Kilpirauhasen vajaatoiminta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hippu.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lääkitys täytyy olla kohdallaan, verikokeilla seurataan tarkkaan kilpirauhasarvoja. Yleensä lääkitystä nostetaan heti kun raskaana. Muuten ei mitään ongelmaa. Hoitamaton vajaatoiminta voi aiheuttaa keskenmenon tai sikiölle erilaisia ongelmia.

Yleensä raskauden aikana, erityisesti alussa arvot vähän heilahtavat, mutta mulla ainakin palasivat sitten itsestään takaisin. Usein näitä kilpirauhanen+raskaus-juttuja vähän liioitellaan. Kun puhut neuvolassa asiasta, niin he kyllä huolehtivat, että saat riittävän kontrollin.

Mulla on ollut lievä vajaatoiminta nyt jo jokusen vuoden verran, ja thyroxinilla arvot hyvin kohdillaan. Kierto heitellyt ja mietin että raskautuminen varmaan hidasta, mutta tärppäsikin lähes heti. Arvot eivät ole muuttuneet mihinkään raskauden aikana, ei mitään ongelmaa vajaatoiminnasta.

Minulla kanssa minimaalinen lääkitys vajikseen ja hirmuinen pelko, että ei tärppää. Tärppäsi toisella yrittämällä:-) Ja taas olin huolehtinut turhaan, onneksi:-) Raskaus vasta niin alussa, että en osaa sanoa, miten on vaikuttanut arvoihin - huomenna eka kontrolli.

Mulle tuli keskenmeno rv 13, oli hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta. Kun sain lääkityksen niin seuraava raskaus meni hyvin, synnytys vain ei käynnistynyt millään ja päädyttiin sektioon. Onko muilla "vajiksilla" synnytys käynnistynyt normaalisti? Nyt tässä toista odotan viimeisilläni, jännittää kuinka nyt käy... :)

Yhteistyössä