack och hej. :( Ja tämä siis yksityisellä ja vielä erittäin arvostetulla lääkärillä.

Toisaalta, kuten muutkin ehdotti niin kyse voi olla raskaudenaiheuttamasta sekaannuksesta. Mietin vain kun toi sun t4-v oli noin matala.

Alkuperäinen kirjoittaja taaperotx5:
raskaus mulla ainaki on heittäny arvot aina yläkanttiin jonka takia on pitäny noitte annos kokojen kaa sählätä mutta silti meillä on jo täysin tervettä ja aivan ihanaa lasta joista nuorin on 6kk ja vanhin 5v5kk :heart:

:heart: ihana kuulla ettei ole vaikuttanut lastensaantiin vaikka lääkityksen kanssa pitää säätää.

Vähän jo huolestuin kuopuksen puolesta, mutta raskausaikana arvot olivat viiterajoissa (niukinnaukin, mutta olivat kuitenkin) ja nyt synnytyksen jälkeen heittivät häränpyllyä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Tsh 23 Eli vajaatoiminta.
Oireita..noh olin ns "vajaampi" ja hitaampi. Mutta nuokin huomasin vasta lääkkeiden vaikutuksen jälkeen. Oireet kun yleensä tulee niin hiiitaaasti ettei edes huomaa.
Lapsettomuustutkimuksissa selvisi ja no arvaatkin että varmaan lääkkeet sain ;)

Huh! Ei ihme että oireili! :o

Yhteistyössä