Hei!
Minulla ollut tämä kilppari syynä ja myös muutakin lapsettomuuden taustalla. Lasta yritetty yli 4v. Ennen kaikkea harmittaa, ettei sitä kilppariasiaa huomattu ajoissa. Lääkärit eivät edes lapsettomuusklinikalla ottaneet t4v arvoa, vaan pelkästään tsh arvon. Tästä arvosta ei vielä voitu päätellä vajaatoimintaa. Minulla vajaatoiminta on aiheuttanut munasarjojen toimintaan häikkää. Ongelma alkoi päälle 30 vuotiaana, oireista päätellen. Oireena ollut selvästi siitä 30+ v.stä alkaen lihoaminen, palelu, väsymys ja masennustakin, voimattomuutta, hiusten ohentumista, uniongelmia ym. Lapsettomuus asioissa ehdittiin käydä jo viidessä ivf hoidossa lapsettomuusklinikalla ja siirryttiin niiden huonon tuloksen vuoksi lahjamunasoluhoitoon. Siinä tärppäsi heti, mutta tuli keskenmeno alkuviikoilla. Silloin vasta minulta tutkittiin myös t4v arvo. Siitä selvisi lievä vajaatoiminta! Sain lopulta lääkityksen, joka selvästi paransi hormonitoimintaani ja oloa kaiken kaikkiaan! Mm. uniongelmat hävisivät kokonaan! Mutta ikävä kyllä tämä kilppariongelma on ollut tod. näk. syynä hormonien heittelehtemiseen kun olemme yritäneet uusia lahjamunasoluhoitoja. Olen saanut yht. kolme keskenmenoa. Nyt olen menossa kilpirauhasen vasta-aine kokeisiin toistuvien keskenmenojen takia. Koska joka kerta lapsettomuushoidoissa kaikki muu on ollut oikein hyvin ja hyvä ennuste raskauden alkuun, epäilen tätä kaikkiin hormonitoimintoihin vaikuttavaa kilpparia! Ei kai olla vieläkään saatu arvoja oikein kohdalleen, vaikka niitä tutkitaan ja säädetään usein.
Lapsettomuushoitojen hormonilääkityksessä on oltava tarkkana! Ne ovat yhdessä thyroxin lääkkeen kanssa todellinen lääkemix, joka saa kilppariarvot heittelehtimään, ainakin minulla! Jos enää ikinä jaksan lähteä lapsettomuushoitoihin, niin vaadin tarkkaa hormoniarvojen seurantaa jos raskaus lähtisi käyntiin! Nämä hoidot on olleet aikamoinen taistelujen tanner! Olen kyllä kuullut niitäkin tarinoita, että kilpirauhaslääkityksen aloittaminen on heti auttanut ja johtanut pian raskauteen. Että niitäkin onnekkaita löytyy! Voi kun voisi vielä uskoa, että hoidot onnistuisivat meilläkin, niin voisin vielä yrittää.