Kilpirauhasen liikatoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja möpö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

möpö

Vieras
Hei kaikki,

odottelen tässä verikokeen tuloksia, onko minulla kilpirauhasen liikatoiminta. Minulla on vähän yli vuoden ikäinen lapsi, ja synnytyksen jälkeen aloin laihtua aika pian. Olen tosin aina ollut laiha tai hoikka, mutta lähinnä äitini, jolta on leikattu struuma, on minusta huolissaan.

Onko muita? Miten kilpirauhasen liikatoimintaa hoidetaan? Entä onko kellään todettu jostain muusta syystä johtuvaa laihtumista, vaikka syö paljon ja "pitäisi" lihoa?

Mulla kans reilu vuoden ikäinen tyttö ja 2 v 9 kk poika. Eilen kävin kans kilpirauhaskokeissa omasta pyynnöstä koska olen kans laihtunut tytön syntymän jälkeen 7-8 kg ilman laihduttamatta.. Toki voi johtua siitäkin että on kiireistä kahden pienen lapsen kanssa mut mielestäni syön riittävästi. Joka päivä olen johonkin aikaan, yleensä iltapäivällä, totaalisen uupunut ja jos en huilaa iltapäivällä. olen puolikuollut illalla. Mulla on toki 2 perussairautta mitkä vaikuttavat myös tähän väsymykseen. Ja myös huono kunto koska en jaksa lähteä lenkille esim. iltapäivällä. Hyvä kun jaksaa seisoa.. Mut ens viikon lopulla kuulee onko jotain kilpirauhasen toiminnassa vikaa vai mikä mättää.

Mitä muita oireita sulla on? Paljonko oot laihtunut? Miksi äidiltäs on leikattu struuma?

Hei vaan teille!

Mulla todettiin pari kuukautta sitten hypertyreoosi eli liikatoiminta. Laihtumista, syke 110 levossa ollessa, hermostunut olo, hikoilu, suurentunut kilpirauhanen, eli aika paljon oireita, mutta itse en tajunnut mitään! No, kaksi pientä, nyt 1v 1kk ja 2 v 7 kk pitävät huolen, ettei itsensä tarkkailuun jää liikaa aikaa..aloin vaan ihmettelemään tuota sykettä, ja sen kanssa menin sitten lääkäriin, ja siitä se lähti. Nyt aluksi olen syönyt estolääkitystä (Tyrazol) joka hiljentää kilpirauhasen toimintaa, ja sitten jossain vaiheessa leikkaus ( pitkä Tyrazol lääkitys ei minulla onnistu, koska usein suurentuneen kilpirauhasen ollessa kyseessä, tauti uusiutuu joka tapauksessa, ja radiojodihoito on ilman muuta poissa luvusta, koska pieniä lapsia, eikä siis halua eikä mahdollisuutta olla poissa lasten luota 2-3 vko.. mikäs tässä nyt ollessa, ainoa vaan että kolmatta lasta haluaisimme mieheni kanssa, mutta nyt se saa odottaa, koska mahdollista vasta leikkauksen jälkeen, ehkä joskus puolen vuoden päästä. Niin ja mulla tauti puhjennut tod. näk. noin puoli vuotta toisen lapsen syntymän jälkeen.

Kuinka paljon laihduit ja missä ajassa? Multa on lähtenyt tytön syntymän jälkeen 7-8 kg ilman laihduttamatta. Syön 2 kertaa päiväs lämpimän aterian ja muutenkin mielestäni riittävästi. Ens viikolla kuulee tulokset mut voi olla et niis ei silti välttämättä näy mitään. Minkämoiset arvot sulla oli TSH ja T4 vai mitä ne nyt oli..? Pinna on kans ollut tosi kireällä, jo syksyllä siitä puhuin neuvolassa, mut mitään ei reakoitu siihen. Välillä sydän hakkaa tuhatta ja sataa ym. Saas nähä näkyykö kokeis mitään..
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2006 klo 23:49 mammahelena kirjoitti:
Hei vaan teille!

