Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kilpirauhanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kilpirauhanen

Vieras
Te jotka sairastatte kyseistä sairautta kertokaa mitä tuntemuksia alkuvaiheessa tuli ennen kuin sairaus varsinaisesti todettiin? Miten pärjäätte vajaatoiminnan kanssa? Itse olen huomenna menossa lääkäriin...Pelottaa ja itkettää.Rytmihäiriöitä on ja menkat kahdesti myöhässä,rintakipua viikon verran,väsyttää,paleltaa,tukka lähtee päästä.Puhumattakaan siitä että suvussa useampi sairastaa tätä tautia. :(

Sydämen lisälyöntejä, menkat sekosi, tukka oheni, ruokahalu meni mutta paino pysyi, paleli, väsytti, yöllä kylmä hiki ja unettomuus, mikään ei kiinnostanut jne. Lääkäri vielä epäröi diagnoosin kanssa ja piti hakea erikoislääkäriltä se resepti. No, lääkkeiden jälkeen elämä kirkastui todella paljon. Mulla olivat arvot siis ihan viitteiden sisällä, mutta silti vajis.

• Tykkää
Reactions: Halikatti
Minua itkettäisi jos olisi monenlaisia oireita, eikä niihin löytyisi syytä kilpirauhasesta eikä muustakaan. Paljon parempi on jos on joku todettu sairaus, jota voidaan hoitaa. Esim. siskoltani lähtee tukka päästä, mutta ei ole vikaa kilpirauhasessa eikä mitään muutakaan ole löytynyt. Ei paljoa naurata sekään tilanne...

Mä voin auttaa heti, mutta tärkeintä on se, että saat lääkärin ottamaan TSH:n lisäksi sun T4V arvon. Oireita on niin monenlaisia ja jokaisella meistä on oma "palettimme". Esim. mulla oli oireina eniten pääsumu, aloitekyvyttömyys, alakulo, masennus, ei jaksa ponnistella, huono hemoglobiini, hikoilu, unettomuus. Oletko käynyt kilpirauhas.infon sivuilla? Sieltä saa hyvää apua!

No eipä tuota kannata paljon itkeä jos kerran ko tauti jo todettu? Kun on yleensä lääkkeellä helposti hoidettavissa, jos on se "normaali" vajaatoiminta. Itselläni todettiin reilu vuosi sitten ja oireena valtava väsymys, painonnousu, masennusoireet, muistioireet, yleinen hitaus. Lääke auttoi nopeasti.

Niille, joilla on oireita, mutta ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa sanoisin:
joko teillä
-on vajaatoiminta, mutta lääkäri ei tunnista sitä,
-suolistosairauden tms. (keliakian?) seurauksena ruoka-aineiden imeytyminen on niin huonoa, että se aiheuttaa samanlaisia oireita kuin vajaatoiminta
-rautavarastonne (eli ferritiini) on niin alhainen, että se aiheuttaa oireita. Se on sitten eri asia kuin hemoglobiini!

Mutta ensimmäisenä veikkaisin sitä, että kilpirauhanen oireilee tai solut eivät saa sen hormoneja tarpeeksi, eli solutasolla on ongelmaa, vaikka hormonia olisikin tarpeeksi.

Mulla oli sydämen lisälyöntejä/jättää välistä lyönnin jos toisenkin (ei kuulemma syytä huoleen, ei vaarallista). Painoa tuli yhtäkkiä lisää aika paljon ilman että elämäntavoissa oli mitään muutosta, hikoilutti, hermostutti (ahdisti), menkat pikkuisen sekoili. Kaikkein pahinta oli kuitenkin väsymys. Nukuin ihan hirveän paljon ja opiskelut kärsi kun en päässyt luennoille.

Kun sain tyroksiinit niin elämä palasi aika lailla normaaliksi. Ei siis ole mitään "pärjäämistä" oikeastaan kun vaan lääkkeet muistaa syödä. Ei ole edes kallis lääke tai mitään. Kyllä se siitä, toivottavasti löytyy ainakin joki syy oireisiisi ja hoidettavissa oleva vielä :)

Olen huomenna menossa lääkäriin mutta minulla ei ole diagnosoitu siis vielä mitään. Pelkään että on kilpirauhasen vajaatoiminta.Joku on pielessä ku on koko kroppa ihan sekaisin.Mieliala on hyvä mutta kokoajan pelkää että sydän leikkaa kiinni.plus kaikki muut lukuisat oireet.. :/

Niille, joilla on oireita, mutta ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa sanoisin:
joko teillä
-on vajaatoiminta, mutta lääkäri ei tunnista sitä, ...

Pakko todeta kans et tuo on erittäin mahdollista. Mulla oli voimakkaat oireet, erityisesti paha tuo unentarve, ja eräs erikoislääkäri löysi mun arvoissa pienen heiton vahingossa. Sit sain lääkkeet. Tämän jälkeen on parikin eri lääkäriä yrittäneet ottaa ne multa pois, koska arvoissani oli vain pieni heitto ja se oli ns. viiterajojen alarajalla, mutta normaali. Mut nuo on yksilöllisiä, mikä arvo on kenellekin oikeasti liian alhainen.

No sulta otetaan verikoe ja se näyttää suuntaa. Itse sairautta ei kannata pelätä, vaikka joskus kieltämättä sen hoitotasapainon löytäminen on aika hankalaa. Mutta mitä aikaisemmin se diagnosoidaan, sen helpompi hoitaa se yleensä on.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep

Yhteistyössä