kilpirauhaskokeissa käyneet...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kilppari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Multa kysytään aina että olethan ollut 12 tuntia syömättä ja juomatta ja onhan lääke ottamatta. Mulla tosin aina otetaan myös perusverenkuva, joten en tiedä onko sillä sitten vaikutusta käytäntöön.

KILPIRAUHASKOETTA VARTEN EI TARTTE OLLA SYÖMÄTTÄ!!! Otettava ennen klo 10 ja mahdollinen lääke pitää olla ottamatta. Nimim arvot otettu 10 kertaa viimeisen vuoden aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
minun piti olla syömättä ja juomatta 12h ennen kokeita.Aamusta heti piti mennä otattaan.

ohje on täysin virheellinen, valitettavasti.

hassua,että lääkäri näin ohjeisti ja labran nainenkin kysyi tätä samaa.:o Noh,mulle tuo on ihan sama,koska mulla oli arvot hyvät eikä tartte alkaa useammin ramppaa niis kokeissa.:)

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
minun piti olla syömättä ja juomatta 12h ennen kokeita.Aamusta heti piti mennä otattaan.

ohje on täysin virheellinen, valitettavasti.

hassua,että lääkäri näin ohjeisti ja labran nainenkin kysyi tätä samaa.:o Noh,mulle tuo on ihan sama,koska mulla oli arvot hyvät eikä tartte alkaa useammin ramppaa niis kokeissa.:)

no se on helpompaa sanoa potilaalle, että pitää olla ravinnotta kuin oikeesti selvittää asia sitä tietävältä taholta. Onnea hyvistä arvoista, voi kun itselläkin joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Mykkä kissa on mauton:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Mykkä kissa on mauton:
No jo vaihtelee ohjeet kyllä.
Minua opastettiin: 12h syömättä ja juomatta, lääkärin määrämät lääkkeet saa ottaa ja koe tehtävä ennen 10:tä.

Niinpä :/ Meillä jopa lääkäri ohjeisti potilasta oleen ravinnotta, koska hän luuli, että pitää olla, koska koe otetaan aamulla. Mä sit kyllä oikaisin sen harhaluulon :D Mutta ei kaikki tosiaankaan tiedä oikeita ohjeita ja sit sanotaan noinkin varulta. Aika helppo is kyllä ttarkistaa, kun soittas vaikka labraan, mut eihän ne kaikki viitti..

Niin tai sitä vaan luottaa lääkärin ohjeeseen, eikä tuu edes mieleen varmistaa asia ja soittaa labraan. Kuten esim. minä luotin lääkäriin :whistle:

Eiku mä tarkotinkin, että se lääkäri vois soittaa ja kysyä, ettei tulis annettua väärää tietoa mut eihän ne viitti =)

Okei. Ymmärsin väärin =)
Mutta toisaalta jännä juttu että usein luotto lääkäriin on tosi vahva. Vaikka epäilisikin annettuja ohjeita ja kuullut muista käytännöistä sitä vaan sokeesti uskottelee itselleen, että kyllä mun lääkäri tietää.

sisätautilääkäri sanoi, että varmemmat arvot saa jos ei syö mitään, ei ota lääkkeitään ja tulee heti kun mahdollista herättyään kokeisiin. Näin saadaan parhaat mahdolliset arvot.

Jos otetaan pelkät kilpirauhaskokeet niin saa syödä, mutta kilpirauhaslääkkeitä ei saa ottaa ja koe otettava aamulla klo 7-10.

Terv: laboratoriohoitaja, jolla 10 vuotta ollut thyroxin lääkitys

Mulle sano ja antoi vielä muistilapunkin että ei saa käydä virtsaamassa 3-4h ja mulla otetaan kilpirauhaskoe.

Ajanvaraaja venkutti kyllä muuta, mutta onneks on toi lääkärin antama muistilappu tossa ja aion käyttää sitä jos joku sanoo muuta. Jollei se oo oikein, voin vaikka sanoa ettei oo tarpeen koko koe sitten että laittaa viestiä lääkärille etteivät suostuneet ottamaan koetta ja en mee enää sinne.