Mulla todettiin pari kuukautta sitten hypertyreoosi eli liikatoiminta. Laihtumista, syke 110 levossa ollessa, hermostunut olo, hikoilu, suurentunut kilpirauhanen, eli aika paljon oireita, mutta itse en tajunnut mitään! No, kaksi pientä, nyt 1v 1kk ja 2 v 7 kk pitävät huolen, ettei itsensä tarkkailuun jää liikaa aikaa..aloin vaan ihmettelemään tuota sykettä, ja sen kanssa menin sitten lääkäriin, ja siitä se lähti. Nyt aluksi olen syönyt estolääkitystä (Tyrazol) joka hiljentää kilpirauhasen toimintaa, ja sitten jossain vaiheessa leikkaus ( pitkä Tyrazol lääkitys ei minulla onnistu, koska usein suurentuneen kilpirauhasen ollessa kyseessä, tauti uusiutuu joka tapauksessa, ja radiojodihoito on ilman muuta poissa luvusta, koska pieniä lapsia, eikä siis halua eikä mahdollisuutta olla poissa lasten luota 2-3 vko.. mikäs tässä nyt ollessa, ainoa vaan että kolmatta lasta haluaisimme mieheni kanssa, mutta nyt se saa odottaa, koska mahdollista vasta leikkauksen jälkeen, ehkä joskus puolen vuoden päästä. Niin ja mulla tauti puhjennut tod. näk. noin puoli vuotta toisen lapsen syntymän jälkeen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2006 klo 23:49 mammahelena kirjoitti:
Hei vaan teille!

Kuinka paljon kilpirauhasesi oli/on suurentunut? :)

Heissan teille!

Mulla oli T4 108,5 ja TSH 0,02 muistaakseni, laihtumista kokonaisvaltaisesti on vaikea sanoa, kun sitä imetysaikana muutenkin laihtuu mutta vauvan syntymän jälkeen ainakin 10-12 kg lähti. Siis sen jälkeen kun oli vähentänyt vauvan painon ja istukan, nesteet ja muut :)No joo, Tyrazol sitten pisti tälle stopin ja kun n. kuukaudessa alkoi vaikuttaa, niin viikossa - hups, vaan 5 kg ylöspäin! Se niistä ihanista piukoista kesäfarkuista jotka tuli hankittua :( Heh!
Eli nyt ollaan olotilasta päätellen hieman vajaalle päin menossa ( viluttaa, paino nousee , väsyttää), joten luulen että seuraavien verikokeiden jälkeen annosta taas lasketaan. Kilpirauhanen on kyllä suurentunut, lääkäri totesi että aika paljon, mutta en mä vaan sitä ollut huomannut, enkä nytkään välitä vaikka sen sitten huomasin lääkärin jälkeen itsekin..ei siis ole mikään valtava struuma! Pian on kaulan ultraääni ja tarvittaessa ohutneulanäyte, sitten vaan leikkausta odottelemaan.

Minoon kans käyny lävitte jos jonninmoista koetta ja syyninkiä.
Paino putoos hirmusesti, syke juosta jolkutti ja olo oli väliin tosi kehno ja heikko.olipa niitä rytmihäiriöötäki.
Elimistö oli stressi tilaas, yö unet meni pätkissä lasten takia ja se laitto mut näin koville...
Nyt iha hyvä.kun nukkumisesta oon yrittäny pitää hualen

