Kilpirauhasen vajaatoiminnasta tietävät,nyt apua :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mima"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mima"

Vieras
Tänään tuli tulokset ja lääkäri sanoo niiden olevan hyvät ,eikä lääkitystä tarvitse aloittaa luulotautisuuden! vuoksi.Mä niin toivoin että löytyisi vajaatoiminta,saisin lääkityksen ja oireet helpottaisivat :'( Arvot siis P-TSH 4.1 ja P-T4-v 14.1 Oireina on lamaannuttava väsymys,+25kg joka ei lähde millään,hiuksia on lähtenyt julmetusti(kampaaja ja ystävät huomanneet)kehon normaalilämpö 35c,ääni on muuttunut omituisen käheäksi...Arvoista jotain tietävät auttakaa,varaanko ajan yksityiselle vai nauretaanko sielläkin mun vainoharhaisuudelle?

Tyttärellä tk-lääkärin mukaan hyvät kilpirauhasarvot, yksityisen kilpirauhaslääkärin mukaan aloitetaan thyroxin kuuri, joten ei muuta kuin soittamaan vain yksityislääkärille. ( Tytön arvot T3-V 4.7, t4-V 16 ja TSH 2,88) Rekisteröidy Kilpirauhasinfon sivuille, siellä on lista hyvistä kilpirauhaslääkäreistä ympäri Suomen.

Viitearvot riippuvat laboratoriosta joten eri paikoissa otettuja arvoja EI voi suoraan vertailla keskenään. Kuvaamillesi oireille on paljon muitakin syitä kuin kilpirauhasen vajaatoiminta joten seuraavaksi pitäisi ruveta selvittämään mistä muusta on kyse, ja jos ei muuta selitystä löydy niin kontrolloida nuo kilppariarvotkin muutaman kuukauden kuluttua.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on tällä hetkellä tietynlainen "muotitauti" jota tarjotaan selitykseksi jos jonkinmoisiin oireisiin ja Thyroxinista toivotaan apua suunnilleen kaikkeen maan ja taivaan välillä. Tokihan kyseessä on yleinen tauti jolla on varsin monimuotoiset oireet mutta toisaalta kaikille niille oireille löytyy runsaasti muitakin selityksiä. Kilpirauhasfoorumilta suosittelen pysymään loitolla, siellä liikkuu monenmoista porukkaa ja todella paljon huuhaata noilta sivuilta löytyy.

Muotitautipa hyvinkin... Ihan vain muodin takia ihmiset hankkii itselleen kilpirauhasongelmia, joo just näin.

Kilpirauhassairaudet pitäisi saada luokiteltua kansansairaudeksi, niin yleisiä ne ovat. Ja niin yleisesti niitä sairastavia pidetään hulluina ja laiskoina, jotka eivät vain saa otettua itseään niskasta kiinni.

Ap, menisin noilla arvoilla yksityiselle lääkärille. Itse joudun nimittäin nostamaan thyroxinannosta jo kun t4v heiluu 17 pinnassa. Mulla vointi on normaali vasta 20-22 arvoilla. Tsh:n pidän lähes mittaamattomissa.

Kipirauhasfoorumit ovat todellakin ihan pepusta, siellä olevien kilpparipotilaiden elämään ei tunnu mitään muuta kuuluvan kuin se sairaus.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Heh: usko tai älä mutta näin se juuri on. Esimerkiksi ylipainoisista suuri osa "toivoisi" että se vajaatoiminta löytyisi koska sitten voisi mukavasti vierittää syyn painonnoususta hormonitoiminnalle ja jatkaa karkin mässytystä. Noista nettisaittien loputtomista oirelistoista moni vetää myös sen johtopäätöksen että jos vain saa jostain kärtettyä itselleen sen Thyroxin-reseptin niin se se on semmoinen ihmelääke joka salamannopeasti tekee hoikaksi, pirteäksi, hyväihoiseksi, vahvahiuksiseksi ja ties mitä kaikkea. Vaikka jokainen oikeaa vajaatoimintaa sairastava tietää ettei se nyt niin toimi.

kifa: Olet varmaan jollain tasolla oikeassa, mutta todellisuudessahan kilpirauhassairaudet ovat oikeasti lisääntyneet valtavasti. Pari-kolmekymppisten kilpirauhasen syöpätautien hurja lisääntyvyys Oulun seudulla ennustanee myös vajaatoimintalöydösten määrän kasvua.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
oli samanlaiset arvot ja mulla aloitettiin lääkitys. Jaksan ihan eri tavalla nyt kuin aiemmin. Saan jopa jotain aikaiseksi enkä vaan möllötä ja katsele tekemättömiä töitä. Mene vaan yksityiselle apua saamaan!

