Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuisku77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tuisku77

Aktiivinen jäsen
16.01.2005
7 497
0
36
Mulla ollut lukuisia oireita jo kauan ja nyt huomasin, että voisi olla kilpirauhasen vajaatoimintaa. Tätä ei olla tutkittu, verikokeista katsottu vain reumaa kahdesti kun nivelsärkyjä paljon - lähinnä ranteissa ja nilkoissa.

Huomenna lääkäri, uskallankohan tuoda omaa näkemystäni esille? Tuo mun lääkäri kun on.. noh .. jätetään sanomatta :saint:

Muilla ko. vajaatoimintaa? Oireet?

Mulla myöskin tuo sumuinen olo, kuin pilvien läpi kävelisi tai jotain. lisäksi uupumus, palelu, en hikoile, kuiva iho, ylipaino (en syö niin paljon mitä vaaka näyttää), turvotus, masennus, hermostuneisuus, nivelkivut, kuivat hiukset, hidastunut puhe ja muisti pätkii, äänen käheys

Toiset oireet olleet jo useita vuosia, ja lisää tullut pikkuhiljaa

Mulla myöskin tuo sumuinen olo, kuin pilvien läpi kävelisi tai jotain. lisäksi uupumus, palelu, en hikoile, kuiva iho, ylipaino (en syö niin paljon mitä vaaka näyttää), turvotus, masennus, hermostuneisuus, nivelkivut, kuivat hiukset, hidastunut puhe ja muisti pätkii, äänen käheys

OHO! Tulet toki lääkärin tutkimusten jälkeen kertomaan mitä löytyi! Itselläni on suurin osa mainitsemistasi oireista!

ei voi olla totta.. mulla samanlaista.. olen vaan pistänyt yövalmomisten piikkiin mut nyt niitä ei vois enää laittaa kun lapsetkin jo sen ikäsiä et nukkuu yöt ja mäki nukun. ja vaik nukkusin kuinka niin vaan väsyttää.
olen tosi äkänen.
olo on usein jotenkin epätodellinen/sumuinen/kuin olisin jossain muualla kuin siinä tilanteessa
mun sormia pakottaa
ja kylmyss vaivaa kyllä usein joo
turvotus, heti aamusta jo
paino noussut vaikken todellakaan ole syönyt enempää vaan oikeastaan katsonut mitä syön

ja mitähän vielä..

olo on alakuloinen..

Mä en ollut kyllä huomannut mitään oireita, mutta syöpätautienpolin kontrollissa todettiin, että arvot ei ole kohdallaan. Eikä ne ole kyllä nytkään kohdillaan.

[QUOTE="vieras";22335721]ei voi olla totta.. mulla samanlaista.. olen vaan pistänyt yövalmomisten piikkiin mut nyt niitä ei vois enää laittaa kun lapsetkin jo sen ikäsiä et nukkuu yöt ja mäki nukun. ja vaik nukkusin kuinka niin vaan väsyttää.
olen tosi äkänen.
olo on usein jotenkin epätodellinen/sumuinen/kuin olisin jossain muualla kuin siinä tilanteessa
mun sormia pakottaa
ja kylmyss vaivaa kyllä usein joo
turvotus, heti aamusta jo
paino noussut vaikken todellakaan ole syönyt enempää vaan oikeastaan katsonut mitä syön

ja mitähän vielä..

olo on alakuloinen..[/QUOTE]

Jostain luin artikkelin, että sitä on ihmeen paljon ihmisillä ja kaikki ei sitä tiedä!

oli koko talven ennen diagnoosia mitä ihmeellisimpiä oireita, palelin järkyttävästi, nilkkoja turvotti, pienessäkin rasituksessa hikoilin hirveesti naamasta ja pumppu jyskytti tosi voimallisesti, flunssan yhteydessä oli nielemisvaikeuksia ja palan tunnetta. Unihäiriötkin tuli, vaikka sellaisia ei ole koskaan ennen ollut, eli heräsin pari tuntia nukahtamisen jälkeen ja en saanut enää unta. Olo oli kuin ihan jollain toisella. Lopulta menin sydänoireilla yksityiselle sisätautilääkärille ja vajaatoiminta todettiin.

oli koko talven ennen diagnoosia mitä ihmeellisimpiä oireita, palelin järkyttävästi, nilkkoja turvotti, pienessäkin rasituksessa hikoilin hirveesti naamasta ja pumppu jyskytti tosi voimallisesti, flunssan yhteydessä oli nielemisvaikeuksia ja palan tunnetta. Unihäiriötkin tuli, vaikka sellaisia ei ole koskaan ennen ollut, eli heräsin pari tuntia nukahtamisen jälkeen ja en saanut enää unta. Olo oli kuin ihan jollain toisella. Lopulta menin sydänoireilla yksityiselle sisätautilääkärille ja vajaatoiminta todettiin.

hei mulla on näitäkin :O

ja mä oon vaan laittanut pienlapsi ajan väsymyksen piikkiin.
naama hikoo oudosti ja välillä sydän hakkaa kummasti. ja nuo univaikeudet..

hmm.. pitäisiköhän minun pirauttaa huomenna yksityiselle.. mitäs mä sanon sinne?
ja kauanko tuloksissa menee? Ja otetaan varmaan ihan vaan verikokeella? Mitähän se muuten maksaa?

[QUOTE="vieras";22335826]hei mulla on näitäkin :O

hmm.. pitäisiköhän minun pirauttaa huomenna yksityiselle.. mitäs mä sanon sinne?
ja kauanko tuloksissa menee? Ja otetaan varmaan ihan vaan verikokeella? Mitähän se muuten maksaa?[/QUOTE]

tulokset saa samana päivänä. Hormoniverikokeet ei ole ihan halpoja, olisko satasen pintaan. Mä käyn aina työterveydessä ja sit soitan sisätautilääkärille, joten en ihan ole hinnoista perillä.

tulokset saa samana päivänä. Hormoniverikokeet ei ole ihan halpoja, olisko satasen pintaan. Mä käyn aina työterveydessä ja sit soitan sisätautilääkärille, joten en ihan ole hinnoista perillä.

niin tosiaan mähän voisin mennä työterveyshuollon kauttakin...

ja mikäs tohon auttaa? elin ikänen lääkitys?

ja jos ei oo tota vajaatoimintaa niin mikähän sit vois mättää? kun ei kai noi kaikki oireet normaalejakaan ole..

[QUOTE="vieras";22335826]hei mulla on näitäkin :O

ja kauanko tuloksissa menee? Ja otetaan varmaan ihan vaan verikokeella? Mitähän se muuten maksaa?[/QUOTE]

mun sydän muuten pamppailee myös oudosti, yleensä iltaisin kun rauhoitun.. Mutta olen luullut pieniksi rytmihäiriöiksi

Mulla on diagnosoitu Hashimoton tyreoidiitti, joka on kai yleisin kilpirauhasen vajaatoiminnan aiheuttaja. Elinikäinen Thyroxin-lääkitys (on erittäin halpa ja tehokas), labrakokeet pari kertaa vuodessa, voin hyvin. Ei pahene ajan myötä, mutta on osin perinnöllistä.

Kannattaa testata labrat ja puhua oireista, monikaan lääkäri ei tätä tautia hoksaa seuloa, itseltäni sen löysi tarkka gynekologini.

Yhteistyössä