Kilpirauhasen vajaatoiminnan seuranta raskausaikana

Minulla todettiin hypotyreoosi lapsettomuushoidoissa ja aloitettiin tyroksiini puoli vuotta ennen hoitojen aloittamista. Esikoisen syntymästä jo jonkin aikaa ja nyt uudelleen raskaana hoitojen avulla.

Tyroksiiniannosta nostettiin heti raskaustestin näytettyä plussaa ja nyt jo kolme kertaa nostettu tyroksiinin annostusta, jotta TSH pysyy alle 2,5.

Viikkoja nyt vasta 16+. TSH ja T4V seurannassa 4 viikon välein.

Teillä, joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta, miten teitä on seurattu äitiysneuvolassa ja onko tehty jossain vaiheessa lähetettä äitiyspoliklinikalle?

Onko teillä jossain vaiheessa otettu kilpirauhasvasta-aineet tai ultrattu kilpirauhanen taudin toteamiseksi tai sen jälkeen?
 
Minulla neljäs raskaus menossa ja kilpparin vajaatoimnta todettu ennen ensimmäistäkään raskautta 13v sitten.

Labrassa käyn 3kk välien ja arvot ovat olleet kunnossa ilman annoksne nostoa. Lähetettä mihinkään ei siis kummemmin ole tarvittu tai tarkempaa seurantaa. Minulla tosin annos on vain 25 mikrog, ollut alusta asti ja aina raskauksienkin ajan. Oma lääkärini suositti tuota 3kk välein seurantaa ja sillä menty.
 
Mulla löydettiin vajaatoiminta esikoisen odotuksen ihan loppumetreillä. Tässä raskaudessa mulla otettiin kilpparikokeet ihan alkuraskaudessa ja sillon nostettiin annosta. Sen jälkeen on otettu vkoilla 14, 20, 28 ja vielä otetaan rv 36. Mulla on pysyny arvot hyvänä. Tietääkseni ikinä ei oo otettu vasta-aineita tai ultrattu kilpirauhasta.
 
Mulla on lievä kilpirauhasen vajaatoiminta. Nyt oon viikolla 34+0 ja on tsekattu
kolme kertaa ja joka kerta on annosta jouduttu hieman nostamaan kun varsinkin tuo T4V on tupannut tasaisesti laskemaan. Nyt olisi vielä tarkoitus käydä neljän viikon päästä kerran verikokeissa katsastamassa tilanne.

En ole asiasta äitiyspolilla käynyt, seuranta on ollut mielestäni riittävää ja annosta nostettu aina tarpeen vaatiessa.
 
Mulla on ollut hypotyreoosi hoidossa jo 10 vuotta ja täysin stabiilina pysynyt. Raskauden alussa heti nostettiin neljänneksellä annosta, ja sen jälkeen olen käynyt 2 kertaa kokeissa ja kaikki on ollut ok. Ensi viikolla pitäisi vielä mennä viimeisen kerran ennen synnytystä (nyt rv 35+4). Noin 2-4 viikkoa synnytyksen jälkeenhän pitää myös muistaa tarkastaa arvot koska tarve taas siinä muuttuu aika reippaasti.
 
T4V:n tarve lisääntyy raskauden aikana, kun odottavan äidin verimäärä nousee, mistä johtuen vapaan tyroksiinin jakaantumistilavuus lisääntyy. Veri myös sitoo tehokkaammin vapaata tyroksiiniä, jolloin se ei ole niin helposti käytettävissä. Myös istukka hajottaa tyroksiiniä ja kuljettää sitä sikiöön. Alhainen tyroksiinimäärähän voi aiheuttaa häiröitä sikiön aivojen kehityksessä (esim. alhaisempi ÄO), ja keskenmenoriski on myös kohonnut toisen kolmanneksen aikana.

Näistä edellämainituista syistä olen pyrkinyt pitämään oman t4v tasoni vähintään 15 hujakoilla, että pelivaraa olisi enempi. TSH:han reagoi aika hitaasti ja se voi heitellä mittausajankohdasta riippuen, tokihan se selkeän suunnan antaa jos se kovin ylhäällä on. Minulla ainakin TSH (n. 1 tai alle) pysyy suht vakiona raskauden aikana, mutta tuo t4v tuppaa laskemaan. Nyt rv 29 olen nostanut annostani yhteensä 50 mikrog raskautta edeltävään aikaan verrattuna. Ja verikokeissa käyn noin 6 viikon välein.
 
Tosi huonosti lääkärit ja terveydenhoitajat tietävät kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidosta. Alussa eivät olisi edes laittaneet tiheään seurantaan jos en itse olisi vaatinut kun arvot on pomppinut vuosikausia. Ja pienikin heittely aiheuttaa miulle jo pahoja oireita. Tässä jokunen aika sitten alkoi oireet tulla ja TSH olikin jo 3,8 ja T4v 11, nämä siis oli lääkärin mielestä ok, ihmetteli miksi haluan että annostusta nostetaan!?!? No oireiden perusteella kuitenkin nosti lääkitystä kun sain taottua että miulla on oltava TSH 1-2 välillä ilman raskauttakin, tai alkaa oireilemaan. Olo kohenikin parissa viikossa ja seuraavat arvot oli TSH 0,7 T4v 15, eli oikein hyvät. Kuukauden välein kokeet nyt.
 

Yhteistyössä