Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaaksi tuleminen jne.

Onko muita, joilla tämä sairaus? Kiinnostaisi tietää, millaisia arvoja ( TSH ja T4V ) teillä muilla on, kun yritätte tulla raskaaksi? Ja raskauden aikanakin. Itselle tämä sairaus on aika uusi tuttavuus vielä ja pelottaa, tulenko raskaaksi TSH-arvollani 3,1. Vaikka se onkin Suomessa ok arvo, niin monessa muussa maassa raja menee 2,5:ssa! Kokemuksia olisi kiva kuulla.

Mintukas, joka kovasti toivoo raskautuvansa :)
 
Hei!
Täällä on yksi vanha ketju, jossa on keskustelua kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja raskaudesta:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1332194,25#m14895160

Itsellä on vajaatoiminta, todettu pari vuotta sitten ennen lapsettomuushoitoihin menoa. Hoitojen aikana pyrittiin pitämään TSH koko ajan alle 2. Nyt olen raskaana ivf-hoidosta ja raskauden aikana on kerran nostettu tyroksiiniannosta. Pian on taas uudet verikokeet, arvoja seurataan koko raskauden ajan. Oikealla lääkityksellä ei käsittääkseni pitäisi olla raskautta estävää vaikutusta tai haittaa raskauden aikana.
Tsemppiä yritykseen!
 
Ihan kamala ahdistus tuli :'( Niin monella on TSH 0-2 välillä ja mulla 3,1. En kyllä usko raskauteen, jos suositellaan, että yrittäessä TSH olisi 1-2!! Tähän ei mua hoitava lääkäri sanonut mitään, hänen mielestään mulla nyt ok arvot. Kunnallisella puolella olen siis käynyt...Pitääköhän tästä yksityiselle marssia, että saisi ymärrystä. Mä olen edelleen väsynyt lähes koko ajan, mutta siihenkin lääkäri sanoi, että voi hyvin olla tästä talvesta ja pimeydestä jne. Right! Voihan se olla toki..Nyt täytyy kyllä myöntää, että lisäsin itsekseni lääkitystä ½ tabletilla. Syön nyt 2½ tablettia aamuisin, oisko vahvuus ollut 0, 025 yhdellä tabletilla??

Menkat on taas jälleen just alkanut, joten pettymys on suuri ja olen herkällä mielellä :ashamed: Jospa se plussa joskus testiin tulisi. Olisi kiva kyllä jutella lisää jonkun kanssa näistä kilppariongelmista.
 
Heippa! :wave: Sama inhottavista inhottavin tauti riesanani!
Mulla on nyt arvot tsh 0,19 ja t4v muistaakseni 18. Ja pitäisivät olla hyvät tässä kohtaa, kun yritän raskautua.Olohan on myös yhtä ainakin tärkeä kuin nuo arvot! mulle on annettu ohje että heti kun tiedän olevani raskaana, pitää nostaa tyroksiinin määrää. Tuo tavislekurit ei tiedä tästä taudista mitään ja tuijottavat vain viitearvoja. Sellaisen neuvon olen myös saanut, ettei tsh saisi nousta yli kahden raskausaikana. Ja tosiaan tiukkaa seurantaa. Mä luulen että meillä ois syytä lyödä viisaat päämme yhteen tässä vauvahaaveessa niin sitten voitais täälläkin miettiä, että miten noi kaikki lääkitykset ja kontrollit menee kun se arvokkaista arvokkain lasti ensin saadaan kyytiimme. :heart:
Mulla on nyt vielä kierto alussa kp 8 ja mulla on käytössä clomit kun en muuten ovuloi ja vajiksen takia muutenkin kierrot ihan mitä sattuu tai ei ollenkaan.
Vajiksella nuo riskin keskenmenoihin nousivat ja myös lapsen neurologisiin ongelmiin myöhemmin, siis ainakin jos ei ole hyvässä hoidossa. Senkin takia meidän oma pino vois olla hyvä!
Mulla on jo yksi lapsi, jonka syntymän jälkeen mun kilppari-tikittävä aikapommi räjähti ja siis minulla ei sen takia ole vielä kokemusta tästä vaiheesta, vaikka oireita kyllä oli jo esikoista yritettäessä tai on niitä ollut koko ikäni.
Mäkin olen kuullut että yritettäessä tsh:n ois hyvä olla 1-2, mutta sitten mun oma olo on niin huono ja tuolla kilpparifoorumilla oli näinkin matalilla arvoilla saatu hyviä tuloksia! Eli kyllä meillä toivoa on saada ne pikkunyytit ;)

Onko sulla Mintukas entuudestaan lapsia?Milloin sun vajis on todettu?
 
