Kilpirauhasen vajaatoiminnasta tietävät,nyt apua :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mima"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
nbv: tarkoitat varmaan Armour Thyroidia. Kyseessä on kuivattua sian kilpirauhasta sisältävä valmiste jota käytettiin ennen synteettisen kilpirauhashormonin (joka siis on kemiallisesti identtinen ihmisen kilpirauhasen tuottaman hormonin kanssa) tuloa markkinoille. Se on nyt kokenut jonkin sortin renessanssin nimenomaan tämän "muoti-ilmiön" myötä ja on melko ilmeistä että firman edustajia kummittelee noiden keskustelufoorumienkin taustalla. Sitä markkinoidaan mm. "luonnollisempana vaihtoehtona" (vaikka siis on eläimestä peräisin eikä niin ollen identtistä ihmisen hormonien kanssa), sen luvataan sisältävän "täydellisemmin" eri kilpirauhashormoneja kuin pelkän levotyroksiinivalmisteen ja sitä markkinoidaan tukilääkitykseksi niillekin joilla jo on tyroksiinilääkitys. Tosiasiassa millekään näistä väitteistä ei löydy tukea tieteellisestä tutkimuksesta eikä mitään ko. valmisteeseen liittyvää tutkimusta edes ole julkaistu sitten 80-luvun alun. Ainoa Pubmedistä löytämäni artikkeli oli julkaistu jossain vaihtoehtolääketieteen julkaisussa eikä se ollut mikään alkuperäistutkimus ollenkaan vaan yhden ihmisen luettelo hänen hoitamistaan potilaista ja näiden "ihmeparantumisista".

Arvostettu lääketieteellinen julkaisu JAMA on julkaissut vuonna 2003 review-artikkelin jossa nimenomaisesti todetaan että näyttöä subkliinisen hypotyreoosin hoidosta muilla kuin riskiryhmiin kuuluvilla (raskautta yrittävät naiset, vanhukset) ei ole eikä myöskään yhdistelmähoidon (jonkin muun/muiden kilpirauhashormonivalmisteiden samanaikainen käyttö Thyroxinin kanssa) eduista sen paremmin laboratorio- kuin elämänlaatumittareillakaan ole näyttöä eikä sitä suositella.

Ootko käynyt hivenainetesteissä esim antioksidanttiklinikka? Joidenkin hivenaineiden puute aiheuttaa että kropassa jotkut entsyymit, esim kilpirauhaseen liittyvät, ei toimi ja sit tulee kaikenlaista.

Itse olen saanut sieltä apua. 5v ehdin sairastaa kunnolla ennen kun tuon keksin ja nyt runsaassa vuodessa sellanen parannus että huh!

Se tietysti maksaa (testit ym), mutta ite ainakin ajattelin niin et no sit terveenä ehtii taas tienatakin : D

[QUOTE="Kifa";26059183]Heh: usko tai älä mutta näin se juuri on. Esimerkiksi ylipainoisista suuri osa "toivoisi" että se vajaatoiminta löytyisi koska sitten voisi mukavasti vierittää syyn painonnoususta hormonitoiminnalle ja jatkaa karkin mässytystä. Noista nettisaittien loputtomista oirelistoista moni vetää myös sen johtopäätöksen että jos vain saa jostain kärtettyä itselleen sen Thyroxin-reseptin niin se se on semmoinen ihmelääke joka salamannopeasti tekee hoikaksi, pirteäksi, hyväihoiseksi, vahvahiuksiseksi ja ties mitä kaikkea. Vaikka jokainen oikeaa vajaatoimintaa sairastava tietää ettei se nyt niin toimi.[/QUOTE]

Onpa omituinen suhtautuminen...Minä kun en ole mikään karkkia mässyttävä sohvaperuna joka yrittää vierittää syyn hormonitoiminnalle.Harrastan liikuntaa enkä käytä sokeria. Kaikki tämä alkoi palan tuntuna kurkussa,nyt on jo vaikea niellä.Tälläkin hetkellä lämpö on 34,8c,vielä vuosi sitten normilämpö oli sen 37c.Viime kesänä mulla oli pitkä paksu tukka josta on nyt jäljellä uskomaton hiirenhäntä.Kampaaja oli kauhuissaan ja käski hetimiten varata ajan lääkäriin.Kulmakarvat on myös kummasti hävinnyt? Nukun 10 tuntia yössä ja kolmen tunnin päiväunet,valitanko turhasta?
Tiedän että nykyään ihmiset diagnosoivat itselleen kilpirauhasongelmia,masennusta tms aivan liian herkästi ja popsivat pillereitä liikaa.Tässä ei nyt ole kyse siitä.
Kiitos muiden asiallisista vastauksista,huomenna varaan ajan sisätautilääkärille :)

Moron.

Minulla aikanaan, vuosia sitten tuli läheisiltä vinkkiä, että lääkäriin pitäisi mennä. Nukuin hirveitä määriä, olin vetämätön ja aloitekyvytön.

Tk-lääkäri sanoi, että arvot viiterajoissa, vajaatoimintaa ei ole. Nipinnapin viitearvoissa olivatkin. Ths ylärajan tuntumassa ja t4v alarajan tuntumassa.

Onneksi en uskonut vaan menin yksityiselle endokrinologille. Tämä puhui juuri viitearvoista (95% ihmisistä mahtuu niiden sisään) ja toisekseen, kilpirauhasarvot ovat yksilöllisiä, millä arvoilla kukanenkin voi hyvin. Aloitettiin koelääkitys thyroxinilla. Alkuun tuntui, että jaa...eipä tainnut ollakaan vajaatoimintaa, kun ei mitään eroa voinnissa näy lääkitykselläkääjn. Kunnes n. kuukauden kuluttua lääkityksen aloittamisesta huomasin olevani virkeä ja hereillä ensimmäistä kertaa vuosikausiin! Huomasin _todella_ ison eron entiseen elämään.

Nyt oltuani thyroxinilla 6 vuotta, olen huomannut, että jotta olen virkeä ja jaksava, t4v:n täytyy olla viitearvojen ylärajoilla ja tsh:n alarajoilla. Nyt harmittelen sitä, että en tajunnut aiemmin mennä lääkäriin. Menetin vuosia väsymykselle. Luulin olevani laiska ja tyhmä. Nyt ymmärrän asian oikean laidan. Lääkityksen kanssa olen huimasti eri ihminen! Vieläkin nukun paljon, mutta uni ei varasta elämääni.

Yhteistyössä