Kilpirauhasen vajaatoiminta/liikatoiminta vaikuttaa aineenvaihduntaan.Esim.vajaatoiminnassa aineenvaihdunta on hidasta,kun taas liikatoiminnassa kiihtynyttä.Kahvi mm.kiihdyttää aineenvaihduntaa ja myös syöminen käynistää aineenvaihdunnan.Jotta koetulokset olisivat realistisia,on fiksumpaa olla syömättä ja juomatta.Aiemmin tuli olla 12h syömättä ja juomatta.Nykyään muka voi syödä ja juoda??? jos aamukahvi kiihdyttää aineenvaihduntaa ja kilpirauhassairaus vaikuuttaa aineenvaihdunta niin miksi juoda ja syödä aamulla,kun syöminen ja juominen käynnistävät aineenvaihdunnan ja koetulokset eivät ole silloin realistiset.
Kaikista luotettavin ja tarkin tulos saadaan noudattamalla perinteistä 12h syömättömyyttä ja juomattomuutta.

Mie olen aivan lahopää aamusin. :ashamed: Parin tunnin päästä on verikokkeet, ja minua ohjastettiin niin, että saan syyä ja juua normaalisti, mutta tyroksiinia en saa ottaa. Multa mitataan siis muitaki arvoja. Tietenki ensimmäinen asia mitä herätessäni tein oli se, että tottueesti nappasin suuhun sen tyroksiinin, niinku joka aamu. En ehi soittamaankaan sinne labraan ennen ku täytyy jo lähteä bussiin. Täytyykö se verikoe otattaa joku toinen päivä, miten tämä nyt menee? Ei pitäis joutua ihmisparan heräämään liian aikasin.

Syödä saa, sillä kilpirauhaskokeessa verestä mitataan hormooniarvoja, ei sokeri, laktoosi tms. arvoja. Mitään hormoonitoimintaan tarkoitettua lääkitystä ei kuitenkaan saisi ottaa 12h ennen koetta, eli kilpirauhaslääkkeet ja e-pillerit ja muut samanlaiset kannattaa ottaa kokeen jälkeen vasta. Myöskään kofeiini- ja alkoholipitoisia juomia ei pidä nauttia ennen mitään verikokeita, sillä niistä voi olla haittaa joissain tapauksissa. Yleensä oma lääkäri verikokeeseen lähettäessään antaa tarvittavat ohjeet liittyen potilaan lääkitykseen ja sallittuihin ruokiin. Itse olen lähettänyt useita potilaita kilpirauhaskokeisiin ja kerron heille kaiken tämän. Tärkeintä kilpirauhaskokeessa onkin kellonaika, ja jos unirytmisi sattuu olemaan aivan poissa tolaltaan, tulisi lääkärin tietää tämä. Jos esimerkiksi menet joka yö nukkuman klo 3 ja heräät klo 11 aamulla, ei seitsemältä aamulla kannata kokeeseen mennä sillä haluttu hormoonitoiminta ei ole vielä aktivoitunut, sillä kehosi on tottunut olemaan unessa vielä silloin. Mutta taas kerran, kuunnelkaa vain omaa lääkäriänne, minä vain selvennän nyt tämän asian kaikille jotka eivät tiedä mitä uskoa.

Jos rytmi on sellainen että heräileekin vasta 10-11 aikaan aina ja testi otetaan klo 12-13, eikö se ole sama asia kun herää klo 6 ja menee otattaa testin klo 8-10? Eikö siinä ole joku tuntiraja heräämisen jälkeen kun se suositeltavaa ottaa? Eihän kaikki herää aamusin klo 5-8 välillä normaalistikaan. Mitäs yötyöläisen kanssa pitäisi toimia kun on hereillä koko yön testiin eli aamuun saakka?

[QUOTE="Kyselijä";27848321]Jos rytmi on sellainen että heräileekin vasta 10-11 aikaan aina ja testi otetaan klo 12-13, eikö se ole sama asia kun herää klo 6 ja menee otattaa testin klo 8-10? Eikö siinä ole joku tuntiraja heräämisen jälkeen kun se suositeltavaa ottaa? Eihän kaikki herää aamusin klo 5-8 välillä normaalistikaan. Mitäs yötyöläisen kanssa pitäisi toimia kun on hereillä koko yön testiin eli aamuun saakka?[/QUOTE]

Niin miten se sitten määritellään? Vuorokausi hormonien mukaan ilmeisesti, mutta eihän kaikilla se voi edes olla sama jos ei herää aamuisin samaan aikaan tai juuri tekee vaikka yötyötä ja menee nukkumaan vasta aamulla.