Ihana nimimerkki sulla :D

Mulla on onneksi 2 lasta, -05 ja -08 syntyneet. Puoli vuotta sitten vasta todettiin tämä kilpparisairaus. Olin tosi uupunut ja masentunut jne ollut jo jonkin aikaa. Lääkityksen saadessani alakulo lähti onneksi, mutta enempi tai vähempi väsynyt olen silti ollut. Semmoinen saamaton olo.

Olis tosi kiva, jos tänne saisi aina rustattua kuulumisia! Mun pitäisi siis mennä yksityiselle tämän asian kanssa? Käytkö sinä? Jotta saisin arvoni alle 2:een. Mikä kilpparifoorumi? Pitää vilkaista sinnekin =) Ollaan nyt kolmatta yritetty 3 kierron verran (vasta), nyt alkoi 4. kierto. Ensimmäinen nappasi aikoinaan 3.kierrosta ja toinen 9. kierrosta. Nyt pelottaa, että menee vieläkin kauemmin!!
Palaillaan :hug:
 
Kiva, että tästäkin aiheesta tulee keskustelua.

Mä oon tällainen vanhus näissä vauvahaaveryhmissä, mutta minulla on kolme vuotias lapsi ja hänen jälkeensä ei olla ehkäisyä käytetty. Olen käynyt lapsettomuusgynellä kierron kartoituksessa, jossa otettiin myös kilppariarvot TSH oli 3,0. Sitten tehtiin aukiolotutkimus ja yritystä oli muutama kierto. Tärppiä ei tullut, vaikka gynen mukaan mahdollisuudet on hyvät. Nyt aloitettiin keltarauhaskuuri ja samalla thyroxin. Sanoi kilpparilääkkeestä, että sisätautilääkäri ei sitä määräisi näillä arvoilla, mutta yritetään nyt kuitenkin saada se alle 2,5:een. Ensikiertoon sitten lisää hormoneja kehiin.

Olen nyt reilun viikon syönyt Thyroxinia ja olo on reipastunut huomattavasti. En tiedä onko se lumevaikutusta vai oikeaa, mutta erilainen fiilis ainakin.

Palaillaan asiaan paremmalla ajalla!
 
Huomenta =)

Sehän tähän kuuluu, enempi tai vähempi saamaton olo ja mulla ainakin aivosumu on se kaikkein pahin oire, kun ei oikein tiedä onko hereillä vai nukkuuko ja ei oikein tajua mitään, ei ymmärrä ei muista.

Mä olen käynyt kyllä ihan ok lääkärillä, yksityisellä, mutta täällä meilläpäin noita oikeasti asiaan perehtyneitä on niin vähän, että pitäis lähteä 150 kilsan päähän jotta pääsis oikeasti hyvälle lääkärille. Tuo minunkin on ihan kyllä ok ja osannut mulle asioita selittää. Ehdottomasti hankit itsellesi hyvän kilpparilääkärin! Ja mun mielestä toi sun arvo on liian suuri. Mä olen käynyt tosi epäsäännöllisesti omallani ja sitten aina kaikkia labroja yritän kierrättää kunnallisen kautta, ettei tarttis maksaa ihan mansikoita. Sehän tässä onkin, että pitäis olla hyvässä hoidossa ja ottaa itte tosi paljon asioita selville ja kun oireena on saamattomuus, niin yhtälö on hiukan huono, eikä mun ainakaan tule hoidettua ja kontrolloitua tätä niinkuin tiedän että pitäisi. Ja mä olen ollut ihan selkeästi masentunut. Sen olen nyt huomannut että syömisellä on älyttömän suuri vaikutus mun olooni. Ihan tyystin pitäisi jättää sokeri ja valkoiset jauhot pois, mutta olen niin sokeririippuvainen ettei se oikein tahdo onnistua :ashamed:

