Kilpirauhasen vajaatoimintalaiset!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
luulisin että aika yksilöllistä nuo paino-ongelmat tässäkin tapauksessa. itse syönyt thyroxin 15 vuotta ja ollut melkein aina alipainoinen, nykyisin normaalipainoinen. onko vajaatoiminta sitten ainoa lihomisen syy..?

Ei varmasti ole todellakaan ainoa, mutta nyt, kun oon parisen vuottakin yrittäny jos jonkinlaista painon suhteen, niin tulos on ollu aivan päinvastainen, ja kyllä, oon noudattanu ohjeita. Menin lääkäriin, koska tiesin jonkin olevan vialla, koska painoa yritin pudottaa tarkoilla ohjeilla ja vain nousi. Lääkäri laittoi heti verikokeisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja pullea:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ootteko minkäpainoisia?? Ja pituisia?

minä 164 ja painavimillaan 69.. nyt oon pitkään pysyny 64.. mut työtä vaatii ja haluaisin 60 mut en ikinä saa..

Miten saat painon pysymään tuossa? Siis että mitä kaikkea teet, kuntosalia vai minkälaista treeniä sulla?

hyöty liikunta on suurin "apu" ja viis lasta.. niitten jälkiä kun siivoaa niin kyl energia palaa :)..... mut sit "rendoudun"sauvakävelyllä.. tunnin lenkki ainakin kolme kertaa viikossa.. joskus viis kertaa viikos.. en tosiaan muuta liikuntaa harrasta.. en ikinä oo jump ym tykänny.. lapsia ulkoilutan tietty mut se ei nyt energiaa kovin kuluta..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nojoo TSH oli normaali mut T4V alle viiterajojen, tuon enempää en tiedä...

Aah ok. Mun arvot olis TSH 14.5 ja t4-v 16.5. Eli sulla on varsin lievä vajaatoiminta.

Tuo T4V, mikä meidän labrassa on viitearvojen alaraja, on 9 eli sen alle on mun arvo menny. Sullahan tuo T4V näyttää olevan ihan hyvissä arvoissa. Eihän pelkän TSH:n takia voi vetää johtopäätöksiä.

Aah ok. Mun arvot olis TSH 14.5 ja t4-v 16.5. Eli sulla on varsin lievä vajaatoiminta.

Tuo T4V, mikä meidän labrassa on viitearvojen alaraja, on 9 eli sen alle on mun arvo menny. Sullahan tuo T4V näyttää olevan ihan hyvissä arvoissa. Eihän pelkän TSH:n takia voi vetää johtopäätöksiä.

Ei, siksi otetaan myös t3 ja t3v arvot. Mä itse en saanut heti lääkitystä koska odotettiin että myös t4v arvo laskis viiterajojen alle, mitä ei todellaisuudessa saisi tehdä.

Ei, siksi otetaan myös t3 ja t3v arvot. Mä itse en saanut heti lääkitystä koska odotettiin että myös t4v arvo laskis viiterajojen alle, mitä ei todellaisuudessa saisi tehdä.

Ok, eli pitäskö mun itse nyt sit vaatia tuo T3 ja T3V otettavaksi?? TSH oli tosiaan normaali, mutta en itekään tiedä, et mikä arvo oli ja oliko kenties rajamailla kuitenkin

Ok, eli pitäskö mun itse nyt sit vaatia tuo T3 ja T3V otettavaksi?? TSH oli tosiaan normaali, mutta en itekään tiedä, et mikä arvo oli ja oliko kenties rajamailla kuitenkin

En osaa sanoa. Mä ite sain lähetteen endokrinologille jossa otettiin kaikki kilprauhaskokeet, kaulaultra sekä vajaatoimminasta syntyineistä kilpirauhasmöykyistä ohutneulanäyteet. Mä olin itse 6 kk arvojen seurannassa ennen kuin sain lääkityksen johtuen juuri siitä et t4-v ei laskenut tarpeeksi alas jolloin multa otettiin myös t3 arvot.

Minun laakeannos 150 (mikrogrammaa?) paivassa. En millaan muista millaiset arvot ovat olleet mutta tuon laakemaaran perusteella arvioisin etta vajaatoiminta on aika suuri.

Paino on pudonnut sen kummemmin laihduttamatta reilun 10 kiloa vuoden aikana. Kilot alkoi tippua pian sen jalkeen kun laakemaaraa viimeksi nostettiin ja arvot saatiin viitearvojen sisaan. Toki vahensin herkkuja ja katsoin mita soin mutta sen kummempaa laihdutuskuuria ei ollut.
Viela toiset 10 kiloa pitaisi saada pois mutta ne taitaa vaatia vahan enemman hommaa, hidasta on ollut vaikka nyt siis laihdutankin mutta jokainen kilo vahemman on oikeaan suuntaan.

Ala lannistu, tsemppia laihdutukseen :)

mä olen sairastanut vajista yli 20 vuotta, eli lapsuudesta saakka. pituutta on 169cm ja painoa 82kg, ja tiukassa ovat nuo kilot. työni on fyysisesti erittäin raskas, harrastan lisäksi ihan kunnon hikiliikuntaa useita keroja vkossa, lenkkeilen koirieni kanssa ja autokin seisoo tällä hetkellä, joten pyöräiltyä tulee semmoset 5-15kilsaa päivässä. Syön noin 1800-2000 kaloria päivässä, näin jo hyvin pitkän aikaa, eikä paino putoa. kiloni olen kerännyt raskauksien aikana, eikä niiden alas saaminen ole oikein onnistunut. lisäksi tupakan polton lopettaminen toi runsaasti kiloja:/
harmittaa olla tämmönen paksukainen, vaan ihan syömättömäksi en voi ryhtyä, kun sitten en jaksa töissä. kai se on tyydyttävä kohtaaloonsa:(

Yhteistyössä