Alkuperäinen kirjoittaja Mintukas:Onko muita, joilla tämä sairaus? Kiinnostaisi tietää, millaisia arvoja ( TSH ja T4V ) teillä muilla on, kun yritätte tulla raskaaksi? Ja raskauden aikanakin. Itselle tämä sairaus on aika uusi tuttavuus vielä ja pelottaa, tulenko raskaaksi TSH-arvollani 3,1. Vaikka se onkin Suomessa ok arvo, niin monessa muussa maassa raja menee 2,5:ssa! Kokemuksia olisi kiva kuulla.
Mintukas, joka kovasti toivoo raskautuvansa
Ei millään pahalla, mutta aika pienet on ongelmat jos kilpirauhasen vajaatoimintaa pitää kamalana tautina. Ole onnellinen siitä. Multa löytyy erilaista sairautta vaikka muille jakaa ja kilpirauhasen vajaatoiminta on kyllä harmiton! Käy säännöllisesti verikokeissa ja syö pillerin/pari päivässä.Alkuperäinen kirjoittaja vaahtokarkkiunelma:Heippa! :wave: Sama inhottavista inhottavin tauti riesanani!
Mulla on nyt arvot tsh 0,19 ja t4v muistaakseni 18. Ja pitäisivät olla hyvät tässä kohtaa, kun yritän raskautua.Olohan on myös yhtä ainakin tärkeä kuin nuo arvot! mulle on annettu ohje että heti kun tiedän olevani raskaana, pitää nostaa tyroksiinin määrää. Tuo tavislekurit ei tiedä tästä taudista mitään ja tuijottavat vain viitearvoja. Sellaisen neuvon olen myös saanut, ettei tsh saisi nousta yli kahden raskausaikana. Ja tosiaan tiukkaa seurantaa. Mä luulen että meillä ois syytä lyödä viisaat päämme yhteen tässä vauvahaaveessa niin sitten voitais täälläkin miettiä, että miten noi kaikki lääkitykset ja kontrollit menee kun se arvokkaista arvokkain lasti ensin saadaan kyytiimme. :heart:
Mulla on nyt vielä kierto alussa kp 8 ja mulla on käytössä clomit kun en muuten ovuloi ja vajiksen takia muutenkin kierrot ihan mitä sattuu tai ei ollenkaan.
Vajiksella nuo riskin keskenmenoihin nousivat ja myös lapsen neurologisiin ongelmiin myöhemmin, siis ainakin jos ei ole hyvässä hoidossa. Senkin takia meidän oma pino vois olla hyvä!
Mulla on jo yksi lapsi, jonka syntymän jälkeen mun kilppari-tikittävä aikapommi räjähti ja siis minulla ei sen takia ole vielä kokemusta tästä vaiheesta, vaikka oireita kyllä oli jo esikoista yritettäessä tai on niitä ollut koko ikäni.
Mäkin olen kuullut että yritettäessä tsh:n ois hyvä olla 1-2, mutta sitten mun oma olo on niin huono ja tuolla kilpparifoorumilla oli näinkin matalilla arvoilla saatu hyviä tuloksia! Eli kyllä meillä toivoa on saada ne pikkunyytit
Onko sulla Mintukas entuudestaan lapsia?Milloin sun vajis on todettu?