Kilpparifoorumi löytyy osoitteesta kilpirauhas.info ja siellä on paljon hyvää tietoa ja juttuja, kaikki oikeat tutkimukset ja linkit vaan tuntuu olevan englanniksi, mutta siellä on paljon fiksua porukkaa kun on perehtynyt tähän todella. Mä aina välillä käyn tossa meidän työterveyslääkärillä ja kun olen itse aina oloineni ja oireineni tutkinut asioita tuolla ja muualla niin sitten käyn haastamassa sen nuoren lääkärin joka aina katsoo mua suu auki ja ilmoittaa että ihan nyt just en tiedä tohon vastausta mutta odotappa hetki ja sitten se naputtelee konettaan ja alkaa piirrellä mulle kaikkia elimistön toimintamekanismeja ja yrittää etsiä mulle vastauksia :D Mun mielestäni kylläkin vääriäkin välillä. Se oli paras kun kerran sain labrat ja kävin työterveyslääkärillä ja tossa kunnan omalla lääkärillä ja vielä sitten siellä kilpparilääkärillä, niin samoilla arvoilla ja tiedoilla yks lääkäri oli sitä mieltä että tyroksiinin määrä on sopiva, ei muutoksia ja yksi olisi laskenut annosta ja yksi nosti ;)

Kiva kun täältä löytyi muitakin jolla on tämä yhtälö pähkäiltävänä! :D

Meidän esikoispoika on syntynyt 09/06. Meillä on nyt menossa oikeastaan vasta yk 1, tosiaalta on yritetty jo 1,5 vuotta. Meillä tärppäsi syksyllä 2008, mutta se meni kesken/oli tuulimuna(?). sen jälkeen sitten on ollut taukoa ja olen saanut taas noi clomifenit avukseni ja nyt sitten sikapiikin jälkeen on yk 1. Mä halusin ehdottomasti odottaa että saan ton rokotteen kun olen kova stressaamaan erityisesti vauva mahassani, niin ajattelin että on sitten yksi murhe vähemmän, kun tässä kilpparissa lienee ihan riittävästi.

Onkos teillä kuukautiskierto ihan ok? Mulla ei ole ikinä tullut menkkoja kun kerran pari vuodessa, enkä ovuloi itse ollenkaan. Viimekertaisen raskauden jälkeen hormoonitoiminta muuttui ja ne tulivatkin aika ok ja silloin syksyllä 08 sainkin aikaiseksi ton tuulimunan ilman lääkettä. nyt tuntuu että joka toinen kierto on kunnollinen ja joka toinen ei...

Palaillaan taas :wave:
 
ihanaa että tutulta palstalta löyty tällänen ketju =) mulla todettiin vajaatoiminta vasta viime maanantaina ja aika puun takaa tuli :| meillä on tää kuulemma sukurasitteena mut mäpä en sitä tienny :kieh: menin lääkäriin silmän takasen säryn takia ja verikokeissa löyty sitte tää vajaatoiminta mikä kuulemma selittää tän särynki. no toivottavasti, eikä oo mitään muuta :snotty: mulla oli tsh 8.9 että repikää siitä :/ soittelin eilen kymenlaakson kilppariyhdistyksen tukihenkilölle ja kyselin asioista kun netistä saatu tieto aika onnetonta ja lääkärit ei oikesti tiedä tästä asiasta mitään, ainakaan yleislääkärit siis. pitäs mennä jollekki erikoislekurille (endokrinologi?) kuka tietäs just tästä kilpparijutusta. meilläpäin ei eriokoislääkäriä ikävä kyllä ole et pitäs mennä ilmeisesti helsinkiin asti ja kalliiks tulis :|
mulla on 2 lasta entuudestaan, -05 ja -08 syntyneet niinkun mintukkaallakin =) kolmatta teksi mieli mut en tiiä miten näitten arvojen kanssa nyt sitte käy et uskaltaako millon ees alkaa yrittää. lääkärin kanssa en oo vielä asiasta puhunu ja neukkuun ei tänään päässy, pitää ma kokeilla uudelleen ja kysellä onko siellä minkälaista kokemusta raskausajan kilpparin hoidosta. edelliset raskaudet mulla on alkanu samantien siks nyt pelottaaki et jos ei enää jääkkään raskaaksi tai jos jää ni sit saa pelätä keskenmenoa. yhtä stressaamista ollu koko aika! netissä oon ollu tän vkoo haalimassa tietoa sen verran minkä oon töiltä kerinny, eli en paljoa. muutamilla kilpparifoorumeilla oon luuhannu lukemassa toisten kokemuksia. mut kiva et meitä on muitakin kun se vertaistuki on kyllä sitä parasta tukea =) oisko kerhon perustamisessa ideaa? voitas vähän vapaammin puhua. mä en meinaan haluis et mua täältä tunnistettaisiin.
 
