Kilpirauhasen vajaatoiminta+raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no tietty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hei!
minulla turposi naama eikä sitä pysty sairaalassa parantamaan. olen 13 v poika ja se ei ole sairaus. olen loppu ikäni tälläinen ja tyttöystävä jätti

Kertoisitteko mitä arvoja olette saaneet labrakokeissa?
Minun arvot hoitohenkilökunnan mukaan aina "hyvät","viitearvojan sisällä" jne.
vaikka lääkitystä muutetaan mennen tullen.
Nyt syön joka toinen päivä yhden ja joka toinen päivä kaksi 25 mikrog.tabua.
Oireita on aina vaan.Nytkin;nukun tosi huonosti,olen hermostunut,sydän hakkaa,
vatsa toimii liiankin hyvin,ahdistaa jne.Ja ei,minulla ei ole masennusta minkään muun kuin vointini takia,väsyttää kärsiä näistä oireista aina vaan.
Vajaatoiminta todettu siis tammikuussa 2005 (oli kyllä näkynyt labrakokeissa jo edellisvuoden toukokuussa mutta lääkäri ei kiinnittänyt huomiota...)
Usko on mennyt lääkäreihin,kierrättävät vaan toinen toisella,kukaan ei oikeasti jaksa/viitsi paneutua kunnolla.Kertokaa omia kokemuksia!

Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta noin puolitoista vuotta sitten. Vuoden ajan lääkitystä haettiin kohdalleen, 0,1 mg joka päivä. Ennen kuin tuo vajaatoiminta havaittiin, lihoin, olin väsynyt, turvotusta tuli helposti, vessassa ei tarvinnut käydä kuin joka kolmas päivä... Kuukautisten kanssa ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia. Mies patisti lääkäriin, onneksi.

Raskaaksi tuli "kerta rysäyksellä", nyt on menossa viikko 16. Mitään muita raskausoireita ei ole ollut kuin ankara väsymys. Lääkitystä nostettiin 0,25mmg / päivä, kohta on verikokeet jossa katsotaan tarviiko vielä nostaa. Vauvan kannalta on erittäin tärkeää että kilpirauhasen toiminta on kunnossa, eli lääkemäärät kohdallaan. Äidin kilpirauhasen toiminta vaikuttaa ratkaisevasti vauvan kehitykseen. Näin mulle neuvolalääkäri painotti.

Väsymys on nyt hieman helpottanut, eikä noita lääkitystä edeltäviä oireita enää juurikaan ole.

Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta synnytettyäni toisen lapseni..( vaikka oireet oli lääkärinkin mielestä ennemminkin liikatoimintaan viittavia..) Mulla laitettiin heti lääkitykseksi 0.1mg 3 kertaa viikossa joka on kuulema aikasta suuri annos kun aloittaa hoitoa. oireilut helpotti joksikin aikaa mutta nyt tuntuu että oireita on tullu uusia..päänsärkyä ja vatsa on sillon tällön aivan sekasin..et oisko mulle liian suuri annos tuo mitä nyt joudun napsimaan?? Tänään kävin kontrollissa (ensimmäisessä) ja kahden viikon päästä vasta saan tulokset ja lisä ohjeistusta annostuksen kanssa. Onko muilla kuukautiset jääny tulematta tuon kilpirauhasen vajaatoiminnan takia? Mulla on toi lääkitys alotettiin noin reilu 1kk sitte ja kuukautisia ei vaan ole kuulunu..

Moi.

Mulla on paha siitepölyallergia, astma, ykköstyypi diabetes, ja nyt vihdoin pääsin kilpirauhaskokeisiin (mä en oikeest tiä täst mitää, joten sori termit..).
Mulla on epäilty sitä diabetesneuvolan vuosikokeissa useaan otteeseen, mut lääkäri ei oo sit kertonu enemää ku oon vastannu ettei mul oo kilpirauhaslääkityst.
Vuodenvaihtees ois tarkotus jättää ehkäsyrengas kokonaan pois ja muuten jatkella eloo normaalisti. Eli saa tulla vauva jos on tullakseen. Jos tulee, ni mahtaa vauva olla melkoses pöllys jos viel lisää lääkkeit saan:D
Mut oireit mul on aika pal, väsymystä, paino nous yht´äkkii 1,5 vuat sit 7 kiloo, ääni on aina ollu tosi matala ja se häiritsee mua itteeniki (voiks ääni kirkastuu jos saa lääkkeet?), palelen tosi usein ja helposti, hiukset on pitkät ja paksut mut niit lähtee kourallinen joka aamu, eli ihan kunnon tukko..
Menkat on teinivuosia lukuunottamatta ollu ennen rengastaki melko säännölliset, 25-30 pvää/kierto.
Maanantaina soittelen tuloksista.

Mumppa joka toivoo olevansa ens syksynä vauvalomalla:)

Heippa!! Mulla on ollut vajaatoiminta viis vuotta. Tiesin, että raskautuminen ei ole helppoa joten ennen yrityksen alkua tarkistutin arvot ja lääkitys laitettiin kohilleen. Ekan lapsen kans tärppäs heti, tokaa yritettiin kolmekierrosta, eli asiat meni hyvin ja nopeesti. Raskausaikana arvoja seurattiin tiuhaan tahtiin ja nyt toisestakin eka neuvola on rv6+1 että saadaan lääkitys kuntoon.