Diagnoosit ovat lisäntyneet kyllä, lieneekö tämä sitten absoluuttista lisäystä vaiko parantunutta diagnostiikkaa. Toisaalta suuri osa lisäyksestä on näitä marginaalisia tapauksia eli juuri ja juuri viitearvoista poikkeavia joita aiemmin seurailtiin pidempään ennen lääkityksen aloittamista. Sinänsä lääkityskokeilusta nyt harvoin on haittaakaan muuten terveelle yksilölle, mutta noita keskustelufoorumeilta saa ainakin äkkiä sellaisen käsityksen että tervettä kilpirauhasta ei olisi suunnilleen kellään - jos arvot on normaalit niin varmaan on labrassa vika tai sitten juuri minä olen erikoistapaus joilla arvojen kuuluisi ollakin jotain muuta.

mulla on sairaus nimeltään pcos ja osa oireista on samoja. siihen vaan ei ole muuta lääkettä kuin ruokavalio ja liikunta. tai kai olis mut ei ole ainakaan mulla tarjottu.

Yksityiseltä saa kyllä herkimmin lääkityksen koska tokihan maksavalle asiakkaalle ollaan mieliksi mutta asiantuntemuksen laita voi olla aika lailla toista. Itse en koskaan menisi yksityislääkärille joka ei varsinaisessa päivätyössään ole julkisella puolella, ihan sen vuoksi että yksityislääkäreiden kouluttautumista ei kukaan valvo ja moni löytää itselleen helpon leipäpuun kirjoittamalla hövelisti reseptejä "tilauksesta" miettimättä oikeastaan sen enempää onko niistä potilaalle hyötyä vaiko haittaa.

[QUOTE="Heh";26059281]Diagnoosit ovat lisäntyneet kyllä, lieneekö tämä sitten absoluuttista lisäystä vaiko parantunutta diagnostiikkaa. Toisaalta suuri osa lisäyksestä on näitä marginaalisia tapauksia eli juuri ja juuri viitearvoista poikkeavia joita aiemmin seurailtiin pidempään ennen lääkityksen aloittamista. Sinänsä lääkityskokeilusta nyt harvoin on haittaakaan muuten terveelle yksilölle, mutta noita keskustelufoorumeilta saa ainakin äkkiä sellaisen käsityksen että tervettä kilpirauhasta ei olisi suunnilleen kellään - jos arvot on normaalit niin varmaan on labrassa vika tai sitten juuri minä olen erikoistapaus joilla arvojen kuuluisi ollakin jotain muuta.[/QUOTE]

Itse olisin toivonut ettei mulla olisi seurailtu 7 vuotta,oli se sen verran henkinen/fyysinen helvetti. Mutta kaikki pitää tutkia tarkoin,koska oireiden aiheuttajatkin saattavat johtua aivan muista seikoista.

[QUOTE="Heh";26059281]Diagnoosit ovat lisäntyneet kyllä, lieneekö tämä sitten absoluuttista lisäystä vaiko parantunutta diagnostiikkaa. Toisaalta suuri osa lisäyksestä on näitä marginaalisia tapauksia eli juuri ja juuri viitearvoista poikkeavia joita aiemmin seurailtiin pidempään ennen lääkityksen aloittamista. Sinänsä lääkityskokeilusta nyt harvoin on haittaakaan muuten terveelle yksilölle, mutta noita keskustelufoorumeilta saa ainakin äkkiä sellaisen käsityksen että tervettä kilpirauhasta ei olisi suunnilleen kellään - jos arvot on normaalit niin varmaan on labrassa vika tai sitten juuri minä olen erikoistapaus joilla arvojen kuuluisi ollakin jotain muuta.[/QUOTE]

Joku muu kirjoitti lainatun tekstin minun nimimerkilläni.

Minun mielestäni loppujen lopuksi ei ole merkitystä sillä onko diagnoosien lisääntymisen takana absoluuttista lisäystä vai parantunutta diagnostiikkaa. Minä puhuin kilpirauhassairauksista yleensä, en vain vajaatoiminnasta. Esimerkiksi syöpätapauksissa ei taida mitään rajatapauksia olla, vai mitä?

Minä seison sen takana, että jokin on päässyt tuhoamaan nuorten aikuistemme kilpirauhasia. Onko se Tsernobyl, saasteet vai jokin muu, joka näitä tauteja aiheuttaa?