Mun pitäisi kans mennä noille foorumeille lukee, vaikka tiedänkin, että ahdistun entistä enemmän..

Mulle oli kans ihan yllätys tämä sairaus. Oli shokki, kun kuulin, että on elinikäinen lääkitys. Mutta eipä se enää kovin kummoselle tunnu. Ainoa just mitä pelkään ja stressaan on se, etten tule enää raskaaksi tai että raskautuminen kestää hiton kauan! Ja ne keskenmenot..Mutta mitään ongelmia ei pitäisi olla, jos arvot kunnossa, eli TSH 1-2?

Mulla siis todettiin viime kesänä ja ihan kunnallisella puolella. Lääkäri oli ihan asiallinen, kertoi, että seurataan näin aluksi usein, että saadaan lääkemäärä kohdilleen. Nyt TSH 3,1 on tämän lääkärin mielestä ihan hyvä, ei näe syytä lisätä lääkitystä. Mun oma olo sanoo, että hiukan tarttis vielä nostaa ja tietty raskautumisen toivossa myös. Kyllä toi terveyskeskuksen lääkäri katsoo vaan niitä viitearvoja. Nyt en vain tiedä, että mistä lähteä hakemaan hyvää lääkäriä, joka näistä asioista tietää vähän enempikin? Mistä tukihenkilöstä Cruella DeVille puhuit? Haluaisin mahdollisimman pian saada asioita eteenpäin, jotta raskautuminen olisi helpompaa. Tosin mä nyt lisäsin omaa lääkemäärääni ihan itsekseni. Lääkäri viimeksi sanoi (pari vkoa sitten) että sitä voi toki nostaa, mutta ei ole tarpeen. Mä sitten nostin kuitenkin :LOL: Pitää 2-3kk päästä mennä taas labroihin. En tiedä jos sinne asti odottaisin, että mitkä ne arvot ovat sitten tämän lääkelisäyksen ansioista, niin sitten hakeutuisin yksityiselle puolelle...Tai voihan sitä käydä kerran nyt ja katsoa, mitä siellä sanovat...

Kyllä mulle sopii, jos joku kerho tms perustetaan. En vaan itse semmoisia osaa perustaa :ashamed: On se niin kiva, että on monia, joille tästä puhua ja joilla samaa kokemusta! :heart:
 
Mulla arvot 2,5 ja 13 sekä vasta-aineet 200. Seuraava kontrolli helmikuun vika viikolla ja jos sillon ei suostu nostamaan annosta niin nostan kyllä ite. Aika vähän mulla kuitenkaan kuukautisiin vaikuttanu kierot on 24-28 yleensä kuitenkin 27. Raskautuminen ei oo onnistunu eikä olokaan oo kehuttava. Hetkeks tuntu, että helpotti. Nyt on taas pahentunu, iho kuivuu ihan järkyttävästi, väsyttää, huippaa, muisti ei pelitä yhtään jne... Niin ja todettu viime toukokuussa, mutta lääkitty marraskuusta asti.
 
tossa tommonen linkki mistä löytyy se nro mihin voi kerta vkoon soittaa. se sano jonku toisenki sivuston, niitten oman missä ois ollu yhteystiedot ja ois voinu useemmin ottaa yhteyttä mut en muista sitä enää :headwall:
http://www.kymenlaaksonseudunkilpirauhasyhdistys.info/

palaan myöhemmin tarinoimaan lisää, nyt saunaan =)
 
Mintukas, vaikka arvot olis mitä, niin ei välttämättä ole missään kohtaa mitään ongelmaa, mutta voi olla, noi arvot 1-2 ois ilmeisesti ihanteelliset, muttei sekään takaa että kaikki ois ongelmatonta, kaikki on varmaan ihan ihmisestä kiinni. Sehän tääs onkin, kun kannattais odottaa niin kauan että arvot ja olo ja kaikki on kohdallaan, ettei sitten tule mitään murheita siitä, mutta kun vauvakuume olis niin kova, ettei millään malttaisi odottaa.