Minulla tänään edessä kilpirauhasen ultra ja mahdollisesti se ohutneulanäyte. Pelottaa ihan hirveästi! Kun oliskin "VAAN" sitä liikatoimintaa eikä mitään sen vakavampaa.. :ashamed:

mullaki ehka on.. kaveri sano vloppuna et onko mulla kilpirauhasen liika tai vajaa toiminta.. se sano et mun kaulassa on patti.. en ma tiia. enka tiia onko kova jano oire..mua janottaa aika paljon aina. ja kyllla vasyttaaki.. muut kylla sanoo etta ei mun kaulassa oo mitaa pattia joka viittais kilpirauhaseen. mut kylla meen sinne verikokeisiin tassa ennen kesa... en tiia mita ajattelis.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 09:57 pinguli kirjoitti:
Minulla tänään edessä kilpirauhasen ultra ja mahdollisesti se ohutneulanäyte. Pelottaa ihan hirveästi! Kun oliskin "VAAN" sitä liikatoimintaa eikä mitään sen vakavampaa.. :ashamed:
Hei! Se on kuule hurjan harvinainen se kilpirauhasen syöpä loppujen lopuksi, ja jos vaikka olisikin jotain sellaista, niin yleisin muoto (n.95 % muistaakseni) on ns. papillaarinen muoto, joka on todella hyvin parannettavissa, eli siinä ennuste on tosi hyvä! Ja mun käsittääkseni syöpähän ei oireile liikatoimintaoireilla? Kyllähän tuo ultra muakin jannittää, mutta, eihän tuo murehtimalla parane..kaikki menee varmasti hyvin!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 22:29 julia kirjoitti:
mullaki ehka on.. kaveri sano vloppuna et onko mulla kilpirauhasen liika tai vajaa toiminta.. se sano et mun kaulassa on patti.. en ma tiia. enka tiia onko kova jano oire..mua janottaa aika paljon aina. ja kyllla vasyttaaki.. muut kylla sanoo etta ei mun kaulassa oo mitaa pattia joka viittais kilpirauhaseen. mut kylla meen sinne verikokeisiin tassa ennen kesa... en tiia mita ajattelis.
Hei! Kyllä jano on yksi oire, liikatoiminnan, ja väsymys myös. Mutta noi oireethan nyt voi sopia mihin vaan normaaliin elimistön toimintaan? Liikatoiminnassa kilpirauhanen tietääkseni suurenee yleensä aika tasaisesti kun kyhmystruumassa saattaa kai tuntua joitakin kyhmyjä. Mene nyt ihmeessä heti lääkaäriin, ja kerro siellä epäilysi! Liikatoiminta on ihan helppo homma, ei se ole tauti eikä mikään, kun sen kanssa tulee sinuiksi, ja hoitotasapaino saavutetaan. Ei estä elämää millään lailla. Voi olla vaan että leikkaus- tai radiojodihoidon jälkeen voi joutua syömään sitten thyroxinia, jos menee vajaatoiminnaksi, mutta samalla sen ottaa purkista, kun vitamiinitkin :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2006 klo 09:29 mammahelena kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 09:57 pinguli kirjoitti:
Hei! Se on kuule hurjan harvinainen se kilpirauhasen syöpä loppujen lopuksi, ja jos vaikka olisikin jotain sellaista, niin yleisin muoto (n.95 % muistaakseni) on ns. papillaarinen muoto, joka on todella hyvin parannettavissa, eli siinä ennuste on tosi hyvä! Ja mun käsittääkseni syöpähän ei oireile liikatoimintaoireilla? Kyllähän tuo ultra muakin jannittää, mutta, eihän tuo murehtimalla parane..kaikki menee varmasti hyvin!

Kuulemma 3% kilpirauhasen kyhmyistä on syöpää.. :/ Tuota mietinkin että voiko olla syövässäkin liikatoiminnan oireita?! No mutta se selviää kahden viikon päästä kun tulee tulokset patologilta eli näytteen ottivat. Kaula oli kipeä eilisen ja vielä vähän aristaa mutta itse näytteenotto ei sattunut.. :)

Selvisi sitten sekin että liikatoimintaa voi hyvinkin olla myös kilpirauhasen syövissä. :( No mutta ei auta kuin odotella... Tuossa linkki josta löytyy hirveästi tietoa kilppari jutuista! :)

http://www.kilpirauhas.info/

Yhteistyössä