Tietenkin kaikki on suhteellista, eikä tähän voi kuolla, mutta kyllä tämä on todella todella kurjaa! Ja ilmeisesti hyvinkin ihmiskohtaista miten tämä menee. Minä olen kulkenut kuin sumussa jo vuositolkulla, hiukan kun repsahtaa syömään jotain hyvää, niin olo on aivan järkyttävä. Masennus. Viikkokausien ummetusta, tajutonta väsymystä, kun lääkitystä rukataan niin hiukset tippuvat päästä, siis ihan kaljuille länteille asti, välillä puoli päätä on puuttunut. Yleensäkin perheen pyörittäminen hirveällä väsymyksellä ja saamattomuudella, olemattomalla muistilla ja kun olo on välillä sellainen ettei tiedä onko hereillä vai unessa. Totaalinen haluttomuus. Hirvittäviä vilutuskohtauksia, joista ei pääse yli kun tulikuumalla kylvyllä, jota sitten taas kuiva iho ei kestä. Silmät kuivuvat päähän....En edes osaa kuvailla tätä kaikkea, enkä tässä harmissani nyt varmasti edes muista kaikkea ja näitä oloja, mutta ei tämä kovin hauskaa ole!!! Kun oliskin joku sellainen sairaust tai tauti joka menee ohi , mutta tästä kun tietää kärsivänsä hautaan asti. Tähän kaikkeen vielä päälle lapsettomuus ja keskenmeno, niin en koe että mun murheeni olisi niin pieni! Ja lääkärini sanoja lainaten, toiset eivät huomaa mitään kun vaan joku tabu päivässä suuhun menee, pienellä prosentilla annostusta säädellään, eikä silti saada oireita kuriin. Ja onnitteli minua siitä että kuulun siihen pieneen porukkaan, joka kärsii tästä tosi paljon.Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:Ei millään pahalla, mutta aika pienet on ongelmat jos kilpirauhasen vajaatoimintaa pitää kamalana tautina. Ole onnellinen siitä. Multa löytyy erilaista sairautta vaikka muille jakaa ja kilpirauhasen vajaatoiminta on kyllä harmiton! Käy säännöllisesti verikokeissa ja syö pillerin/pari päivässä.Alkuperäinen kirjoittaja vaahtokarkkiunelma:Heippa! :wave: Sama inhottavista inhottavin tauti riesanani!
Mulla on nyt arvot tsh 0,19 ja t4v muistaakseni 18. Ja pitäisivät olla hyvät tässä kohtaa, kun yritän raskautua.Olohan on myös yhtä ainakin tärkeä kuin nuo arvot! mulle on annettu ohje että heti kun tiedän olevani raskaana, pitää nostaa tyroksiinin määrää. Tuo tavislekurit ei tiedä tästä taudista mitään ja tuijottavat vain viitearvoja. Sellaisen neuvon olen myös saanut, ettei tsh saisi nousta yli kahden raskausaikana. Ja tosiaan tiukkaa seurantaa. Mä luulen että meillä ois syytä lyödä viisaat päämme yhteen tässä vauvahaaveessa niin sitten voitais täälläkin miettiä, että miten noi kaikki lääkitykset ja kontrollit menee kun se arvokkaista arvokkain lasti ensin saadaan kyytiimme. :heart:
Mulla on nyt vielä kierto alussa kp 8 ja mulla on käytössä clomit kun en muuten ovuloi ja vajiksen takia muutenkin kierrot ihan mitä sattuu tai ei ollenkaan.
Vajiksella nuo riskin keskenmenoihin nousivat ja myös lapsen neurologisiin ongelmiin myöhemmin, siis ainakin jos ei ole hyvässä hoidossa. Senkin takia meidän oma pino vois olla hyvä!
Mulla on jo yksi lapsi, jonka syntymän jälkeen mun kilppari-tikittävä aikapommi räjähti ja siis minulla ei sen takia ole vielä kokemusta tästä vaiheesta, vaikka oireita kyllä oli jo esikoista yritettäessä tai on niitä ollut koko ikäni.
Mäkin olen kuullut että yritettäessä tsh:n ois hyvä olla 1-2, mutta sitten mun oma olo on niin huono ja tuolla kilpparifoorumilla oli näinkin matalilla arvoilla saatu hyviä tuloksia! Eli kyllä meillä toivoa on saada ne pikkunyytit
Onko sulla Mintukas entuudestaan lapsia?Milloin sun vajis on todettu?
Ap:n kannattaa käydä yksityisellä tarkistuttamassa arvot ja lääkitys kohdalleen, jos tk lääkäri mutisee vaan joo,joota. Mulla ollu vajaatoimintaa viimeset lähes 15v ja kaksi lasta löytyy. Eka raskautuminen kesti vähän pidempään, mutta tärppäsi kun lääkitystä oli tarkistettu. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen annostusta korotettiin vähän (puoli tablettia viikossa lisää), toisessa annostusta ei tarvinnut muuttaa. Kuukauden välein arvoja seurattiin raskausaikana. Omin päin ei kannata annostusta muuttaa, se voi mennä vielä enemmän metsään ja kun lääkitystä muutetaan niin muutokset tehdään vähän kerrallaan. Tuo mitä olet itse korottanu on aika paljon :/