Cruella DeVille, mitäs tuommoinen kerhon perustaminen tarkoittaakaan? Kuulostaisi kyllä ihan hyvälle idealle...

Mistäs päin suomea te muut olette? Itse olen täältä länsirannikolta ja asun pikkuisessa kunnassa, niin mun pitää lähteä lääkäriin aina melko kauas, niin sitten tulee ongelma kun töissäkin pitäis olla...

Kauanko NoBlood teillä on yritystä takana?

Täällä alkaa (toivottavasti) olla ovisajat käsillä...josko pääsisi tästä (tällä erää) ensimmäisestä yrityskierrosta, niin josko sitten jaksaisi hiukan rauhoittua tästä intoilusta...tulis se plussa tai sit se nega niin tipahtais edes hetkeksi täältä pilvilinnoista taas todellisuuteen... ;)
 
Mulle ei ole kiertoihin tullut muutoksia, olleet aina 24-28 pitkiä, joskus harvoin voi olla jopa 22 tai 23 tai 29-30, mutta tosi harvoin! Siinä mielessä uskoisin, ettei raskautuminen välttämättä ole kamalan hankalaa, kun kuukautiskierto pelittää. Mutta niin pienestähän se on kiinni. Mulla BMI yli sen 25, joten jos muutamankin kilon saisi pois, niin sekin voisi auttaa! Toisesta lapsesta on jäänyt 7kg, uuuuuh!

Mä asun aika lähellä pk-seutua.

Vauvakuume on kyllä tosi kovana. Vaikka joinain päivinä miettii, että onko sitä ihan hullu, kun on 2 kovin voimakastahtoista ja vilkasta lasta, että miten sitä pärjääkään..Meillä on nyt yk 4 meneillään ja nyt on taas uskoa ja toivoa, että kyllä mä olen kesään mennessä raskaana! Mutta tiedä sitä sitten ja usko varmasti rapistuu vielä moneen kertaan :(

 
eli toi kerhohomma on sellanen et voidaan keskustella salassa muiden katseilta eli ei tarvi niin tarkkana olla mitä puhuu kun on vaan tietyt ihmiset näkemässä tekstejä

mintukas onko sun lapset missä kuussa syntyny? mun on syyskuussa -05 ja helmikuussa -08
 
Tuo on kyllä aika uskomatonta, niin paljon kun meilläkin on negatiivisia testejä ja ongelmia ollut tässä vauvakuumeessa mukana, niin silti jaksaa koko ajan uskoa ja toivoa että kyllä mä kohta olen raskaana ja kuvitella aikaa eteenpäin. Musta tuntuu että mä olen vaatteitakin ostanut jo jonkun aikaa sillä kriteerillä että mahtuupa vatsakin sitten tänne. Nyt onneksi on tosi paljon kaikkia löysiä ja pidempiä paitoja ja tunikoita.

Ihan samoja ajatuksia Mintukas on täälläkin, meillä on yksi lapsi 3,5 vuotias joka ei vieläkään nuku öitänsä ja on erityisen rasittava uhmassaan. Niin mietin että nyt kun kaikki on jo hiukan helpompaa niin onko järkeä taas aloittaa alusta!?? vielä kun tiedän että meidän pojalle voi tehdä tiukkaa (ja samalla tosi hyvää) että taloon tulisi toinenkin lapsi...Sitten olen miettinyt että samoilla yöheräämisillähän tuo toinen menisi ;)

Niin, Cruella DeVille, samaa kyselisin, missä tuo kerho on ja kuinka sinne pääsee?Ihan pihalla olen :p
 
menkää etusivulle ja sieltä skrollatkaa alas niin kauan et tulee kerhot, klikatkaa siitä ja sieltä pitäs tulla lista kerhoista ja ylimmäisenä on ne mein kerhot. klikatkaa vaikka sitä ylimmäistä. mä yritän lähettää teille kutsut sinne kerhoon mut en tiiä käytännössä et miten se toimii ku pyytää kaverien osotteita ni tarkottaako se sit nikkejä? kokeilen niillä.
 

Yhteistyössä