Jos jollain on tietoa onko TAYSissa neuvola kilpparipotilaille, niin kertokaa ihmeessä!!! :)

Nykyään suositellaan, että raskaana oleva/raskaaksi haluavalla olisi hyvä olla S-TSH alle 2. Itsellä oli rajoissa arvot, mutta vasta kun saatiin arvot alle kaksi, niin tulin raskaaksi (toki muitakin syitä on). Heti kun tulin raskaaksi, niin lääkitystä nostettiin 1/4 tablettia.

Ei ollut TAYSissa mitään kilpparineuvolaa ainakaan kolme vuotta sitten, kun sain esikoiseni eikä nytkään ole sellaisesta mitään puhuttu. Äitiyspoliklinikalle ilmeisesti pääsee erityisseurontoihin, jos normaaliultrissa ilmenee jotain poikkeavaa, mutta ei käsittääkseni muuten. Ja neuvolaan kannattaa kyllä olla mahdollisimman varhain yhteydessä, että pääsee niihin kilpirauhastesteihin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Tosiaan yksi terve kolmevuotias on, silloin yritettiin raskautta reilu puoli vuotta, mutta raskaus meni tosi hienosti. Nyt keväällä oli yksi varhainen keskenmeno, nyt raskaana rv noin 9, pari päivää ollut pientä tiputtelua, joten saa nähdä, miten tässä nyt käy. Kilpirauhasarvojen pitäisi sinällään olla kunnossa, joten ei tietenkään välttämättä liity siihen mitenkään.

Lisäisin, että myös raskauden suunnitteluvaiheessa suosittelen noihin arvoihin aktiivista seurantaa ja varmistusta, että ovat kunnolla turvallisella alueella eikä vain jollain laboratoriotestien äärirajoilla. Pitkä ja hyvä lääkärisuhde auttaa myös tulosten arvioinnissa.

Mulla kilipirauhas arvot vähän kohollaan, torstaina olen menossa lääkäriin kuulemaan lisää.

Menin lääkäriin koska lopetettuani pillerit (9kk sitten) tuli yhdet menkat ja sitten ei mitään. Raskaaksi olisi siis haaveissa tulla. Nyt kun luin oireita niin suurin osa osuu minuunkin kuten painon nousu (liikun ja syön suht terveellisesti, silti vaan nousee), väsymys, hiusten kuivuus, kuukautiset eivä tule, näppyläinen iho (edes teini vuosina mulla ei ollut finnejä kuin yksi silloin tällöin, nyt on naama näpyllä koko ajan). Toivon että tämä olisi vastaus ongelmiini ja saisin painon kuriin ja vauvan tuloillensa. =)

Minulla alettiin tutkia kilpirauhasen vajaatoimintaan syyskuussa 2009, yllättäen kun olin lääkärintarkastuksessa vakipaikkaa varten. Oireita minulla ei omasta mielestä ollut. Minusta oli normaalia että kuukautiset tulivat n 3kk:n välein, iho oli kuiva, väsytti, paino ei tippunut vaikka liikuin paljon vapaa-ajalla ja töissä jne.
Lääkäri huomasi että kaulani oli turvoksissa ja laittoi lähetteen labraan ja ultraääneen. Kilpirauhasarvot olivat pilvissä. Heti tuli lääkitys jota nyt on kerran nostettu. Sain äärettömän hyvää hoitoa työterveyslääkäriltäni ja todella paneutui ko asiaan.
Joka 3kk välein olen käynyt labrassa ja ultrassa olen käynyt 2 kertaa.
Haaveissa olisi tulla lähiaikoina raskaaksi. Aloimme yrittää lasta jo ennen kun tiesin sairastavani Kilpirauhasen vajaatoimintaa. Nyt tiedän syyn miksi en ole vielä tullut raskaaksi.

"Raskauden aikana kilpirauhashormonin tarve suurenee yleensä 0,025 - 0,05 mg, joten tyroksiinin annos on syytä arvioida raskauden alettua ja myöhemmin 1 - 3 kertaa raskauden aikana."
Kilpirauhasen vajaatoiminta

S-T4V mahdollista ottaa myös tarkempana S-T4-VD verikokeena (dialyysimenetelmä), jos epäillään virheellistä tulosta S-T4V määrityksessä (mm. silloin kun oireet ovat ristiriidassa tuloksen kanssa).
http://www.yml.fi/do.xsp?viewType=productview&redirect1=/do.xsp?objectType=product&vi

terve

minä tulin raskaaksi viime kesänä ensimmäisellä yrityskierrolla, mutta raskaus meni kesken rv 15. Syitä tutkittaessa todettiin kilpirauhasarvoissa häikkää, muttei niin paljoa, että olisi aiheuttanut km, ohje oli, että seuraavassa raskaudessa heti testeihin.

No, tulin raskaaksi uudestaan 3kk edellisen km jälkeen ja heti otettiin kilpirauhastestit käyttöön, ja arvot olivat sellaiset, että lääkitys alkoi. nyt raskaus jatkunut normaalisti ja thyroxin kokoajan käytössä. raskaus sujunut hyvin.

minulla siis ei ainakaan merkittävästä hidastanut raskautumista tuo vajaatoiminta

manna ja käpy rv 28

Yhteistyössä