[QUOTE="Kifa";26059317]Yksityiseltä saa kyllä herkimmin lääkityksen koska tokihan maksavalle asiakkaalle ollaan mieliksi mutta asiantuntemuksen laita voi olla aika lailla toista. Itse en koskaan menisi yksityislääkärille joka ei varsinaisessa päivätyössään ole julkisella puolella, ihan sen vuoksi että yksityislääkäreiden kouluttautumista ei kukaan valvo ja moni löytää itselleen helpon leipäpuun kirjoittamalla hövelisti reseptejä "tilauksesta" miettimättä oikeastaan sen enempää onko niistä potilaalle hyötyä vaiko haittaa.[/QUOTE]

Kannattaa toki vähän miettiä kenen yksityisvastaanotolle menee. Julkisella puolellahan hoito menee lähinnä käypä hoito-suositusten mukaan, jolloin varsinaista paneutumista asiaan ei lääkäriltä edes vaadita. Ja harvoin sitä saakaan.

Itsellä kokemusta mm. TERVEYSKESKUSLÄÄKÄRISTÄ, joka suostui pitkin hampain palpoimaan kilpirauhaseni, jotta saavuttaisin mielenrauhan. Ja joka kahden viikon kuluttua itkien ilmoitti kasvaimeni olevan erittäin pahanlaatuinen. Sekä ENDOKRINOLOGISTA, joka ei tiennyt, että thyroxin annoksen pitäisi olla joka päivä samansuuruinen.

Suoraan sanottuna melkein toivon tietyille huutelijoille vaikeaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, siinäpähän sitten pääsee kokeilemaan sitä helppoa elämää muoti- ja tekosyysairauden kanssa.

Ja ei, en pidä majaani missään foorumeilla. Vajaatoiminnan myötä tulleesta ylipainostakin olen päässyt eroon (bmi nyt 21) viiden vuoden sitkeän taistelun jälkeen (optimin hoitotasapainon löytyminen kesti kaaauuuaan). Ja urheilijana osasin kyllä liikkua ja syödä jo ennen vajaatoimintaakin, joten elämäntavat ja paino olivat hyvässä kondiksessa ennen sairauden puhkeamista.

Vajaatoiminnan myötä olen Thyroxinin syömisen lisäksi "joutunut" rukkaamaan rytmistäni todella säännöllisen; unta, liikuntaa ja ruokaa erittäin säntilliseen tapaan, muutoin olo huononee jo muutamassa päivässä. Ruoan kohdalla kannattaa kuunnella omaa kroppaansa; jos jokin ruoka-aine tuntuu pysähdyttävän kropan, niin sitä kannattaa jatkossa välttää. Omasta mielestäni myös liikunnan merkitys on vajaatoiminnan myötä korostunut, sitä todella tarvitsee voidakseen hyvin. Sama koskee unta. Kaiken kaikkiaan omaa kroppaansa kannattaa opetella kuuntelemaan erityisen tarkalla korvalla, on helpompi pysyä kyydissä, kun tietää, missä mennään.

Heh: tuo oli näköjään minun lipsahdukseni, tarkoitus oli laittaa nimesi siihen viestin alkuun koska kyseessä oli vastaus sinulle mutta päätyikin näköjään otsikkoon.

Ja syy miksi tämä "muotisairausasia" minua kiusaa on nimenomaan se, että helposti ne ihan todelliset tapaukset - ja toisaalta ne joiden oireiden takana on jokin muu hoitoa vaativa sairaus - jäävät huomaamatta tai ne niputetaan samaan kasaan näiden "voisko mullakin olla vajis kun naapurin mummon kissallakin todettiin ja mäkin lihon vaikken syö kuin kilon karkkia päivässä ja alilämpöäkin mulla varmasti on kun mun normaalilämpö on 36.5 ja nyt on 36.4" -tapausten kanssa. Kun näitä alvariinsa vastaanotolla juoksee niin helposti tulee lääkärille kiusaus vain kuitata koko homma luulosairaudella tai vaihtoehtoisesti tyrkätä se Thyroxin-resepti kouraan ja todeta että joo on kai, kuin ruveta _oikeasti_ selvittämään mistä on kyse.

Sama pätee tietysti aika moneen muuhunkin sairauteen. Jos jokin tauti on paljon otsikoissa niin se tietysti pakottaa lääkärit perehtymään aiheeseen tarkemmin kun sitä paljon kysytään, mikä on hyvä asia. Mutta toisaalta se sitten poikii näitä "luulosairaita" jolloin helposti lääkärille tulee "voi ei, taas yksi joka on lukenut lehteä / keskustelufoorumia X" -fiilis. Ja tietysti antaa vettä myllyyn kaiken maailman vaihtoehtohoitajien tarjoajille jotka auliisti tyrkyttyttävät palvelujaan niille jotka omasta mielestään sairastavat ko. tautia vaikkei sitä koululääketiede pystykään verifioimaan.

