Kilpirauhasen liikatoimintaa sairastavat äidit!

  • Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti
tyttöjen äiti
Kilpirauhaseni on lähtenyt liikatoimintaan raskausaikana. Mulla ei ole vielä lääkitystä ja joudun ilmeisesti oottelemaan nyt pari viikkoa. Aiheuttaako lääkitsemätön liikatoiminta vaaraa vauvalle? Raskausviikkoja 10 tällä hetkellä. Liikatoimintaa on voinut olla koko alkuraskauden. Olen sairastanut samaa tautia aijemminkin.
 
ei liikatoimintainen, mutta vajaalla meni näin
Mulla oli vajaatoiminta jo ennen raskautta. Raskauden aikana arvot huononi ja lääkäri ei muuttanut heti lääkitystä. Synnytin sitten ennenaikaisesti ja epäily siinä, että kilpirauhaslääkitys ei ollut tasapainossa. En tiedä miten on liikatoiminnassa, mutta hoitamaton vajaatoiminta aiheuttaa keskenmenoja ainakin joidenkin lääkäreiden mukaan. Mulla kun jokainen elintoiminto hidastui(maksa, aineenvaihdunta, sydän, verenkierto, jne.) ja liikatoiminnassahan tämä on toisin päin. Tästä on kädenvääntöä kyllä ja ei puoleen. Onko pahasti liikatoiminnan puolella?
 
syysenkeli03
Itselläni todettiin kilpirauhasen liikaeritys kolmannessa raskaudessa. Olin sairaalassa, koska kärsin todella voimakkaasta pahoinvoinnista. Minulla on jokaisessa raskaudessa ollut kamala pahoinvointi, mutta tämä oli ylivoimaisesti pahin, koska tuntui, että olo ei kohentunut siitäkään huolimatta, että olin tipassa. Sairaalan ja kodin väliä ehdin hypätä neljä viikkoa, kunnes eräs lääkäri hoksasi, että pitäisi tutkia kilpirauhasarvot. No ne olivat erittäin pahasti koholla, eräs hoitaja sanoi minulle, että ei ole koskaan nähnyt niin korkeata arvoa. Ultrassa vauva vastasi viikkoja ja liikkui hyvin. Minulle määrättiin lääkitys ja oloni koheni ja pääsin kotiin. Kotona oloni muuttui taas pahoinvoivaksi ja lähdimme sairaalaan. Ultrassa vauvani todettiin kuolleeksi neljä päivää lääkityksen aloittamisen jälkeen.

Mielessäni olen monta kertaa kysynyt aiheuttiko liian myöhäinen lääkityksen aloitus, liian voimakas yhtäkkinen lääkityksen aloitus tai vauvan liian vähäinen ravinnon saanti hänen kuolemansa. Lääkärit ainakin vakuuttelivat, että lääkitys ei vaikuttanut asiaan, kuolinsyy ei selvinnyt. Minulla kilpirauhasen liikaeritys todettiin raskaushormoni pohjaiseksi ja pari kuukautta keskenmenon jälkeen sain lopettaa lääkityksen. Muissa raskauksissa kilpirauhasarvot ovat pysyneet normaaleina.

Uskoisin, että jos arvosi olisivat pahasti koholla sinulle olisi määrätty lääkitys, mutta varmaankin kontrolloivat arvoasi, jos se on ollut vain hieman koholla. Minulla oli siis erittäin voimakas liikaeritys ja kärsin niin voimakkaasta pahoinvoinnista, että mikään ei pysynyt sisällä.
Toivottelen sinulle onnellista odotusta!
 

Yhteistyössä