Yksi erinomainen esimerkki tästä on kilpirauhasfooruminkin sivuilla markkinoitu "lisämunuaisen uupuminen" jonka oirelista on niin kattava että siitä löytää terveinkin ihminen halutessaan itsensä (jo pelkästään sen vuoksi että ko. nettisivun mukaan kaikenlainen ruumiinlämmön heilahtelu on merkki ko. tautitilasta ja koska fysiologisesti ihmisen ruumiinlämpö vaihtelee illan ja aamun välillä noin puoli astetta niin tuon sivun perusteella joka ikisellä meistä olisi lisämunuaisen uupuminen...).

AP:n tsh on todellakin yläkantissa. Terveen ihmisen tsh:n tulisi olla alle 2. Raskautta toivovankin kannaltatsh ihanne on alle 2, jos on yli kaksniin voi olla ettei raskaus edes ala tai tulee kesken.

Edelleen, eri henkilöiden kilpirauhasarvoja ja sitä kenelle milläkin arvoilla on aloitettu lääkitys, EI voi vertailla tietämättä missä laboratorioissa ne on tutkittu. Ihan esimerkin vuoksi, aikuisten TSH:n viitealue on HUSLABilla 0.5-3.6 ja TYKSLABilla taas 0.35-4.9, johtuen ihan siitä että käytössä on vähän eri analysaattorit. Lisäksi noita arvoja sitten tulkitaan vielä vähän eri tavoin jos tutkittava on raskaana tai hänellä on tietty muu perussairaus tai lääkitys tai esim. merkittävä ylipaino.

Täällä labran viitearvojen mukaan TSH:n yläraja on 5 ja sen on kyllä ilmeisesti ulkomailla todettu liian korkiaksi. Mulla viimeesin arvo oli joku luokkaa 2,5.

Ei ole "muotitauti" mulla. Mulle kilpirauhasen vajaatoiminnan on aiheuttanu sädehoito, lopun elämääni tulen syömään thyroxinia.

Näiden muotitaudista kohkaavien pitäisi tajuta, että tosi monella ihmisellä on diagnosoimaton vajaatoiminta ja sen vuoksi usein menee terveys ja mielenterveyskin.Jos muutamalla verikokeella voi selvittää mikä vaivaa, niin kannattaa todella oli ylivarovainen kuin alivarovainen. Jokaisella on vaan yksi elämä.

Viitearvot määritellään sen perusteella, millaisia arvoja kyseinen menetelmä antaa kun sillä tutkitaan tietynsuuruinen otos terveitä ihmisiä. Yleensä viitealue määritellään alueeksi, jolle 95% terveiden henkilöiden arvoista sijoittuu ko. menetelmällä. On siis täysin mahdotonta sanoa yleismaailmallisesti että esimerkiksi TSH:n pitäisi olla sitä tai tätä kun se on menetelmä- ja myös populaatioriippuvainen asia. Sen sijaan jonkin tietyn testin tai analysaattorin valmistaja voi tietysti tarkentaa viitearvoja juuri sen oman menetelmänsä osalta ja esimerkiksi lääkityksen aloitusrajaksi voidaan määritellä jokin tietty poikkeama keskiarvosta jolloin voidaan esim. suosittaa että tyroksiini aloitetaan jos TSH sijoittuu tietylle persentiilikäyrälle kyseisellä menetelmällä ja tietyssä väestössä.

[QUOTE="Kifa";26059317]Yksityiseltä saa kyllä herkimmin lääkityksen koska tokihan maksavalle asiakkaalle ollaan mieliksi mutta asiantuntemuksen laita voi olla aika lailla toista. Itse en koskaan menisi yksityislääkärille joka ei varsinaisessa päivätyössään ole julkisella puolella, ihan sen vuoksi että yksityislääkäreiden kouluttautumista ei kukaan valvo ja moni löytää itselleen helpon leipäpuun kirjoittamalla hövelisti reseptejä "tilauksesta" miettimättä oikeastaan sen enempää onko niistä potilaalle hyötyä vaiko haittaa.[

Meidän kilpirauhaslääkäri on entinen kunnanlääkäri :) ja pitää nyt yksityistä vastaanottoa. Yhteystiedot saimme ennen koko kilpirauhasinfon löytymistä, joskin hänenkin nimi sieltä löytyy. Kiitos kommenteista kaikki muutkin tuosta saitista, kävin sinne hiljattain vasta rekisteröitymässä, ja en ole ehtinyt paneutua keskusteluihin kovin syvällisesti vielä, mutta tiedän nyt suhtautua vähän varauksella :)

Yhteistyössä